Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Lord Bonez
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jun 2005, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 25

Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Lord Bonez »

Hoi,

Ik ben in het verleden vaak in Amerika geweest maar het is al weer even geleden. Vluchten voor de zomervakantie zijn redelijk geprijsd nu, auto’s zijn duur daarentegen. Als ik een beetje op booking kijk voor fatsoenlijke hotels kom ik al snel richting de 200 euro per nacht voor 4 personen (Californië), dit was in het verleden wel lager… hoe is het met eten en drinken gesteld? We gaan op vakantie in principe elke avond wel uit eten, soms uitgebreidde lunch, soms simpel broodje. Is alles veel duurder dan pakweg 4-5 jaar geleden of valt het mee?

Groeten
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7777
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door mtl »

In het kort gezegd: Ja.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Tantelotje »

Eens met mtl. Het is inderdaad duurder geworden.
Hoeveel duurder hangt ook wel een beetje af van jezelf.

Ik vind inderdaad eten (zowel uit supermarkt als uit eten) duurder dan voorheen. Eigenlijk net zoals hier.

Voor de rest... tjsa.
De tickets, auto en overnachtingen voor onze reis juni/juli 2023 zijn allemaal geboekt. En alles bij elkaar lijkt het er nu op dat we zo'n € 500,- meer kwijt zijn voor deze vaste kosten dan voor de reis van juni/juli 2022. Ik moet wel zeggen dat ik al vroeg begin met boeken. Het meeste staat al een maand of 4 gereserveerd.
Dat prijsverschil vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Het gebied is vergelijkbaar, de periode is vergelijkbaar en het soort accommodatie is vergelijkbaar, alhoewel we nu in Las Vegas zelfs in het Palazzo overnachten en vorig jaar in New York New York.

Maar ik wil maar zeggen dat het zeker duurder is, maar dat je tot op zekere hoogte zelf in de hand hebt of het de pan uit rijst of niet.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Tipsy_1 »

ja. Alles is veel veel duurder geworden. Ook uit eten gaan in voorheen goedkope ketens en boodschappen doen. Maar dat is in Benelux ook zo heb ik vorige week ondervonden.
De grootste impact komt misschien van de exchange rate in vergelijking met een aantal jaren geleden?
Hotels vind ik zelf in de streken waar wij reizen (off season, minder toeristische plaatsen) wel meevallen. Tot je naar bvb de national parks en grootsteden begint te kijken.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1932
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Frasi »

De prijzen zijn de afgelopen jaren (sinds/na Corona) inderdaad flink gestegen.
@Tantelotje refereert aan een reis van juni 2022; maar toen waren de prijzen al flink gestegen t.o.v. 2 jaar daarvoor.

Vooral autohuur is flink duurder geworden: dat kan zomaar meer dan een verdubbeling zijn t.o.v. 3 jaar geleden. Ook hotels, restaurants en activiteiten zijn flink in prijs gestegen. Jaren geleden lukte het me om (als alleenreizende) voor gemiddeld onder $100/nacht 3 weken weg te gaan. Nu vindt ik geen enkel hotel onder de $100. Ik ben aan het plannen voor deze (na)zomer maar moet mijn budget heel anders gaan inrichten (en bijna verdubbelen).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1332
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door ONYX666 »

ik kan voor onze komende mei vakantie (en ook voor afgelopen zomer vakantie) nog gemakkelijk hotels onder de 100 vinden. Alleen een enkele keer uitgezonderd erboven maar dat is zeldzaam.
Het ligt er ook aan welke klasse je wilt. Wij vinden days inn/super 8 al voldoende mits de reviews boven de 3.5 uit 5 zijn.

voor komende meivakantie denk ik gemiddeld 70 euro per nacht (dan tel ik las vegas niet mee met een aantal gratis nachten)
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 971
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door HennyCox »

Voor komende trip eind mei kom ik qua hotels gemiddeld uit op $87. En dan heb ik als filter alleen hotels met een hottub geselecteerd 😊. Dus waarschijnlijk kan het nog iets goedkoper. Route is Vegas/Phoenix/El Paso/Farmington/Page/Las Vegas. Dus in Nevada/Arizona/New Mexico en Utah. Dus geen California waar het duurder is.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Coyote »

Frasi schreef:
25 jan 2023, 12:50
Ook hotels, restaurants en activiteiten zijn flink in prijs gestegen. Jaren geleden lukte het me om (als alleenreizende) voor gemiddeld onder $100/nacht 3 weken weg te gaan. Nu vindt ik geen enkel hotel onder de $100. Ik ben aan het plannen voor deze (na)zomer maar moet mijn budget heel anders gaan inrichten (en bijna verdubbelen).
Dit geldt met name voor de toeristische gebieden. Onder de USD 100 lukt nog wel als alleenreizende maar dan moet je een gebied bezoeken waar de massa toeristen (nog) niet komen. Zo zat ik afgelopen oktober (gemiddeld genomen) ruim onder USD 100 per nacht.

Voor komende zomer zal mij dat ook niet meer lukken aangezien ik dan plannen heb in de meer toeristische gebieden. Houd er ook al rekening mee dat ik tot 2x zoveel voor de motelovernachtingen kwijt zal zijn. :?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
laanvdj
Amerikakenner
Berichten: 674
Lid geworden op: 07 feb 2008, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: stein

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door laanvdj »

Ik vind het flink aan de prijs geworden, zeker het uiteten bij bv Cheesecake Factory . De tax is nu al bijna overal 18 of 20%, een glas wijn snel $9. Benzine is een stuk duurder. En de dollarkoers is ook niet echt gunstig. Een gewoon overnachtingsmogelijkheden kost al gauw $100 voor een BW of Clarion. Een huis in Florida is ook een stuk duurder als voor COVID. Al met al, ja het is duurder maar we gaan toch!
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5769
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door bedeve »

mtl schreef:
25 jan 2023, 11:01
In het kort gezegd: Ja.
JA !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Tipsy_1 »

ik ben fan geworden van low budget motels: motel 6, red roof.
Wel op voorhand goed de reviews checken maar als ze in google reviews >3.8 staan dan zit je wel snor.
Geen ontbijt (maar die hotelontbijten trekken toch op niks), geen pet fee (wij reizen veelal met 2 hondjes), simple, no nonsense en vaak verrassend goed.
Zo slapen we soms voor 60$ per nacht of zo.

Verder ook letten op "deals" en happy hours. Bvb Applebee's heeft zo'n 2+voorgerecht combi voor max 30$. Wendy's heeft een big bag. World of Beer heeft happy hour tot een bepaald uur enzovoort.
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1561
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door jill1234 »

Het is zeker duurder geworden, maar dat zijn vakanties in Europa ook.
Wij zouden eigenlijk komende zomer in Europa op vakantie gaan, maar dat prijsverschil was echt niet groot met de USA, dus toen was de beslissing snel genomen....
Wij gaan voor de 3e keer een camperreis maken (vorige 2x 23 dagen uit en thuis, nu 25); in 2019 waren we met 2 volwassenen en 2 tieners alles bij elkaar 10.000 euro kwijt; in 2022 was dat 12.000 en ik denk in 2023 weer op 12.000 uit te komen. Eerste keer had ik tickets voor 400 euro in het hoogseizoen; dat drukte de kosten dus nogal; dus al met al vind ik het verschil nog meevallen. Denk wel dat met de auto wel aanmerkelijk duurder is geworden; een campingplek kost rond de 25-30 euro per nacht (wij staan meestal in de parken) en wij hoeven niet te gaan uiteten; koken is niet veel duurder dan thuis)

Maar ga eens voor de gein kijken wat 3 weken Frankrijk kost; als je daar een stacaravan huurt betaal je voor 3 weken al snel 5000 euro en dan doe je nog niks geks. Dan moet je er nog naar toe, overnachting op de heen en terugweg en daar moet je ook nog alles doen. Wij zouden dan ook tegen de 10.000 euro kwijt zijn. Of ga eens 3 weken naar Griekenland of Spanje met het vliegtuig. Ik schrik echt van die prijzen. Dan liever 2000 extra betalen en wel echt de vakantie hebben die we willen.
Snap natuurlijk ook wel dat dat niet voor iedereen haalbaar is natuurlijk.
Laatst gewijzigd door jill1234 op 25 jan 2023, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door hemmie »

Ik vind het wel duurder geworden, maar kan het ook niet helemaal goed vergelijken, aangezien we elke zomer een ander gebied aan doen. Al waren we laatst een week in Louisiana, eerder gedaan, dat was evht wel duurder geworden. Komende zomer naar California... Ik leg de lat wat lager wat betreft hotels, boek vroeg, en zoek ook vooraf uit welke restaurants in de buurt betaalbaar zijn. Moet wel zeggen dat wij met 5 personen reizen, dus wat hotels betreft zijn we al snel wat duurder uit, en eten tikt ook aan.
Afgelopen zomer was voor ons de benzine vooral erg kostbaar, maar wij doen dan ook verre roadtrips vanuit Texas, afgelopen zomer naar Montana.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Coyote »

Tipsy_1 schreef:
25 jan 2023, 16:35
ik ben fan geworden van low budget motels: motel 6, red roof.
Wel op voorhand goed de reviews checken maar als ze in google reviews >3.8 staan dan zit je wel snor.
Geen ontbijt (maar die hotelontbijten trekken toch op niks), geen pet fee (wij reizen veelal met 2 hondjes), simple, no nonsense en vaak verrassend goed.
Zo slapen we soms voor 60$ per nacht of zo.
Ik heb ook geen probleem met Motel 6 om daar af en toe te overnachten. Afgelopen zomer nog 3x overnacht.

Toch zou ik hier niet elke nacht willen overnachten als ik op vakantie ben. Ik vind de kamers altijd maar 'kil'. En inderdaad, geen ontbijt. Nou is dat niet direct een dooddoener voor mij omdat ik niet persé in een motel wil ontbijten maar het ontbreken van koffie op de kamer vind ik dan weer net té. En het was ook niet in de lobby te krijgen bij de Motel 6 waar ik overnachtte.

Maar om op je motelkosten te besparen is Motel 6 een goede keuze. :thumbup:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
sharon-vb
Amerikafan
Berichten: 300
Lid geworden op: 21 mar 2011, 22:56
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Breda

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door sharon-vb »

Als ik kijk naar de benzineprijzen op www.gasprices.aaa.com schrik ik wel hoeveel het omhoog is gegaan de afgelopen jaren en dus hogere kosten tijdens de vakantie. Maar als ik het vergelijk met Nederland zouden we hier een nationale feestdag inplannen wanneer de literprijzen zo laag zouden liggen. 8)
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Tantelotje »

In mijn ervaring zijn de verschillen van de kosten vooraf niet zo groot. Ook niet als ik verder terug ga naar 2019, 2018, etcetera. Maar goed, het gaat er niet om wat wij altijd betalen.

Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf bepalen of het het geld nog 'waard' is. Maar ik zie ook wat Jill1234 aangeeft: het is overal duurder geworden. Dat maakt reizen naar de VS natuurlijk niet goedkoper, maar zet wat mij betreft de prijsverhogingen wel beter in perspectief.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6641
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Mrvanilla »

Afgelopen november vond ik de prijzen van hotels niet veel hoger dan drie jaar geleden. Hoogseizoen kan anders zijn, maar was altijd al duur. Vooral autohuur is wel echt een verschil met voor- en na corona, al kun je met goed zoeken nog wel een deal vinden. Maar de tijden dat je drie weken een auto huurde (SUV) voor 500 dollar lijkt wel voorbij.

Tickets; in het naseizoen (mijn enige referentie) wellicht iets omhoog gegaan, maar niet schrikbarend. Vorig jaar april en november betaalde ik een zelfde soort ticket fare dan 3-5 jaar geleden (zo rond de 5-600 euro).

De prijzen voor eten en benzine, ja daar is de inflatie enorm. Maar als je vakanties vergelijkt met Europa streep je dat tegen elkaar weg, de inflatie hier is immers hoger dan in de VS.

Hopelijk heb je een werkgever die een deel van de inflatie corrigeert, dan verdien je ook meer dan 4 jaar geleden :wink:
Groetjes,
Daniel
Cobert
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 apr 2021, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Cobert »

Wij hebben vorig jaar (september) zeker gemerkt dat alles duurder is geworden. Wat zeker niet hielp is de dure dollar die periode.
Waar ik vooral van schrik zijn de nieuwe huurprijzen voor campers. Waar ik vorig jaar nog € 1500,- betaalde voor 3 weken met 2 personen (wel ruim van tevoren geboekt) zouden wij nu bijna € 4000,. kwijt zijn voor dezelfde periode in 2024 (Cruise America is al te boeken voor 2024, maar hoezo “vroegboeken loont”?) Ik ben erg benieuwd wat de prijzen gaan doen, we hebben nog even zeg maar :D . Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat het veel goedkoper gaat worden.
Coby

Camperreis Canada 2010 (British Columbia, Vancouver Island)
Camperreis USA: 2014, 2016, 2018, 2022, 2024
jill1234
Amerika-expert
Berichten: 1561
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door jill1234 »

Wij betalen nu voor jul/aug 2023 voor 3 weken 4000 euro voor een cruise america c30; dat vond ik een nette prijs; 1500 euro kan ik alleen van dromen ;-)
Wat een verschil dan tussen september en juli/augustus! Maar heb ook al gekeken voor 2024 en dan is het veeeeel duurder; denk niet dat die prijzen nog gaan zakken; jammer! Volgend jaar toch wat anders na 3 camperreizen. Zuid Afrika staat hoog op het lijstje; camperhuur is daar veel goedkoper!
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
Corv
Amerikakenner
Berichten: 663
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Is Amerika reizen nog betaalbaar in 2023?

Bericht door Corv »

Prijzen zijn altijd afhankelijk van heel veel factoren. Via NL reisbureau, maar kijk eens rechtstreeks in de USA bij aanbieders RV last minute. Bijvoorbeeld bij roadbear zelf boeken nu van Orlando naar LA/SF/Seattle voor $19/night eind maart tot dropoff max 15 april. Ik weet dat veel mensen afhankelijk zijn van reisperiode's en vakanties e.d. maar voor degenen die daar niet afhankelijk van zijn, hou het in de gaten. Je kan hele mooie deals vinden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer