Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door tddft_ »

Wat een onzin. Weer een typisch Amerikaans iets wat niet goed valt te praten. En voor de mensen die zeggen dat je vrijheid hiermee niet beperkt wordt, of diegene die het vergelijkt met een motorrijbewijs: op het moment dat je zo'n regel invoert dan moet je het kunnen onderbouwen. Drie jaar geleden snapten we het nog enigszins wel, maar nu raakt zo'n regel kant noch wal. Er wordt telkens "wetenschap" erbij gehaald, maar welke wetenschap precies? Zo'n regel is juist tegenstrijdig. It just doesn't make sense. Dit komt trouwens van iemand die volledig gevaccineerd is en inmiddels al meerdere keren naar de VS is gereisd sinds Covid.
I left my heart in LA
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door mtl »

Dit heeft inderdaad geen zin meer. Maar blijkbaar spelen er andere belangen.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door IngridUSA »

tddft_ schreef:
01 mei 2023, 13:03
…op het moment dat je zo'n regel invoert dan moet je het kunnen onderbouwen.
Dat willen wij, maar als een land dat niet doet dan kunnen we nog zo hoog of laag springen: zo werkt het niet. Er zijn meer landen waar je aan (al dan niet Covid gerelateerde) voorwaarden moet voldoen. Graag of niet. En al zouden ze wel een onderbouwing hebben, dan is daar toch ook weer niet iedereen het mee eens. Mag natuurlijk, maar je blijft altijd discussies houden. Van mij mag die vaccinatieplicht er ook gisteren af. Precies een jaar geleden zat ik nog in New York; moesten we de dag ervoor nog naar een commerciële teststraat voor een verklaring. Niet te geloven vandaag de dag. Maar zo blij dat we na al die geannuleerde vluchten eindelijk konden gaan!

Ik vind het vergelijk met het motorrijbewijs trouwens wel op gaan. Als ik dat haal mag ik rijden. Als ik gevaccineerd ben mag ik naar Amerika reizen.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Coyote »

Het is heus mijn bedoeling niet de discussie opnieuw te gaan voeren. Maar feit blijft, dat we een keuze hebben. Die keuze heeft gevolgen, of we het nu leuk vinden of niet. Dus ja, de keuze van een motorrijbewijs lijkt wat ver gezocht maar is in principe een zelfde keuze.

Of je de vaccinatieplicht nou moet kunnen onderbouwen of niet, die discussie heeft geen zin. Wij bepalen niet wat de Amerikaanse regering ons voorschrijft. Daar kunnen we wat van vinden maar er iets tegen doen kunnen we niet. ESTA is ook geen keuze maar een verplichting. Zo zie ik vaccinatie ook. Daardoor kan ik wel naar Amerika reizen. Had ik voor vaccinatie gekozen als het geen verplichting was voor Amerika? Waarschijnlijk niet. Je kunt voet bij stuk houden, prima maar dan weet je de gevolgen ook.

En ja, van mij mag die verplichting er ook af. Ik gun iedereen een tripje naar Amerika. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat die verplichting er op hele korte termijn af gaat. Zeker niet zolang er nog steeds Covid gevallen zijn in Amerika, want die zijn er nog dagelijks al horen we er vrijwel niets over. Ik hoop echter dat ik het mis heb...

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

Het maakt denk ik ook uit of de verplichting geldt voor plezier, zaken, of familiebanden.

Ik kan me ergens voorstellen dat er meer eisen aan toeristen gesteld worden dan aan zakenlieden of familie. Je zag die discussie (en strijd) hier in de VS ook waar het om vaccinatieplichten voor werknemers ging. Rechtbanken hebben uiteindelijk toch keer op keer aangegeven dat dit niet door de beugel kon.

Overigens vind ik het wel heel zuur dat politici voor hun eigen klasse een uitzondering maken. Buitenlandse politici hoeven niet gevaccineerd te zijn als ze hier voor politieke of diplomatieke redenen komen.

Als je hier bij je familie op bezoek wil moet je wel gevaccineerd zijn - tenzij de familie overleden is en je hier voor de begrafenis komt.

Het meest bijtend vind ik echter dat na al dat geroep van "follow the science!" om mensen die vragen stelden over de maatregelen de mond te snoeren diezelfde politici nu "the science" naast zich neerleggen en domweg doen wat ze willen.

Overigens geldt dit niet voor alle politici: het Huis van Afgevaardigden (meerderheid Republikeinen) heeft het wetsvoorstel om de vaccinatieverplichting voor buitenlandse bezoekers af te schaffen maanden geleden al goedgekeurd.
peeweetm
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2012, 11:15
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door peeweetm »

Net op de boot gestapt naar Port Angeles, WA, in Victoria, BC.
Ik mocht mijn vaccinatiebewijs niet laten zien, maar moest wel betalen voor een I-94W (US$6 pp).
Voor Canada gelde nu geen Corona-gerelateerde eisen.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door d_vdploeg »

Ach de VS blinkt niet uit in het afschaffen van regels omtrent covid gerelateerde zaken. Travelban, hoe lang heeft die er niet opgezeten? Terwijl wij in Europa al lang en breed (weliswaar met regels) konden reizen? Testverplichting, hoe lang heeft dat niet geduurd? Terwijl je als je negatief testte, het op de volgende hoek van de straat alsnog kon oplopen.. :blink:

Ik weet nog dat de wij in Juni 2022 voor het eerst weer gingen na 2 jaar. Wij vertrokken op de dag dat de testverplichting eraf ging.. in verband met het tijdsverschil moesten we toen nog testen. We kunnen er veel van vinden maar ik vind de vergelijking met een motorrijbewijs ook wel opgaan, als ik naar de VS wil, moet ik gevaccineerd zijn..
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door ina »

https://rumble.com/v2laite-naar-amerika ... s-usa.html

Lonneke woont in Amerika en legt het uit, zit ook wel wat van wat men noemt wappie geluid bij maar gaat om het stukje over de verlenging.
Laatst gewijzigd door ina op 01 mei 2023, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door tddft_ »

Om een motor te kunnen rijden moet je dat eerst leren en aantonen dat je het hebt geleerd alvorens je motor mag rijden, vandaar een motorrijbewijs. Dat is heel iets anders dan een vaccinatiebewijs. Enfin, dit is ook helemaal niet een discussie. Natuurlijk kan de VS zelf bepalen wat voor regels zij invoeren en dat moet je natuurlijk respecteren, dat spreek ik ook niet tegen, maar er is simpelweg geen onderbouwing meer van zo'n plicht en dan kan je niet anders stellen dan dat ze mensen voor de gek houden puur voor een ander belang. Ik heb 2 jaar geleden mijn prikjes gehad. In hoeverre heb ik nog antistoffen die een niet-gevaccineerde niet heeft? Helemaal geen volgens "de wetenschap". :lol:
I left my heart in LA
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

peeweetm schreef:
01 mei 2023, 19:42
Net op de boot gestapt naar Port Angeles, WA, in Victoria, BC.
Ik mocht mijn vaccinatiebewijs niet laten zien, maar moest wel betalen voor een I-94W (US$6 pp).
Voor Canada gelde nu geen Corona-gerelateerde eisen.
Bedoel je van Canada naar de VS of andersom?

Als je van Canada met een veerboot naar de VS reist moet je wel degelijk gevaccineerd zijn.
jellebrands1
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2023, 11:00
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door jellebrands1 »

Het witte huis heeft net een verklaring afgegeven dat de vaccinatieplicht voor internationale reizigers na 11 mei vervalt
Gebruikersavatar
Lrj15
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:30
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zeeland

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Lrj15 »

YES! :thumbup: :clap: Wat een opluchting
Fl🐊NY🗽NJ-CA🌴AZ🌵NV-UT-TX🤠-NM-OK. Okt 2023: Washington DC
SJ95
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2023, 21:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door SJ95 »

tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door tddft_ »

I left my heart in LA
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

TJONGE!!!

Maar waarom is het nu nog tien dagen verplicht? Gaat dat nog levens sparen?

Zelfs de afschaffing verloopt net zo klungelig als de rest.
Today, we are announcing that the Administration will end the COVID-19 vaccine requirements for [...] and international air travelers at the end of the day on May 11 [...]
peeweetm
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 nov 2012, 11:15
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door peeweetm »

Big Al schreef:
01 mei 2023, 21:38
peeweetm schreef:
01 mei 2023, 19:42
Net op de boot gestapt naar Port Angeles, WA, in Victoria, BC.
Ik mocht mijn vaccinatiebewijs niet laten zien, maar moest wel betalen voor een I-94W (US$6 pp).
Voor Canada gelde nu geen Corona-gerelateerde eisen.
Bedoel je van Canada naar de VS of andersom?

Als je van Canada met een veerboot naar de VS reist moet je wel degelijk gevaccineerd zijn.
Dat weet ik, daarom had ik de app up-to-date en papieren bewijzen mee. (Heck, ik heb zelfs nog maskers bij me, voor het geval dat ... )
Ik vroeg in Victoria aan de meneer van de US Department of Homeland Security of hij onze vaccinatiebewijzen wilde zien, maar die wilde hij niet zien.
Misschien leefde hij al wat verder in mei, grote blij! :D
SJ95
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 apr 2023, 21:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door SJ95 »

Zal wel met administratieve taken te maken hebben @Big Al
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

Dat zal wellicht de officiële gedachtegang zijn, maar ik kan me geen enkele situatie voorstellen waarbij het niet met onmiddellijke ingang afgeschaft kan worden (of bijvoorbeeld morgen aan het eind van de dag).

Ter vergelijking:
Friday, June 10, 2022

WASHINGTON (AP) — The Biden administration is lifting its requirement that international travelers test negative for COVID-19 within a day before boarding a flight to the United States, ending one of the last remaining government mandates designed to contain the spread of the coronavirus.

The Centers for Disease Control and Prevention announced Friday that the requirement will end early Sunday morning.
Als ik het goed heb is "early Sunday morning" hetzelfde als "end of day Saturday". Met andere woorden; aan het einde van de dag na de aankondiging. Toen kon het wel.

Gestuntel...
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Coyote »

Nou, dat is goed nieuws! Geen beperkingen meer. :clap:

Big Al schreef:
02 mei 2023, 01:56
Maar waarom is het nu nog tien dagen verplicht? Gaat dat nog levens sparen?
Waarschijnlijk om het volgende?

the same day that the COVID-19 public health emergency ends.


Bron: whitehouse.gov

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
NorwayUS
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2019, 17:05
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door NorwayUS »

Luchtvaartmaatschappijen moeten proceduren en trainings updaten, dus niet helemaal gek dat het een paar dagen duurt. Ik ben zelf gevaccineerd, maar ik kijk ook uit naar minder gedoe en formulieren bij het inchecken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer