Vlucht gemist Londen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Vlucht gemist Londen

Bericht door PSVwally »

Coyote schreef:
21 jul 2022, 16:36

Ik kreeg een voucher voor het Renaissance Hotel, vlak naast de start- en landingsbaan.
Dat is dan overigens ook een prima hotel, zeker nu de skybar open is.
Gebruikersavatar
Souraia
Amerika-expert
Berichten: 2079
Lid geworden op: 03 jan 2005, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vlucht gemist Londen

Bericht door Souraia »

Hi Roland,

Ik heb deze link gebruikt
https://www.britishairways.com/en-gb/in ... mpensation

Ik twijfel of ik nu wel de compensatie heb geklikt of flight delay.
Ik ga een mailtje opstellen en zet erin dat het om de compensatie gaat en verwijs naar de eu regel.
Lennart
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 apr 2009, 16:12

Re: Vlucht gemist Londen

Bericht door Lennart »

Goedemiddag,

Ik lees in deze topic een aantal reacties rondom de schadeclaim. Zijn er inmiddels al berichten dat dit gelukt is? Ik had in juli een soortgelijke vertraging en ben sinds dien over en weer aan het mailen met United. Helaas nog zonder succes.

Ik vermijd liever de instanties die vervolgens 30% van je vergoeding pakken.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Vlucht gemist Londen

Bericht door grouch »

roelb schreef:
18 jul 2022, 11:27
En voor anderen: als zoiets je overkomt, vertrouw nooit zomaar op de blauwe ogen van een airline agent. Gewoon zelf de laptop erbij, Google flights open en een alternatief zoeken. Eventueel ITA matrix voor meer details. De airline bellen werkt ook vaak beter dan in de rij gaan staan op een vliegveld. Maar zorg wel dat je je gewenste alternatief voor je neus hebt staan en er concreet om kunt vragen, met vluchtnummers en tijden.
Dat hangt helemaal af van de airline. Toen mijn vlucht met Vueling (vanuit Griekenland naar Barcelona waar ik zou overstappen op een vliegtuig van Level) vertraagd was, kon ik telefonisch helemaal niets regelen. Op het vliegveld wilden ze me ook beslist niet herboeken op een eerdere vlucht van een andere maatschappij (ik had Google Flights op mijn telefoon laten zien). Uiteindelijk had ik 48 uur vertraging. Ik heb drie juristen in de familie maar ik heb het toch niet aangedurfd om zelf maar een eerdere vlucht te boeken. Je gaat voor een behoorlijk bedrag het schip in en je moet in Griekenland of Spanje naar de rechter als de maatschappij niet over de brug komt. Dat weet zo'n maatschappij natuurlijk ook. Voor mij is het een unieke gebeurtenis maar zo'n maatschappij maakt het 100x per dag mee en wil gewoon winst maken.
roelb schreef:
18 jul 2022, 22:49
Je hebt bij een ex-EU segment of een segment naar de EU met een Europese airline immers gewoon recht op rerouting op het eerstvolgende mogelijke moment of op een later moment naar keuze van de reiziger. Status of geen status.
De Europese wetgeving is niet duidelijk over de vraag of dat eerstvolgende moment met dezelfde maatschappij moet zijn, of dat je ook recht hebt op een andere vlucht binnen dezelfde alliantie of zelfs bij een hele andere maatschappij. Letterlijk staat er in de verordening dat de luchtvaartmaatschappij aan de passagier keuzes moet aanbieden waaronder die van "een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming bij de eerste gelegenheid", maar dus niets over wat een "gelegenheid" precies inhoudt. In de zaak Blue Air staat dat de luchtvaartmaatschappij zelf een afweging mag maken:
Bij het maken van een concreet voorstel moet de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert meerdere bepalende factoren in aanmerking nemen en samenvoegen, in het bijzonder het tijdstip waarop de alternatieve vlucht zal aankomen op de eindbestemming, de omstandigheden waarin de beoogde vlucht zal kunnen plaatsvinden, en of die luchtvaartmaatschappij de beoogde alternatieve vlucht zelf kan uitvoeren dan wel of de hulp van een andere luchtvaartmaatschappij nodig is, in voorkomend geval naargelang de beschikbaarheid.
Bij een vertraging van meer dan 24 uur is er meer duidelijkheid over het herboeken naar een andere maatschappij. Wanneer je vlucht is geannuleerd vanwege buitengewone omstandigheden en daardoor meer dan 24 uur te laat aankomt, heb je toch recht op €600 compensatie als er andere vluchten zijn die eerder aankomen en het omboeken naar zo'n andere vlucht geen onaanvaardbaar offer betekent gelet op de mogelijkheden van de luchtvaartonderneming op het relevante tijdstip (dit is bepaald in de TAP-zaak). Als de alternatieve vlucht 5000 euro kost heb je dus pech, want dan is omboeken een onaanvaardbaar offer. Als er een grote verstoring is en er duizenden mensen herboekt moeten worden heb je ook minder te verwachten. Ik lees hierin dezelfde afweging als bij Blue Air: is het in het concrete geval redelijk om van de luchtvaartmaatschappij te eisen dat ze je omboeken naar een andere maatschappij? Dus: hoeveel kost het, is het serviceniveau vergelijkbaar, en hoeveel vertraging scheelt het uiteindelijk? Ook het aantal herboekingen die dag en de vraag of het alternatief door dezelfde alliantie wordt uitgevoerd kunnen hierbij meewegen.
Lennart schreef:
07 okt 2022, 16:17
Goedemiddag,

Ik lees in deze topic een aantal reacties rondom de schadeclaim. Zijn er inmiddels al berichten dat dit gelukt is? Ik had in juli een soortgelijke vertraging en ben sinds dien over en weer aan het mailen met United. Helaas nog zonder succes.

Ik vermijd liever de instanties die vervolgens 30% van je vergoeding pakken.
Van wat ik zelf heb meegemaakt kost het heel veel tijd om het zelf te doen en krijg je alleen nietszeggende antwoorden terug. Als je inhoudelijk reageert krijg je gewoon hetzelfde antwoord terug. Ze hebben standaardantwoorden en wachten altijd een paar weken voordat ze reageren in de hoop dat je aftaait. Sommige airlines doen het een stuk netter. Toen mijn KLM-vlucht overboekt was kreeg ik direct een prepaid debitcard met 600 euro, een ticket voor een andere vlucht die een paar uur later ging, en een maaltijdvoucher van 15 euro om de wachttijd te overbruggen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vlucht gemist Londen

Bericht door roelb »

Tja.. Vueling/Level.. Ik had het in mijn comment niet over LCC's. De ervaring leert helaas dat die er alles aan zullen doen om je met een kluitje in het riet te sturen en telefonisch contact opnemen ook niet veel uithaalt. Al ken ik ook uit eerste hand verhalen van Easyjet waar uiteindelijk zonder al te veel morren fors compensatie is uitbetaald, inclusief hotelrekeningen, kleiding e.d, dus het kan wel.

Maar met de reguliere carriers geldt dat bellen sneller is dan in de rij staan over het algemeen wel. Volgens mij vlieg je genoeg om dat ook te weten. Al kan het natuurlijk nooit kwaad om zowel in de rij te gaan staan, als tegelijkertijd te bellen. In alle gevallen helpt het echt enorm als je zelf precies weet wat je wilt. Uiteraard zoekt je zo'n alternatief wel binnen de herboekingsregels van de airline. Bij de reguliere carriers heb je dan over het algemeen de keuze uit het hele alliantienetwerk, en niet alleen uit de eigen vluchten. Ik heb ook nooit gezegd dat je zomaar moest vragen om vluichten van een hele andere airline. Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat KL/AF/DL agents hartstikke blij zijn als je zelf als precies weet wat je wilt, en een herboeking dan vaak binnen no-time is uitgevoerd.

Als er binnen de alliante echt geen fatsoenlijk alternatief beschikbaar is dan zullen de meeste airlines je wel op een vluchrt van een non-alliance carrier zetten. Let op: dat kan wel impact hebben op FF miles/statusvoordelen. Ik heb om die reden al wel eens een Finnair vlucht geweigerd die KLM me als alternatief aanbood. Ter illustratie: ik zat vorige week in een propvolle KLM E190 vanuit KRK, met een hoop passagiers die origineel op een Lufthansa vlucht zaten die die ochtend naar MUC zou vliegen maar gecancelled was. Veel met een bestemming in de US die nu via AMS vlogen. Hier heeft Lufthansa dus die passagiers ook herboekt op KL/DL alternatieven omdat ze zelf of met Star Alliance partners geen fatsoenlijke alternatieve optie hadden.

Vlieg je met een LCC (low cost carrier) dan zijn die over het algemeen minder geneigd om buiten de eigen vluchten te kijken. Maar goed, dat is dan ook een bewuste keuze als je met zo'n airline vliegt. Ja, er is jurispredentie, maar het probleem in Europa is uiteraard dat je altijd zelf naar de rechter moet om je recht te halen, en dat toezicht minimaal is en nooit op individuele gevallen. Oftewel: de airlines weten dat de kans dat iemand naar de rechter stapt zodanig klein is dat velen, met name de LCC's, gewoon willens en wetens de wet negeren omdat dat toch geen gevolgen heeft.
Gebruikersavatar
Souraia
Amerika-expert
Berichten: 2079
Lid geworden op: 03 jan 2005, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vlucht gemist Londen

Bericht door Souraia »

Vandaag € 3.000 euro op mijn rekening bijgeschreven van BA. Uiteindelijk hebben ze na mijn mail dit toch snel opgepakt en afgehandeld. Dank voor alle adviezen :thumbup:
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4376
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Vlucht gemist Londen

Bericht door Ruud2004 »

Kijk, dat is een mooi bericht :thumbup:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer