Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door roelb »

Vooropgesteld: je doet in ieder geval niets dat niet mag. Het doel van je reis is gewoon toegestaan onder het VWP.

Maar.. zoals hierboven al gezegd, het is nergens voor nodig om slapende CBP officers wakker te maken. Antwoord dus gewoon eerlijk, maar ga niet direct allerlei onnodige informatie geven.

Die meneer of mevrouw wil simpelweg weten of je bezoek voldoet aan de randvoorwaarden van je visum. In dat geval heb je geen visum, en gaat het dus om de randvoorwaarden van het visa waiver program. Onder die regeling mag je maximaal 90 dagen blijven voor toerisme (waaronder het bezoeken van familie en vrienden ook valt) of zakelijke bezoeken en je mag niet werken, ook geen vrijwilligerswerk oid. Zelfs klussen aan een eigen vakantiewoning oid is formeel werk.

Dat is dus het doel van de (meestal) eerste vraag: wat kom je doen, of soms "business or pleasure?". Het makkelijkste antwoord: leisure, vacationing and visiting friends.

De CBP officer zal dan nog 2 dingen willen vaststellen: (a) is er geen risico dat je illegaal gaat werken en (b) is er geen risico dat je langer blijft dan de toegestane 90 dagen. Dat doet hij of zij door wat aanvullende vragen te stellen. Bijvoorbeeld wat je voor werk doet. Waar je die friends van kent. etc. Als je gewoon normale antwoorden geeft die passen bij je eerste antwoord, dan is dat al snel prima. Maar als er in dat gesprek ergens een alarmbel afgaat in het hoofd van die CBP officer dan zal hij wat meer details willen weten.

Dus ga hem niet vertellen dat je hoteldebotel verliefd bent en misschien wel met je vriend wil gaan trouwen. Je mag namelijk onder het VWP niet de intentie hebben om een change of status aan te vragen tijdens dat verblijf. Als hij het vermoeden krijgt dat je tijdens dit bezoek misschien wel wilt gaan trouwen om daarna permanent te blijven dan zal hij je moeten weigeren.

Geef ook geen vage antwoorden. Concrete plannen zijn lekker duidelijk, dus zorg dat je weet wat je plannen zijn.

En geldvragen worden eigenlijk alleen maar gesteld in de volgende situaties:

(a) als er een vermoeden is dat je niet draagkrachtig bent en er daarmee dus een risico is dat je illegaal komt werken.
(b) als er een vermoeden is dat je meer dan $10k bij je hebt die je niet hebt aangegeven
(c) als je wel netjes hebt aangegeven dat je meer dan $10k bij je hebt, men wil dan namelijk vaststellen dat dat geld legaal is en er geen sprake is van witwassen.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1827
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Timothy555 »

Ik ben al 4 keer naar de VS geweest, één keer de vraag gehad hoeveel ik bijhad en één keer de vraag gehad of ik meer dan 10.000 USD bijhad.

Nog nooit vragen over het ticket gehad, wel telkens de vraag hoelang ik bleef.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Inges »

De aller eerste keer dat ik naar de USA ging ging ik ook zonder mijn echtgenoot. Ik vloog samen met mijn "reserve-vader" (als in beste vriend van mijn ouders die ik al mijn hele leven kende en die ook de voogdij over mij had gekregen als er in mijn jonge jaren iets met mijn ouders was gebeurd). Ik had ook allerlei verhalen gehoord over de immigraties en wist niet wat ik moest verwachten. Uiteraard trof ik het. Een norse beamte op SEA. We liepen samen naar de booth want we waren ook samen op reis. Maar geen familie dus hij werd nors terug gestuurd in de rij. Toen kwamen de vragen. Wat kom je doen, wie heeft je ticket betaald (ik!), ben je van plan te blijven (9 dagen), heb je verbinding met NL (ja een echtgenoot, 2 kinderen, een eigen huis en een bijna fulltime baan) en de topper... ben je wel vrijwillig met hem op reis? Ik heb de vragen rustig en eerlijk beantwoord. We gingen samen op bezoek bij zijn zoon die is getrouwd met een Amerikaanse en ze hadden net hun eerste kindje gekregen. Hij bleef nors en mijn reis-partner werd zelfs apart genomen. Uiteindelijk mochten we gewoon verder. Maar ik vond het wel raar maar dacht toen dat het altijd zo ging. Niet dus....

Ik ben daarna nog vele keren alleen en ook samen met iemand die niet mijn partner is naar de USA gereisd en ik heb nooit meer zo'n norse officier getroffen als de eerste keer. Ze stellen altijd vragen maar eerlijk antwoorden en er is geen enkel probleem. Dus laat je niet zenuwachtig maken (nou moet ik zeggen dat ik 37 was die eerste keer en dat scheelt wel bij 20) en beantwoord de vragen eerlijk. Je bent er voor vakantie, gaat bij een vriend op bezoek en gaat na 2 weken weer terug naar NL. Hou het simpel. Niets aan de hand.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Xkim01 »

@roelb is het beste om voor 1 nacht een hotel te boeken voor 'verblijf'? of weet de immigration dat ik maar 1 nacht een hotel heb geboekt (klinkt misschien dom maar ik wil geen problemen hebben met binnenkomen) omdat ik bij hem verblijf voor 2 weken
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7777
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door mtl »

Ik denk zelf dat het onnodig is om een hotel te boeken als je er niet gaat verblijven.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Hockey »

Immigrations weet niet hoe lang jij ergens verblijft, tenzij jij ze dat vertelt. Maar voor 1 nacht een hotel boeken? Waarom? Stel ze komen er wel achter dat je dat doet, hoe ga je dat uitleggen? Jouw plan zou ik juist niet doen. En al helemaal niet als je er niet verblijft, dan laad je pas echt de verdenking op je.
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Xkim01 »

@Hockey iemand weet niet precies zei dat ik het beste een hotel voor 1 nacht kon boeken voor het esta, maar kan ik op het esta ook gewoon het adres van mijn vriend zetten volgens mij wel toch
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Hockey »

Ik geef altijd het adres van mijn vriendin op. Daar verblijf ik immers.

Het probleem gaat zich voordoen als wordt gevraagd waar je verblijft en jij zegt hotel, dan wordt gevraagd voor de hele trip, en jij zegt nee daarna bij vrienden en je de vraag krijgt waarom niet gelijk daar. Of als men erachter komt dat je liegt.

Er is niks mis met verblijven bij vrienden, ook niet als het je boyfriend is. Mochten ze vragen wat je plannen zijn: elkaar bezoeken en daarna naar huis, want je hebt nog een baan of opleiding hier. Je doet geen gekke dingen met gewoon die kant opgaan, twee weken blijven, in het huis van je vriend en daarna weer terugreizen. Maar als trucjes om het te laten lijken alsof kunnen je juist wel in de problemen brengen. Zodra die uitkomen is het de vraag wat je te verbergen hebt.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Inges »

Ik snap nooit dat amerikanen niet snappen dat je niet in de USA wilt wonen en ergens anders een beter leven hebt ;-) Want volgens hun wil iedereen in de greatest country in de world wonen. No thanks ;-)

Overigens geef ik ook altijd het adres op van mijn vriendin in Oregon op mijn esta. Ook als ik daar helemaal niet de hele trip verblijf. Is nog nooit moeilijk over gedaan (wel vragen over gesteld)
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: Vriend bezoeken en bij hem verblijven.

Bericht door Xkim01 »

Inges schreef:
03 sep 2022, 08:19
Ik snap nooit dat amerikanen niet snappen dat je niet in de USA wilt wonen en ergens anders een beter leven hebt ;-) Want volgens hun wil iedereen in de greatest country in de world wonen. No thanks ;-)
persoonlijk zou ik zelf wel daar willen wonen, mijn vriend en ik zijn aan het denken aan k1 visa, maar dat zeg ik natuurlijk niet tegen de immigration.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer