Tips (fooien)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Jozs
Amerikafan
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 jan 2010, 03:13
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: België

Re: Tips (fooien)

Bericht door Jozs »

Ik begrijp waar het ‘tippen’ vandaan komt. Ik begrijp de noodzaak hiervan en begrijp dat dit deel is van de Amerikaanse cultuur. ik ben ook een ‘eerlijke’ tipper. Volg braaf de regels en probeer steeds tussen de 18% - 20% te tippen. Ik reis vaak naar Vegas en heb ook al een aantal keer bv een cabana gehuurd. Daar kwam standaard 18% service charge bij. We hebben toen onze waitress een extra 10 dollar in haar handen gestoken en die was oprecht super gelukkig.

Toen ik 10 jaar geleden een keer met vrienden een super boertige server had in NY hebben we echt een keer 0 getipt en gezorgd dat we snel buiten waren. Dat was een uitzondering, maar die man was echt beyond onvriendelijk.

Maar ik vind dat de ‘tipcultuur’ echt doorslaat naar de verkeerde kant. Er wordt hier nu ook echt gewoon een volledige fooi verwacht voor takeout, terwijl ze eigenlijk echt niet veel service bieden. Gisteren ben ik gaan kijken naar een show en aan de bar 2 drankjes voor een totaal van 60 dollar besteld. Geeft de betaalterminal standaard enkel de optie voor 20% of 22% te ‘tippen’. Je kon manueel een bedrag ingeven, maar het is het principe. Je wordt gewoon verwacht om voor ELKE uitgave 20% aan fooi te geven. Die vrouw moest letterlijk 2 drankjes in een glas doen. Je kan dat toch geen service noemen?

Maar het ergste vind ik, dat ik persoonlijk niet vind dat je hiervoor betere service krijgt. Als ik in België of Nederland ga eten en ik ben vriendelijk en respectvol, zijn ze vriendelijk en respectvol tegen mij. Op het einde geef ik dikwijls een kleine fooi en dan merk je pas dat ze oprecht blij zijn hiermee. In de states is het al te vaak die oppervlakkige vriendelijkheid, maar kan je niet snel genoeg buiten zijn. Je bent dikwijls een nummer, die snel geld moet opleveren. Je krijgt zelden tot nooit een aangenaam gevoel en het is echt al zeer lang geleden dat ik een oprecht vriendelijke bediening heb gehad, die niet al klaar stond met de dessertkaart terwijl je nog aan het eten was. Het is zelfs zover gekomen dat mijn vrouw en ik nog liever takeout nemen dat te gaan eten en ons opgejaagd wild voelen. Dit terwijl we in België en Nederland wel graag gaan uit eten.
Gebruikersavatar
Amathanio
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 mei 2015, 20:52
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Zwevezele
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Amathanio »

Ik begrijp het concept soms ook niet heel goed. Of toch zeker de geforceerde percentages niet.
Wij hebben ooit eens op restaurant gegaan en volgens de 20% kwam dat uit op ongeveer 85€ fooi. Voor één ober van één tafel.
Dat is toch al wat meer dan een extraatje, en zeker wetende dat hij nog meerdere tafels bediende...
De bediening was zeker ok, maar de bediening in een iHop de dag erna was even goed ...
2011 Las Vegas Monster Jam World Finals
2012 Las Vegas Monster Jam World Finals
2014 Las Vegas - Los Angeles Themeparks
2016 Orlando/Miami Themeparks
2017 Miami/Orlando UMF - Themeparks
2019 Las Vegas/Los Angeles Monster Jam All Stars - Themeparks
2023 Orlando Themeparks
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tips (fooien)

Bericht door Old Faithful »

georgesken schreef:
09 jun 2022, 17:21
Het lijkt mij veel logischer dat je bv per gang , per drankje, per wijnfles die je bedient wordt een vaste tip bedrag geeft. Dan betaal je voor de service die je krijgt.
En als ze dat meteen bij de prijs tellen is het gewoon het systeem dat we gewend zijn. :wink: :wink:
Groet,

Old Faithful
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Tips (fooien)

Bericht door d_vdploeg »

We zijn dit in NL en Be gewoon niet gewend. Hier betaal voor bijvoorbeeld je eten, was het goed en de bediening attent ect. dan geef je een extra fooi(tje).

