Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

President Biden heeft aangekondigd dat hij de Public Health Emergency (PHE) voor Covid-19 per 11 mei 2023 wil gaan opheffen.

Ik kan er echter niet achter komen of de vaccinatie-eis voor niet-Amerikanen (of ingezetenen) dan ook wordt opgeheven daar die juridisch gezien onder een andere provisie dan de PHE valt.

Heeft iemand daar duidelijkheid over?
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door grouch »

Dat wordt pas tegen 11 mei besloten:
The White House plans to end the COVID public health emergency on May 11. "As we approach the end of the public health emergency, the administration will review all relevant policies, including this one," the White House said.
https://www.usnews.com/news/top-news/ar ... equirement
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

Ik neem aan dat het besluit al is genomen, maar dat het nog geheim gehouden wordt. Het besluit kan natuurlijk ook nog veranderen.

Er zal echter vóór 11 mei een en ander geregeld moeten worden zodat de wijzigingen op die datum kunnen ingaan. Het vervallen van de PHE heeft heel wat voeten in aarde.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2020
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door dejong89 »

Eigenlijk te zot voor woorden dat het nog een eis is.
Niemand kijkt er nog naar op of om. Hopelijk volgt er 11 mei goed nieuws. Ben dat gedoe met Verifly apps etc nu wel een keer zat.
Ik wil gewoon kunnen inchecken :lol:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door tddft_ »

Ik las dat the House de bill heeft aangenomen om het af te schaffen en dat het nu naar de senaat gaat voor voting. Weet iemand wanneer dit zal gebeuren? Dus wanneer zal de senaat hierover stemmen?
I left my heart in LA
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

De Democraten willen de vaccinatieverplichting voor buitenlanders handhaven dus de kans is bijzonder klein dat dit wetsvoorstel op de agenda komt in die Senaat daar de Democraten die agenda bepalen.

Bovendien is president Biden faliekant tegen het opheffen van de eis op dit moment dus de kans dat hij een veto zou uitspreken is vrij groot.

We zitten derhalve op die datum van 11 mei te wachten, maar het is nog steeds mogelijk dat Biden de vaccinatie-eis zal handhaven ook al wordt de PHE opgeheven.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3782
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door ina »

Druk wordt wel hoog, de populaire Desantis van Florida is er ook al mee bezig. Daarbij is Amerika nog een van de weinige landen waar de verplichting geldt, zelfs Canada en Australië hebben het laten vallen. Nu verdient Big Pharma in Amerika wel miljarden aan de vaccins, wat is hun invloed?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

Je hebt wel enigszins gelijk. Als ik het goed heb dan kondigde Biden het opheffen van de PHE pas aan toen de Republikeinen dat wetsvoorstel indienden en goedkeurden.

DeSantis is echter een Republikein, dus als hij tegen de eis is dan is dat alleen maar meer reden voor de Democraten om een politieke beslissing te nemen in plaats van een wetenschappelijke.

Ik zie hier in Virginia een hoog percentage mensen uit bepaalde groepen die voornamelijk op de Democraten stemmen nog steeds maskers dragen. Dat zal ongetwijfeld meewegen in de besluitvorming. Overigens draagt minstens de helft van de mensen met een masker dit onder de neus of zelfs lager.

Wat me al helemaal bevreemdt is dat er wel een federale vaccinatie-eis is, maar "boosters" zijn niet verplicht.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3782
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door ina »

Daarom slaat het ook nergens op, hier komen steeds meer berichten dat mondkapjes, lockdowns etc meer fout dan goed hebben gedaan, mijn longarts vertelde dat in december de afdelingen vol lagen met mensen die ze normaal niet zien, immuunsysteem is een beetje lui geworden. Ook over vaccins komt meer naar buiten.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

Ik stel me hier een beetje neutraal op, maar het was opmerkelijk dat de stelling van "follow the science" in verschillende landen tot andere maatregelen leidde daar de wetenschappers in de individuele landen vaak andere conclusies trokken.

De gemiddelde burger had daar niet zoveel kijk op, maar als je de berichtgeving en regels van verschillende landen volgde dan werd al snel duidelijk dat het allemaal niet zo eenduidig was.

Daar kwam ook nog eens bij dat de bewindvoerders er zelf ook niet zo in leken te geloven. Joe Biden, Nancy Pelosi, Boris Johnson, Ferd Grapperhaus - noem ze maar op - ze sloegen allemaal regelmatig hun eigen regels in de wind.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door hemmie »

Volgens mij was de science al snel vrij duidelijk, maar doen wat volgens de wetenschappers verstandig was was niet de makkelijkste weg, en niet iedereen was bereid dat (helemaal of deels) te doen. Daarbij werd alles politiek beladen, en zochten sommigen bewust dat ene wetenschappelijke onderzoek op dat wel bij hun visie paste, ook als vele andere onderzoeken dat tegenspraken.

Neemt niet weg dat ik me ook verbaas over de velen die nog steeds face masks dragen (waaronder jonge kinderen op school), dat risico is inmiddels minimaal (aangenomen dat zij en hun families gevaccineerd zijn). En die vaccinatieeis voor toeristen is uiteraard heel vreemd als je bedenkt dat er zoveel.ongevaccineerden zijn binnen de VS. Al stoort het mij persoonlijk niet.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Tipsy_1 »

Ik verbaas mij vooral over Amerikanen die met een facemask op in het bos of zo in hun eentje gaan wandelen. jaja ze bestaan nog steeds. :lol:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door hemmie »

Of helemaal alleen in de auto😂
Terug in Texas!
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Timb »

Ik ben dus niet gevaccineerd. Zouden jullie het aandurven om voor 11 mei al te boeken?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7760
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door mtl »

Wel als het kosteloos terugbetaalbaar of om te boeken is. :thumbup:
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

Volgens dit artikel van een nieuwssite voor de reisbranche zal de eis inderdaad per 11 mei vervallen.
[...]

The White House has previously announced its plans to end the country’s COVID public health emergency on May 11, which would include doing away with the vaccination requirement for air visitors.

[...]

https://www.travelpulse.com/news/impact ... itors.html
Volgens mij is het echter minder zeker dan dit artikel aangeeft daar de vaccinatie-eis niet onder de Public Health Emergency (PHE) valt.

Verklaring van het Witte Huis:
[...]

As we approach the end of the public health emergency [on May 11], the Administration will
review all relevant policies, including th[e vaccination requirement for foreigners].

https://www.whitehouse.gov/wp-content/u ... -Final.pdf
Ik maak me echter bezorgd om deze zinsnede van het Witte Huis:
Just as the establishment of this public health
policy was guided by science, any termination or modification of this policy should be as well.
Dat klopt domweg niet; daar is genoeg bewijs voor. Politieke overwegingen wegen veel zwaarder dan "science".

Derhalve is er geen peil op te trekken wat Biden zal besluiten (of al heeft besloten).
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Timb »

Vliegtickets dan nog maar even wachten tot na 11 mei. Reis moest ik namelijk al 2x eerder annuleren :oops:
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door GoBucks »

Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door Big Al »

Een opmerkelijk politiek spel.

Het opheffen van de Public Health Emergency (PHE) betekent echter niet dat de vaccinatieverplichting voor buitenlanders automatisch wordt opgeheven. Het is ook nog niet duidelijk wat het opheffen van de PHE zal inhouden voor Title 42.

Voor de duidelijkheid, de Senaat heeft ingestemd met wetsvoorstel H.J.Res.7 om de PHE te beëindigen. Het wetsvoorstel om de vaccinatieverplichting voor luchtreizigers af te schaffen is H.R.185 en dit is nog niet op de agenda van de Senaat geplaatst.
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Covid-19 vaccinatie-eis opgeheven per 11 mei?

Bericht door tddft_ »

Wat goed om Biden’s reactie te lezen. Ongeacht welke politieke partij je steunt, ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat deze vaccinatie verplichting nu wel een beetje te lang heeft geduurd. Zou het dan toch 10 april zijn? Lijkt me sterk dat ze het dit dan nog (voor een maandje of langer) verlengen. https://www.tsa.gov/sites/default/files ... 21-02b.pdf
I left my heart in LA
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer