Tips (fooien)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Redvine
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jan 2022, 14:31

Re: Tips (fooien)

Bericht door Redvine »

Ik merk hier in New York dat er zeker na twee jaar corona wordt verwacht dat je meer fooi geeft, en dat vind ik ook heel normaal. De mensen die in de service industry werken, krijgen nog steeds lage lonen en hebben bijna geen enkele bescherming als ze ziek zouden worden of COVID zouden krijgen. Ik vind het dus meer dan logisch om genoeg fooi te geven zodat deze mensen genoeg hebben om van te leven én om te sparen voor het geval ze ziek worden. 17 dollar per uur zou voor Nederlanders inderdaad als heel veel klinken, maar denk daarbij dat je ongeveer 10-20% belasting betaalt, dat het levensonderhoud duur is, en dat de meesten in deze industrie maar een paar ziekte- en vakantiedagen per jaar krijgen. Ik werk niet in de service industry, maar heb ongeveer dezelfde “benefits” en kom maar net rond met mijn 21 dollar per uur en ik leef best zuinig (alhoewel ik soms wel graag een $5 iced latte drink).

In restaurants zijn serveerders ook niet de enige die de tips krijgen. Ze moeten vaak aan het eind van de avond een vast percentage van de omzet van hun tafels afstaan aan het keuken- en bar personeel, onafhankelijk van hoeveel fooi ze echt hebben gekregen. Als je voor $300 gaat uiteten en geen fooi geeft, moet je serveerder nog steeds betalen, dat komt uit hun eigen paycheck! Dit systeem is natuurlijk heel oneerlijk, maar helaas werkt het op veel plaatsen nog steeds zo.

Restaurants, bars, koffietentjes, overal tip ik 20-25% (waarbij 20% echt het bare minimum is). Als ik me dat niet kan veroorloven op dat moment, ga ik niet uit eten of neem ik geen koffie buiten de deur. Het is gewoon onderdeel van de prijs. Zoals @Timothy555 zegt: alles x1.3, dan weet je pas echt hoeveel je cocktail of hamburger kost.

Er is zo verschrikkelijk veel mis met de financiële en sociale zekerheid in dit land, en we kunnen inderdaad zeggen dat het systeem gewoon kapot is hier. Maar weigeren om genoeg fooi te geven als toerist zorgt er alleen maar voor dat de mensen die het al lastig hebben, het nóg lastiger krijgen. Als je een vliegticket naar de VS en dure restaurants kan veroorloven, kun je ook fooi geven. Of in mijn geval: als ik een $5 iced latte kan veroorloven, kan ik ook die dollar fooi erop geven.
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tips (fooien)

Bericht door georgesken »

Het blijft altijd een discussie die wij als Europeanen nooit volledig gaan begrijpen. Veel Amerikanen zelf raken er ook niet volledig uit . Maar ik blijf het krom vinden dat je op een eindbedrag je tip voor geleverde diensten moet leveren en niet de de effectieve dienst die je gekregen hebt. Nog een simpel voorbeeld: ik ga in een steakhouse in Vegas eten. Ik bestel het prix fixe 3 gangenmenu voor mij en mijn vrouw aan 60$ . Eindprijs met drank voor tax komt op $160, dus betaal ik hier 32$ tip op. Nu ga ik echter in hetzelfde restaurant eten en bestellen we elk een wagyu steak en 2 sides. Inclusief drank komt dit op 280$. Hier betaal ik 56$ tip voor. In beide gevallen was de service prima echter in het 1ste heb ik 3 keer meer service van mijn waiter ontvangen en betaal ik bijna de helft aan tip. Dit kan er bij mij echt niet in.
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tips (fooien)

Bericht door Dutchess »

Ah, de discussie over fooien is weer losgebarsten nu mensen weer reizen! Het is al zo lang geleden dat ik even moest zoeken naar m'n :happy1: !



@Redvine - ik ben het helemaal met je eens!

Men moet zich ook realiseren dat het niet ongebruikelijk is in Amerikaans horeca bedrijven (vooral fast food) om mensen express part-time houden zodat ze niet in aanmerking komen voor bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden zoals b.v. gesubsidieerde ziektekostenverzekering. Een vreselijk beleid natuurlijk, waardoor het nog moeilijker is voor die werknemers om rond te komen. En het concept "vakantiegeld" of "13e maand" kennen ze hier al helemaal niet.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Tips (fooien)

Bericht door ADE01 »

gera_r schreef:
08 jun 2022, 10:17
Hetzelfde kwamen wij ook tegen op twee verschillende plekken. Startsalaris bij McDonald's resp. 14 en 16 dollar... Dat is meer dan ik zelf verdien!
En toch op veel plekken onmogelijk om van rond te komen. Hier in Austin ligt de gemiddelde huur op zo'n $1600 per maand, dat red je niet alleen op $14-16 per uur, met twee wordt dat al lastig. Amerika is een duur vakantie land.
Men moet zich ook realiseren dat het niet ongebruikelijk is in Amerikaans horeca bedrijven (vooral fast food) om mensen express part-time houden zodat ze niet in aanmerking komen voor bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden zoals b.v. gesubsidieerde ziektekostenverzekering. Een vreselijk beleid natuurlijk, waardoor het nog moeilijker is voor die werknemers om rond te komen. En het concept "vakantiegeld" of "13e maand" kennen ze hier al helemaal niet.
Andere kant van het verhaal is wel dat veel restaurant medewerkers helemaal geen vaste loon & benefits willen. In een goed lopend restaurant of bar verdien je $25-45 per uur vanwege fooi. Of zelfs meer. Ik ken een aantal mensen die in de thema restaurants bij Disney Springs werkten en dat was echt bizar. Fast food e.d. moet de lonen verhogen maar dat zou eigenlijk meer een bijbaan of studentenbaan moeten zijn in plaats van een full time carriere die sommigen er van willen maken.
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

gera_r schreef:
08 jun 2022, 10:17
Hetzelfde kwamen wij ook tegen op twee verschillende plekken. Startsalaris bij McDonald's resp. 14 en 16 dollar... Dat is meer dan ik zelf verdien!
Ik zit nu in Moab...salaris McDonalds: $19 / uur :shock: :shock: :shock: Aub niet klagen dan !!!
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Tips (fooien)

Bericht door HennyCox »

ADE01 schreef:
09 jun 2022, 00:44
Andere kant van het verhaal is wel dat veel restaurant medewerkers helemaal geen vaste loon & benefits willen. In een goed lopend restaurant of bar verdien je $25-45 per uur vanwege fooi. Of zelfs meer.
Oh...dan hoef ik me als vakantieganger gelukkig niet schuldig te voelen als ik minder of niet tip... :thumbup:
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1330
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Tips (fooien)

Bericht door ONYX666 »

Dutchess schreef:
08 jun 2022, 23:13


Men moet zich ook realiseren dat het niet ongebruikelijk is in Amerikaans horeca bedrijven (vooral fast food) om mensen express part-time houden zodat ze niet in aanmerking komen voor bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden zoals b.v. gesubsidieerde ziektekostenverzekering. Een vreselijk beleid natuurlijk, waardoor het nog moeilijker is voor die werknemers om rond te komen. En het concept "vakantiegeld" of "13e maand" kennen ze hier al helemaal niet.
denk je nu echt dat dit alleen in amerika gebeurd ?
Mijn vrouw werkt voor een catering bedrijf op een school. Maar ze wordt onder een horeca cao gezet zodat er geen reiskosten, overuren en andere eventuele voordelen van de catering cao gegeven hoeven worden.
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1861
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Tips (fooien)

Bericht door asv60 »

georgesken schreef:
08 jun 2022, 19:40
Het blijft altijd een discussie die wij als Europeanen nooit volledig gaan begrijpen. Veel Amerikanen zelf raken er ook niet volledig uit . Maar ik blijf het krom vinden dat je op een eindbedrag je tip voor geleverde diensten moet leveren en niet de de effectieve dienst die je gekregen hebt. Nog een simpel voorbeeld: ik ga in een steakhouse in Vegas eten. Ik bestel het prix fixe 3 gangenmenu voor mij en mijn vrouw aan 60$ . Eindprijs met drank voor tax komt op $160, dus betaal ik hier 32$ tip op. Nu ga ik echter in hetzelfde restaurant eten en bestellen we elk een wagyu steak en 2 sides. Inclusief drank komt dit op 280$. Hier betaal ik 56$ tip voor. In beide gevallen was de service prima echter in het 1ste heb ik 3 keer meer service van mijn waiter ontvangen en betaal ik bijna de helft aan tip. Dit kan er bij mij echt niet in.
Idd als je in een duur restaurant gaat eten betaal je dus veel meer tip terwijl de dienst/service die je verleend wordt hetzelfde is als in een goedkoper restaurant. Blijf ik ook raar vinden, maar zo gaat het blijkbaar altijd in Amerika.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Tips (fooien)

Bericht door Bushmaster »

Dat was niet de strekking van het relaas van @georgesken
De fooi zou afhankelijk moeten zijn van de dienst, niet van hetgeen je besteedt in een restaurant.
Dus in zelfde restaurant:

- hamburger + friet á $25,00 >> fooi $5,00
- dure steak + friet á $45,00 >> fooi $9,00

Wat is nu het verschil, qua dienst, dat het verschil in fooi rechtvaardigt?
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1861
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Tips (fooien)

Bericht door asv60 »

Precies, dat bedoel ik ook.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Tips (fooien)

Bericht door knaapje »

Ik denk, dat hier veel jongeren reageren op het vreemde verschijnsel van tip.
In Nederland was het tot de invoering van de BTW (rond 1964) ook gebruikelijk, dat er 15% bedieningsgeld op de rekening stond in een restaurant/cafe. Het stond dan op de prijslijst/menu aangegeven, dat er bij de prijzen nog 15% kwam.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Ik ben waarschijnlijk tussen alle value seekers een van de weinigen die voorstander is van het systeem van 'tippen'.

De beste ervaringen met personeel in de ruime horeca heb ik toch altijd weer in de VS. Ze gaan vaak echt dat extra dingetje gaan doen voor je, en helpen om de meeste verzoeken probleemloos in te willigen.

Ze weten namelijk dat de meeste mensen meer gaan tippen als hun ervaring bovengemiddeld (meer dan standaard) was. Ik doe dat toch. En elke keer opnieuw is het zalig uit eten in de VS. De dagelijkse restaurantbezoeken zijn echt een van de hoogtepunten van mijn reis(reizen).
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tips (fooien)

Bericht door harryh »

knaapje schreef:
09 jun 2022, 16:22
In Nederland was het tot de invoering van de BTW (rond 1964) ook gebruikelijk, dat er 15% bedieningsgeld op de rekening stond in een restaurant/cafe. Het stond dan op de prijslijst/menu aangegeven, dat er bij de prijzen nog 15% kwam.
Die vergelijking gaat niet op, BTW=Belasting, in de US heb je die ook, plus de tip.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Harry »

Timothy555 schreef:
09 jun 2022, 16:45
Ik ben waarschijnlijk tussen alle value seekers een van de weinigen die voorstander is van het systeem van 'tippen'.

De beste ervaringen met personeel in de ruime horeca heb ik toch altijd weer in de VS. Ze gaan vaak echt dat extra dingetje gaan doen voor je, en helpen om de meeste verzoeken probleemloos in te willigen.

Ze weten namelijk dat de meeste mensen meer gaan tippen als hun ervaring bovengemiddeld (meer dan standaard) was. Ik doe dat toch. En elke keer opnieuw is het zalig uit eten in de VS. De dagelijkse restaurantbezoeken zijn echt een van de hoogtepunten van mijn reis(reizen).
In jouw geval is dat ook niet zo vreemd, je geeft hier aan voor $ 300 aan een diner te besteden en geeft dan $ 100 fooi, en je hebt het hier over eten bij absolute topchef Joël Robuchon waar een diner minimaal een paar honderd dollar per persoon kost. Je zit dan echt in een hele andere wereld dan de gemiddelde forum bezoeker, het is je absoluut gegund, maar je kunt dat soort restaurant ervaringen niet vergelijken met bv. een Cheesecake factory of een Denny’s of Ihop.
Wat ik hiermee aan wil geven, als je bij een Denny’s $ 100 fooi geeft doen ze ook alles voor je, maar dat komt natuurlijk helemaal niet voor, als je daar klaar bent met eten zien ze je graag zo snel mogelijk vertrekken om plaats te maken voor de volgende klant.

Mijn persoonlijke ervaring is dat 25 jaar geleden je bijna overal in Amerika als koning behandeld werd als klant, en ik vind dat, met uitzondering van de hele dure toprestaurants, een heel stuk minder geworden.
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tips (fooien)

Bericht door georgesken »

Timothy555 schreef:
09 jun 2022, 16:45
Ik ben waarschijnlijk tussen alle value seekers een van de weinigen die voorstander is van het systeem van 'tippen'.

De beste ervaringen met personeel in de ruime horeca heb ik toch altijd weer in de VS. Ze gaan vaak echt dat extra dingetje gaan doen voor je, en helpen om de meeste verzoeken probleemloos in te willigen.

Ze weten namelijk dat de meeste mensen meer gaan tippen als hun ervaring bovengemiddeld (meer dan standaard) was. Ik doe dat toch. En elke keer opnieuw is het zalig uit eten in de VS. De dagelijkse restaurantbezoeken zijn echt een van de hoogtepunten van mijn reis(reizen).
Ik ben ook helemaal niet tegen het systeem van tippen. Ik tip voor elke service die je krijgt in de States zoals verwacht wordt. Ik snap gewoon de discrepantie bij een restaurant niet. De service moet bepalen bepalen wat je tipt, niet wat jij eet of besteld. Ik vind het heel onlogisch dat ik 7 $ tip veronderstel wordt te geven voor mijn fles pinot Grigio terwijl ik in hetzelfde restaurant 30$ tip moet geven voor een fles barolo. Terwijl de service die hiervoor geleverd wordt exact hetzelfde is. Het lijkt mij veel logischer dat je bv per gang , per drankje, per wijnfles die je bedient wordt een vaste tip bedrag geeft. Dan betaal je voor de service die je krijgt.
En tenzij je echt abnormaal veel tipt of een celeb bent gaat niemand zich herinneren wie jij bent in een restaurant waar je hoogstens 1 keer per jaar komt.
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Ik geef je gelijk hoor @georgesken , maar tegelijk kan ik er ook geen andere manier voor bedenken tenzij je met vaste bedragen per gang/item zou werken. Het is gewoon wat het is, denk ik?

Een bellboy gaat plots niet $20 tip verwachten voor 1 koffer in plaats van $2 omdat de afstand 10 keer zo groot is, da’s waar.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

Harry schreef:
09 jun 2022, 17:12
Timothy555 schreef:
09 jun 2022, 16:45
Ik ben waarschijnlijk tussen alle value seekers een van de weinigen die voorstander is van het systeem van 'tippen'.

De beste ervaringen met personeel in de ruime horeca heb ik toch altijd weer in de VS. Ze gaan vaak echt dat extra dingetje gaan doen voor je, en helpen om de meeste verzoeken probleemloos in te willigen.

Ze weten namelijk dat de meeste mensen meer gaan tippen als hun ervaring bovengemiddeld (meer dan standaard) was. Ik doe dat toch. En elke keer opnieuw is het zalig uit eten in de VS. De dagelijkse restaurantbezoeken zijn echt een van de hoogtepunten van mijn reis(reizen).
In jouw geval is dat ook niet zo vreemd, je geeft hier aan voor $ 300 aan een diner te besteden en geeft dan $ 100 fooi, en je hebt het hier over eten bij absolute topchef Joël Robuchon waar een diner minimaal een paar honderd dollar per persoon kost. Je zit dan echt in een hele andere wereld dan de gemiddelde forum bezoeker, het is je absoluut gegund, maar je kunt dat soort restaurant ervaringen niet vergelijken met bv. een Cheesecake factory of een Denny’s of Ihop.
Wat ik hiermee aan wil geven, als je bij een Denny’s $ 100 fooi geeft doen ze ook alles voor je, maar dat komt natuurlijk helemaal niet voor, als je daar klaar bent met eten zien ze je graag zo snel mogelijk vertrekken om plaats te maken voor de volgende klant.

Mijn persoonlijke ervaring is dat 25 jaar geleden je bijna overal in Amerika als koning behandeld werd als klant, en ik vind dat, met uitzondering van de hele dure toprestaurants, een heel stuk minder geworden.

Ik eet zelf ook niet bij Robuchon hoor, ik haalde het aan als voorbeeld. Het meest fancy dat ik ga is de vele steakhouses waar ik wel zot van ben.

Het zal ongetwijfeld vaker voorkomen dat men je niet erkent, maar toen ik in april met m’n vrouw ging eten bij Nacho Daddy, had ik een andere server, maar de man die me in december toen ik er solo zat bediend heeft kwam hallo zeggen, vroeg of alles goed ging en zei vervolgens tegen m’n ‘nieuwe’ server “please go the extra mile he’s a great tipper”. Dat ging dan om $60 betaald te hebben op een rekening van ~$45.

Niemand hier op het forum zal om geld verlegen zitten denk ik, want naar Amerika reizen is een dure hobby. Ik had in bovenstaand voorbeeld eigenlijk $54 moeten betalen (20% tip), maar gaf $60 gezien een aantal zaken (constant vol ijswater, server die enkele minuten de tijd nam om het verschil tussen verschillende dingen uit te leggen, server die kwam checken of m’n Bloody Mary pikant genoeg was,…).
Die $6 zal toch écht het verschil niet maken tussen een dure en ‘goedkope’ Amerika-reis…?

Edit: en zelfs bij Denny’s was de service eigenlijk meer dan gemiddeld vergeleken met ‘hier’ in Europa, eerlijk gezegd. De snelheid waarmee je koffie vol gehouden wordt…
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Tips (fooien)

Bericht door knaapje »

harryh schreef:
09 jun 2022, 16:55
knaapje schreef:
09 jun 2022, 16:22
In Nederland was het tot de invoering van de BTW (rond 1964) ook gebruikelijk, dat er 15% bedieningsgeld op de rekening stond in een restaurant/cafe. Het stond dan op de prijslijst/menu aangegeven, dat er bij de prijzen nog 15% kwam.
Die vergelijking gaat niet op, BTW=Belasting, in de US heb je die ook, plus de tip.

Het gaat niet om een vergelijking, maar dat toen tip/bedieningsgeld apart geven hier ook heel normaal was.
De invoering van de BTW had als gevolg dat de prijzen inclusief bedieningsgeld werden.
Het was fiscaal zo dat de eigenaar van de tent over het bedieningsgeld ook BTW moest afdragen toen werd besloten om alle prijzen inclusief BTW en bedieningsgeld te presenteren.
En ja wat hierboven meermaals als zeer vreemd wordt ervaren, er werd gewoon over het totaal van de rekening 15% gerekend (uitgezonderd bijv. tabaksartikelen, die een klant tiijdens het diner besteld had, velen rookten toen nog tijdens het eten). Wijn van HFL 10 of HFL 100 een fles, er kwam gewoon 15% bij en iedereen vond dat gewoon.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tips (fooien)

Bericht door Pete.Z »

Ik ben een extreme tipper, want ik zie graag blije gezichtjes om me heen, en zeker ergens waar ik vaker kom is het idee dat ze niet in je latte spugen ook prettig. :mrgreen:
Maar het systeem zelf is natuurlijk ziek, als je van een salaris niet kan rondkomen en afhankelijk ben van fooien.


( in een vorige “carrière” had ik bijna maandelijks wel een kwart salaris aan fooi extra, met het verschil dat het salaris ook gewoon behoorlijk was en de fooien dus echt de kers op de taart)
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tips (fooien)

Bericht door Dutchess »

HennyCox schreef:
09 jun 2022, 08:17

Ik zit nu in Moab...salaris McDonalds: $19 / uur :shock: :shock: :shock: Aub niet klagen dan !!!
En heb je in Moab toevallig ook gemerkt hoe moeilijk het is om woonruimte te vinden, en al helemaal om betaalbare woonruimte te vinden? Ze hebben in Moab moeite om werknemers te vinden omdat die zich niet kunnen veroorloven om er te wonen. Daarom worden er zulke uurlonen geboden. Supply & demand.
(Maar aangezien dit topic over fooien gaat: ik tip over het algemeen ook niet bij zaken als McD hoor, juist omdat zij een vast uurloon krijgen, i.t.t. gewone restaurants).
ONYX666 schreef:
09 jun 2022, 10:24

denk je nu echt dat dit alleen in amerika gebeurd ?
Mijn vrouw werkt voor een catering bedrijf op een school. Maar ze wordt onder een horeca cao gezet zodat er geen reiskosten, overuren en andere eventuele voordelen van de catering cao gegeven hoeven worden.
Maar er is in ieder geval een horeca cao. Dat is hier veel minder gebruikelijk, zeker bij fast food bedrijven. Gelukkig begint dat te veranderen - er komen bv steeds meer Starbucks branches wiens werknemers stemmen om zich bij een union aan te sluiten, maar dat moet in elke Starbucks apart georganiseerd worden (niet landelijk of zelfs per staat), dus het is niet makkelijk.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer