Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Arlandria
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2016, 11:31

Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Arlandria »

Hallo allemaal,
Al jaren lees ik stilletjes mee op dit forum.

Vlak voor Covid vroeg mijn oma of ik haar “gids/chauffeur” wilde zijn tijdens een reis naar Grand Canyon, Bryce Canyon en uiteindelijk Yosemite. Het zou gaan om een reis die zij wilde maken en ik zou meegaan als begeleider. Echt concrete plannen zijn nooit gemaakt vanwege de pandemie. Hooguit een klein beetje besproken wat we wel/niet de moeite waard vonden. Inmiddels zijn mijn oma’s plannen gewijzigd en wil ze de reis niet meer maken.

Toch is er ergens een zaadje bij mij geplant... Omdat het financieel eindelijk mogelijk is, begon het idee bij mij op te komen om alleen naar New York te gaan voor een dag of 6. Eigenlijk ontstaan uit een soort kinderdroom. Maar de laatste tijd begin ik ook hier aan te twijfelen want: flinke smak met geld voor een relatief korte periode, (on)veiligheid in de stad, inflatie… Al weet ik zeker dat ik het daar mijn zin zal hebben.

Ik begon ook wat meer na te denken over of een kleine versie van de reis die mijn oma in gedachten had niet wat voor mij alleen is. Maar dan alleen met de auto naar twee of drie verschillende steden en langs een national park.
Ik heb ervaring met alleen reizen binnen Europa en Europese steden. Maar weinig in de natuur, al sta ik wel altijd open voor nieuwe ervaringen. Al zal ik niet snel gaan kamperen, zeker niet alleen.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een nieuw “doel” voor een solo reis naar de Verenigde Staten. Is New York op dit moment de moeite waard of heb je met een iets "avontuurlijkere" reis (i.c.m. bijvoorbeeld L.A./ San Francisco) meer waar voor je geld?

Ik snap dat dit heel persoonlijks is maar ik ben dan ook op zoek naar persoonlijke meningen hierover. Nog even wat extra info die eventueel relevant is:
- Ik ben een vrouw van 26 jaar
- In het bezit van een rijbewijs (7 jaar rij-ervaring).
- Ik wil maximaal 14 dagen weg (heb een man en een hond thuis die ik niet te lang wil missen :wink: ) .

Links van topics/websites/blogs etc. zijn meer dan welkom. Ik zie door de bomen het bos niet meer :lol:

Groetjes!
steentjuh
Amerikafan
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 jan 2014, 23:41
Partner van: yente
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door steentjuh »

Tja dit wordt een lastige. New york alleen is meer een stedentrip.

Een rondreis is een heel andere vakantie.

In 2 weken kun je opzich redelijk wat zien aan de westkust.

Persoonlijk zou ik gaan voor een rondreis van 14 dagen (je bent wel 2 reisdagen kwijt), ik vond New York verschrikkelijk. Het was voor ons een must see toen we de oostkust bezochten maar ik zal er niet gauw terug gaan.

In een rondreis kun je veel mooie dingen zien en verschillende plekken aan doen. Zeker in je uppie kun je makkelijk je reisschema omgooien en in vrijheid 14 dagen rondzwerven.

Ik denk dat je het ook van je persoonlijke voorkeur voor steden of natuur moet laten afhangen.
Arlandria
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2016, 11:31

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Arlandria »

Bedankt voor je reactie. Ik heb verschillende geluiden gehoord over New York, bedankt voor jouw ervaring!

Goed om te weten dat 2 weken de moeite waard is voor een rondreis.

Omdat ik over het algemeen van steden houd en niet graag écht lang van huis ben, kwam ik al snel bij New York uit. Alleen het is wat je zegt: het zijn twee hele verschillende soorten reizen. Ik heb ook nog na zitten denken om voor of na New York met de auto te reizen maar ik vind niet al te koude temperaturen belangrijk. Dus dan ga ik liever richting het westen zodat ik ook in februari/maart al kan.
Laatst gewijzigd door Arlandria op 01 mei 2022, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou zelf voor een rondreis gaan, maar als je graag mensen wilt ontmoeten en misschien eens samen iets ondernemen is een week New York ook niet gek. Dan kun je misschien in een hostel overnachten zodat je makkelijk met anderen contact hebt.
In twee weken kun je een mooie rondreis maken maar bedenk wel dat het in het zuidwesten in februari of maart ook op veel plaatsen koud kan zijn. In een park als Yosemite heb je kans dat je sneeuwkettingen moet gebruiken.

Het is niet nodig en ook niet toegestaan om bovenliggende berichten te quoten.

Marianne
steentjuh
Amerikafan
Berichten: 250
Lid geworden op: 23 jan 2014, 23:41
Partner van: yente
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door steentjuh »

Als je van steden houdt dan is new york denk ik een walhalla. Er is erg veel te doen, het metrosysteem werkt perfect en duidelijk en je kunt er best een week rondzwerven.
Arlandria
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2016, 11:31

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Arlandria »

Ik heb de quote gelijk weggehaald. Gewoonte van andere fora, excuses!

Bedankt voor jullie input.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door ADE01 »

Misschien erg persoonlijk maar een rondreis zou ik mee wachten tot er iemand mee wil. Je bent erg afhankelijk van een auto, ook in de steden aan de west kust. SF gaat misschien nog wel met OV maar de rest zeker niet. De afstanden zijn groot en voel je je een keer niet lekker, verstuik je een enkel op een hike of wil je wat drinken, dan wordt auto rijden lastig. Je ziet ook veel minder van de omgeving omdat je altijd zelf rijd.

New York kun je prima af zonder auto en kun je ook makkelijk een week vullen. Enorm groot en een unieke stad, veel te zien, doen, cultuur en divers eten. Qua veiligheid valt het wel mee, zeker overdag is het prima. S'avonds zorgen dat je niet in een verkeerde buurt bent en wordt het erg laat dan neem je een taxi of uber terug in plaats van de metro.
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 794
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door tomaat85 »

Als hardcore NYC verslaafde is het lastig om objectief te blijven...Maar aan de andere kant, alle keuze "ooit" zijn persoonlijk dus daarom toch maar gereageerd. Je zegt dat je een man hebt ,wil die dan niet met je mee? Zelf zou ik nooit "alleen" een dergelijke vakantie maken. Niet als stedentrip en ook geen rondreis. Dit soort ervaringen en emoties wil ik kunnen delen en samen ervaren, liefst met de partner waar ik van houdt :wink: . Maar dat ben ik....
Je kan in NYC makkelijk een week vertoeven (2 wel ook wanneer je de andere wijken ook gaat beleven) en een korte roadtrip daarbij naar bv Cape Cod kan ook makkelijk in die 2 weken. Je kan mogelijk ook Washington en NYC combineren. Misschien ook wel met een multicity ticket? (starten in de 1 en eindigen in de ander) Stad en natuur combineren lukt dan ook prima, zeker wanneer je de verplaatsing in een paar dagen met de auto doet. Uiteraard is de tijd van het jaar een belangrijke beslisser. Je wilt NYC waarschijnlijk niet in de winter beleven (hoewel ik het zelf erg jammer vindt dat onze februari trip niet door kon gaan). Ik wens je veel wijsheid toe om een trip samen te stellen , mijn 5 ct....alles is een goede beslissing wanneer je hem zelf genomen hebt :)
Grote Amerika fan
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Coyote »

ADE01 schreef:
01 mei 2022, 18:42
De afstanden zijn groot en voel je je een keer niet lekker, verstuik je een enkel op een hike of wil je wat drinken, dan wordt auto rijden lastig. Je ziet ook veel minder van de omgeving omdat je altijd zelf rijd.
Eehhh...hoe denk je dat ik mij in mijn eentje verplaats in Amerika? De meeste van mijn 26 reizen naar Amerika heb ik alleen gemaakt... :wink:

Je kunt overal wel rekening mee houden maar dan kom je nergens. In New York kun je ook overreden worden door een taxi als je in je eentje op straat loopt...

Of je een stedentrip of rondreis moet maken hangt vooral van je eigen voorkeuren af. In 14 dagen tijd zou je een leuke rondreis door bijv. Californië kunnen maken. Of vanuit Las Vegas richting Utah. Je kunt het ook combineren, een rondreis met verblijf van een paar dagen in een grote stad. Voor een stedenreis is 14 dagen best lang. Dan zou je het al moeten combineren met een andere stad, bijv. New York en Washington DC. Ik zou echter niet zo snel voor februari kiezen, voor zowel stedenreis als rondreis, maar eerder eind april/mei. Tenzij je 14 dagen Florida wilt doen, dan kan februari ook best.

Ik ben iemand die het liefste een rondreis maakt waarbij ik dan eventueel één of twee steden bezoek. Het gevoel van rondreizen door Amerika geeft mij altijd een heerlijk gevoel. Maar goed, dat is heel persoonlijk.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Old Faithful »

In februari/maart wordt dat misschien wat moeilijk, maar anders zou je aan een groepsrondreis voor jongeren in het zuidwesten kunnen denken. Met 26 jaar ben je daar nog jong genoeg voor.

Ik zie nu dat Trekamerica , waarmee ik bijna vijftig jaar geleden mijn eerste reizen naar Canada, Alaska en de rest van de V.S. maakte, niet meer bestaat. :(

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
appelsap
Amerika-ontdekker
Berichten: 72
Lid geworden op: 26 okt 2008, 16:07

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door appelsap »

Ik ben als vrouw vaak naar de VS alleen op reis geweest. Bijna altijd gekampeerd, nooit ergens problemen gehad. Ook alleen naar New York geweest, ook geen probleem. Als je meer wilt weten dan kan je mij een berichtje sturen, of mijn reisverhalen lezen.
Raafje87
Amerikakenner
Berichten: 525
Lid geworden op: 23 okt 2010, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Omgeving Utrecht
Contacteer:

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Raafje87 »

Ik heb de jaren tussen 2006 en 2015 veel alleen gereisd, ook in de US. Ik was destijds ook in de 20 (en vrouw) en heb rondreizen gemaakt met de auto of het OV. In mijn zeer verouderde blog zie je nog wat reisverhalen staan. Mijn voorkeur zou nog steeds uitgaan naar het huren van een auto en lekker gaan rijden, dan zie je toch het meest. NYC is ook heel leuk hoor, eventueel een combi rondje noord oost en NYC?

M.b.t. de veiligheid, ik heb zelfs aan couchsurfing gedaan destijds (met flink wat vertrouwen in de mensheid en een dosis nuchter verstand) en ben bij de leukste mensen thuis gekomen daardoor. Ook via dit forum heb ik bij iemand kunnen logeren toen lastminute mijn bank in Washington DC uitviel. Ik denk dat als je je goed voorbereidt en realistisch blijft je prima als vrouw alleen kan reizen. Ook Dubai en Zuid-Afrika heb ik als vrouw alleen bereisd. Gewoon van tevoren goed uitzoeken waar je op moet letten :thumbup:
Op naar de volgende reis... http://www.emintheusa.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door d_vdploeg »

Arlandria schreef:
01 mei 2022, 12:31
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een nieuw “doel” voor een solo reis naar de Verenigde Staten. Is New York op dit moment de moeite waard of heb je met een iets "avontuurlijkere" reis (i.c.m. bijvoorbeeld L.A./ San Francisco) meer waar voor je geld?
Ik denk dat het een hele persoonlijke vraag is en al door een aantal mensen hier benoemd. Vraag 1 die je jezelf kunt stellen is, wat trekt mij meer, een stad of de natuur, of de combi? Is de natuur of de combi iets wat je meer trekt dan zou ik zeker een roadtrip maken langs de westkust. Duur gaat het sowieso wel zijn, tickets gaat het verschil niet zijn, die zijn zowel naar New York als naar de westkust aan de prijs. Als je gaat roadtrippen heb je een huurauto nodig of een camper en je bent waarschijnlijk 14 dagen weg en naar NYC kun je wel toe met OV en met een dag of 8 (langer kan ook natuurlijk). Al met al denk ik dat je met een roadtrip duurder uit bent. Inflatie heb je in NL ook mee te maken.

Met alle ontwikkelingen in de wereld (De logistieke gevolgen van covid, Oekraïne, klimaat) verwacht ik ook niet dat het op korte termijn goedkoper zal worden.

Wat @Martin & Marianne ook aangeeft, houd er rekening mee dat als je in februari of maart gaat het behoorlijk koud kan zijn, zeker ook in New York.

Wij zijn geen stedengangers en geen pretparkgangers zoals de studio's in LA. Maar een ander loopt daar weer mee weg, het is zo persoonlijk. San Francisco vonden wij een mooie stad, heel Europees qua beleving.

Als je kiest voor een roadtrip aan de westkust zou wel de keuze maken tussen of LA, of San Francisco en het combineren met een aantal National Parks.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
peeweetm
Amerika-ontdekker
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2012, 11:15
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door peeweetm »

Iets avontuurlijker?

Vliegen naar Chicago.
Trein (Amtrak, roomette) naar Grand Junction.
Auto via de 128 langs de Colorado naar Moab.
Dagje Arches National Park (NP). (In de winter kans op sneeuw).
Dagje Canyonlands NP.
Auto terug naar Grand Junction.
Trein (Amtrak, roomette) naar Emeryville/San Francisco.

In de grote steden heb je naar mijn mening altijd bruikbaar OV. Ik ervaar niet veel lol aan autorijden in steden, maar rij wel graag auto in het zuidwesten buiten de grote steden.
In Chicago is prima OV; twee weken terug met de bus van Oakland naar San Francisco gegaan en met de boot weer terug.

In de treinen van Amtrak heb ik eigenlijk altijd interessante gesprekken met Amerikanen (Trump-/Sandersaanhangers en al wat ertussen zit :wink: ). Je eet een paar keer per dag "gedwongen" met vreemden aan tafel en er rijdt een panoramawagen mee.
Op deze route zie je de eerste dag landbouwgebied, de tweede dag de Rocky Mountains en mooie canyons. De dag na Grand Junction o.a. de Sierra Nevadas.
Amtrak rijdt meestal wel op rails, maar niet altijd op tijd (ik was twee weken terug vier uur te laat in Chicago, de trein van mijn vrouw vanuit Los Angeles was afgelopen zondag zelfs opgeheven). Misschien iets te avontuurlijk...? :D
Als midveertiger hoor ik meestal bij de jongste 20% aan boord. Maar ik heb ook gesproken met een jonge zwangere vrouw met dochter, om maar een zijstraat te noemen.
In het OV in de VS heb je vrij makkelijk wat aanspraak. Mijn vrouw heeft gisteren in Seattle in de bus met wat lui telefoonnummers uitgewisseld, toen ze onderweg was van het vliegveld naar vrienden.

In elk geval, met zo'n route kun je steden, nationale parken en contact met Amerikanen leuk combineren, vind ik.
Kath90
Amerikafan
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 feb 2013, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Kath90 »

Als je niet eerder solo op reis geweest bent en daar je twijfels zitten zou ik denk ik eerder voor New York kiezen, gezien de trip wat korter is en er zat te doen is in de stad/je echt nergens aan vast zit als je niet elke dag een rit hoeft te maken. Ik ben zelf een aantal dagen solo in NYC geweest in februari en dat beviel me goed, zelfs met de kou. Er zijn meer dan zat binnenactiviteiten in de stad ter afwisseling.

Als je al weet dat je goed alleen bent of eerder solo trips hebt gemaakt lijkt een korte roadtrip van 2 weken meer te bieden. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor San Francisco of LA naar Las Vegas en de parken er tussenin/rondom Vegas. De stukken autorijden zelt alleen lijken mij persoonlijk erg eenzaam, kan je hond niet mee😜?
09: NYC
13: Cross Country
15: Zuidwesten + NY
15: Music-cities
17: Westen
19: NY, New Orleans en Florida
22: Zuidwesten
Mijn blog en reisverslagen <2019http://kathregina.wordpress.com
=>2019https://www.polarsteps.com/KathleenvanSchepen
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door IngridUSA »

Ik ben zelf net terug van een stedentrip New York. Was wel met gezin met pubers (ik ben dus iets ouder dan jij :D ), maar ik zou dit zo ook alleen durven doen. Op straat, in de metro en bij bezienswaardigheden: dat gaat normaal gesproken allemaal prima. En als je ervaring hebt met reizen en stedentrips dan hoef ik je niet te vertellen dat je gewoon altijd al op je spullen moet passen enz.

Je geeft aan maximaal 14 dagen weg te willen; dan zou ik lekker 8-10 dagen naar NY gaan of eventueel een combi met bijvoorbeeld Washington maken.

Wij zijn zelf van maandag tm maandag geweest, dus 6 nachten hotel en laatste nacht in het vliegtuig. We hebben van alles kunnen doen (ik ben nog bezig met een overzicht van al onze activiteiten, linkje zal ik je nog sturen) en het was heerlijk gevarieerd. Maar ben je bv. een grote liefhebber van musea dan kun je natuurlijk ook je dagen alleen daarmee al prima vullen.

Wij hebben diverse torens bezocht, het vrijheidsbeeld, Brooklyn Bridge, de high line, musea , 9/11, wandeltocht met gids (diverse deelnemers waren daar ook alleen), fietstocht Central Park idem, een Broadway musical enz.

Kijk eens wanneer je weg zou willen/kunnen gaan en wat tickets kosten. Vanuit Brussel reis je bijvoorbeeld al voor 400-450 euro rechtstreeks met KLM naar New York en je hebt geen kosten voor een huurauto.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Pete.Z »

Je kan een prachtig rondje maken in maart in het zuid-westen, starten en eindigen n Phoenix, en b.v. via Sedona naar de Grand Canyon, dan Las Vegas via de Hoover Dam, daarna via Death Valley en richting L.A., door naar San Diego en terug richting Phoenix, geweldig rondje met ook om die tijd aardig weer.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door IngridUSA »

linkje naar mijn week New York zoals hierboven beloofd:
viewtopic.php?p=1284967#p1284967
Arlandria
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2016, 11:31

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door Arlandria »

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties. Er zat even wat tijd tussen maar ik ga alle tips (en reisverslagen) op mijn gemak lezen.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Als vrouw alleen reizen: New York of kleine "rondreis"

Bericht door PSVwally »

Edit: Ik zie dat ik echt op een oud bericht had gereageerd. Heel verschil tussen de 12 jaar oude ipad die blijkbaar niet alles meer even goed laad en de laptop :blink:
Laatst gewijzigd door PSVwally op 19 aug 2022, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer