Tips (fooien)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Lijkt me persoonlijk dat een briefje van $10 achterlaten (we zijn ten slotte met 4) wel geapprecieerd zal worden, op voorwaarde dat de busboys hun werk doen en de tafel schoon houden (lege glazen en borden snel wegnemen, eventueel - als het met bediening is - dranken prompt brengen)?

Uiteindelijk zijn we er 9 nachten, en ik ga vermoedelijk 7 of 8 keer van het onbijtbuffet gebruik maken...
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7780
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Tips (fooien)

Bericht door mtl »

Mijn ervaring is dat ontbijt in het hotel zelfbediening is en dat niemand van het personeel jou aan tafel bedient. Personeel zie je soms amper.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Zelfbediening begint inderdaad ook meer en meer de gewoonte te worden, al zijn de meeste RIU-hotels nog met bediening waar ik kom.
Dit is natuurlijk een zogenaamd 'Plaza' hotel (stadshotel), geen idee.

Als er geen bediening is en je ziet ook niemand om de tafels proper te houden (zoals je in de buffets in Vegas actief ziet, héél snel je bord weg als het leeg is/lege glazen en tassen weg en desgevallend nieuw bestek brengen), dan zal de tip natuurlijk ook zéér minimaal zijn (want ja, uiteindelijk ruimt wel iemand je tafel af).
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tips (fooien)

Bericht door georgesken »

@Timothy Ik denk ook dat jij een verkeerd beeld hebt van een ontbijtbuffet in de states. Alles is normaal zelfbediening (inclusief dranken die je wil). En bijna altijd wordt verwacht dat je zelf afruimt. Jij zit Wsch in een luxe hotel, dus daar kan het soms eens afwijken, maar in alle normale hotelketens die inclusief ontbijt zijn , heb ik er zelfs nog nooit bij stilgestaan of ik er moet tippen… (er staat ook geen tipjar ofzo)
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

Timothy555 schreef:
23 jun 2022, 15:59
dan zal de tip natuurlijk ook zéér minimaal zijn
Ik zou, als ik jou was, gewoon elke ochtend $20 (slechts $5 per persoon dus) neerleggen, je gaat hierop toch niet besparen :wink:
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 491
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Tips (fooien)

Bericht door Nagini »

Ik denk dat het grootste verschil met NL en de VS is dat in NL alle kosten meestal van te voren bekend zijn, terwijl ze hier in de VS nogal vaak dingen achteraf/bij het afrekenen erbij doen. Dat je het volledige bedrag goed moet aangeven is in Nederland zelfs de wet denk ik. In de VS heb je meestal federal Tax en state Tax die uberhaupt niet genoemd worden op alles van het stickertje in de supermarkt, tot gerechten op de menu kaart en de bedragen van auto's in de reclames. En dan komen daar bij bepaalde aankopen vaak nog ongenoemde fees bij, en dan willen ze ook nog overal tips?! Het gaat niet om die paar dollar, maar om dat gevoel dat je toch een beetje belazerd bent omdat ze niet 'eerlijk' zijn over de kosten. Ik zou denk ik minder problemen hebben als het hotel gewoon standaard van te voren weet ik veel 10$ op de rekening zet voor de schoonmaakster dan de 'verwachting' dat ik die dollars achterlaat in de kamer. Geen Amerikaan trouwens die daar hetzelfde over denkt hier.

Ik wen er nu steeds meer aan, maar die eerste paar maanden is het toch slikken als je denkt voor 150 klaar te zijn en dan 180 moet neertellen (oid). Het is anders als je begrijpt dat veel mensen in de bediening minder dan het minimum-loon verdienen, maar het blijft raar. Zo laatst in een lokale hamburgertent echt slechte service gehad (na 30 minuten komen melden dat mijn keuze uitverkocht was...) en dan toch 15% getipt omdat je weet dat zonder tips zo iemand zijn huur niet kan betalen. Wel zie ik steeds vaker 'tipjars' op plekken waar ik dat niet zou verwachten; bij de Subway en vergelijkbare ketens, bijvoorbeeld. Daartegenover vertellen de doordash mensen ons vaak dat ze niet getipt worden, wat ik dan weer raar vind (zeker omdat je die optie online gewoon te zien krijgt). Enfin; je doet je best eerlijk te tippen, en je zult waarschijnlijk altijd wel iemand niet tippen die dat verwacht en iemand wel tippen die dat niet verwacht.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

georgesken schreef:
23 jun 2022, 16:06
@Timothy Ik denk ook dat jij een verkeerd beeld hebt van een ontbijtbuffet in de states. Alles is normaal zelfbediening (inclusief dranken die je wil). En bijna altijd wordt verwacht dat je zelf afruimt. Jij zit Wsch in een luxe hotel, dus daar kan het soms eens afwijken, maar in alle normale hotelketens die inclusief ontbijt zijn , heb ik er zelfs nog nooit bij stilgestaan of ik er moet tippen… (er staat ook geen tipjar ofzo)
Als dat het geval is dan is een tip inderdaad niet nodig mijn inziens. Geen bediening van eten noch drank en zelf afruimen, dan hoeft het niet.
Ik weet niet of het Riu Plaza New York als een 'luxehotel' aanzien moet worden. Het zal vast geen hostel zijn, maar lijkt me eerder een net en comfortabel stadshotel met een goede ligging (4 sterren). Er waren véél duurdere hotels te boeken, dit leek me prijs kwaliteit top.
Het ontbijtbuffet krijg wel zeer goede reviews en is quasi altijd een van de positieve punten die mensen aanhalen, dus ik verwacht wel een degelijk buffet.

Wat ik in Wynn nog wel eens gedaan hebt op het buffet, is de man die een omelet to order of pancake to order maakt voor je een dollar toegeschoven. Dat zag ik veel mensen doen. Geen idee of het hotel zoiets gaat hebben.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

HennyCox schreef:
23 jun 2022, 16:12
Timothy555 schreef:
23 jun 2022, 15:59
dan zal de tip natuurlijk ook zéér minimaal zijn
Ik zou, als ik jou was, gewoon elke ochtend $20 (slechts $5 per persoon dus) neerleggen, je gaat hierop toch niet besparen :wink:
Ik ga er zeker niet op besparen, net daarom vraag ik ook wat gebruikelijk is :wink:

Als 90% niet tipt en ik laat $5 achter, is het mogelijk dat ik de volgende ochtend wel die tafel heb met zicht op de buitenwereld, om maar iets te zeggen. Ik ga geen $20 achterlaten als er geen bediening en geen afruimservice is, natuurlijk.
Als de warme dranken aan tafel gebracht worden, bijgevuld worden, en je tafel afgeruimd wordt (zoals het in Las Vegas in de meeste buffets is die ik al deed), dan laat ik met veel plezier $20 achter!
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

@Nagini Het is inderdaad écht wennen als Europeaan.

Zo boekte ik een Cosmopolitan-cabana onlangs, en daar kwam bij:

- State tax (8,xx% in Nevada)
- Processing fee ($10)
- Credit Card Fee ($4) terwijl dit de enige manier van betalen was
- Tax op de twee bovenstaande fees
- 18% upfront service charge (de tip)

Dit was het ergste dat ik al gehad had. De service was wél uitmuntend die dag, heb nog 5% tip bijgegeven aan de serveerster en busboy toen. De tax is gebruikelijk om achteraf te doen (maar vind ik gewoon irritant, want méér rekenen), maar die fees...

Sowieso heb ik geleerd om de kaart van restaurants/eetgelegenheden/bars x 1,3 te doen in mijn hoofd, dan zit je kort bij het te betalen bedrag.
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tips (fooien)

Bericht door georgesken »

@Timothy ik heb eens gekeken naar het hotel waar jij verblijft (ziet er mooi uit met topligging :thumbup: ). Je kan het zeker wel in de luxe categorie plaatsen hoor (niet super de luxe).
Wat je ontbijt betreft: laat ik het zo formuleren… naar usa normen is het een geweldig inclusief ontbijtbuffet! Maar als je het zou vergelijken met de riu’s die je gewend bent uit toeristische gebieden zou je Wsch denken, pfff qua ontbijt is deze riu toch maar povertjes :lol:
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

We gaan het zien :-) ik laat weten hoe het was!
Vlinder72
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 mei 2018, 08:35
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Tips (fooien)

Bericht door Vlinder72 »

Timothy555 schreef:
23 jun 2022, 13:48
Lijkt me persoonlijk dat een briefje van $10 achterlaten (we zijn ten slotte met 4) wel geapprecieerd zal worden, op voorwaarde dat de busboys hun werk doen en de tafel schoon houden (lege glazen en borden snel wegnemen, eventueel - als het met bediening is - dranken prompt brengen)?

Wij zijn net terug uit New york en verbleven in het Riu plaza manhattan. Echt niemand liet een fooi achter bij het ontbijt. Zou ik ook niet doen. Het is een mega grote ruimte en alle gasten lopen af en aan. Ik zou er niet zeker van zijn dat de fooi netjes blijft liggen. Natuurlijk kan je best iemand wat toestoppen. Maar wie dan? Degene die schoonmaakt, die je naar de tafel brengt, of juist degene die je kamernummer noteert of de degene die bij de lift staat om de boel in goede banen te leiden en doe je dan die boven bij het ontbijt staat of juist degene die beneden in de lobby staat?

Wij lieten wat achter voor de kamermeisjes. En de jongens die onze bagage weer opspoorden op de laatste dag.
.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

@Vlinder72 dat is het ‘zuster’hotel blijkbaar (vreemd dat ze twee hotels op een blok van elkaar leggen). Zal wel hetzelfde zijn dan. Bedankt voor de feedback!

Kamermeisje is standaard inderdaad, paar $ elke dag, en als er met koffers geholpen wordt uiteraard ook.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1593
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Tips (fooien)

Bericht door d_vdploeg »

Ontbijt tip ik niet als het inclusief is in de prijs van de kamer. Dan kun werkelijk alles wel tippen, daar ging nou juist ook de discussie over. Wij doen wel 3 dollar per dag voor de schoonmaak van de kamer
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

Timothy555 schreef:
23 jun 2022, 16:33
net daarom vraag ik ook wat gebruikelijk is
IK las anders eerder hier dat jij niet alleen tipt waar het gebruikelijk is, maar meer omdat het jouw zo'n goed gevoel gaf :wink:

En met een beetje geluk hoef je dan inderdaad niet zelf op te staan om een kop koffie te halen...het echte vakantie-gevoel :thumbup:
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

De moeilijkheid zit hem voor mij in situaties waar sommigen tippen en andere niet. Als niemand tipt, en het is niet gebruikelijk om er te tippen, dan doe ik het ook niet (tenzij er iets gebeurd, bijvoorbeeld iemand die echt iets voor ons doet dat niet ‘gebruikelijk’ is).

Als iedereen tipt, tip ik ook (en goed).

Als 50% tipt (voorbeeld een Starbucks), dan ben ik geneigd ook een tip te geven omdat ik me afvraag wat de mensen van me gaan denken als ik het niet doe. Ik koop als het ware een ‘slecht gevoel’ af en voel me er inderdaad goed bij dan.
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

@Timothy555 Ik tip ook waar het gebruikelijk is.
Ik vind het alleen jammer, zoals jij eerder schreef dat iemand extra vriendelijk is omdat ze weten dat je flink tipt...dat is gemaakt en niet spontaan. Ik hou meer van dat het uit iemands hart komt en niet om geld....want voor geld is alles te koop (helaas).
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

@HennyCox Ja, da’s waar. In zekere zin zou een dikke tip achterlaten bij een ontbijtbuffet (waar een ander dat niet doet) ervoor kunnen zorgen dat je service een stuk beter is dan van de andere tafels. Dus je koopt mogelijk privilege van betere service op die manier. Als je 10 dagen op dezelfde plek bent niet geheel onbelangrijk…

Maar ik ga graag uit eten/drinken in de US (of toch in Vegas). Op kalmere momenten zijn ze oprecht in je geïnteresseerd en kan je een heel zinnige conversatie voeren (niet met allemaal, maar toch velen). En net dan ben ik ook geneigd extra te tippen, geen zin om topservice te krijgen en achteraf mogelijks ‘stupid European’ genoemd te worden achter m’n rug…
dennis118
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2016, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips (fooien)

Bericht door dennis118 »

Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tips (fooien)

Bericht door Dutchess »

Die eerste 2 reacties die ik zie - :roll: :roll: :roll: :roll:


Screen Shot 2022-07-03 at 13.08.04.png
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer