De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door boonens »

Ik kwam vandaag dit filmpje tegen over grootschalige pakketten-roof uit treinen in LA:


Dit deed een gevoel bij mij ontwaken dat de afgelopen Amerika-reizen al wat sluimerde: Amerika gaat hard de verkeerde kant op. Tijdens onze recente trip stelde wij wederom een flinke toename en overlast van het aantal daklozen vast en vonden wij de armoede en leegstand in de steden bijzonder zichtbaar. Telkens weer bij het zien van het ontbijtnieuws leek het alsof er die nacht in de wijk een moord was gepleegd.

Het bleef echter niet bij visueel leed, want met iedere trip lijkt het aantal encounters met bijzondere figuren ook toe te nemen. Zo zijn wij afgelopen vakantie twee keer uit het niets uitgescholden door passerend volk, ontstond er een vervelende situatie voor de ingang van ons hotel nadat ik vanuit een barrel werd aangesproken met een warrig verhaal over geld (en ik weigerde te geven) en kregen wij tijdens een wandeling over straat werkelijk uit het niets de middelvinger van een ons tegemoet fietsende man.

Waar je vroeger af en toe eens een wietlucht rook is dat inmiddels vaste prik, meerdere malen per dag tot op de parkeerplaatsen van (kwaliteit) hotels aan toe. Daarnaast was Amerika voor mij altijd het land van de heilige 'personal space', het overdreven excuseren als iemand even moest kruisen of ook maar dacht ietwat in de weg te staan en de lage drempel voor een gezellige sociale babbel, helemaal als men een buitenlandse taal hoort. Ook dat lijkt steeds meer te verdwijnen en te veranderen in gezinnen die zonder wijken 6-man breed de straat toe-eigenen, een schouderduw op z'n tijd en een volledig gebrek aan interesse in de ander.

Delen jullie deze bevindingen, of hebben wij gewoon wat pech gehad de laatste reizen? Twijfel zelf of het aantal keer dat wij nu het land hebben bezocht een factor is, waardoor je misschien steeds meer oog krijgt voor de andere kant van deze maatschappij, maar dat verklaart niet alle genoemde bevindingen...
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Paul.Becker
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 jul 2012, 11:01
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Zweden

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Paul.Becker »

Interessante gedachte! Ik denk dat jullie gewoon wat pech hebben gehad. En het aantal keer dat jullie in Amerika zijn geweest? - Ik weet niet: Ikzelf ben er al 17 keer geweest maar heb nooit echt jullie ervaringen meegemaakt. Wel daklozen natuurlijk, en begin jaren '80 in New York was het geen pretje om op Times Square te lopen en ik werd zelfs gewaarschuwd door politieagenten om vooral goed uit te kijken. Maar New York is nu, 40 jaar later, erg veranderd. Je schrijft over het ontbijtnieuws maar dat is in Amerika vaak erg sensationeel vind ik, vaak met zo'n hijgerig en opgefokt toontje en met vooral de nadruk op slechte dingen. Ik ben in 48 deelstaten geweest maar ik heb alleen maar goede herinneringen. Misschien heb ik geluk gehad.
Gast

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Gast »

Zoals al eerder door velen aangegeven: er is geen Amerika, er is zo veel verschil van staat tot staat en van stad tot stad.

Ja, er zijn staten/steden/plekken waar het anders is dan elders, maar dat is nooit anders geweest. Ook in Europa is Nederland niet te vergelijken met de binnenlanden van Roemenië of Albanië, terwijl ze in Europa niet eens heel ver weg van NL liggen. Er is geen één Europa en geen één Amerika.

De economie heeft harde klappen gehad, er is veel leegstand en er zijn veel zwervers. Het (a)sociale stelsel is in de hele US nooit anders geweest dan dat er geen vangnet is voor de (economisch) zwakkeren. Wat in de kleinere plaatsen en sommige steden al te merken was qua achteruitgang bereikt nu meer en meer plekken in de hele US.

De gemiddelde toerist zal hier normaliter nauwelijks/nooit mee geconfronteerd worden, maar als je andere trips maakt dan de meesten hier op het forum zie je ook de (niet zo heel mooie) kant van de US die al decennia buiten beeld is van de meeste mensen.

Ter vergelijking: ik heb een behoorlijk aantal jaren geleden op de Antillen gewoond. Het idee van de gemiddelde vakantieganger die daar een paar weken kwam uit rusten was: witte stranden, palmbomen en een blauwe zee: paradijs op aarde.
Maar dat ze toch bij aankomst vanaf het vliegveld door de wijken reden waar de gewone mensen woonden vonden ze afschuwelijk. Hoe konden die mensen in zulke armoedige omstandigheden wonen en wat was het vies op straat en verpauperd. Dat is het echte beeld wat ze in de folders nooit tegenkwamen. Ook de stranden waren pas maagdelijk wit nadat bij de hotels 's ochtends het strand was schoongemaakt door alle aangespoelde zeewier te verwijderen.

Kortom: ook de US is net zoals ieder ander land ter wereld een diverser land dan op het eerste gezicht en uit de brochures lijkt. Ja, ook de Amerikaanse maatschappij heeft het zwaar. Wij roken afgelopen nov/dec tijdens onze trip ook vrijwel zonder uitzondering op elke parkeerplaats bij mall, supermarkt en hotel wel een sterke wietlucht, dat hadden we ook nooit meegemaakt: een gevolg dat toch steeds meer staten het gebruik van (medicinale) wiet toestaan.

Is het erger geworden? misschien een beetje, maar als je buiten de gebaande paden reist is het in mijn ervaring altijd al zo geweest in de US: het enorme verschil tussen rijk en arm, wit en zwart. Die kloof is alleen maar groter geworden, maar het is er wel altijd geweest.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Timothy555 »

Ik heb alleen nog maar ervaring met Las Vegas, en dat op zich is sowieso al niet representatief voor de gemiddelde stad in de USA.

Wietgeur is toegenomen de laatste keer dat ik geweest ben, het is ook gewoon toegelaten zelfs zonder medicinale reden (ja, op straat roken is officieel verboden maar op straat drinken ook, niemand sprak me in die week aan als ik met drank op’t straat liep en dat was meer wel dan niet). Mensen komen naar Vegas om te ontspannen/vakantie te vieren en wiet roken hoort daar vaak bij. Mij stoort het alleszins niet.

Ook wat je met ‘rare figuren’ zegt: kan je niet vergelijken, het is Vegas. Ik zou teleurgesteld zijn als ik niet elke 2 uur een rare figuur tegenkwam :D

Agressie heb ik absoluut niet meegemaakt. Ik heb ook een heel ‘ontmijnende’ persoonlijkheid, zelfs als je me een klap geeft ga ik gewoon weg, en zeker niét de confrontatie aangaan. Dus als het gebeurt probeer ik meteen te deëscaleren.

Downtown wel wat daklozen en bums gehad die om geld kwamen vragen of per sé een babbeltje willen slaan. Wat ongeïnteresseerd doen lost het meestal op.

Vegas is wel schrijnend, het vroor (net wel/niet) ‘s nachts en daklozen lagen op de bruggen over de Strip te slapen. Vervolgens gooi je als toerist dan zomaar $300 in een slotmachine of koop je een biertje aan $12. Meer tegengesteld dan dit kan het niet worden…
Gast

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Gast »

Timothy555 schreef:
18 jan 2022, 09:51
Vegas is wel schrijnend, het vroor (net wel/niet) ‘s nachts en daklozen lagen op de bruggen over de Strip te slapen. Vervolgens gooi je als toerist dan zomaar $300 in een slotmachine of koop je een biertje aan $12. Meer tegengesteld dan dit kan het niet worden…
Tja, ik ben benieuwd welk deel van die daklozen in Las Vegas ook ooit zomaar $300 in een slotmachine gooiden en voor $12 een biertje kochten.
Ik heb ooit een docu gezien over het tunnel stelsel onder de stad en dat daar duizenden mensen wonen: The mole people.

Zie hier bv https://www.insider.com/homeless-people ... gas-2019-9
https://thepremierdaily.com/mole-people-las-vegas/
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door BonnyR »

@Terpies tunnelbewoners, geen idee dat dit bestond. Zo zie je maar dat je als gemiddelde toerist aan de oppervlakte blijft...
@boonens met verbazing naar dit filmpje gekeken. LA??? en ze stappen gewoon op containers om deze open te breken?? Het lijkt wel ergens in India, noem maar wat. Zo'n verloedering ook.

Maar over vervelende encounters, eigenlijk niet op al onze reizen. Wel gemerkt dat er meer vreemde geflipte figuren waren, in bijvoorbeeld de metro of de bus. Zag ook dat sommigen gratis mochten meereizen in de bus ( tenminste ik zag geen kaart of geld oid ) maar na een paar stops mochten ze weer uitstappen. Mijn man zit in een rolstoel en reacties waren altijd positief of behulpzaam. We zijn ooit wel in buurten geweest waar we niet zo'n goed gevoel bij kregen, dus omgedraaid.

Maar middelvingers, blokkades van de straat of negatieve bejegening, nee...gelukkig niet.
De wietlucht herken ik wel en ook rond de supermarkten meer daklozen.
Zelfs zo veel, dat we wel eens iemand achterlieten in de camper om op te passen, zo van je weet maar nooit.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gast

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Gast »

BonnyR schreef:
18 jan 2022, 12:26
@Terpies tunnelbewoners, geen idee dat dit bestond. Zo zie je maar dat je als gemiddelde toerist aan de oppervlakte blijft...
Zoek maar eens op het tentdorp in Silicon Valley. Daar wonen mensen die uit hun huizen gezet worden omdat de tech reuzen alle woningen in de buurt opkopen/opeisen. Dan worden de huidige huurders dus voor het blok gezet: of je huur wordt 3-10 keer zo hoog, of je wordt gedwongen om te verhuizen.

Ik heb de reportage gezien over keurige zakenlui in pak/mantelpakjes die zich in tenten in het bos moesten omkleden omdat ze geen (betaalbare) woonruimte meer hebben en gedwongen in een tentenkamp wonen. Hoe schrijnend wil je het hebben.
https://www.independent.co.uk/news/worl ... 00496.html
https://www.theatlantic.com/politics/ar ... mp/431739/
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Timothy555 »

@Terpies Een heel klein stukje valt natuurlijk te verklaren doordat vele Amerikanen die het op een bepaald punt goed hebben en mooi geld verdienen (vaak meer dan ons), dan ook gewoon meer gaan opdoen.

De kredietkaart gaat maal 4, we kopen maar op krediet en betalen de intrest + een heel klein beetje kapitaal af. Vervolgens verdienen we meer dus MOETEN we een grotere wagen rijden, MOETEN we in een groter huis gaan wonen. Ze spreken letterlijk over 'disposable income'.

Een kleiner huis behouden en vervroegd afbetalen aan de bank vinden ze maar meh (het zou intussen wel hun eigendom kunnen zijn en de bank kan je mortgage payments niet zomaar x 5 doen zoals een verhuurder dat in de US wel kan), en geld sparen en investeren voor hun oude dag is ook niet zo heel populair bij het overgrote gedeelte van de bevolking.

In de USA sta je véél meer in voor de gevolgen van je keuzes (om je niet te verzekeren, om je huis te huren in plaats van te kopen, om te veel krediet aan te gaan, ...).

En ja, een deel heeft zeker gewoon pech en kan er niks aan doen. Ook waar.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door ADE01 »

Het lijkt wel te veranderen maar ik denk vooral in de grotere steden met politiek die bepaalde aanpassingen maken zonder oog te hebben voor de gevolgen. Ik merk het in ieder geval in en om Austin. De voorsteden zijn veelal prima, goed onderhouden "downtown", mooie wijken, parken en andere faciliteiten. De stad zelf is naar mijn mening een bende met een enorm aantal daklozen die veel van de problemen veroorzaken die je aankaart.

Voor een deel denk ik dat de anti-politie demonstraties in 2020 nu langzaam impact hebben op de overheids apparaten in bepaalde gebieden. In Austin (en waarschijnlijk veel meer van de grote steden) is destijds de politie onder druk gezet, budget op hold en een deel weggenomen, trainingen van nieuwe mensen zijn gestopt dan wel uitgesteld, er moesten aanpassingen komen, enzovoorts. Dat is zeer recent alweer terug gedraaid en nu is het budget hoger dan ooit, maar zijn er nog enorme tekorten. Ze hebben veel moeite met het aanvullen van het aantal agenten, want waarom zou je als politie agent gaan werken in een stad met veel daklozen problemen, waar de bevolking over het algemeen niet positief tegenover politie staat, waar je politiek onder een vergrootglas ligt en ieder moment er uit geschopt kunt worden wanneer het budget weer aangepast wordt? Je kunt als agent immers ook in een rustigere voorstad gaan werken waar dat soort zaken minder of helemaal niet spelen. De tekorten hebben als gevolg dat de politie moet kiezen waar ze op reageren en de prioriteit gaat dan naar actieve situaties en zware ongelukken. Zaken waarbij mensen overlast ondervinden en als een verslechtering van de leefomgeving ervaren staan veel lager of zelfs helemaal niet op de prioriteit.

Wiet is denk ik vooral een fase omdat het langzaam uit het ilegale circuit komt.
Gast

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Gast »

Timothy555 schreef:
18 jan 2022, 13:12
De kredietkaart gaat maal 4, we kopen maar op krediet en betalen de intrest + een heel klein beetje kapitaal af.
Bedenk wel dat het systeem van Credit Cards in de US een totaal andere functie heeft dan dat wij Europeanen (in NL en BE) gewend zijn:
in de US MOET je juist geld uitgeven (via cc) en de leningen (en ook openstaand saldo) op tijd terug betalen om je Credit Score op te bouwen en op peil te houden. Je krijgt in veel gevallen alleen maar bv. een autolening als je credit score goed is, anders moet je cash betalen.

In NL en BE (en meer landen) wordt de cc juist gebruikt om spullen aan te schaffen die je niet nodig hebt, met geld wat je niet hebt, om indruk te maken op mensen die je niet mag :thumbup:
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Timothy555 »

Ja, ik snap het. Ik heb hier trouwens ook twee ‘echte’ kredietkaarten met revolving credit achter. Zoals ze in de US bijna allemaal zijn. Je kan ze natuurlijk elke maand volledig afbetalen (en geen intrest betalen) en dan bouw je in de US ook een credit score op.

Ik ben wel jaloers op hun 1001 kaarten met punten sparen/cashback/instant status. Hebben wij veel minder…
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Coyote »

Het filmpje kwam ik enkele maanden geleden al tegen op social media. Heb mij er ook over verwonderd. :shock:

Die wietlucht herken ik wel. Al in 2018 viel het mij in Chicago op bij het motel waar ik sliep na aankomst. Keurig net motel maar een enorme wietlucht buiten. Ook latere reizen en afgelopen december heb ik dit gemerkt. Vaak ook op nette locaties. Tot 2018 kan ik mij niet herinneren dat ik het ooit geroken heb op de 'normale' plekken.

Het aantal zwervers in Los Angeles (en met name het gebied rondom Hollywood) viel mij afgelopen december ook op. In 2018 was ik voor het laatst in dit gebied en het viel mij in december ook op dat de aantallen flink waren toegenomen. Ik heb het volgens mij nog op FB vermeld, juist omdat het zo opvallend was.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door GoBucks »

Misschien heeft het ook te maken met 'nostalgie'. Dingen veranderen. Ten goede en ten slechte. Je wordt zelf ouder. Ik heb het omgekeerde. Woon inmiddels 20+ jaar in Amerika. De eerste paar jaren, kon me er echt op verheugen even naar Nederland te gaan. Patatje oorlog. Kroketje. Nasi Goreng. Een pilsje bij je oude stam cafe. Even door de stad / dorp slenteren. Naar de markt....
Maar nu, Als ik tegenwoordig weer eens in Nederland kom, intereseert me dat allemaal niet meer zo. Nederand is Nederland van voor 2000 niet meer. De kroketten smaken anders. De hema rookworst is anders. Bekende plekken zijn weg of veranderd.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Ruud2004 »

@GoBucks "De kroketten smaken anders. De hema rookworst is anders". Met deze symptomen laten we ons hier in Nederland gelijk testen... :wink:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Almere vak V »

Ik kom voor mijn werk nu het 22e jaar in Amerika. Van augustus tot begin februari wekelijks. En in de tussenliggende periode 2 keer per maand. Inmiddels hebben wij al weer jaren een huis in Oregon. En ik kan eigenlijk alleen maar de bovenstaande meningen beamen.

Mensen die Amerika als 1 land zien. Hebben het echt mis. Het zijn 50 landen met allemaal hun eigen regels en soms zelf ook normen en waarden. Vaak hebben we dit niet in de gaten omdat de meeste mensen hier op het forum maar 1 keer of hooguit 2 keer in hun leven in Amerika komen. En dan kennen we allemaal de cliché tripjes die gemaakt worden:
- 4 dagen New York en een week Florida met de themaparken
- 3 weken door Zuid West Amerika met de natuurparken en LA en Vegas.

Na 1 of 2 van zulke tripjes denken mensen het land te kennen. We draaien het even om. Een Amerikaanse toerist gaat 4 dagen naar Amsterdam, doet een weekje Zuid Frankrijk. En maakt een rondreis langs alle historische zaken in Rome en Athene. En vervolgens gaat deze toerist je haarfijn uitleggen wat er allemaal mis is in Polen. Iedereen zou m in zn gezicht uitlachen. Maar wij denken vaak hetzelfde te doen over Amerika. Kleine side-note; Amerika is wat oppervlakte betreft 2 keer zo groot als Europa.

Zoals al aangegeven. Amerika is een land in beweging. De steden zijn in beweging. Ik kom elk jaar meerdere keren in zo'n beetje alle grote steden van Amerika, en vooruit, GreenBay... :wink:
Notoire criminele steden zoals New York en Chicago hebben echt hun leven gebeterd. LA waar altijd alles lijkt te gebeuren staat niet eens in de top 20. En dit heeft vaak ook te maken met het gevoerde beleid in zo'n stad. New York heeft het zeker geen windeieren gelegd. Maar er zijn ook nog steeds steden waar het zolang ik er al kom het een puinhoop is. En waar het ook de komende 20 jaar nog dezelfde puinhoop zal blijven. Nashville, New Orleans, Memphis. Echt, hartstikke gemoedelijk dat zuiden, je kunt er bizar goed eten. Maar wat een enorme kolerebende. Detroit, Baltimore, Cleveland, echt waar, je wil er nog niet dood gevonden worden. Niemand trouwens die er verbaast over opkijkt, want er liggen elke dag doden op de straat. Ik ben blij dat ik niet meer naar St. Louis of Oakland hoef. Zeker als je in Oakland 1 verkeerde afslag pakt. Dan kan het soms een heel slecht idee zijn om voor een rood stoplicht te stoppen.

Wij hebben een huis 3 kwartier van Portland. Portland was tot voor een paar jaar terug een superrelaxte stad waar je graag downtown je ding ging doen. Totdat één of andere democratische troela het een goed idee vond om er een BLM hellhole van te maken. Als je nu downtwon loopt breek je je nek over de daklozen. Of bewakers die bewapend met een kogelvrij vest voor de winkels staan die nog niet geplunderd zijn door anarchistisch tuig. Ter verduidelijking, The dollar tree heeft nog steeds geen bewaking nodig...
Crime cijfers zijn niet meer zo hoog geweest als in de jaren 60. Maar we gaan vrolijk bezuinigen op de politie. Tuurlijk lijkt me een goed plan!!

Grote tegenstelling is dat de middenstand schreeuwt om personeel. Maar die liggen liever high in hun tentje hun roes uit te slapen dan dat ze aan het werk gaan. Ik heb het in een ander topic volgens mij ook al is geschreven. Het startsalaris bij de McDonalds is $18 per uur (!!!). Als je langer dan 3 maanden blijft krijg je een bonus van $2.500. Er is niemand, ik herhaal NIEMAND, die er wil werken. Winkels zijn gesloten of gaan maar gedeeltes van de dag open. Omdat er geen personeel is. Dan heb ik het niet over de stadwinkeltjes op de hoek. Maar ook gerespecteerde zaken op Washington Square. Onbegrijpelijk!!

Mijn jongste studeert in Eugene. Is 17 jaar oud. Werkt in een goed restaurant in de keuken. En krijgt $23 per uur betaald!! Ze werkt gemiddeld tussen de 3 en 5 uur op een avond. De fooien worden met elkaar gedeeld. Mevrouw komt gemiddeld met $150 per avond thuis. Voor een paar uurtjes werken. Haar vriendinnen in Nederland zitten bij de AH achter de kassa voor €3,50. Elke keer als ze belt sta ik doodsangsten uit dat ze me gaat vertellen dat ze gaat stoppen met studeren omdat ze nu ook al genoeg verdient...

Maar mensen kiezen er dus voor om dakloos te zijn?? Ik snap er werkelijk niks van!!

Nog steeds, als je wilt, kan je in Amerika belachelijk veel geld verdienen. Maar je moet er wel je handen voor uit je mouwen steken. Ook hier gaan natuurlijk zaken verkeerd. Zoals al gezegd, huizen worden opgekocht en weer verhuurd voor schandelijke prijzen. Mensen worden de stad uitgejaagd. En zie dan maar op een andere plek weer een nieuw bestaan op te bouwen. Zoals hieronder al diverse keren aangegeven. Je kan denk ik het beste wietteler worden. Overal ruik je die verschrikkelijk lucht. Mijn werkgever stopt mij in de beste hotels die er in een stad of bij een vliegveld te vinden zijn. Maar zelfs daar ontkom je niet aan de stank. De manier hoe er ook mee omgegaan wordt is typisch Amerikaans. Ja, in Nederland wordt het gedoogd. We kennen de coffeeshops. Of zoals ze in Amerika zeggen de growshops. Maar is het nou echt nodig om daarvoor een reclamebord van 100 vierkante meter naast de snelweg te zetten?? Doe normaal...

De CC problematiek is hier ook al aangegeven. Je kan werkelijk op elke hoek van de straat een CC krijgen. Ik heb er 2. Zakelijk AMEX, prive een Visa. Maar ik zie hier mensen rondlopen die 5 centimeter aan CC's in hun zak hebben zitten. Daar heb je al een dagtaak aan om de administratie bij te houden. Als de ene het niet doet, dan doet de andere het wel. En anders vragen we wel een nieuwe aan. Als je de discipline niet hebt om die dingen te betalen word je in no-time je huis uitgetrapt.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Maar goed, ik moet naar het vliegveld. Morgenavond werken in GreenBay... :wink:
Gast

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Gast »

@Almere vak V you are so right :thumbup:
Veel plezier!
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Timothy555 »

Wat ik me altijd afgevraagd heb - en dan richt ik me hier naar de leden met een pak US-ervaring want zelf zit ik nog maar aan 2 trips naar 1 en dezelfde plek: waarom zijn er zoveel ‘gevaarlijke’ plekken in Amerika?

Ik hoor continu zeggen: daar in Vegas niet wandelen, daar niet alleen gaan, daar is het shady, daar zeker niet gaan na zonsondergang…

Ongetwijfeld hebben Europese steden hier en daar ook een buurt waar je beter niet gaat, maar in Amerika lijken ze er meerdere per stad te hebben, en vaak gewoon midden downtown (en dus zoals je in Parijs wel een gevaarlijke banlieu heb 25 km buiten de stad).

Is het er zoveel erger of zijn Amerikanen risico-averser dan ons?
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Harry »

Ik heb het hier in Europa nooit zo erg meegemaakt als in Opa-locka in Miami, sommige wijken in South LA en Tenderloin in San Francisco. Ook het gebied in Las Vegas zo ongeveer tussen de strip en down town, zo’n beetje achter “The Strat” (vroeger gewoon Stratosphere) was niet zo’n fijne buurt. We komen al in de VS vanaf begin jaren 90, oa. meer dan 25 keer in Las Vegas geweest, ik vond het toen best erg om zoveel dakloze mensen te zien, het leek er wel op dat het in de jaren daarna steeds beter werd, totdat in 2008 de financiële crisis begon, ik vond dat je daarna steeds meer armoede en daklozen zag.
Wat me ook altijd opviel dat er zoveel mensen een heel slecht gebit hebben, maar ik zie dat hier in Nederland ook steeds meer, met alle bezuinigingen van de afgelopen 20 jaar op publieke uitgaven gaan we steeds meer op Amerika lijken.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door hemmie »

Gebieden met met veel daklozen krijgen ook al snel automatisch de naam gevaarlijk te zijn, maar de vraag is of dat echt altijd zo is. Wij hebben jaren in India gewoond, en ook in Brazilie, en kijken dus niet zo op van wat daklozen. Wij lopen overdag of in de vroege avond in de grote steden in de VS daarom ook nog wel gewoon door dat soort straten (in downtown) als dat zo uitkomt, ik heb me daar nooit onveilig gevoeld.

@Almere vak V ik denk dat je sommige dingen toch wat te simpel ziet. Jouw dochter heeft geen probleem goed betalend werk te vinden, maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo is voor iemand die al dakloos is. Iemand die dakloos is is alleen bezig met overleven, heeft vaak geen mogelijkheid om zich voor een sollicitatiegesprek te douchen en netjes te kleden, en heeft zonder adres alle schijn direct tegen zich. En je baan behouden is in de beginfase ook lastig, als je nog dakloos hebt en moeite hebt om een slaapplaats te vinden. En dakloos worden is in de VS niet lastig, als je je baan verliest, of veel medische kosten hebt bijvoorbeeld.
De projecten waarbij daklozen een periode een kleine woning toegewezen krijgen en hulp om alles weer op de rit te krijgen schijnen goed te weken, vanuit die situatie lukt het vaak ook wel om weer aan het werk te gaan en zelfstandig te worden, maar zolang ze op straat en/of in shelters wonen is dat heel lastig.
Terug in Texas!
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: De teloorgang van het 'fijne Amerika'....?

Bericht door Timothy555 »

@Harry Ik was in december laatst in Vegas en het viel me enorm op dat er zoveel meer daklozen waren dan in 2019. De bruggen over de strip lagen ‘s ochtends vol. Ik zag mensen gewoon op straat urineren. De strip zelf wordt met man en macht proper gehouden door medewerkers van de stad. Downtown was nog net iets erger.
Ik kan me inbeelden hoe het eraan toe gaan in naked city bijvoorbeeld (gebied dat direct achter the Strat ligt). Het wordt je actief afgeraden daar te wandelen, en The Strat enkel met een rideshare of taxi te verlaten. En er zijn nog plekken…
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer