Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Roning
Amerikafan
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door Roning »

Vandaag is mijn Creditcard voor bijna 2.2300 euro belast via Booking.com. Niet VAN Booking.com maar wel VIA.

Ik zag een afschrijving van ruim 100 euro (99 dollar). Omdat ik bezig ben met hotels boeken voor onze vakantie ging ik er vanuit dat het een vooruitbetaling zou zijn voor een hotel. Er stond echter een vreemde omschrijving bij van odienourydewyq8083.com en niet van het hotel dus ik ging op onderzoek uit bij mijn boekingen op Booking.com. Daar bleek ik een bericht te hebben van 1 van de hotels in het Koreaans met daarin het bedrag dat er was afgeschreven. Ik begreep er uiteraard niks van (ik kan sowieso geen Koreaans lezen en op Translate kwam ik ook niet veel verder) dus ik heb gelijk contact gezocht met het hotel. Zij gaven aan dat ze deze mail niet verstuurd hadden (ondanks dat hij vanuit hen via Booking.com naar ons verstuurd is) en dat ze zeker niet onze creditcard belast hadden. Foute boel dus.
Toen ik mijn creditcard wilde blokkeren bleken er inmiddels al 22 van deze afschrijvingen van mijn Creditcard gebeurd te zijn. Ergens bij booking.com of dat hotel moeten mijn Creditcard gegevens dus in verkeerde handen gekomen zijn. Ik heb er zo de balen van! Het hotel zegt dat ze van niks weten en Booking.com zegt dat het onmogelijk is. Iets met kastje en muur dus.

Ik weet nog niet zo goed wat ik er mee moet maar wees gewaarschuwd dus!!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door mtl »

In ieder geval melden bij je creditcard-maatschappij.
Roning
Amerikafan
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door Roning »

ja ze gaan inderdaad een onderzoek starten. Ik hoop maar dat het goed komt.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door Frasi »

Ik heb het ook wel eens gehad met mijn (ANWB) Visa kaart, terwijl ik op vakantie was in de VS.
ICS had het eerder door dan ik: ik was al gebeld, geappt en de kaart was al geblokkeerd voordat ik een verdachte afschrijving had gevonden. Die zijn ook direct van mijn overzicht verwijderd. ICS heeft het prima en voortvarend opgelost. Enige nadeel was dat ik vanaf dat moment die kaart niet meer kon gebruiken. Gelukkig waren het de laatste 3 dagen van mijn vakantie. Uiteindelijk nog een (onbedoeld) voordeel uit gehaald: ik had deze visa kaart gebruikt methet inrijden op het parkeerterrein op DUS. Volgens de parkeerwacht kon/moest ik gewoon met die kaart ook weer uitrijden. Dat ging goed maar het bedrag is nooit afgeboekt.

Moraal van het verhaal: zodra er iets verdachts gebeurd, direct je kaart blokkeren en contact opnemen met de uitgever van de kaart.
Kaarten afgeven in restaurants of hotels (of online bij een hotel die de gegevens handmatig verwerkt) is altijd een risico.
Dus zorg dat je minimaal één back-up hebt: dus nog een CC van je eigen bank of een andere uitgever (die je dan ook liefst op een andere manier gebruikt zodat deze niet op eenzelfde manier gescamt kan worden).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door PSVwally »

Als aanvulling op het verhaal hierboven. Doe dit ook niet bij bv een tankstation.... Als je niet aan de pomp je kaart kunt scannen, laat er dan binnen een bedrag op zetten ipv de kaart even achter te houden.
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 521
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door Robbie&Irene »

Roning schreef:
16 okt 2022, 21:39
ja ze gaan inderdaad een onderzoek starten. Ik hoop maar dat het goed komt.
Komt wel goed hoor, had dit 1.5 jaar geleden ook. Ook ineens vreemde boekingen na het boeken via booking.com. Na contact met ICS bleek dit te leiden naar Nigeria, alles netjes opgelost en uiteraard nieuwe creditcard gekregen.
Roning
Amerikafan
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door Roning »

Oh gelukkig! Ik heb het terug kunnen leiden naar India …. 😱.
Maar is Booking.com niet verantwoordelijk voor een oplossing? Makkelijk om dat allemaal bij de creditcard maatschappij neer te leggen 🤔
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door mtl »

Dat zal onderzoek door de creditcardmaatschappij moeten uitwijzen. Zij zijn uiteindelijk degenen die een oplossing moeten zoeken.
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1518
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door pumi1000 »

Ik heb dat begin dit jaar ook gehad. Ik had net een nieuwe cc en die was alleen maar gebruikt online bij booking.com voor hotels te reserveren. Ik had toen ook een vreemde afschrijving en dat bedrag was anders dan mijn reservering, die vooraf wat kon innen, ook de omschrijving was erg vreemd, geen hotelnaam. Booking.com gebeld en die zeiden dat het gereserveerde hotel mijn kaart nog niet belast had. Waar het lek zat weet ik nu nog niet. Dus weer een nieuwe CC gekregen. Bedrag kreeg ik meteen terug van Mastercard. Daarna niet meer voorgevallen, maar het blijft vreemd.

Ik heb al een paar keer fraude gehad met mijn cc, die we alleen gebruiken in Amerika en voor reserveringen daarvoor. Sindsdien kijk ik wel iedere keer als ik inlog bij de bank naar de afschrijvingen. Wat wel weer een pluspunt van Booking.com is dat je je creditcard makkelijk kunt updaten met een nieuwe kaart bij bestaande reserveringen.

Na een paar nieuwe kaarten dit jaar heb ik toch maar een backup kaart aangeschaft van Visa deze zomer.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
Roning
Amerikafan
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door Roning »

Is er hier iemand die ervaring heeft met virtuele creditcards? Dat lijkt mij wel lekker veilig maar het werkt denk ik niet voor sites als booking.com omdat je bij aankomst in het hotel alsnog je een fysieke creditcard moet overhandigen. Of hoeft dat niet dezelfde te zijn als degene waar je mee geboekt hebt?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door harryh »

Volop ervaring met virtuele Visa debitcards (Wise). Die zijn net zo (on)veilig, voordeel is dat je ze per kaart in de app dicht kunt zetten als je ze niet gebruikt, maar nadeel is dat het geen CCs zijn, dus zonder verzekering. Als je er saldo opzet - dat moet omdat het debitcards zijn - en het gaat een keer mis, dan ben je niet verzekerd.

Ik boek daarom altijd met een echte CC en bij aankomst betaal ik met Wise Visa debetcard, dat gaat altijd goed bij hotels. En inderdaad hoeft niet dezelfde kaart te zijn als waar je mee hebt gereserveerd. Bij autohuur kun je bij het inleveren van je auto alsnog met een debitcard betalen, moet je wel even langs de balie.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door grouch »

De enige partij die financiële schade lijdt door deze vorm van fraude is de creditcardmaatschappij. Ik maak me daarom geen zorgen, zeker niet bij een tankstation of restaurant. Het is onmogelijk om daar te frauderen zonder dat het de creditcardmaatschappij opvalt. Ik laat mijn kaart echt overal achter en geef het nummer rustig over de telefoon of per e-mail als een bedrijf daarom vraagt, ook als ik het bedrijf verder niet ken. In tien jaar tijd is mijn creditcardmaatschappij pas drie keer slachtoffer geworden omdat mijn kaartnummer was misbruikt. Die paar keer heb ik een weekje een reservekaart moeten gebruiken. Dat doe ik liever dan telkens een virtuele kaart aanmaken en me continu zorgen maken of er misschien gefraudeerd kan worden.

Een creditcard biedt een betere bescherming tegen fraude en slechte dienstverlening dan een debitcard. Als je bij het hotel met je debitcard betaalt (zoals harryh hierboven voorstelt) en je komt erachter dat je hotelkamer smerig is, zie dan je geld maar eens terug te krijgen. Als je met een creditcard hebt betaald, maak je een paar foto's van je hotelkamer, check je gelijk weer uit, en kun je met die foto's een chargeback aanvragen als de hoteleigenaar niet meewerkt.
Roning
Amerikafan
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door Roning »

Dat hoop ik dan maar. Ik kreeg van de Creditcard maatschappij te horen dat ze onderzoek gaan doen en dat als het inderdaad fraude is (wat zou het anders kunnen zijn...) ik mijn geld terug krijg.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door PSVwally »

Denk dat dat wel goed komt. Al een paar x gehad dat er fraude was ( binnen 5 min in diverse nikey stores over de wereld dezelfde afschrijving bv) en meestal wist de CC-maatschappij het eerder dan ikzelf.
Zeker in een land als USA, waar dat ding zoveel meer gebruikt wordt dan hier in NL komt het vrij vaak voor, dus ik ziu me er niet teveel zorgen over maken
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door harryh »

grouch schreef:
17 okt 2022, 19:07
Als je met een creditcard hebt betaald, maak je een paar foto's van je hotelkamer, check je gelijk weer uit, en kun je met die foto's een chargeback aanvragen als de hoteleigenaar niet meewerkt.
Zo simpel is het niet altijd als het over een vieze kamer gaat, ik heb dit al vaker bij de hand gehad, je zult goed bewijs moeten hebben dat het hotel het niet wil oplossen, anders gaat ICS er niets mee doen. Mijn Visa CC komt van ICS.

De case van @Roning lijkt me er overigens wel een waar je CC mij je prima zal helpen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door Almere vak V »

Roning schreef:
17 okt 2022, 21:31
Dat hoop ik dan maar. Ik kreeg van de Creditcard maatschappij te horen dat ze onderzoek gaan doen en dat als het inderdaad fraude is (wat zou het anders kunnen zijn...) ik mijn geld terug krijg.
Maak je geen zorgen. Hoe vaker je CC gaat gebruiken. Hoe groter het risico wordt. Ik leef, woon, werk en huur mezelf al meer dan 20 jaar helemaal suf op mn CC. Voornamelijk in de US. Meestal komt mijn CC maatschappij er sneller achter dan ik. Met als toppunt een paar jaar geleden. Ik was in Amerika en kreeg een telefoontje van mijn CC maatschappij. Zij kunnen natuurlijk zien waar ik het merendeel van mijn betalingen doe. Vroegen dan ook of ik in Amerika was. Want er werden tegelijkertijd allerlei betalingen gedaan in Rusland gedaan. Ze gingen er al vanuit dat dit niet goed was. Betalingen geblokkeerd en een nieuwe kaart was al per koerier onderweg.

Wel is het slim om iets achter de hand te hebben. Mocht het je gebeuren op vakantie. Dan heb je in ieder geval altijd een uitwijk mogelijkheid.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door roelb »

Overigens heeft dit niet zoveel met booking.com te maken.

Als je via booking.com een postpaid hotelkamer boekt dan heeft booking.com gewoon de creditcard gegevens door aan het hotel. Dat kan het hotel raadplegen in het extranet van booking.com.

Vermoedelijk is het dus een medewerker geweest van een hotel, of heeft een onbevoegde toegang tot het booking.com extranet account van een van de door jou geboekte hotels.

Je zult een nieuwe kaart krijgen. Dat maakt het wel lastig als je nog bestaande hotel of autoboekingen hebt lopen met de oude kaartgegevens. Die charges zullen immers niet worden toegestaan. Soms doen hotels al een dag voor checkin oid een autorisatie. Als die mislukt dan kan het zomaar zijn dat ze je kamer weggeven. Zorg er dus voor dat je even lopende reserveringen naloopt en waar nodig de creditcard gegevens update.
Roning
Amerikafan
Berichten: 160
Lid geworden op: 06 sep 2017, 08:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door Roning »

Oh dat is hele goede tip! Dank je wel.

Ik had wel het vermoeden dat het “lek” bij het hotel moest liggen maar ze gaan er niet op in helaas.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Waarschuwing: Credit Card fraude via Booking.com

Bericht door d_vdploeg »

Tijdens onze laatste reis naar de VS in september is met onze CC ook fraude gepleegd. Ik zag ineens allemaal afschrijvingen van online drankwinkels :lol:

Ik merkte het overigens aan het feit dat ik niet meer kon inloggen op de ICS app. Na wat contact via de socials werd ons vriendelijk verzocht om even contact op te nemen met de fraude desk.:roll:

De vrouw aan de telefoon vertelde wat @Almere vak V ook schrijft. Hoe meer je gebruik maakt van je CC, hoe groter de kans dat ie vatbaar is voor fraude. Ook wij kregen de vraag of we in de VS waren, ja... Maar ze zagen dus uitgaven van online drankwinkels die ze niet konden plaatsen. Zij noemde booking.com een walhalla voor fraudeurs omdat er vele tientallen miljoenen transacties zijn. Ik twijfel of booking.com de ''boosdoener'' is. Het kan zoveel zijn. Een hotel? Een tankstation? Een restaurant? Je weet het toch niet en je zult moeten bewijzen dat het betreffende hotel, restaurant of benzinestation schuldig is. Je bent er voor verzekerd. Blokkeer de kaart en een nieuw was inderdaad al onderweg.

Ook wij hadden de uitdaging dat er al reserveringen op die kaart gedaan waren. Gelukkig was het aan het einde van onze vakantie en konden we de resterende 2 reserveringen omzetten via een andere kaart. Dus wellicht ten overvloede, maar neem dus altijd meerdere credit cards mee :wink:

Overigens nog een tip: Als je met je Nederlandse abonnement naar Nederland belt vanuit de VS en je hebt geen bundel om goedkoop te bellen (veel mensen hebben vaak alleen data). Kijk dan of je de (onverwachte) gemaakte telefoonkosten op je reisverzekering kunt claimen :wink: Het kan aardig in de kosten lopen als je in de wacht staat bij ICS. :wink: Bij de ANWB deze extra kosten ingediend en vergoed gekregen. :thumbup:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer