Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Pas op: Betalen met pinpas (of telefoon)
- gera_r
- Amerikakenner
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
- Aantal x V.S. bezocht: 9
- Locatie: Gelderland
Pas op: Betalen met pinpas (of telefoon)
Heb getwijfeld of ik het hier al zal neerzetten. Maar ik wil toch graag even vertellen over onze ervaring vorige maand met het betalen met pinpas. We waren op 5 mei in een winkeltje in San Francisco en betaalden met onze betaalpas via de telefoon. Bij mij leek het of er betaald was, maar volgens de medewerker werd hij gedeclined. Een tweede poging, wéér decline. Toen heb ik het bedrag van $ 16.13 met creditcard betaald.
's Avonds zag ik dat het bedrag van 2 x $ 16.13 tóch afgeschreven was. Dus ik had 3 x betaald voor één aankoop. Gebeld met ING, maar zij zeiden dat ik het met de verkoper moest oplossen.
Heb daarmee gewacht tot we thuis waren en afgelopen weekend contact opgenomen. Dit is, wat ik als antwoord kreeg:
"First of all we are sorry for the inconvenience. We know things like this are less than ideal while traveling. We are currently looking into this problem. We are having a wide spread problem with certain debit cards issued from The Netherlands. They decline on our end and we never receive funds but the funds appear to be removed from your account. We are working with our merchant services provider to find an answer to this problem. As noted, we do not actually have the $32.26 on our end.
If you do not hear back after the weekend, please reach out to me again."
Wat me verder opviel, was, dat de tenaamstelling op ons rekeningoverzicht veranderde in een bepaald nummer op de dag na deze aankoop. Ook andere pinbetalingen in die dagen hadden alleen nog een nummer. Met andere woorden; je kunt niet meer precies nagaan naar wie bepaalde betalingen zijn gegaan. Ik heb de rest van de vakantie trouwens alleen nog maar met creditcard betaald, behalve op het einde. Toen was er nog steeds geen naam, maar wel weer een nummer.
Ik weet niet of beide verschijnselen bij elkaar horen, maar vond het wel opvallend. Heb vandaag alles gemeld bij de ING. Tenslotte, als er bij mij geld is afgeschreven en de ontvanger heeft niets gekregen, dan blijft het geld ergens hangen... Misschien gebeurt dat wel bij alle pinbetalingen, zonder dat kopers en verkopers dat ook maar in de gaten hebben en komen ze er pas achter bij het opmaken van de boekhouding? Mijn eerste betaling is nu meer dan een maand geleden, maar als er van beide kanten nog niets is rechtgezet, dan gaat er toch iets fout.
Bij de ING kreeg ik zo'n jong meisje aan de telefoon, die nog niet eens weet hoe ze 'wide spread' moet schrijven of vertalen... Op mijn vraag of ze me door wil verbinden naar een hogergeplaatst iemand werd niet ingegaan. Ze kan mijn 'case' alleen maar doorzetten als een klacht en dan mag ik hopen dat ik binnen twee weken antwoord heb.
Ondertussen kunnen er zomaar meerdere betalingen fout lopen...
Misschien is het een storm in een glas water, misschien ook niet. Maar ik dacht, ik waarschuw even. Let op...
's Avonds zag ik dat het bedrag van 2 x $ 16.13 tóch afgeschreven was. Dus ik had 3 x betaald voor één aankoop. Gebeld met ING, maar zij zeiden dat ik het met de verkoper moest oplossen.
Heb daarmee gewacht tot we thuis waren en afgelopen weekend contact opgenomen. Dit is, wat ik als antwoord kreeg:
"First of all we are sorry for the inconvenience. We know things like this are less than ideal while traveling. We are currently looking into this problem. We are having a wide spread problem with certain debit cards issued from The Netherlands. They decline on our end and we never receive funds but the funds appear to be removed from your account. We are working with our merchant services provider to find an answer to this problem. As noted, we do not actually have the $32.26 on our end.
If you do not hear back after the weekend, please reach out to me again."
Wat me verder opviel, was, dat de tenaamstelling op ons rekeningoverzicht veranderde in een bepaald nummer op de dag na deze aankoop. Ook andere pinbetalingen in die dagen hadden alleen nog een nummer. Met andere woorden; je kunt niet meer precies nagaan naar wie bepaalde betalingen zijn gegaan. Ik heb de rest van de vakantie trouwens alleen nog maar met creditcard betaald, behalve op het einde. Toen was er nog steeds geen naam, maar wel weer een nummer.
Ik weet niet of beide verschijnselen bij elkaar horen, maar vond het wel opvallend. Heb vandaag alles gemeld bij de ING. Tenslotte, als er bij mij geld is afgeschreven en de ontvanger heeft niets gekregen, dan blijft het geld ergens hangen... Misschien gebeurt dat wel bij alle pinbetalingen, zonder dat kopers en verkopers dat ook maar in de gaten hebben en komen ze er pas achter bij het opmaken van de boekhouding? Mijn eerste betaling is nu meer dan een maand geleden, maar als er van beide kanten nog niets is rechtgezet, dan gaat er toch iets fout.
Bij de ING kreeg ik zo'n jong meisje aan de telefoon, die nog niet eens weet hoe ze 'wide spread' moet schrijven of vertalen... Op mijn vraag of ze me door wil verbinden naar een hogergeplaatst iemand werd niet ingegaan. Ze kan mijn 'case' alleen maar doorzetten als een klacht en dan mag ik hopen dat ik binnen twee weken antwoord heb.
Ondertussen kunnen er zomaar meerdere betalingen fout lopen...
Misschien is het een storm in een glas water, misschien ook niet. Maar ik dacht, ik waarschuw even. Let op...
-
- Amerika-expert
- Berichten: 5023
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
- Aantal x V.S. bezocht: 59
- Locatie: West-Brabant NL
Re: Pas op: Betalen met pinpas (of telefoon)
Wij hebben exact hetzelfde vorig jaar zomer in Frankrijk gehad, met ABN AMRO, ook betaling geweigerd.
Lang verhaal kort bleek het restaurant inderdaad de pin betaling niet ontvangen te hebben, dat wist ik door naar zijn bankkantoor te gaan.
Mijn ABN AMRO zei in eerste instantie dat zijn bank het wel moest hebben ontvangen, maar toen ik met een mail van de Franse bank kwam dat het niet ontvangen was draaiden ze bij. Het zou een glitch in het internationale betalingssysteem geweest moeten zijn. Ik moest maar een paar weken wachten.
En inderdaad stond het bedrag weken later weer op m'n rekening.
Lang verhaal kort bleek het restaurant inderdaad de pin betaling niet ontvangen te hebben, dat wist ik door naar zijn bankkantoor te gaan.
Mijn ABN AMRO zei in eerste instantie dat zijn bank het wel moest hebben ontvangen, maar toen ik met een mail van de Franse bank kwam dat het niet ontvangen was draaiden ze bij. Het zou een glitch in het internationale betalingssysteem geweest moeten zijn. Ik moest maar een paar weken wachten.
En inderdaad stond het bedrag weken later weer op m'n rekening.
- Coyote
- Amerika-expert
- Berichten: 14319
- Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
- Aantal x V.S. bezocht: 30
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
Re: Pas op: Betalen met pinpas (of telefoon)
Is het inmiddels opgelost?
Roland
Betalingen met je pas, telefoon of Apple Watch gaan vaak eerst in reservering. Dat staat er dan ook vaak bij of aangeduid met een *. Na verloop van tijd wordt de boeking definitief en dan zie je ook alle gegevens in de omschrijving zoals pasnr, transactienr en term. nr. Dan is een betaling definitief en kan een transactie onderzocht worden.gera_r schreef: ↑07 jun 2022, 15:41Wat me verder opviel, was, dat de tenaamstelling op ons rekeningoverzicht veranderde in een bepaald nummer op de dag na deze aankoop. Ook andere pinbetalingen in die dagen hadden alleen nog een nummer. Met andere woorden; je kunt niet meer precies nagaan naar wie bepaalde betalingen zijn gegaan.
Roland
- gera_r
- Amerikakenner
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
- Aantal x V.S. bezocht: 9
- Locatie: Gelderland
Re: Pas op: Betalen met pinpas (of telefoon)
Had na het antwoord van de winkel contact opgenomen met de bank (ING). Deden er op dat moment niets mee, maar zouden het doorzetten als een klacht. Zou daar na twee weken wel iets op horen. Vervolgens werd inderdaad na twee weken telefonisch contact met mij opgenomen. Ze konden er niet echt veel over zeggen, maar zeiden wel dat zulk soort gevallen wel vaker voorkomt en dat het geld na een paar dagen gewoonlijk vanzelf terugkomt (vandaar dat ze twee weken wachten voor ze er iets mee te doen). Het geld is in mijn geval (nu na bijna 2 maanden) niet teruggekomen. Ik heb direct na het telefoongesprek het tweemaal gepinde bedrag van de ING teruggekregen. Ze stellen een onderzoek in en ik word daar zo nodig per brief van op de hoogte gehouden. Mocht het geld alsnog teruggekomen dan moet ik het terugbetalen en anders is het hier mee afgedaan...
Volgens ING zou het zo kunnen zijn, dat andere winkels waar ik nog gepind heb, het geld nooit gemist hebben, of dat het wordt afgeboekt op hun kostenposten.
Ik heb altijd alle gegevens van de transactie in kunnen zien, behalve dat de tenaamstelling na 1 dag veranderde in een nummer en dat is nog steeds zo. Dat nummer is per winkel hetzelfde. Dus bij deze betreffende winkel op dezelfde datum tweemaal hetzelfde, maar bijvoorbeeld bij de supermarkt in SF ook drie keer (op verschillende data) hetzelfde. Dus dan betreft het waarschijnlijk klantnummer bij de betreffende provider (die nu lekker het geld heeft... )
Ik wil daar wel een foto van uploaden, maar ik weet niet hoe ik dat hier moet doen...
Volgens ING zou het zo kunnen zijn, dat andere winkels waar ik nog gepind heb, het geld nooit gemist hebben, of dat het wordt afgeboekt op hun kostenposten.
Ik heb altijd alle gegevens van de transactie in kunnen zien, behalve dat de tenaamstelling na 1 dag veranderde in een nummer en dat is nog steeds zo. Dat nummer is per winkel hetzelfde. Dus bij deze betreffende winkel op dezelfde datum tweemaal hetzelfde, maar bijvoorbeeld bij de supermarkt in SF ook drie keer (op verschillende data) hetzelfde. Dus dan betreft het waarschijnlijk klantnummer bij de betreffende provider (die nu lekker het geld heeft... )
Ik wil daar wel een foto van uploaden, maar ik weet niet hoe ik dat hier moet doen...
- Coyote
- Amerika-expert
- Berichten: 14319
- Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
- Aantal x V.S. bezocht: 30
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
Re: Pas op: Betalen met pinpas (of telefoon)
@gera_r Bij een nieuw bericht kun je onderaan klikken op tabbladje Bijlagen en dan bestand uploaden.
Roland
Roland
- gera_r
- Amerikakenner
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
- Aantal x V.S. bezocht: 9
- Locatie: Gelderland
Re: Pas op: Betalen met pinpas (of telefoon)
Ah, alweer wat geleerd!
Maar zo zien de pinbetalingen er bij mij dus uit, terwijl in eerste instantie wel de tenaamstelling te zien was. Na een dag niet meer. Als ik ze aanklik, dan zie ik gewoon alle informatie, behalve een naam... Vanaf het moment dat ik dit constateerde, heb ik alleen nog maar met credit card betaald.
Gelukt dus!
Maar zo zien de pinbetalingen er bij mij dus uit, terwijl in eerste instantie wel de tenaamstelling te zien was. Na een dag niet meer. Als ik ze aanklik, dan zie ik gewoon alle informatie, behalve een naam... Vanaf het moment dat ik dit constateerde, heb ik alleen nog maar met credit card betaald.
- Coyote
- Amerika-expert
- Berichten: 14319
- Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
- Aantal x V.S. bezocht: 30
- Locatie: Heerenveen
- Contacteer:
Re: Pas op: Betalen met pinpas (of telefoon)
Wat je nu ziet is de naam die aan de betaalautomaat gegeven is door de winkelier. Het zou handig zijn als ze gewoon de naam van het bedrijf zouden vermelden. Je zit dit vaker, ook wel eens in Nederland. Maar kan me voorstellen dat je hier geen wijs uit wordt aan wie betaald is.
Roland
Roland
- Almere vak V
- Amerika-expert
- Berichten: 3046
- Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37
Re: Pas op: Betalen met pinpas (of telefoon)
Inmiddels al jaren, ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, gebruiken wij in het buitenland, zelfs in België, als er iets betaald moet worden altijd onze CC. Als eerste vanwege de hierboven aangegeven problemen met de diverse banken. Niet alleen hoe het wordt weergegeven. Maar vooral als er iets fout gaat het volledige gebrek aan hulp, service danwel meedenken. Niet dat er bij een CC-maatschappij ( in ons geval AE en Visa) nooit wat misgaat. Maar die hebben het meestal al eerder in de gaten en opgelost voordat ik het in de gaten heb.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht