De context van mijn vraag:
- We hebben een paar weken geleden rechtstreeks geboekt op de website van United.com voor een vlucht in maart/april 2024. Het vluchtschema van de heenreis die we bij United geboekt hebben:
- Vlucht 1: Düsseldorf naar Londen met Eurowings
- Vlucht 2: Londen naar Houston met United
- Vlucht 3: Houston naar New Orleans met United.
- Een van de personen in ons reisgezelschap heeft als voornaam Esmée. In het paspoort van Esmée staat in het machinereadable gedeelte van het paspoort: Esmee (zonder streepje op de e).
- Bij het boeken bij United hebben we deze voornaam met streepje op de e ingevoerd. Uiteindelijk maakt United er in de bevestiging zelf Esmee van (zonder streepje op de e). Leestekens worden namelijk door de systemen automatisch weggehaald, zoals ik al in diverse topics hier heb kunnen lezen.
- De ESTA is succesvol aangevraagd voor het reisgezelschap (4 volwassenen). De naam op de ESTA is Esmee (zonder streepje op de e, zoals het machinereadable gedeelte ook laat zien)
- Nu moeten we bij United Airlines als voorbereiding op de reis in het ‘Travel Ready Center’ van de gepersonaliseerde online omgeving het paspoort scannen via een paspoort-scan-functie die ze aanbieden. Vervolgens worden de gegevens van het ingescande paspoort automatisch ingelezen en vergeleken met de naam van de boeking. Dat is bij 3 volwassenen goed gegaan, echter bij Esmée lopen we tegen een probleem aan.
Het systeem van United zegt dat er een verschil zit in de voornaam op het paspoort en de boeking. Het systeem van United geeft bij haar een foutmelding en zegt dat het ingescande paspoort de voornaam Esmée heeft (met streepje op de e), en dat de naam die zij in het systeem hebben Esmee is (zonder streepje, dat hebben ze zelf weggehaald tijdens de boeking). Ik mag dit ook niet zelf corrigeren via de website.
- Ik heb vervolgens contact opgenomen met de helpdesk via de chat, maar daar wordt vrij informeel medegedeeld “Komt allemaal in orde, maak je niet druk. Op het vliegveld controleren we het paspoort”. Echter als ik inlog op de website van United en mijn boeking controleer een paar dagen later, staat nog steeds bij deze persoon “Action Required”, reden: omdat het paspoort nog steeds niet succesvol is ingescand.
1. Heeft iemand dit eerder meegemaakt en heeft de helpdesk medewerker van United gelijk met ‘het komt wel goed’?
2. Klopt het dat United (of Eurowings?) 72 uur van tevoren de APIS moet doorgeven aan de overheid in de USA? Zo ja: als men pas op de luchthaven pas het paspoort van Esmée gaat controleren, zijn we dan niet te laat?
3. Onze eerste vlucht is met Eurowings (via United geboekt). Als een Eurowings baliemedewerker bij de check-in het paspoort bekijkt: doet ze dat dan alleen voor de reis Düsseldorf naar Londen, of controleert deze ook al op de vereisten voor de vlucht naar de USA?
Alvast heel hartelijk dank!