Koffers kwijt

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5772
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Koffers kwijt

Bericht door bedeve »

Coyote schreef:
18 jul 2022, 07:15
Overigens zit ik er voor een volgende trip wel sterk over na te denken op die manier te reizen. Gezien wat ik daadwerkelijk verbruikt heb kan ik zeker de heenweg best met zo'n koffertje en rugzak op pad. :wink:

Daar begint het mee Roland .
Ervaren dat je een pasr weken op pad kunt met een trolley die als ie beperkt blijft tot 55 x 35 x 25 cm in de bak boven je hoofd mee mag.
En het rugzakje onder de stoel voor je .
Het geeft je heel veel reisvoordelen.
En als je gaat shoppen : Voor $ 8.- heb je bij Loves Travel Shop een grote tas ...
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5772
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Koffers kwijt

Bericht door bedeve »

Almere vak V schreef:
18 jul 2022, 09:30
Of als je voor een euro anderhalve dollar krijgt...
Ik reis sinds 2009 alleen met trolley @Almere vak V .....de tijd dus van die Eur-Dollar verhouding
Alhoewel eerlijk gezegd ...Ik ben wel eens op SFO tot in de slurf achtervolgd door een gatemedewerkster omdat ik een grote tas babykleertjes als handbagage meenam terwijl ze bij de gate alles aan het wegen waren...
Daarna alleen nog maar goedgekeurd hard shield 2 wheels trolley en rugzakje ....
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Koffers kwijt

Bericht door Pepito »

@bedeve Het plaatje wat je postte was een spinner, en nu noem je expliciet “2 wheels”, Specifieke voorkeur voor de een of de ander, en waarom?
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5772
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Koffers kwijt

Bericht door bedeve »

Kijk @Pepito ; dit is mijn laatste aanwinst....
De opvolger van de trolley die ik sinds 2009 had....

Waarom die afmetingen ?
Om het ding probleemloos als handbagage mee te kunnen nemen.
Waarom 2 wheels ?
Omdat die makkelijker mee te nemen en in bagagerekken /bakken te plaatsen is..
Rechttoe rechtaan ; makkelijk in te pakken ....
Ruimte genoeg over voor laptop , statiefje, etc...
Ben ik weken op pad en kom er steeds weeer achter dat ik te veel bij me heb..
trolley2.png
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Koffers kwijt

Bericht door Pepito »

:thumbup:
Ik vind dat toch nog steeds een uitdaging, alhoewel ik wel probeer minder mee te nemen. Voor mezelf lukt dat een beetje, maar het blijft krap.
Verder gaan er bij ons ook vaak kleren en spullen van mijn vrouw en dochter mee die mijn schoonmoeder, dan weer mee neemt naar de familie in Peru.
En dan op de terugweg moeten er, en wat aankopen uit de VS, alhoewel ik verwacht dat dat dit jaar wat minder zal zijn, maar vooral ook Peruaanse ingrediënten die in LA makkelijk, maar in NL niet of heel duur te verkrijgen zijn mee.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5772
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Koffers kwijt

Bericht door bedeve »

Je hebt dus nu bewust de mogelijkheden voor licht reizen afgechecked en hardop geformuleerd dat je goede redenen hebt om met koffer te reizen.@Pepito .
Helder en duidelijk.
Weet je in ieder geval waarom je het doet ....
Zo had ik dat in een periode die veel te snel weer voorbij was met de babykleertjes ...
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
thebruins
Amerikakenner
Berichten: 538
Lid geworden op: 07 jun 2005, 17:21
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Koffers kwijt

Bericht door thebruins »

Ik neem ook altijd mijn kampeer spullen mee dus ik reis eigenlijk nooit zonder koffer. Nu kun je inderdaad daar al die spullen ook kopen, maar ja, om dat nu 2-3 per jaar te doen vind ik wat ver gaan.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Koffers kwijt

Bericht door Coyote »

bedeve schreef:
18 jul 2022, 10:18
Ervaren dat je een pasr weken op pad kunt met een trolley die als ie beperkt blijft tot 55 x 35 x 25 cm in de bak boven je hoofd mee mag.
Laat ik die met exact die maten al jaren in huis hebben. :lol: Echter, nog nooit voor een vliegvakantie gebruikt.

Ik heb een grote weekendtas die ik altijd meeneem en tot een klein pakketje kan vouwen en ritsen. Ooit 2 van gekocht in Amerika. Die gebruik ik in Amerika altijd als 2e tas zodat ik de spullen wat geordend heb. Dit kan makkelijk mee en op de terugweg eventueel ingecheckt worden mocht ik genoeg gekocht hebben. :wink:

Gaat nu ook altijd mee als 2e (betaalde) ruimbagage op de terugweg.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Koffers kwijt

Bericht door PSVwally »

De laatste paar keren ook met alleen een handbagekoffer gereist. Ging prima. Alleen bij Swiss moest het dus inderdaad bij de gate het ruim in. Zie ik in het vliegtuig mensen in economy met koffers het dubbele dan de mijne in die overheads proppen. Daar kan ik dan niet tegen, ook al kan ik ook niet weten of daar mss wel wat speciaals in zat. Overigens een vd betere Europese luchthavens, Zurich...

Toevallig de afgelopen weken in Brussel, Schiphol en Heathrow geweest...alleen op Schiphol weinig aan de hand. Voor Heathrow vond ik zeer chaotisch. Brussel was ook extreem druk. Enige wat ik altijd al vind van Schiphol is dat die bagagecarroussels altijd een kilometer van mijn aankomstgate ligt. Dat is echt nog een pokkeeind looen.
Maar voor zoveel werkplekken in Europa (of delen van de wereld), waar is al het personeel?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5827
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Koffers kwijt

Bericht door roelb »

Om een gate check te voorkomen kun je ook nog altijd diverse apparaten met lithium batterij in je koffer stoppen.
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Koffers kwijt

Bericht door Pepito »

:thumbup: Jij kent ook echt alle trucs!
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5827
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Koffers kwijt

Bericht door roelb »

Nog nooit nodig gehad hoor, maar als ik ooit het verzoek zou krijgen dan kan ik eerlijk aangeven dat er diverse apparaten met lithium batterij inzitten en mijn carry-on dus niet het ruim in mag. Er uit halen is ook geen optie, want het is teveel om in de hand vast te houden: laptop, koptelefoon, scheerapparaat, tandenborstel, powerbank en een reserve telefoon.
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Koffers kwijt

Bericht door Pepito »

Ik heb lang geleden wel eens een en ander in een klein tasje moeten doen en mijn koffer naar beneden zien gaan, maar inderdaad zou ik er de volgende keer iets assertiever in zijn.

Toen we vrijdag AMS-CDG vlogen werd er bij de gate meerdere keren opgeroepen tot het inchecken van handbagage trolleys, en dat dat vlotter zou gaan, dan wanneer het pas tijdens het baarden moest gebeuren.
“Help nou, om verdere vertraging te voorkomen”. Toestel (AF) was al met een uur vertraging uit Parijs gekomen.
Het viel me op dat er eigenlijk niemand naar voren kwam om dat te doen. En dat begreep ik wel, wij wilden dat zelf ook niet, we hadden juist veel in onze handbagage gedaan vanwege de berichten over chaos mbt koffers de laatste tijd, en wilden natuurlijk niet meemaken dat bij aankomst en onze koffers en onze handbagage er niet waren.
Op een gegeven moment kwam zelfs de captain de slurf uit om de oproep tot inchecken van de trolleys te doen, en ging daarna direct weer terug richting vliegtuig. Vond dit nog wel een stap om de ernst voor hen aan te geven. Dit had ook maar het effect dat er een stuk of 5 alsnog hun trolley gingen afgeven.
Uiteindelijk met 3 kwartier vertraging vertrokken en een 20 minuten te laat in Parijs.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5827
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Koffers kwijt

Bericht door roelb »

Het bijzondere is: het past altijd.. de meeste van die overhead bins zijn vaak nog halfleeg. Met een beetje herinrichten kan er vaak nog makkelijk een trolley bij.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Koffers kwijt

Bericht door Coyote »

Pepito schreef:
19 jul 2022, 12:35
Op een gegeven moment kwam zelfs de captain de slurf uit om de oproep tot inchecken van de trolleys te doen, en ging daarna direct weer terug richting vliegtuig. Vond dit nog wel een stap om de ernst voor hen aan te geven. Dit had ook maar het effect dat er een stuk of 5 alsnog hun trolley gingen afgeven.
Toen ik eind juni terugvloog van LHR naar AMS werd er bij het boarden letterlijk aan iedereen met een rolkoffertje gevraagd deze alsnog in te checken. Mensen hadden geen keuze. Daardoor duurde het boarden natuurlijk een eeuwigheid. We moesten ook nog met een bus naar het vliegtuig, ook al zo lekker...not :x , en daar werden die rolkoffertjes alsnog in het bagageruim gestopt.

Op zich vind ik het niet erg dat daar wat strenger op toe gekeken wordt. Als je soms ziet wat men allemaal meesleept aan handbagage. Loopt bij sommigen echt de spuigaten uit en veelal beschikken die over meer dan een rolkoffertje en (rug)tas als handbagage: tasje dit, tasje dat. Dan loopt het snel op met de handbagage. Kom ik aan met mijn rugzakje. Wel een voordeel, past altijd in een overhead bin. :lol:

Maar de eerstvolgende trip ga ik het ook met een rolkoffertje en rugzak proberen, hoop ik. 8)

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Cobert
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 10 apr 2021, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Koffers kwijt

Bericht door Cobert »

Heb mijn bericht verwijderd, verkeerd geplaatst zie ik
Coby

Camperreis Canada 2010 (British Columbia, Vancouver Island)
Camperreis USA: 2014, 2016, 2018, 2022, 2024
Artemis20
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2019, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 0
Contacteer:

Re: Koffers kwijt

Bericht door Artemis20 »

Hallo, ik dacht, ik geef hier nog even een update hoe het ons dan uiteindelijk vergaan is.
(Wij waren op 1 juli van CDG naar SFO gevlogen, er was staking en geen van onze 4 koffers is meegekomen)
Op 15 juli werden we opgebeld door een medewerker die 1 koffer van ons had. Hij wilde weten waar die best heen gestuurd werd. Omdat we telkens rondreisden en het zeker 3 à 4 dagen zou duren om die koffer tot bij ons te krijgen, hebben we het adres doorgegeven van ons hotel in Anaheim waar we van 21 tot 24 juli zouden verblijven.
Ik bracht het hotel ook op de hoogte daarvan.
Daarna hebben we niets meer gehoord, maar bij aankomst op 21 juli stonden er 2 koffers ons daar op te wachten! En toen we op 22 juli terugkwamen van een dagje Disneyland, stonden ook onze 2 andere koffers op onze kamer.
Gisteren zijn we thuis gekomen, en zijn alle koffers vlot meegekomen ;-)
Eind goed, al goed, dus!

Ik probeer wel om aan een vergoedingkje te raken van Airfrance (necessary purchases) maar ze zijn echt niet te bereiken, ik weet eigenlijk niet of het sop de kolen waard is…. Ik zie nog wel.
Ze zijn nog steeds niet te bereiken, echt triest vind ik dat.

Op zich hebben we voor een 400 euro zaken aangekocht die we anders niet hadden gekocht (kleding in de Walmart, ondergoed, zwemkleding, een sporttas om alles in te stoppen, toiletgerief, sandalen voor de Narrows. Maar het meeste daarvan kunnen we nog wel gebruiken dus echt verloren is dat niet (behalve bv een paar roze sandalen die we voor onze zoon kochten want zijn maat hadden ze niet in het blauw ;-) )
Op reis hebben we onze vakantie niet (te veel) laten beînvloeden door het feit dat we geen koffers hadden.
Maar nu we weer thuis zijn en ik alles weer heb uitgepakt ben ik er toch wel weer een beetje kwaad voor hoor op Airfrance ;-)
Roadtrip Zuidwesten juli 2022: https://broertjesmama.wordpress.com/202 ... /comeback/
Weekje New York met kinderen: april 2018: https://broertjesmama.wordpress.com/201 ... ren-dag-0/
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1932
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koffers kwijt

Bericht door Frasi »

@Artemis20 Fijn dat alles toch nog terecht is gekomen.
Maar zo te lezen heeft dat toch 20 dagen geduurd: bijna 3 weken hebben jullie zonder je spullen moeten rondreizen.
Daar kan je een flinke vergoeding voor krijgen (per koffer!). Laat je niet zomaar afschepen.

https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-ac ... et-ik-doen
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... beschadigd

Je moet er wel snel bij zijn (21 dagen lees ik). Heb je al een PIR laten opmaken. Dat had al direct bij aankomst moeten gebeuren toen na x uur je bagage er nog niet was.
Kosten claimen
Je kunt maximaal circa €1620 per persoon claimen. Doe dit snel. Want je hebt niet veel tijd. Hoe lang je hebt, hangt af van hoe snel je bagage is gevonden.

Is je koffer binnen 21 dagen gevonden?
Claim je kosten binnen 21 dagen na dat je je bagage weer hebt. Vaak kan dat via de website van de luchtvaartmaatschappij met een online formulier. En anders stuur je een brief of e-mail naar je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Zet daarin:
* Het referentienummer van het PIR-formulier
* Een kopie van je instapkaart
* (Soms) een kopie van je paspoort
* De bonnetjes van essentiële aankopen, zoals kleding en toiletartikelen
https://wwws.airfrance.us/information/b ... -airfrance
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Artemis20
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 feb 2019, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 0
Contacteer:

Re: Koffers kwijt

Bericht door Artemis20 »

Ja, het was inderdaad een hele tijd voor 0 bagage!

Wij wonen in België trouwens.
Een PIR hebben we inderdaad ingevuld op de site van airfrance, en ook een claim necessary purchases en daar dan de kastickets geüpload. Niks meer van gehoord. Staat op ‘ze zijn ermee bezig’.
In hun eigen ‘track my luggage’ staat trouwens nog altijd 1 koffer als ‘wordt binnenkort afgeleverd’ en de andere 3 staan nog steeds als ‘please complete inventory from’ wat we al lang gedaan hebben dus als je dan verder klikt staat er dat het inventory form al ok is en ‘tracing continues ‘.
Dus volgens hun eigen administratie hebben we misschien zelfs nog steeds onze koffers niet?
Het is een boeltje, dus :blink:

Claimen van die ‘na 21 dagen hadden we ze niet’ is nipt, aangezien we er toen 2 wel net hadden - maar eigenlijk hadden we ze zo laat omdat we rondreisden maar ja dat is toch ook onze schuld weer niet eigenlijk he..

Maar je hebt wel een punt dat ik dit beter niet zou laten schieten…
Misschien moet ik een aangetekende brief sturen?

Moest er zo een firma bestaan die dit voor me wil doen zou ik het zeker uitbesteden, zoiets waar ik alleen vergoeding moet betalen als ze inderdaad ‘winnen’.
Maar die bestaan alleen in Amerika zeker ;-)
Roadtrip Zuidwesten juli 2022: https://broertjesmama.wordpress.com/202 ... /comeback/
Weekje New York met kinderen: april 2018: https://broertjesmama.wordpress.com/201 ... ren-dag-0/
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1932
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koffers kwijt

Bericht door Frasi »

Als je online je claim hebt ingediend en een ontvangstbevestiging hebt, zit je goed (qua tijd en bewijs van indienen).
Niet zeker hoe het bij AF is, maar via social media (Whatsapp of FB Messenger) reageert KLM altijd redelijk goed en snel. Probeer dat eens; hoef je geen uren aan een telefoonlijn te hangen.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer