Pagina 1 van 2
NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 16:58
door RaphaelB
Had onlangs een retour geboekt van Phoenix - Amsterdam voor 2 personen via supersaver met airline Westjet. De vlucht zou plaatsvinden met airline Westjet over 3 weken. Nu heeft Westjet zonder opgaaf van reden de vlucht geannuleerd. Ik had €1400 betaald en ze geven slechts €500 terug. Dus ze houden ruim €900.
Voor het eerst in lange tijd dat ik weer eens mijn Nederlandse bank gebruikte, waarmee ik deze vlucht had betaald. ABN kan weer niks doen en kan het bedrag niet terugboeken.
Wijze les: voortaan met Amerikaanse bank/creditcard boeken, de Service in de VS is altijd veel beter en je kan dan gewoon altijd je geld terug laten boeken
Nooit meer een vlucht boeken met Westjet! En ik kap nu ook met tussenpartijen, ook al ging dat voorheen altijd goed
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 17:23
door Dutchess
En wat zegt Supersaver hier dan van? Want op hun website staat "Wanneer uw gehele reis wordt geannuleerd wegens een door de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vlucht zodat u helemaal niet op reis kunt gaan, geef dit dan aan ons door zodat wij namens u restitutie aan kunnen vragen bij de luchtvaartmaatschappij."
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 17:41
door RaphaelB
Die zeggen dat Westjet slechts €500 heeft terugbetaald
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 17:46
door Almere vak V
Ik heb hier niet voor doorgeleerd. Dus maar even schieten vanuit de heup...
Leuk verdienmodel. Je verkoopt tickets. Die annuleer je vervolgens weer. En daar geef je dan nog niet eens de helft van terug?? Er zijn mensen/bedrijven voor minder in het programma "Opgelicht" aan de schandpaal genageld.
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 18:08
door Coyote
RaphaelB schreef: ↑02 nov 2022, 16:58
Wijze les: voortaan met Amerikaanse bank/creditcard boeken, de Service in de VS is altijd veel beter en je kan dan gewoon altijd je geld terug laten boeken
Waarom is de service in Amerika veel beter???
Hoe had je betaald via met je ABNAMRO rekening? Door middel van (electronische) overschrijving? Wellicht Wereldbetaling? Via iDEAL? Middels incasso?
Je kunt dat niet zomaar terug laten boeken. Enkel een automatische incasso kan in Nederland binnen 56 dagen zonder opgaaf van reden teruggeboekt worden. Bij de andere vormen heb jij akkoord gegeven en dan is het aan de ontvanger of het teruggeboekt wordt. Die zal daar toestemming voor moeten geven. Dat heeft niets met service te maken maar met de manier van bankieren in Nederland. Wellicht daar in verdiepen als je betalingen (in het buitenland) wilt doen met je Nederlandse rekening.
Wil je garanties dan moet je met je (NL) Creditcard betalen. Daar kun je een transactie altijd betwisten als een service of dienst niet geleverd wordt zoals bij jou nu het geval is.
Je kunt hier de Nederlandse Banken niet de schuld van geven maar Supersaver waar jij je ticket hebt gekocht. Die maken zich er heel makkelijk vanaf.
Roland
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 18:35
door IngridUSA
Het gaat inderdaad niet om het land of de bank, maar het feit dat je tickets altijd beter met een creditcard kunt betalen. Bij een gewone betaling of overboeking ben je overgeleverd aan de medewerking van de ontvanger. Geldt eigenlijk voor diverse (dure/belangrijke) aankopen.
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 18:43
door RaphaelB
Met een Amerikaanse debit bank rekening is het altijd mogelijk om je geld terug te laten boeken. ABN Amro werkt niet mee, heb ze vanmorgen gesproken. Daarom boek ik niet meer via mijn Nederlandse bankrekening.
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 18:44
door Dutchess
Ik neem aan dat je verdere actie gaat ondernemen. Hier alvast wat tips:
Klacht over vliegmaatschappij
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 18:48
door ClaireVHaut
RaphaelB schreef: ↑02 nov 2022, 18:43
Met een Amerikaanse debit bank rekening is het altijd mogelijk om je geld terug te laten boeken. ABN Amro werkt niet mee, heb ze vanmorgen gesproken. Daarom boek ik niet meer via mijn Nederlandse bankrekening.
daarom altijd met je creditcard betalen. Niet de schuld van ABN
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 19:05
door Bushmaster
Je betaald voor een dienst,
die dienst wordt niet geleverd, en je krijgt niet je (volledig) betaalde bedrag terug?
Dat heet volgens mij gewoon oplichting, en ik neem aan dat je aangifte hebt gedaan?
Geen enkele bank in Nederland stort geld terug dat je vrijwillig zelf hebt overgemaakt naar een andere rekening,
alleen als er onomstotelijk vast ligt dat het om oplichting gaat en je hebt hiervan aangifte gedaan, willen ze nog wel eens toegeeflijk zijn.
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 21:17
door hemmie
Als jij supersaver hebt betaald, en zij nu niet de dienst leveren, moeten zij je terugbetalen. Of Westjet hen heeft terugbetaald is daarbij niet relevant voor jou. Maar ja, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillende dingen, wij hadden ook zo'n situatie voor tickets in 2020 tijdens covid, maar die waren met credit card betaald en hebben we hebben uiteindelijk dus zo ons geld teruggekregen.
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 02 nov 2022, 21:18
door GoBucks
Als je in Amerika woont: dit is waar de zogenaamde 'small claims court' voor is. Misschien komen ze met het verschil over de brug als je de anderen partij eens laat weten dat je dit va plan bent:
https://www.azcourts.gov/selfservicecenter/Small-Claims
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 03 nov 2022, 05:32
door Coyote
RaphaelB schreef: ↑02 nov 2022, 18:43
Met een Amerikaanse debit bank rekening is het altijd mogelijk om je geld terug te laten boeken. ABN Amro werkt niet mee, heb ze vanmorgen gesproken. Daarom boek ik niet meer via mijn Nederlandse bankrekening.
Zoals gezegd, de Nederlandse Banken werken anders dan de Amerikaanse.
Het is geen kwestie van 'niet meewerken', dit is gewoon beleid in Nederland. Als rekeninghouder kun je dit terugvinden in de voorwaarden.
Het zou wat wezen als banken het geld na 1 telefoontje konden terugboeken. Stel: jij verkoopt mij een mooi produkt. Ik betaal jou, jij stuurt het op naar mij en na ontvangst zeg ik 'Ik heb niets ontvangen. ABNAMRO willen jullie mijn geld terugboeken? '
Ik snap dat je gefrustreerd bent en het is ook zuur. Echter is het niet de schuld van ABNAMRO maar moet je je richten op Supersaver. Die hebben jou een dienst verkocht, annuleren het en willen maar deels terug betalen. Wat zij van Westjet retour ontvangen is niet jouw probleem, jij deed zaken met Supersaver en zij zullen óf met een alternatief moeten komen of jou het volledige bedrag terug moeten betalen.
Roland
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 03 nov 2022, 10:36
door Almere vak V
Het blijft een zichzelf herhalende les zijn:
- Niet boeken bij een broker.
- Altijd betalen met een CC.
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 04 nov 2022, 03:09
door RaphaelB
Coyote schreef: ↑03 nov 2022, 05:32
Het zou wat wezen als banken het geld na 1 telefoontje konden terugboeken. Stel: jij verkoopt mij een mooi produkt. Ik betaal jou, jij stuurt het op naar mij en na ontvangst zeg ik 'Ik heb niets ontvangen. ABNAMRO willen jullie mijn geld terugboeken? '
Ja natuurlijk. Zo gaat dat in de rest van de wereld en terecht. Bijvoorbeeld 350 miljoen Amerikanen die van deze service gebruik kunnen als een dienst niet geleverd wordt waar je voor betaald hebt. Natuurlijk hoort het zo te zijn dat als je er niet uitkomt met een partij dat je je geld via je bank gewoon terug kan boeken (je bank rekening waar je overigens kosten voor betaald, daar tegenover mag best een betere dienstverlening staan in NL). Het is in USA geen probleem, 1 telefoontje en het is geregeld (uiteraard moet je later bewijzen aanleveren anders wordt het geld alsnog weer teruggevorderd als er gefraudeerd wordt). In Nederland: Nee meneer we kunnen niet helpen, zoek het maar uit.
Tuurlijk heeft ABN de mogelijkheid om geld terug te boeken voor een klant, maar ze doen het niet.
Het valt me overigens op dat je altijd op je pik getrapt ben als er iets kritisch wordt geschreven over Nederland of de waardeloze klantenservice bij Nederlandse instanties, maar dat terzijde.
Almere vak V schreef: ↑03 nov 2022, 10:36
Het blijft een zichzelf herhalende les zijn:
- Niet boeken bij een broker.
- Altijd betalen met een CC.
Je vroeg in een andere topic of Westjet betrouwbaar is. Nou niet dus, ze annuleren zomaar vluchten zonder specifieke reden.
Ik heb ruim 15 jaar via brokers geboekt (ook supersaver), is voorheen altijd goed gegaan. Ik denk zelf dat Westjet te weinig stoelen heeft verkocht en dat ze dan maar vluchten annuleren. Ik heb Westjet zelf ook gesproken en die zeiden dat ze geen inzage hebben. Ook niet in de refund die ze aan supersaver hadden gegeven?! Dus dat schoot ook niet op.
Bedankt, dit is een hele goede tip. Ga ik zeker doen
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 04 nov 2022, 07:11
door Coyote
Voor iemand die jarenlang in Nederland heeft gewoond had ik verwacht dat je beter zou weten hoe het Nederlandse banksysteem werkt. Maar goed, dat is het probleem dat vele Nederlanders hebben, leg de schuld maar bij de Nederlandse Banken. Dat is zo makkelijk...
Het maakt niet uit hoe het in Amerika werkt, en dat doet hier ook helemaal niet terzake, als jij in Nederland vrijwillig geld overmaakt naar iemand anders dan kunnen banken wettelijk gezien niets meer doen en zul je het met de ontvangende partij (in dit geval Supersaver) moeten oplossen. Anders zou iedereen zomaar zijn geld kunnen laten terugboeken, ook als er geen sprake is van een geschil. Het enige dat de banken kunnen doen als jij per abuis geld hebt overgemaakt naar iemand is de begunstigde aanschrijven of die het vrijwillig wil (laten) terugboeken. Daar kun je het mee eens zijn of niet, zo werkt het nu eenmaal in Nederland. Het is anders als jij slachtoffer geworden bent van fraude maar daar is hier geen sprake van. Hoe vervelend ook, eenmaal vrijwillig betaald is het geld van de ontvangende partij. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, jij ook zo te zien, is de bank hierin geen partij. Dat jij het geld via ABNAMRO hebt overgemaakt doet er niet toe. Jij hebt een geschil met Supersaver, niet met je bank. Je zult het dus met Supersaver moeten oplossen. Lukt dat niet, dan heb je mogelijkheid om aangifte te doen en er een rechtszaak van te maken.
Het was allemaal anders geweest als je met je Creditcard had betaald of Supersaver had de betaling via incasso geïncasseerd. Dat is hier niet het geval waardoor je dus met bovenstaande te maken hebt.
Ik kan er slecht tegen als er onwaarheden op het forum verteld worden en zal dat ook altijd verdedigen. Of dat nu over dienstverlening gaat of Nederland zelf. Er valt genoeg op te merken op algemene dienstverlening in Nederland zelf maar als je daar een probleem mee hebt moet het wel gegrond zijn en dat is het in jouw geval dus echt niet omdat je de verkeerde partij aanspreekt.
Roland
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 04 nov 2022, 09:47
door mtl
Het probleem ligt bij Supersaver, niet bij Westjet. Boeken bij brokers gaat meestal goed. Maar als het een keer fout gaat dan gaat het ook goed fout. Er zijn hier op het forum meerdere ervaringen dat ze niet over de brug komen bij annuleringen.
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 04 nov 2022, 10:25
door Frasi
Het probleem ligt bij Supersaver, niet bij Westjet.
Ook niet helemaal waar. Van RaphaelB begrijp ik dat WestJet maar €500 heeft terugbetaald. Supersaver heeft dit doorbetaald aan RaphaelB.
Dus het lijkt (lijkt) dat Supersaver hier niet het probleem is: zij hebben een refund geclaimd bij WestJet en maar €500 ontvangen (en doorbetaald).
Uiteraard zou Supersaver daar niet mee akkoord moeten gaan en bij WestJet aandringen op een volledige refund.
Maar als RaphaelB rechtstreeks bij WestJet geboekt zou hebben, had hij zeer waarschijnlijk ook maar €500 retour gekregen. Het enige verschil is dat hij dan rechtstreeks met WestJet had kunnen gaan bakkeleien over de rest van het bedrag (waarbij Westjet dan als Canadese maatschappij waarschijnlijk minder onder de indruk is van EU wetgeving en gewoon "nee" blijft zeggen).
Maar het kan natuurlijk niet: geboekte vluchten annuleren en maar een deel van de betaalde prijs terugbetalen. Nieuw business model....
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 04 nov 2022, 11:24
door Old Faithful
Het probleem ligt bij Supersaver, niet bij Westjet.
Frasi schreef: ↑04 nov 2022, 10:25
Ook niet helemaal waar. Van RaphaelB begrijp ik dat WestJet maar €500 heeft terugbetaald. Supersaver heeft dit doorbetaald aan RaphaelB.
Dus het lijkt (lijkt) dat Supersaver hier niet het probleem is: zij hebben een refund geclaimd bij WestJet en maar €500 ontvangen (en doorbetaald).
Misschien moeten we dat dan nuanceren: Het probleem
van RaphaelB ligt bij Supersaver, niet bij Westjet. Hij heeft n.l. een overeenkomst met Supersaver en dus moet hij daar zijn als er iets niet klopt. Hoe Supersaver dat oplost met Westjet is hun zaak.
Als er iets niet in orde is met mijn nieuwe auto, moet ik niet bij Mazda, Mitsubishi, Ford, Volkswagen of Opel zijn maar bij de garage die de auto geleverd heeft. Die lost het probleem op en regelt het verder met de fabrikant.
Re: NOOIT boeken met Westjet of Supersaver
Geplaatst: 04 nov 2022, 13:57
door hemmie
Precies, het is voor Raphael irrelevant of en wat Supersaver van Westjet heeft gekregen, hij heeft immer geen overeenkomst met Westjet, maar met Supersaver. Het is aan Supersaver om geld terug te krijgen van Westjet, maar hoe dan ook moeten ze Raphael terugbetalen voor een dienst die niet geleverd wordt.