Het systeem werkt in de VS anders. Wij houden er gewoon rekening mee dat de rekening zo'n 20% hoger uitvalt. Recent in Florida geweest. Vaak worden er tips suggestions gedaan van meestal 18, 20 en 22% (soms 25%). Wij kiezen meestal voor de 20%. Als het echt heel goed is de 22%.

Ook bij de starbucks e.d. zie je steeds vaker tips op de betaalterminal. Deze tip ik niet. Ik ga niet voor een koffie'tje van 4,50 USD een tip geven. Ook vaak genoeg trouwens ''no tip'' kunnen selecteren.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tips (fooien)

Bericht door Tipsy_1 »

@Jozs echt he, ik kan je uitleg wel volgen. Wij wonen aan de East Coast en vinden echt wel dat we vaak onvriendelijk behandeld worden of laat ons zeggen op zijn best "geforceerd vriendelijk". En de service is niet altijd zo denderend. Dat vonden we al pre covid - tijdens covid is het erger geworden - en we vinden dat het de laatste maanden weer ietsje betert. De laatste weken toch een paar betere ervaringen gehad. Ik lees vaak in reisverslagen dat toeristen genieten van de vriendelijke service in de US - dat ervaar ik dus echt niet. Het was echt een verademing vorig jaar tijdens mijn vakantie in Belgie daar uit eten te gaan. Misschien is het ook wel streekgebonden en in kleine diners in afgelegen streken in Nevada of Oklahoma of zo :lol: zijn ze uiteraard veel meer personable vriendelijk. Maar rondom de grote metropolen: nope! Maar we tippen toch maar braaf onze 20%.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Tips (fooien)

Bericht door ADE01 »

Amathanio schreef:
10 jun 2022, 10:33
Wij hebben ooit eens op restaurant gegaan en volgens de 20% kwam dat uit op ongeveer 85€ fooi. Voor één ober van één tafel.
Het kan op zich wel, maar kleine kans dat die ober ook daadwerkelijk dat volledige bedrag zelf krijgt. Het ligt aan de staat en regels die ze daar hebben maar in veel restaurants is het gebruikelijk dat ze tip delen zodat ze niet afhankelijk zijn van welke tafels ze krijgen in een dienst. Dan gaat jouw 85 euro op de stapel en wordt het verdeeld onder alle obers op de dienst. En in weer andere restaurants delen ze de fooi ook nog met bussers, hosts, keuken, enzovoorts. Die krijgen dan een bepaald percentage van de totale fooi dat ze verdelen.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Tips (fooien)

Bericht door Disney-Golf »

Grappig om al de reacties te lezen, zeker die van de “anti tippers” als ik ze zo mag noemen?
Als iemand bvb zijn/haar auto in België/Nederland laat onderhouden betaal je voor onderdelen (het eten), het uurloon (de tip) en de B.T.W. (de sales tax), juist?
Gaan jullie dan ook de discussie aan of het berekende uurloon (de tip) wel correct is?
Betalen jullie dan ook maar de helft van het uurloon omdat jullie vinden dat het maar bij de onderdelen berekend dient te worden?
Of omdat ze niet echt vriendelijk waren bij de receptie of aan de kassa?
Thought so… :roll:

:offtopic: Ik wil even mijn ervaring delen van in de tijd dat ik m’n huis in Florida verhuurde.
Je wil niet weten hoeveel mensen een extra “korting” wilde bekomen, tot zelfs dreigen om een ander huis te huren als ik niet toegaf!
Mijn antwoord was altijd steevast dat ik het dubbele van korting gaf dan wat ze bij de luchtvaartmaatschappij en of de auto verhuurmaatschappij kregen.
Het antwoord was dan gewoonlijk “ja maar, dat zijn vastgestelde prijzen” :shock:
Dus de mijne zijn variabel?… I rest my case… :roll:
Dit maar om even aan te geven dat mensen gewoonlijk niet klagen over de geadverteerde prijzen op het menu maar het deel waar de servers van moeten leven is er dan opeens teveel aan?
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

@Disney-Golf Wat een domme vergelijking.
Een auto-beurt met een restaurant. Dan kun je ook een meubel-aankoop vergelijken met een restaurant: ga jij als je een bankstel (het eten) koopt, het uurloon (jouw tip) en de BTW ( sales tax)....ineens een tip geven omdat je vind dat je netjes behandeld bent en je vind dat deze verkoper/verkoopster eigenlijk maar de helft verdient wat ie zou moeten verdienen? Of aan alle supermarkt medewerkers, die erg onderbetaald worden ?
Het hele tip-systeem zou beter weg moeten en deze "tip" in de totaal-prijs dan is het voor iedereen duidelijk en kan men zelf de keuze bepalen voor die prijs of niet. Ik vind een percentage echt belachelijk...een fles serveren van $ 10 of van $ 200 kost dezelfde energie/glimlach...
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

‘Die tips moeten weg’ lijken me wel de standaard opmerking van een Europeaan die even gaat bepalen hoe het daar nou wel moet.

Amerikanen willen over het algemeen hun tips niet weg. Ik wil ze ik niet weg, want voor de server is het tenminste een reden om extra zijn of haar best te doen. De service is er over het algemeen een stuk vriendelijker dan hier, en door met een $10 of $20 te zwaaien krijg je in de States nog wel wat gedaan (je auto die vooraan staat in de valet, een kamerupgrade, die ene tafel met mooi uitzicht in een restaurant,…).

Het hoort voor mij even goed bij de US als hamburgers, muscle cars met V8, pickups, wapens…

Die fles van $100 koop je maar in de supermarkt en drink je thuis/in je hotel/… op als je geen tip wil geven. Ik zou nooit een fles van $100 kopen als $120 een probleem zou zijn. Dit is nu eenmaal hoe het systeem werkt en ik vind het zever om even te gaan bepalen als ‘slimme’ Europeaan dat dat een slecht systeem is.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Frasi »

@Timothy555 Je kent de oorsprong van het fooien-systeem in de USA?

https://eu.usatoday.com/story/news/fact ... 896620001/
https://time.com/5404475/history-tippin ... civil-war/

Tja, waar zeveren wij Hollanders over...
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

@Frasi Ik wist dat het voortkwam uit slavernij, ja.

Maar je kan toch niet zeggen dat hedendaagse servers in bars en restaurants 'slaven' zijn.

Voorbeeldje, in april sprak ik in The Chandelier (bar in Cosmo) tijdens een kalme shift met de bartender. Die liet me z'n laatste paycheck zien (per week): 6 dagen gewerkt (op 7), voor een totaal van 31 uur. $2,33 per gewerkt uur x 31 uur = $72,23. Daar ging een vast bedrag af voor z'n tax, voor z'n healthcare en er schoot netto een cheque van ongeveer $15 over. Je ziet dat je natuurlijk nergens komt met een inkomen van $15 per week.

De tips delen ze met alle bartenders van die shift. In de ochtendshift zijn ze met 3, in de avondshift met 5. In de avond halen ze natuurlijk veel meer tips binnen maar ze moeten dus ook meer delen.

Als je net gestart bent in de job, krijg je de kalme weekdagen, ochtenden, ... en haal je dus echt niet veel op qua tips. Als je meer seniority hebt kom je in de betere shiften terecht.

Ik wil dan echt niet die 'domme Europeaan' (want zo refereren ze ongetwijfeld naar ons) zijn die wel de grote plas oversteekt maar dan te gierig is om deftig te tippen.

Ieder doet maar wat hij wil. Ik weet één ding: na een dikke eerste tip ($5 op een comp drankje terwijl ik video poker speelde) was het plots mogelijk om Grey Goose vodka in m'n Bloody Mary te hebben, en vroeg hij uit zichzelf double vodka shot? (dat heb ik maar geweigerd, 't was 8u 's morgens maar dat is een andere discussie :lol: )
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tips (fooien)

Bericht door Old Faithful »

Disney-Golf schreef:
21 jun 2022, 04:45
Als iemand bvb zijn/haar auto in België/Nederland laat onderhouden betaal je voor onderdelen (het eten), het uurloon (de tip) en de B.T.W. (de sales tax), juist?
Gaan jullie dan ook de discussie aan of het berekende uurloon (de tip) wel correct is?
In België/Nederland is dat uurloon (de tip) echter een vaststaand bedrag en niet afhankelijk van de prijs van het onderdeel. Het uurloon voor het monteren van een onderdeel van € 10 is net zo hoog als voor een onderdeel van € 500.
Disney-Golf schreef:
21 jun 2022, 04:45
Je wil niet weten hoeveel mensen een extra “korting” wilde bekomen, tot zelfs dreigen om een ander huis te huren als ik niet toegaf!
Niet geschoten is altijd mis. Ze mogen het proberen, toch? Net zo goed als jij daar niet op in hoeft te gaan. :wink:

Overigens maak ik me niet druk over het fooiensysteem in Amerika. Het is wat het is en ik moet het ermee doen en dat doe ik dan maar. :wink: Ik kan het toch niet veranderen.
Groet,

Old Faithful
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Tips (fooien)

Bericht door ADE01 »

HennyCox schreef:
21 jun 2022, 06:22
Het hele tip-systeem zou beter weg moeten en deze "tip" in de totaal-prijs dan is het voor iedereen duidelijk en kan men zelf de keuze bepalen voor die prijs of niet. Ik vind een percentage echt belachelijk...een fles serveren van $ 10 of van $ 200 kost dezelfde energie/glimlach...
Dan wordt het restaurant 15% duurder en zitten we praktisch op hetzelfde systeem als nu. Reken die minimaal 15% er bij op wanneer je naar een restaurant gaat, als onderdeel van de totale prijs in plaats van het te ontleden als een losstaande service voor een wijnfles.
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

@ADE01 Prima toch, die 15% erbij...geeft een hoop duidelijkheid en hoeven we hier die discussie niet te houden.
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

Timothy555 schreef:
21 jun 2022, 10:36
Voorbeeldje, in april sprak ik in The Chandelier (bar in Cosmo) tijdens een kalme shift met de bartender. Die liet me z'n laatste paycheck zien (per week): 6 dagen gewerkt (op 7), voor een totaal van 31 uur. $2,33 per gewerkt uur x 31 uur = $72,23. Daar ging een vast bedrag af voor z'n tax, voor z'n healthcare en er schoot netto een cheque van ongeveer $15 over. Je ziet dat je natuurlijk nergens komt met een inkomen van $15 per week.
Ik had jou niet zo goedgelovig ingeschat :lol: , misschien had je de beste man kunnen adviseren om bij McDonalds te gaan werken, ik zag daar vorige week uurlonen geboeden van $ 15 tot $19.
Maar ik neem aan, als ik jouw berichten hier zo telkens lees en zo met geld links en rechts smijt, dat je deze man gesteund hebt met een flinke tip!! :wink:
image.png
image.png (73.23 KiB) 1178 keer bekeken
Laatst gewijzigd door HennyCox op 21 jun 2022, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Frasi »

Timothy555 schreef:
21 jun 2022, 10:36
Maar je kan toch niet zeggen dat hedendaagse servers in bars en restaurants 'slaven' zijn.
Zo heel veel lijkt het soms niet te schelen. Erg weinig werknemersrechten, geen healthcare of pensioen, kunnen elk moment ontslagen worden (employment at will) en een uurloon van(af) $2.13
The United States of America federal government requires a wage of at least $2.13 per hour be paid to employees who receive at least $30 per month in tips. If wages and tips do not equal the federal minimum wage of $7.25 per hour during any week, the employer is required to increase cash wages to compensate.
Dat houd toch echt niet over in een land waar de kosten van levensonderhoud stukken hoger zijn dan hier.
Gelukkig komt er dan in Las Vegas af en toe nog een gulle Belg langs die de zuinige Hollanders een beetje compenseert. :wink:

En krijgen ze dan dat lage salaris met veel fooi aangevuld, zouden ze daar eigenlijk eerst hun ziektekostenverzekering en pensioen van moeten betalen. Want die krijgen ze in de regel ook niet van hun werkgever.

Om die reden begrijp ik wel dat er op steeds meer plaatsen een % aan de rekening kan toevoegenen dat er tip-jar bij de kassa staat. Maar ik ben het er niet mee eens en stimuleer het niet: ik geef fooi voor service (bediening, etc) maar geen tip voor fastfood, counterservice of bij de kassa van een reguliere winkel. Hoe vaker en hoger fooi wordt gegeven, hoe meer het dit perverse systeem stimuleert.
Nog even en ook de hotelreceptionist verwacht een fooi. Oh wacht, de $20 trick....
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

Frasi schreef:
21 jun 2022, 13:33
Hoe vaker en hoger fooi wordt gegeven, hoe meer het dit perverse systeem stimuleert.
Dit inderdaad dus :clap:
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Tips (fooien)

Bericht door ADE01 »

@HennyCox Wat is de onduidelijkheid? Er komt minimaal 15% over de rekening bij wanneer je in een restaurant gaat eten en bediend wordt. Dat is geen rocket science. De "discussie" hier is enkel omdat mensen het niet leuk vinden dan wel vinden dat ze te veel betalen via aparte individualistische beredeneringen.
Zo heel veel lijkt het soms niet te schelen. Erg weinig werknemersrechten, geen healthcare of pensioen, kunnen elk moment ontslagen worden (employment at will) en een uurloon van(af) $2.13
Indien het uurloon inclusief fooi niet op het minimum loon uitkomt dan dient de werkgever dit aan te vullen tot aan het minimumloon. Op federaal niveau is dat niet veel maar veel staten en steden hebben dat beter geregeld.
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

@ADE01 Het wordt wel "rocket science" als ik voor een maaltijd moet gaan berekenen: kostprijs op menukaart+tax+tip...je bent toch met me eens dat 1 prijs duidelijker is ? Of ben jij een "scientist" die liever rekent ?
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

HennyCox schreef:
21 jun 2022, 13:13
Timothy555 schreef:
21 jun 2022, 10:36
Voorbeeldje, in april sprak ik in The Chandelier (bar in Cosmo) tijdens een kalme shift met de bartender. Die liet me z'n laatste paycheck zien (per week): 6 dagen gewerkt (op 7), voor een totaal van 31 uur. $2,33 per gewerkt uur x 31 uur = $72,23. Daar ging een vast bedrag af voor z'n tax, voor z'n healthcare en er schoot netto een cheque van ongeveer $15 over. Je ziet dat je natuurlijk nergens komt met een inkomen van $15 per week.
Ik had jou niet zo goedgelovig ingeschat :lol: , misschien had je de beste man kunnen adviseren om bij McDonalds te gaan werken, ik zag daar vorige week uurlonen geboeden van $ 15 tot $19.
Maar ik neem aan, als ik jouw berichten hier zo telkens lees en zo met geld links en rechts smijt, dat je deze man gesteund hebt met een flinke tip!! :wink:
image.png
Ik denk dat jij goedgelovig bent als je dat als gemiddeld inkomen neemt. Inclusief tips misschien ja. En dan lijkt het me net eerder weinig. Al zal het een nationaal gemiddelde zijn, ik neem aan dat je in een bekende, goed draaiende bar in Las Vegas wel wat meer dan dat kan verdienen. Is ook nodig in de USA, waar je je blauw betaalt voor dingen die bij ons 'gratis' zijn.

En uiteraard heb ik de beste man een mooie tip gegeven. Waarom zou ik niet? Ik ben op vakantie, ik ga dan echt niet op enkele tientallen $ per dag kijken. Als dat wel zo is blijf ik liever thuis (of zoek ik een alternatieve vakantie, niets mis mee).

Wat ben je nu in de US met 19 $ per uur... Stél dat je al 40 uur per week mag werken, dan verdien je 760 USD per week --> $3040 per 4 weken.
Handig hoor, als de huur op sommige plekken $1500 of $2000 is. Een deftige verzekering tegen medische zorgen kost een pak geld, en als je geluk hebt kan je nog net je nutsvoorzieningen betalen. Maar beter een partner zoeken die ook $3000 heeft, of je bent letterlijk een werkende arme met $3000.

Wij zijn misschien blij als we €3000 verdienen per maand. In de US kom je daar mijn inziens niet te ver mee.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer