Algemene roadtrip vragen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
PeeBeeArr
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2022, 18:05
Aantal x V.S. bezocht: 4

Algemene roadtrip vragen

Bericht door PeeBeeArr »

Hey,

Binnen een tweetal weken zal het mijn vijfde trip naar de VS worden.
De laatste keer was 2016.
Dat was toen mijn langste trip die in totaal 10 weken duurde.
Hierbij heb ik van bijna elke (vervoers)methode gebruik gemaakt om van punt A naar B te geraken (huurwagen, megabus/greyhound, binnenlandse vlucht, liften op plaatsen waar het toegestaan is, craigslist ads,...)
Elke methode afgewogen adhv gemak/sightseeing/budget.
Tijd had ik zat, dus dat was niet zozeer een probleem. ;)

Huurwagen blijft in principe de makkelijkste methode, het budget kan je enorm beperken als je met meerdere personen bent en je hebt vooral voldoende bewegingsvrijheid.
Bewegingsvrijheid is deze keer ook de voornaamste reden (budget helaas niet zozeer) waarom ik voor een beperkte periode een huurauto zal nemen om approx 1000km af te leggen van Detroit naar Richmond (VA) via Columbus in twee of drie dagen.
En het is wel de allereerste keer dat ik helemaal alleen de rit doe, waardoor het mij veiliger leek dit in te delen in meerdere dagen om vermoeidheid achter het stuur te voorkomen en mezelf wat tijd geef om 'rural America' een beetje te ontdekken.
Mijn enige ervaring voordien was met een extra chauffeur, hierdoor konden we afwisselen en langere afstanden afleggen.
Dat was toen Yosemite en Highway one van SF naar LA, dat is tot nu toe ook de enige rij ervaring in de VS die ik heb.

Ik verkies om het grootste deel van de rit te doen via US routes ipv Interstates, hoewel bij sommige stukken beiden een beetje durven samenlopen dacht ik, waardoor het soms nogal verwarrend lijkt?
Het zal iets meer tijd kosten, maar het leek mij wel wat "avontuurlijker".
Iemand specifiek ervaring met US route 33?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 33_map.png

Ik heb twee offline road maps, waaronder Maps.me en Magic earth wat ook handig lijkt om te gaan hiken.
Iemand ervaring met één van beiden?
Ik zag het niet zitten om extra te betalen voor een GPS, roap map apps leken mij net iets meer up to date en we zijn 2022 after all.

Over de verkeersmentaliteit maak ik mij soms ook wel wat zorgen.
Zoals eerder gezegd, mijn ervaring is best beperkt en ondanks de vele waarschuwingen dat LA een traffic hell hole is, vond ik het al bij al op de lange files na nog wel meevallen.
Hoe het rij gedrag in de midwest en het zuiden is, is dan weer iets waar ik wel snel zal achter komen, maar het maakt mij wel iet of wat nerveus.
Ik rij altijd vrij defensief, toch zeker als het niet mijn thuisland is, door telkens de kat uit de boom te kijken en mee te gaan met de flow.
Toen ik in 2016 een rit kon scoren van Eugene (OR) naar San Francisco, heb ik (ondanks ik zelf niet de chauffeur was) wel te maken gekregen met vrij uitgesproken verkeersagressie waarbij de andere chauffeur ons dreigde van de baan te rijden en de chauffeur vervolgens de achtervolging inzette, maar het escaleerde gelukkig niet en de agressieve chauffeur nam uiteindelijk de afrit. Dan fix je eens een gratis rit...

Verkeersregels zijn nog zoiets wat ik terug even zal moeten wennen waaronder de 'turn right on red' en de 'right of way' bij kruispunten met stopborden, maar verder dan dit lijkt mij alles vrijwel identiek aan de verkeersregels in Europa.
Mochten er nog zaken zijn betreft verkeersregels die ik over het hoofd zie, zijn tips zeker welkom.

Als laatste vraag: Iemand ervaring met 'Rent a wreck'?
Het is niet meteen de meest voor de hand liggende 'huurwagen firma' en ook niet in elke staat of stad te verkrijgen, maar het leek mij wel grappig en misschien de moeite voor in de toekomst.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Algemene roadtrip vragen

Bericht door Hockey »

PeeBeeArr schreef:
02 aug 2022, 00:26
...... een huurauto zal nemen om approx 1000km af te leggen van Detroit naar Richmond (VA) via Columbus in twee of drie dagen.

En het is wel de allereerste keer dat ik helemaal alleen de rit doe, waardoor het mij veiliger leek dit in te delen in meerdere dagen om vermoeidheid achter het stuur te voorkomen en mezelf wat tijd geef om 'rural America' een beetje te ontdekken.
Het in 1 dag kan rijden, maar is wel belastend. In 2 dagen rij je dan 500 km per dag, oftewel 5 uur. Dit is zeer goed te doen, zeker als je elke 2 uur stopt.
PeeBeeArr schreef:
02 aug 2022, 00:26
Over de verkeersmentaliteit maak ik mij soms ook wel wat zorgen.
99,99% van de verkeersagressie kan je zeer simpel vermijden.
Niet gaan bumperkleven, geen braketest doen, geef mensen de ruimte, wees duidelijk met je richtgingaanwijzers, hou voldoende afstand, ga geen andere mensen blokkeren die juist in- of uit willen voegen, kijk goed in je spiegels, ga vooral niet "sportief" rijden, laat mensen inhalen die dat willen, etc.

Voor de rest kan ik je helaas niet echt helpen.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Algemene roadtrip vragen

Bericht door Nagini »

Lange afstanden rijden vind ik in de VS echt iets anders dan in Europa. Zeker als je tussen staten gaat rijden, zal een groot deel van de weg leeg zijn, en kom je alleen af en toe een groepje auto's of vrachtauto's tegen. Op de interstate, cruise control aan, en als je die feature hebt die je in je eigen rijbaan houd kun je bijna slapen. Agressie is iets wat ik meer met steden/spitsrijden associeer. Mijn tip is altijd inschatten hoe laat je bij/rond grote steden moet rijden. Soms is het beter om nog een uurtje uit te slapen in je hotel, omdat je anders ergens toch in de ochtendspits vast komt te zitten.
6-8 uur rijden op een dag is voor mij in mijn eentje prima te doen. Tip: als opeens iedereen om je heen afremt, zit er waarschijnlijk een sheriff achter dat conveniently placed billboard even verderop.

Over het algemeen zijn de 'routes' prima rijden. Maar in vergelijking met de interstates kan de kwaliteit heel erg verschillen. Veel van die oude routes in de Appalachian volgen riviertjes, en kunnen dus echt bochtig zijn, zoals je dat in Nederland niet hebt. Dat is veel actiever rijden dan de interstate, je moet soms bijvoorbeeld tot onder de 15 mph afremmen om een bocht te kunnen nemen (en met zwetende handjes bidden dat er geen logging truck vanachter de rotswand opdoemt). Ik ken de 33 niet, maar heb hier wel eens route 60 gereden om de tolsnelweg 64 te vermijden (blijf toch een Nederlander). Dat is supermooi, maar ik betaal tegenwoordig toch liever de 10$ omdat het gewoon heel intensief is. Zeker als je gaat 'rent a wreck'-en; niet overal in de bergen is het berijk van de telefoon even goed!
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1639
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Algemene roadtrip vragen

Bericht door BonnyR »

Hierboven al flink wat goede tips genoemd. Ik zou me zeker geen zorgen maken over agressief rijgedrag. Go with the flow, je bent op vakantie, je hebt geen haast. Gewoon net nog wat relaxter rijden als bij ons thuis. Ook in de grote steden hebben wij nooit problemen gehad met rijden.

Nog een verkeersbord tip. Stop altijd bij een stopbord, ook als er geen verkeer aankomt. De boetes op niet stoppen zijn niet mals.

Maps.me hebben we in meerdere landen gebruikt en dat heeft altijd prima voldaan. Mocht je een TomTom hebben kun je overwegen een Amerika kaart aan te schaffen. Levenslang updates en heeft ons al meerdere keren vergezeld op reis. Een wat ouder type koop je voor een prikkie op MP. Wel even checken of je dan de USA kaart erop kan zetten.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Algemene roadtrip vragen

Bericht door GoBucks »

US 33 is in Ohio voor een groot gedeelte net zoals een Interstate, 4 baans. Echter niet overal. De enige tip die ik eigenlijk heb is dat in Columbus, US33 dwars door de stad loopt, inclusief de mindere buurten in de stad. (Met name oost / zuidoost van downtown). Niet dat het echt levensgevaarlijk is om daar te rijden maar wel even opletten om je heen. Winkels met tralies voor de ramen, vervallen/verouderde huizen. hang jongeren op de straathoek.... dat soort werk.

Tenzij je door de stad wil rijden om Columbus te zien, zou ik om de reis wat sneller te laten verlopen in NW Columbus I-270S nemen, dan I-70E tot aan iets voorbij dowbtown, en dan US 33 weer oppakken bij exit 105.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1583
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Algemene roadtrip vragen

Bericht door d_vdploeg »

Veel is al genoemd. Over agressief rijden zou ik mij geen zorgen maken. Ja grote steden is druk, maar je kunt het zeker tijdens je roadtrip wel uitkienen wanneer je er ongeveer rijdt en je hebt geen haast. Amsterdam of Rotterdam, Antwerpen of Brussel in de avondspits kan ook megadruk zijn.

Als er ergens hufters rondrijden is het wel in Nederland overigens. Daar is de VS zeker niet uniek in. Of elk ander land.

Ik zou mij gewoon aanpassen aan het verkeer en zeker geen gekke capriolen uithalen, zoals bumperkleven, te hard rijden ect. Zeker omdat je in het buitenland rijdt. Maar sowieso is dat niet verstandig. Steden zoals LA zijn druk maar daarbuiten is het (veel) rustiger en rijdt heerlijk relaxed.

Afwijkende regels zoals turn on red is een kwestie van ''gewoon'' doen. Daar wen je zo aan. Goed opletten en rijden. Spannend de eerste 2x, daarna niet meer.

Wat rent a wreck betreft, ik ken het niet, de naam nodigt niet echt uit :lol: Ik zou altijd huren bij een gerenommeerde verhuurmaatschappij (Alamo, Hertz, Avis ect.). Dan weet je zeker dat je een auto meekrijgt die (in principe) in orde is en dat het qua verzekeringen goed geregeld is. Als je via een andere partij je auto huurt zeker goed om naar voorwaarden te kijken.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
PeeBeeArr
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2022, 18:05
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Algemene roadtrip vragen

Bericht door PeeBeeArr »

Nagini schreef:
02 aug 2022, 15:00

Over het algemeen zijn de 'routes' prima rijden. Maar in vergelijking met de interstates kan de kwaliteit heel erg verschillen. Veel van die oude routes in de Appalachian volgen riviertjes, en kunnen dus echt bochtig zijn, zoals je dat in Nederland niet hebt. Dat is veel actiever rijden dan de interstate, je moet soms bijvoorbeeld tot onder de 15 mph afremmen om een bocht te kunnen nemen (en met zwetende handjes bidden dat er geen logging truck vanachter de rotswand opdoemt).
Heb enkel highway 1 gereden en een stukje Yosemite, en dat zorgde met momenten best wel voor klamme handen, en dat was zoals je idd zei heel actief rijden waarbij je elke seconde alert blijft.
Dus ik ga er vanuit dat ik best frequent stop om mijn zintuigen even tot rust te laten komen, en de tijd neem om wat uit te rusten en te snacken.
Appalachian mtns is wel meer heuvelachtig en minder stijl, maar het heeft precies op sommige plekken toch wel wat stevige 'curves'.
GoBucks schreef:
02 aug 2022, 20:02
De enige tip die ik eigenlijk heb is dat in Columbus, US33 dwars door de stad loopt, inclusief de mindere buurten in de stad. (Met name oost / zuidoost van downtown). Niet dat het echt levensgevaarlijk is om daar te rijden maar wel even opletten om je heen. Winkels met tralies voor de ramen, vervallen/verouderde huizen. hang jongeren op de straathoek.... dat soort werk.
Ik logeerde ooit een week op een tweetal blocks van Acorn, West Oakland, de sfeer die je omschrijft klinkt heel bekend.
Het schrikte mij niet onmiddelijk af, maar was zeker altijd wel een beetje 'on edge'.
Het helpt om de route op voorhand te kennen, en niet te aarzelen anders val je sneller op, althans toen.
Met de wagen verloren rijden in een iets mindere buurt waardoor je rondjes begint te rijden, als buitenstaander lijkt het mij beter om zo'n situatie te vermijden,
dus ik hou zeker rekening met de tip.
d_vdploeg schreef:
03 aug 2022, 08:26
Wat rent a wreck betreft, ik ken het niet, de naam nodigt niet echt uit :lol: Ik zou altijd huren bij een gerenommeerde verhuurmaatschappij (Alamo, Hertz, Avis ect.). Dan weet je zeker dat je een auto meekrijgt die (in principe) in orde is en dat het qua verzekeringen goed geregeld is. Als je via een andere partij je auto huurt zeker goed om naar voorwaarden te kijken.
Het is Alamo geworden uiteindelijk. ;)


Merci voor de tips!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer