Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Xkim01 »

Hoi, ik heb een vraag, ik zou graag mijn vriend willen bezoeken in december. Ik verblijf dus ook bij hem voor ongeveer 2 weken, maar het probleem is dat ik bang ben dat dit verdacht overkomt. Heen ticket en terug ticket heb ik, geld heb ik ook, dat is geen probleem.
Omdat ik een topic zag waar iemand de toegang werd geweigerd, maar het bericht is verwijderd, waardoor ik dus geen idee heb hoe het is misgegaan dat die persoon is geweigerd.

Het topic wat ik probeerde te lezen was 'Toegang USA Detroit geweigerd'.

Alvast bedankt.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18763
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door kastelke »

Op het eerste zicht, met de zeer beperkte info die je geeft, is er niets verdachts aan de hand. Maar aan de grens stellen ze vaak meer vragen, en die leiden mogelijk tot iets 'verdachts'. Dus hier gaan we:

Is dit een vriend, of een 'boyfriend'? Hoe lang kennen jullie elkaar al? Hebben jullie trouwplannen? Hoe vaak heb jij hem voordien al bezocht in de US? Hoe vaak ben jij al in de US geweest in de afgelopen jaren, en hoe lang ben je telkens gebleven? Wie betaalt dit ticket? Heb jij een (full-time) job / ben je een (full-time) student?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door Xkim01 »

Het is een boyfriend, tussen de 6/7 jaar, als leeftijd er toe doet ik word volgende maand 21, uiteindelijk willen we wel trouwen, ik heb hem nog niet opgezocht, overig ook nog niet in de US geweest, het ticket betaalt hij voor de helft en ik betaal de helft, ik heb een baan van 24u per week als helpende in de zorg.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7777
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door mtl »

Het topic geweigerd in Detroit is er nog steeds. Gaat over iemand wiens moeder geweigerd werd bij aankomst in Detroit.
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door Xkim01 »

mtl schreef:
23 aug 2022, 13:52
Het topic geweigerd in Detroit is er nog steeds
dat zag ik maar het origineel bericht is verwijderd
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7777
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door mtl »

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar in het topic wordt toch wel duidelijk wat er gebeurt was met moeders.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2592
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door Bushmaster »

Xkim01 schreef:
23 aug 2022, 13:47
Het is een boyfriend, tussen de 6/7 jaar als leeftijd er toe doet ik word volgende maand 21, uiteindelijk willen we wel trouwen, ik heb hem nog niet opgezocht, overig ook nog niet in de us geweest, het ticket betaalt hij voor de helft en ik betaal de helft, ik heb een baan van 24u per week als helpende in de zorg..
Als je bij immigrations bovenstaande verhaal gaat vertellen, dan gaan er wel wenkbrauwen fronzen ben ik bang:
- lange lat relatie
- leeftijd 21& parttime baan in de zorg >> (nog) geen binding met Nederland (hypotheek, lange arbeidshistorie)
- trouwen >> betekend dat één der partijen moet gaan verkassen
- gemeenschappelijke financiën (hij heeft ticket voor 50% betaald)
- nooit eerder in de US geweest, immigrations kan geen historie van je zien qua in/uitreizen, en dus ook niet of je je aan de regels hebt gehouden
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door Xkim01 »

@Bushmaster daarom vroeg ik me af waarom bij dat topic die vrouw was geweigerd.

en omtrent betalen van ticket heb ik meerdere malen gezegd zelf te willen betalen maar hij wou perce mee betalen, Als ik het werkrooster meeneem en ze bijvoorbeeld vragen wanneer ik dan weer moet werken dat kan laten zien? en bijvoorbeeld kan tonen dat ik elke maandag/donderdag op mijn nichtje past dat mijn zus een 'bewijs' schrijft met handtekening van haar en haar vriend (zijn maar voorbeelden)
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2592
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door Bushmaster »

Helaas tonen dat soort documenten niet echt een vast binding met Nederland aan,
ik zou er persoonlijk een "vakantie met bezoek aan een vriend" van maken, punten van aandacht:
- waar ga je heen? is dit toeristisch?
vlieg je bv naar Detroit en ga je daar vertellen dat je 14 dagen vakantie gaat houden in Detroit, dan kan je beter in het vliegtuig blijven zitten
- boek voor je eerste nacht een hotel, dan kan je die op je Esta vermelden
- wie heeft daadwerkelijk het ticket betaald?
dus met welk betaalmedium en aan wie is dat gekoppeld?
als jezelf het ticket 100% heb betaald met je eigen ideal en/of CC dan kan je op de vraag "wie heeft het ticket betaald" ook makkelijker antwoorden
- vraag die je voor 99,9% zeker krijgt, "hoe lang blijf je in de US?"
- beantwoord alleen de vragen die gesteld worden (kort/bondig)
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door Xkim01 »

Bushmaster schreef:
23 aug 2022, 15:09
Dankjewel voor de hulp. 🙂
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7954
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door Pete.Z »

Heb je hem al eerder bezocht, of in het echt ontmoet ergens anders, of alleen via internet?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: vriend bezoeken en bij hem verblijven

Bericht door Hockey »

Ik ben zo vaak naar de VS gereisd om bij mijn vriendin te verblijven voor 2 tot 3 weken. Geen enkel probleem. Je komt voor pleasure, verblijft bij friends, en hebt een retourticket.
Het is wel handig iets van de omgeving te weten, zoals wat er te zien is. Dan kan je daar vragen over beantwoorden, mochten die gesteld worden.

Alleen in 2006 is mij ooit de vraag gesteld hoe ik die vriend (friend) kende. En er is me toen gevraagd wat ik voor werk deed, en misschien later ooit nog 1x.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 491
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Nagini »

Ik heb in soortgelijke situaties minstens 5 keer probleemloos gereist tussen 2013 en 2018 (partner bezoeken in de VS als jonge 20-er). Je krijgt inderdaad misschien een paar vragen, maar die twee weken gaan echt geen problemen opleveren. Die eerste keer was ik 18 en bleef ik 2 weken, ook met een jongen die ik al jaren kende (en waar ik nu mee samenwoon, zo zul je maar zien!). Had ik plannen om de omgeving te zien? Nee. Ooit wel de vraag gehad of we gingen trouwen, maar dat was nooit aan de orde. Gewoon eerlijk antwoorden.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je geen duidelijk plan hebt om weer terug te gaan, vaker heel lang (~90 dagen) blijft of je na een bezoek van 2,5 maand weer gelijk 2,5 maand in de VS wilt verblijven. Dat is het soort verkapte migratie waar ze op letten.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Tantelotje »

Toch een opmerking/vraag hierover, want wordt het nu niet wat zwaar aangezet allemaal?

Er zijn vast mensen al veel vaker in de US geweest dan ik/wij. Maar in al onze 9 rondreizen is er werkelijk nog nooit gevraagd:
- Wie het ticket heeft betaald
- Hoeveel geld we bij ons hebben

Wat er wel wordt/is gevraagd (maar zéker ook niet iedere reis en ook zeker niet alle vragen!):
- Wat kom je hier doen (holiday)
- Waar ga je heen (wat punten/parken uit de reis)
- Hoe lang blijf je (in dit geval 2 weken)

Kortom: Als jij gewoon antwoord dat je 2 weken langs komt voor vakantie zou dat ruim voldoende info moeten geven. Want ze zien al lang dat je ook een retour ticket hebt (en ik vraag me sterk af of ze kunnen zien wie het ticket betaald heeft, maar goed).
Een twee-weekse-reis om een bekende op te zoeken lijkt me nu ook weer niet zo heel spannend dat je allerlei papieren/scenario's voorbereid moet hebben voor als je aan de balie staat.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7777
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door mtl »

Mij is ook nooit gevraagd wie mijn ticket betaalde en hoeveel geld ik bij me heb. Maar er zijn genoeg mensen die dat wel overkomen is. Zodra een CBP officer al het kleinste vermoeden heeft dat je niet slechts een toerist bent dan zal er zeker doorgevraagd worden.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Elendan »

Op mijn 20ste ben ik ook alleen naar de VS geweest, was mijn eerste keer dus ook best spannend. Ik werd uitgebreid bevraagd vóór het boarden, maar dat was jaren terug (1991). Het ondervragen deed men toen op Schiphol, dat is nu niet meer. De vragen worden nu gesteld na landing.

Zeg gewoon dat je op vakantie gaat, want in principe ga je dat ook. Meer niet, en wacht tot de immigration officer zijn volgende vraag stelt. Dus kort antwoorden en niet uitweiden.
Als ze vragen of je werkt, dan zeg je ja en noem je evt je beroep. Hoeveel uur je werkt wordt niet gevraagd. Geef niet uit jezelf aan dat je deeltijd werkt.
Als ze vragen hoeveel geld je bij hebt (deze vraag kregen we nog afgelopen april, dus die vraag kan wel degelijk gesteld worden) zeg je dat je creditcard en bankpassen bij je hebt. Ze willen gewoon weten of je voldoende geld hebt om je kosten voor verblijf etc. te betalen. Zorg ook dat je een creditcard hebt, dat is in de VS altijd handig.

Boek inderdaad gewoon een hotel voor de eerste nacht dan kun je dat adres op je ESTA invullen, en evt. later gratis annuleren. Bij het aanvragen van een ESTA heb je een adres ingevuld dat dat later verandert maakt niets uit.

En verder, ik zou niet uit eigen beweging vertellen dat je een vriend bezoekt, misschien ooit wil trouwen en dat soort zaken. Zoek wel wat dingen op die je wilt/of zou kunnen bezoeken in de regio waar je naar toe gaat, zodat het niet overkomt dat je onvoorbereid op vakantie gaat. Er zijn toeristen genoeg die alleen op vakantie gaan, dat is geen reden om je te weigeren.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door heidem »

De vraag hoeveel geld ik bij me heb, was me tot dit jaar ook nog nooit gesteld, maar het feit dat ik op de vragen antwoordde dat ik in m’n eentje voor een vakantie van drie weken naar de VS reisde (met inderdaad een algemene beschrijving van de reis) was eind juli aanleiding voor een stuk meer vragen, waaronder ook de vraag hoeveel geld ik bij me had. Het hangt ook maar net af van de immigratie-ambtenaar die je treft.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Coyote »

Tantelotje schreef:
25 aug 2022, 10:22
Wat er wel wordt/is gevraagd (maar zéker ook niet iedere reis en ook zeker niet alle vragen!):
- Wat kom je hier doen (holiday)
- Waar ga je heen (wat punten/parken uit de reis)
- Hoe lang blijf je (in dit geval 2 weken)
Dit zijn ook zo'n beetje de standaard vragen die ik elke keer krijg.

Ik denk echter dat vraag 2 wel eens bepalend kan zijn voor extra vragen. Als je bijv. aangeeft 2 weken bij een vriend te verblijven kan dat misschien eerder een indicatie voor de immigration officer zijn door te vragen dan wanneer je aangeeft een tour te maken met een rental car. Al wilden ze afgelopen juni wel weten welke huurauto. Ja...dat wist ik ook nog niet, anders niet dan dat het een SUV zou worden. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Hockey »

In 2006 bezocht ik de VS voor het huwelijk van een oud studiegenoot. Jonge man (midden 30) alleen reizend riep blijkbaar vragen op, want ik kreeg de vraag wat ik kwam doen, waarna pleasure de vraag opriep wat dan precies (huwelijk oud studiegenoot bezoeken), met daarna de vraag hoe ik die persoon kende. En tenslotte nog wat vragen aangaande wat ik voor werk deed. Heb geloof ik zelfs nog iets moeten vertellen aanngaande plannen (NY en Boston bezoeken).

Maar in de jaren daarna, vanaf 2009, nooit meer dit soort vragen gehad, terwijl ik toen zelfs heb geantwoord mijn vriendin te komen bezoeken.

Wel bleef ik alle keren een beperkte tijd (maximaal 3 weken) en ben ik ook elke keer op tijd vertrokken.

Beleefd de vragen beantwoorden helpt heel erg veel. Niet gaan liegen, of om zaken heen draaien. En je zal moeten aangeven wat je meeneemt. Wat dan ook heel erg helpt is dat vooraf al helemaal te hebben uitgeschreven. Ik doe dat in een spreadsheet, met NL bedrag en bedrag in dollars, print dit uit en niet alle bonnetjes eraan vast. Dit heeft me altijd heel erg geholpen, ik neem vaak voor honderden dollars aan goederen mee, maar zo laat wel zien dat ik weet hoe het werkt en ik weet wat wel en niet mag.
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Xkim01 »

Bedankt voor de positieve reacties, en dat jullie de ervaring hebben gedeeld!!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer