American Express Platinum - BELGIE

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

American Express Platinum - BELGIE

Bericht door Timothy555 »

Hallo forumleden,

Ik overweeg om, gezien ik toch wat meer begin te reizen dan voorheen, een American Express Platinum-kaart aan te vragen. Deze is best prijzig, maar volgens mij kan ik het maandelijkse bedrag er wel uithalen (zie beneden).

Belangrijk is dat ik een Belgische resident ben en dus géén Amex Flying Blue Platinum kan aanvragen. In België werkt Amex samen met Brussels Airlines.

Ik zie (correct?) dat je echter wel je Rewards-punten kan omzetten (2 tegen 1) naar Flying Blue Miles. Dit zou de hoofdreden zijn om deze kaart aan te vragen, dus het is belangrijk dat dit werkt/correct is.

Momenteel loopt er een actie waarbij je, als je de kaart aanvraagt met een referral link (iemand hier die me eentje kan bezorgen eventueel?), 60.000 Rewards-punten ontvangt, dus 30.000 Flying Blue Miles als ik ze omzet.

Nog enkele vragen aan de hand van de voordelen:

- Je krijgt €300/jaar 'dining credit'. Lukt het makkelijk dit te spenderen? Ik zie bijvoorbeeld maar 1 restaurant in Las Vegas, waar ik regelmatig zit. Bovendien moet je de helft in je eigen land (in mijn geval België + Gh. Luxemburg) besteden.

- Je krijgt loungetoegang tot enorm veel lounges. Iemand ervaring mee? Ik lees/las hier vaak berichten met een half oog dat je vaak geweigerd (kan) worden?

- Fasttrack Brussels Airport (security): ok, lijkt me duidelijk. Gewoon kaart tonen en de fastlane in dan? (en hoe strikt zijn ze hiermee, als je een kaart hebt maar je kinderen bvb. niet)?

- de bijkomende verzekeringen lijken me heel goed, zodoende het me zelfs lijkt dat ik mijn eigen bijstandsverzekering kan opzeggen (waarde: €210/jaar).

- Wat met de status die je bij vier hotelketens krijgt? Gewoon matchen op basis van je platinum-kaart en klaar?


Een alternatief is (in België) de Beobank Flying Blue Mastercard. Kost €75/jaar, geeft 1 mile per €, welkomstbonus 3.500 miles. Lijkt me, puur op basis van 'geld uitgeven', zelfs een betere deal maar de 60.000 welkomstbonus bij AMEX lijkt me gigantisch...
Gast

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door Gast »

Hoi Timothy

Dining credit, afhankelijk waar je heengaat kan je het uitgeven. Voor ons vooral in NL. Kan ik verder niets op zeggen

Lounge toegang, deze krijgt je op verschillende manieren, je mag altijd binnen bij Centurion lounges en met Priority pass op veel vliegvelde een algemene lounge zeg maar. Deze zijn niet altijd luxe maar wel goed toegankelijk. Heel soms zitten ze vol maar dat heb ik nog niet zo meegemaakt. De Centurion lounge is zeer aan te raden. Ook als je vliegt met Lufthansa krijg je o.a. in FRA toegant tot de senator lounge met BUS class. Zo zijn er nog een paar voordelen.

Fasttrack, kan ik niets over zeggen. Kinderen zou geen probleem moeten zijn

Verzekeringen, deze zijn goed echter denk eraan dat je wel betaald met je CC voordat de verzekering werkt. Bijvoorbeeld bagage te laat dan wel eerst de reis betaald hebben ven AE CC

Status hotels, deze hoef je niet te matchen. Je krijgt een soort formulier waar je bij ingeschreven wil staan en krijg dan meteen de bijbehorende status. Voor Hilton heb ik dit ook en is voor mij de enige die ik gebruik (gold status). Deze werkt tot nu toe prima.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door roelb »

60k mijlen is inderdaad op dit moment zowel in NL als BE een heel erg goede actie. Dat is feitelijk gewoon EUR 240, als je ze zou verrekenen tegenover uitgaven op de kaart.

De conversie naar Flying Blue is dan wel weer slecht in Belgie, met 2:1. Voor Nederlandse kaarten is dat 5 punten => 4 mijlen, en voor Amerikaanse kaarten is het gewoon 1:1. Snap nooit waarom Amex daar niet gewoon overal hetzelfde voor hanteert.

Maar goed, EUR 240 in punten kan interessanter zijn dan 30k FB mijlen. Maar je kunt ze inderdaad op elk moment overboeken. Doorlooptijd voor een NL kaart naar Flying Blue is meestal ongeveer 1 dag, ik vermoed dat dat voor Belgische kaarten hetzelfde zal zijn.

Het dinner credit, tja, het klinkt leuk, maar de deelnemende restaurants zijn in veel landen wel alleen de betere restaurants. Op zich prima, maar zoals ik de voorwaarden lees krijg je ook maximaal 50% korting. Dus om 150 euro voordeel te halen, moet je wel EUR 300 uitgeven. Als je van plan was naar een van de deelnemende restaurants te gaan is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar als je door 150 euro voordeel besluit om dan toch maar een keer bij de Librije te gaan eten, of bij The Jane, tja, dan heeft Amex je toch verleid om veel meer uit te geven dan je anders had gedaan.
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door kwarktaart »

Hi Timothy,

Referral link is naar je gestuurd!
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door Timothy555 »

@roelb Ik heb de algemene voorwaarden nog eens zitten uitpluizen en het lijkt me toch echt wel dat je gewoon kan €150 besteden in BE/LU en nog eens €150 in het buitenland - er staat nergens iets over een discount op maximaal de helft van je rekening...

Kan jij meer vinden of lees ik zo slecht?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door roelb »

Ik dacht dat ik dat begrepen had toen ik de voorwaarden en toelichtingen doorlas direct nadat Amex dit bekend maakte. Maar als ik nu nog een keer de voorwaarden lees dan zie ik het inderdaad niet terug. Wellicht dat ik niet goed heb gelezen, of dat er iets gewijzigd is aan de tekst.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door bedeve »

Timothy555 schreef:
11 aug 2022, 12:54

Belangrijk is dat ik een Belgische resident ben en dus géén Amex Flying Blue Platinum kan aanvragen.
Allez het is van zeggen.....De bankrekening die gekoppeld is aan het Amex FB account dient in Nederland te resideren.
Waar uw woonst is doet niet ter zake
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
adhaens
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2022, 23:43
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door adhaens »

bedeve schreef:
12 aug 2022, 21:53
Timothy555 schreef:
11 aug 2022, 12:54

Belangrijk is dat ik een Belgische resident ben en dus géén Amex Flying Blue Platinum kan aanvragen.
Allez het is van zeggen.....De bankrekening die gekoppeld is aan het Amex FB account dient in Nederland te resideren.
Waar uw woonst is doet niet ter zake
betekent dat dan dat als je in België woont maar een Nederlandse bankrekening hebt, je wel de Flying Blue Platinum kan aanvragen? is er iemand die een link heeft om extra veel miles te krijgen als je er een neemt?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door bedeve »

Ik had het al eerder geschreven, jij hebt het geciteerd , wat moet je er verder nog over zeggen @adhaens ?

Ja .
Je woont in China en hebt een NL bankrekening ?
Nederlandse Amex !

Ik heb je een PB met link gestuurd
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door Timothy555 »

Mijn (Belgische) Amex is inmiddels aangekomen. Vraag me enkel af: nergens enig spoor dat ik een referral gebruikt heb. Bel ik best even om dat te verifiëren?

Inmiddels al Fast Lane Brussels Airport en lounge priority Pass geactiveerd, net op tijd voor morgen :-)
HarlockSSX
Amerika-ontdekker
Berichten: 91
Lid geworden op: 05 okt 2013, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door HarlockSSX »

bedeve schreef:
25 aug 2022, 07:11
Ik had het al eerder geschreven, jij hebt het geciteerd , wat moet je er verder nog over zeggen @adhaens ?

Ja .
Je woont in China en hebt een NL bankrekening ?
Nederlandse Amex !

Ik heb je een PB met link gestuurd
Zou ik ook een pb'tje kunnen krijgen met die link aub :D
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1994
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door dejong89 »

@HarlockSSX
Wil hem ook met liefde naar je sturen maar Bedeve was eerst :mrgreen:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door bedeve »

:offtopic:

Je bent nu FB Miles bewust geworden @dejong89 .
Wordt het nu ook niet eens tijd om XP bewust te worden ?
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1994
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: American Express Platinum - BELGIE

Bericht door dejong89 »

Oh ja zeker!
Heb er nog 60XP tegoed van Amex en in februari vliegen we naar Costa Rica. Goed voor 41XP en onze volgende USA trip zit ook al in de pijpleiding. :mrgreen:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer