Tips (fooien)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Tips (fooien)

Bericht door Almere vak V »

Roning schreef:
02 jan 2023, 12:13
Overigens las ik ergens dat iemand 5 dollar geeft per koffer maar dat loopt dan aardig op met 7 personen en dus 7 koffers en bijna elke dag een ander hotel.
Bij ons heeft iedereen een rugzak(je) bij waar hij/zij de spullen voor de nacht en de volgende dag in kan doen. De rest blijft in de auto. Dat gezeul met die koffers. En dan moet ik er heel eerlijk bij zeggen. Dat wij prive 99 van de 100 keer niet in een hotel kom waar ze ook maar enige aanstalten maken om mijn koffer te dragen.
mtl schreef:
02 jan 2023, 13:35
Ik kom nooit in hotels waar ze mijn bagage dragen.
Prive niet. Of zelden, zie bovenstaand antwoord. Zakelijk kom ik op plekken waar ze de deur van je auto voor je open komen doen. Je stoel aanschuiven als je gaat zitten en je servet voor je op je knietjes leggen. Ik ben er nog steeds niet aan gewend. En gaat denk ik ook nooit gebeuren. Daar ben ik een net iets te simpele boerenlul voor.
Galapogos schreef:
02 jan 2023, 14:14
Tegenwoordig doe ik lekker makkelijk. Ik bereken wat 20% (ongeveer) is en rond dat naar boven af op een hele dollar.
Hier prive precies hetzelfde. Zakelijk rond ik het af naar 25%. En in sommige hotels/restaurants kom ik al zo lang en zo vaak dat ze inmiddels weten wat voor werk ik doe. Als ik dan een shirtje, gloves of een helm heb voor ze, hebben ze dat 100 keer liever dan de fooi die ze waarschijnlijk weer met iemand anders moeten delen.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Ik wou dat koffers dragen ook vanaf de luchthaven kon.

Ben in die 5 keer dat ik naar de VS geweest ben helemaal geëvolueerd van ‘blijf van m’n koffer’ naar ‘hier, ik bel wel als ik hem nodig heb’.

Vakantie is voor mij de moment om letterlijk even niks te moeten doen dat ik niet wil. Met koffers rondlopen kan ik thuis ook.
Ik geef $5 voor 1 koffer en doe er $2 bij per extra koffer. Nog nooit een ontevreden bellhop gehad.
nycave
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 okt 2022, 15:38
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips (fooien)

Bericht door nycave »

Overigens wordt fooi in Nederland ook zeer gewaardeerd. Dochter werkt in de afwas 16 jaar uurloon 3,67 bruto. Daar moet ook alles nog af. Ze heeft 2 keer een fooi gekregen van 20 euro. Dat was meer dan ze die avond netto verdiend had.

In Amerika merk ik dat ik zelf zit te berekenen hoeveel het ongeveer moet gaan worden en vervolgens het bedrag ongevraagd wel al op de rekening zie staan.
2009 Australië
2012 Canada
2015 rondreis Florida
2017 Australië
2018 Costa Rica
2023 Seattle naar Salt Lake city
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Tips (fooien)

Bericht door Almere vak V »

nycave schreef:
05 jan 2023, 13:06
vervolgens het bedrag ongevraagd wel al op de rekening zie staan.
Ik moet zeggen dat ik daar wel een tikkie allergisch voor ben. Of dat je 3 keuze mogelijkheden krijgt voor je fooi. Dan krijg ik echt jeuk op plekken waar je het niet wilt hebben.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Wel zo makkelijk voor mensen die niet zo snel kunnen hoofdrekenen @Almere vak V
Toen m’n echtgenote laatst alleen in Vegas was apprecieerde ze dit erg.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Tips (fooien)

Bericht door Almere vak V »

Timothy555 schreef:
05 jan 2023, 14:29
Wel zo makkelijk voor mensen die niet zo snel kunnen hoofdrekenen
Dan weet je nog steeds niet of het te veel of te weinig is...
:blink:

Al zie ik het tegenwoordig ook steeds vaker voorkomen bij een broodjeszaak of pizzaketen waar even snel een broodje voor je in elkaar gekwakt wordt, of een pizzapunt op een stukje karton gemikt wordt. Dan hoef ik niet te rekenen, dat verdom ik echt...
mpaauwe
Amerikafan
Berichten: 147
Lid geworden op: 11 mar 2014, 11:34
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Tips (fooien)

Bericht door mpaauwe »

Wat mij opvalt bij die bedragen die al op de rekening staan, is dat ze (vaak) berekend worden over het bedrag inclusief tax. De tip geef je over het bedrag voor tax. Ik reken dus graag zelf uit en rond dan het bedrag inclusief tax mooi af.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Ik trek me dat allemaal iets minder aan. Mijn stelregel: Counter food (Mcdo, Starbucks) = dollar of twee in de pot met fooi. Uit eten: standaard 20% + naar boven afronden (stel: rekening $115, dan zou de fooi $23 moeten zijn, maak ik $25 van).

Voor aparte service of heel goede ervaring geef ik meer. Is misschien 1 of 2 keer gebeurd.

Ik heb mijn echtgenote gezegd de 20% die op het kasticket staat naar boven af te ronden. Dan moet je toch niet rekenen?

En bij een betaling met de kaart voor een pizzapunt of koffie druk ik zonder schroom op ‘no tip’ bij kaartbetaling, en gooi ik $1/$2 cash in de pot. Altijd veel singles op zak daarvoor.

Bedrag voor of na tax gebruiken… tjah dan ben je echt na de komma bezig. Op een rekening van $50 komt in Nevada $4.20 tax, daar 20% fooi op geeft dan 84 dollarcent.
De dag dat 84 dollarcent voor mij belangrijk is hoop ik dat iemand me tegen houdt om op het vliegtuig naar de VS te stappen.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 866
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tips (fooien)

Bericht door Tantelotje »

Timothy555 schreef:
06 jan 2023, 10:55
Bedrag voor of na tax gebruiken… tjah dan ben je echt na de komma bezig. Op een rekening van $50 komt in Nevada $4.20 tax, daar 20% fooi op geeft dan 84 dollarcent.
De dag dat 84 dollarcent voor mij belangrijk is hoop ik dat iemand me tegen houdt om op het vliegtuig naar de VS te stappen.
Helemaal mee eens :clap:
Ik vind het persoonlijk wel lekker makkelijk dat die bedragen er al onder staan. Het zal me vervolgens worst zijn of dit inclusief of exclusief tax is. Ben nog van de generatie die nog kan hoofdrekenen. Maar als het makkelijker kan... ik rond dus ook altijd af :lol:
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 961
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

Timothy555 schreef:
06 jan 2023, 10:55
Counter food (Mcdo, Starbucks) = dollar of twee in de pot met fooi.
Ik zie het al voor me: even een snelle tussenstop bij McDonalds, een heerlijke hot chickenburger voor $1.29 en dan $2.00 in de fooienpot :lol: :lol:
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

@HennyCox ik geraak geen McDo of Starbucks buiten onder $15. Aan Vegas- of NYC-prijzen toch niet, mogelijks is het elders goedkoper.

Laatste keer in Caesars een grote koffie en een bagel, was rond $15 na tax.

Maar is arbitrair hè, zeker op van die hele lage aankopen. Ik doe het altijd, niemand die naar de VS reist gaat scheef lopen voor $1 of $2 denk ik dan. Met spaarzaam zijn en deals uitzoeken vind ik absoluut niets mis, maar als de lijn naar gierig overschreden is dan ben je me
volledig kwijt. Daarom dat ik naast mijn gezin maar met 1 iemand wil reizen die hierover dezelfde mening heeft.
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 961
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

Timothy555 schreef:
06 jan 2023, 15:28
maar als de lijn naar gierig overschreden is dan ben je me
volledig kwijt
Dat geloof ik graag en dat mag ook...ik heb dat met mensen die overdreven tippen...$ 2.00 fooi bij de Mac..dan ben je mij kwijt :shock: :shock:
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Ik vind dat allesbehalve overdreven. Te veel tip bestaat niet. Alles hangt af van omstandigheden.
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 961
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

Niet overdreven? Weet je hoeveel transacties er bij McDonalds per uur op 1 kassa gedaan worden? Gemiddeld zo'n 25....vermenigvuldig dat met die $2 van jou (want is niet overdreven) en dan met de huidige salarissen bij McDonalds in de VS a $16/uur.....da's lekker binnenlopen voor het afrekenen en bakken van een hamburgertje. Maarja wie het breed heeft, laat het breed hangen :thumbup:
Case closed!
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Zoals jij het laat uitschijnen moet je rijk worden van in de Mcdo te werken. Vergeet niet dat die tip-jars gedeeld worden met al het personeel, dus ook diegene die de bestellingen klaarmaken en afwassen of het restaurant schoon houden.

Breed laten hangen omdat je $2 fooi geeft… Zoals ik al zei, als het daarop aankomt, kan je beter niet op reis (en misschien zelf tijdens je verlof wat in de Mcdo gaan werken).

Jij je ding. Als ik een niet-tippende European zie in de States denk ik er het mijne van, en dat is niet fraai.
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 961
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

Ik snap ook wel dat die fooi gedeeld wordt, ik zeg toch nergens dat dat bij het uurloon komt.
Verder beetje domme en vooral onnodige opmerking om te zeggen dat iemand die geen $2 fooi wil geven bij de McDonalds (!!!) beter niet naar Amerika moet gaan of tijdens zijn vakantie maar moet gaan werken. Jij bepaalt toch niet waar en hoe iemand zijn geld aan uitgeeft.
Je impliceert verder dat ik niet tip...verkeerde aanname. Maar ik tip inderdaad NIET bij een McDonalds. En als jij van iedereen die daar niet tipt het jouwe denkt...tsja dan heb je het druk met "het jouwe denken" :lol:

Zoals ik net al afsloot : case closed...hier komen we niet uit, laat elkaar in onze waarde, scheelt een hoop energie :thumbup:
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Mij goed, agree to disagree! :thumbup:
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Coyote »

mpaauwe schreef:
06 jan 2023, 09:53
Wat mij opvalt bij die bedragen die al op de rekening staan, is dat ze (vaak) berekend worden over het bedrag inclusief tax. De tip geef je over het bedrag voor tax. Ik reken dus graag zelf uit en rond dan het bedrag inclusief tax mooi af.
Ik let daar ook op. Niet omdat ik geen fooi over het totaalbedrag wil geven maar omdat het inderdaad correct is dat de fooi over het bedrag vóór tax berekend wordt.

Moet zeggen dat tijdens mijn laatste trip verrassend vaak de tip over het juiste bedrag berekend werd. Soms hoef je bij het betalen aan een kassa in een restaurant enkel het percentage tip aan te geven, wel zo handig vind ik.

Maar meestal doe ik makkelijk en kijk naar het eindbedrag en tel daar 20% bij op of rond het af op een mooi bedrag. Dat is soms wat meer, soms wat minder dan 20%. Bij een Starbucks/Dunkin' Donuts of een In-N-Out Burger (de enige fastfoodketen waar ik kom in Amerika) geef ik nooit fooi. Enkel een bekertje koffie of hamburger voor mij neerzetten vind ik niet direct een fooi waard.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Maxmannl
Amerikafan
Berichten: 166
Lid geworden op: 05 mei 2015, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tips (fooien)

Bericht door Maxmannl »

Altijd lastig onderwerp dit.
Cultuur is gewoon anders.

In Nederland schaam ik mij altijd als andere bijvoorbeeld een rekening van € 48,5 afronden naar € 50. Ik zou dan eerder € 55 bij normale service doen of €60 bij uitmuntende service.
Vaak naar Amerika gaan verpest je wat fooi betreft, zelfs in NL :lol:

Ben door de jaren heen ook wel echt meer fooi gaan geven in Amerika.

Restaurants en bars met service, standaard 20-25%. Uitmuntende service 30%.
Ubers etc ongeveer hetzelfde, ritje van $10, $3 fooi (het is al zoveel goedkoper dan taxi)
Kamermeisje standaard $5.
Bell boy of bell desk $5 1e koffer + $2 elke volgende koffer (ongeveer)

Uitzondering heb ik bij fast food ketens daar kan ik niet meer dan 10% geven. Vaak zijn ze zo chagrijnig en ongeïnteresseerd dan is 10% mijn max.
De enige echte Ticketbaas
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

@Maxmannl als ze écht changrijnig zijn dan krijgen ze gewoon niets. Op een bestelling van $15 aan een fastfoodcounter pakweg $2 tippen: met veel plezier, maar dan verwacht ik toch echt minstens een glimlach…

Als ik m’n kasticketjes bekijken dan zit ik ook meestal rond 25%, heel af en toe richting 30% (een enkele keer meer). Vaak krijg je in de USA ook gewoon zo veel betere service dan hier. Je glas water en frisdrank houden ze gewoon vol, eten is er vaak heel snel, er wordt continu gecheckt of ze nog iets kunnen doen,…
Het is zelfs zo erg geworden dat ik hier zeer zelden nog ga uit eten, en er in de VS een punt van maak 3 x/daags uit te gaan eten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer