Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Big Al »

Israël heeft gisteren een reisstop voor niet-Israëlische staatsburgers afgekondigd voor de komende twee weken.

De NOS rapporteerde net dat deskundigen in Nederland oproepen tot het testen van alle reizigers naar Nederland, omdat de kans dat niet-gevaccineerden een vals-positief resultaat krijgen met een antigen-test toch te groot blijkt te zijn.

Testen was al verplicht voor alle reizigers naar de VS, maar de Nederlandse experts willen dat alleen PCR/NAAT-testen gebruikt kunnen worden. De VS accepteren (vooralsnog) zowel PCR/NAAT als antigen-testen.

Dit wordt vooral een probleem voor mensen die binnen 90 dagen voor hun reis Covid-19 gehad hebben. De kans op een vals-positieve uitslag is in die periode aanzienlijk.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

Nederlandse experts willen dat alleen PCR/NAAT-testen gebruikt kunnen worden. De VS accepteren (vooralsnog) zowel PCR/NAAT als antigen-testen.
Nederlandse experts kunnen zoveel willen. Maar de VS gaat over welke testen zijn toegelaten om hun land in te komen. Wel grote kans natuurlijk dat ze dat gaan aanscherpen, pcr test is natuurlijk preciezer.

Grote kans denk dat testverplichting sowieso wordt aangescherpt. Misschien test vooraf en bij aankomst na 2 dagen ofzo?

Ook grote kans dat er weer testverplichting komt Nederland in. Misschien met quarantaine en dat zou het reizen praktisch onmogelijk maken.

Maar dat die variant al wijd verspreid is dat staat voor mij al vast. Als NL, BE, DE, VK ect deze variant al hebben, waarom de VS en andere landen dan nog niet? Geen land zal gevrijwaard blijven.

Ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren de komende dagen en weken. Hopelijk is deze variant minder ziekmakend, zijn onze vaccins er enigszins tegen bestand en is reizen nog een beetje mogelijk, maar ik vrees het ergste.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Trom
Amerikakenner
Berichten: 873
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Trom »

Zou fijn zijn als deze variant besmettelijker is dan delta maar minder ziekmakend. De eerste aanwijzingen uit zuid afrika spreken m.n. van enorme vermoeidheid maar geen ernstige ziekte. Valkuil daarbij is dat er naar verhouding maar heel weinig 65+ers zijn. Juist in die groep is ziekte meestal het ernstigst.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

Als het minder ziekmakend zou zijn en besmettelijker zou dat goed nieuws zijn.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door boonens »

Goed dat er even een nieuw topic geopend is, nu we feitelijk in een nieuwe fase aanbeland zijn van deze ellende (grenzen wel weer open, maar met de dreiging van nieuwe beperkingen).

Voor de mensen die momenteel in de VS zitten of op het punt staan te vertrekken, vraag ik mij af welke uitdagingen verwacht kunnen worden mocht Amerika toch de grenzen weer sluiten voor Nederland / de EU? Het reisadvies voor Amerika staat al geruime tijd op kleurcode oranje, dus ik neem aan dat de kosten van repatriëring niet gedekt worden door de reisverzekering?

Hoe idioot is het overigens dat de huidige kleurcode voor Zuid-Afrika oranje is, dus identiek aan de gehele VS.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Timothy555 »

Al 13 stalen positief bevonden op Omicron onder de positief geteste reizigers op Schiphol. Volgens mij gaan we nu heel snel lezen dat de US ‘ons’ (De EU) opnieuw gaat bannen.

Ik vertrek binnen 14 dagen en ben daar zeer bezorgd over.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

Hoe idioot is het overigens dat de huidige kleurcode voor Zuid-Afrika oranje is, dus identiek aan de gehele VS
Met dat verschil dat Zuid Afrika nu als zeer hoogrisicogebied is aangemerkt en dat er een dubble test vooraf moet plaatsvinden en quarantaineverplichting.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Big Al »

d_vdploeg schreef:
28 nov 2021, 14:07
Nederlandse experts kunnen zoveel willen. Maar de VS gaat over welke testen zijn toegelaten om hun land in te komen. Wel grote kans natuurlijk dat ze dat gaan aanscherpen, pcr test is natuurlijk preciezer.
Het gaat om maatregelen (terug) naar Nederland (en België). Ik zie de Amerikaanse eisen nog niet zo snel veranderen, maar je ziet nu al dat experts in Nederland vraagtekens zetten bij het huidige beleid om gevaccineerden niet te testen en niet-gevaccineerden met een negatieve uitslag van een antigen-test toe te laten.

Echter, De Jonge geeft nu al aan dat de experts kunnen zeggen wat ze willen, maar dat het kabinet de kat uit de (Europese) boom wil kijken.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

@Big Al Wat de Jonge volgens mij vooral wil is dat de EU daar afspraken over maakt en niet elk land zijn eigen regels gaat bepalen.

Maar dat de testverplichting wordt aangescherpt daar is wel grote kans op ja.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Timothy555 »

@Big Al de VS waren nochtans snel om er een reisbeperking op te doen voor zuidelijk Afrika. Ik denk dat ze dat zomaar kunnen doen voor de EU ook als het hier gaat beginnen rondgaan.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Big Al »

boonens schreef:
28 nov 2021, 14:32
Voor de mensen die momenteel in de VS zitten of op het punt staan te vertrekken, vraag ik mij af welke uitdagingen verwacht kunnen worden mocht Amerika toch de grenzen weer sluiten voor Nederland / de EU? Het reisadvies voor Amerika staat al geruime tijd op kleurcode oranje, dus ik neem aan dat de kosten van repatriëring niet gedekt worden door de reisverzekering?
Voor Nederlanders en EU-burgers op weg naar huis wordt een uitzondering gemaakt. "Het gaat om repatriëring en dat moet doorgaan", aldus de minister.

Bron: https://nos.nl/artikel/2407395-de-jonge ... ijk-afrika
Als ik het goed heb dan zullen de meeste luchtvaartmaatschappijen geen extra kosten in rekening brengen als een vlucht gewijzigd moet worden vanwege de pandemie.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Big Al »

Timothy555 schreef:
28 nov 2021, 14:44
@Big Al de VS waren nochtans snel om er een reisbeperking op te doen voor zuidelijk Afrika. Ik denk dat ze dat zomaar kunnen doen voor de EU ook als het hier gaat beginnen rondgaan.
De VS waren niet zo heel erg snel; de ban was vrijdag aangekondigd maar gaat pas morgen in. Als ik een beetje in het koffiedik kijk dan verwacht ik niet zo heel veel nieuwe beperkingen in de VS. De nieuwe variant kwam al op minstens 9 november voor in Zuid-Afrika. Ik vermoed derhalve dat het al op alle continenten zit. Het zal dus weinig zin hebben om nu plots in paniek alle reizigers uit het buitenland te gaan weren. Dat zeggen de medici tenminste. Helaas zijn de besluiten veelal meer politiek dan medisch...

Wat ik wel verwacht is dat de antigen-test op korte termijn niet langer geaccepteerd zal worden. Als ik het goed heb was die toegestaan omdat de resultaten van PCR/NAAT-test te lang op zich laten wachten. Er zijn nu echter snelle PCR-NAAT-testen die binnen 24 uur of zelfs in 30 minuten klaar zijn.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door boonens »

@Big Al Maar dat is de situatie waarin Nederland een vliegverbod uitvaardigt en daarbij een uitzondering maakt voor NL paspoorthouders en EU-reizigers op doorreis. De vluchten tussen ZA en Nederland kunnen dus feitelijk gewoon doorgaan en vakantiegangers in Zuid-Afrika kunnen hun vakantie afmaken, zolang KLM blijft vliegen. Sterker nog, er kunnen nog altijd Nederlanders naar ZA op vakantie als zij kleurcode oranje voor lief willen nemen. Het besluit raakt enkel Zuid-Afrikanen die naar NL willen reizen, maar andersom feitelijk niet.

Dat zou natuurlijk anders zijn als Amerika een vliegverbod oplegt aan NL/EU.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

Timothy555 schreef:
28 nov 2021, 14:44
Ik denk dat ze dat zomaar kunnen doen voor de EU ook als het hier gaat beginnen rondgaan.
Dat hadden ze dan al moeten doen, het gaat de VS weinig helpen. Heeft het ze geholpen met alle andere varianten? De VS is geen eiland en ligt niet afgelegen zoals Australië en Nieuw Zeeland. En zelfs daar zie je dat het niet helemaal gewerkt heeft.

Het gaat overigens al volop rond de in de EU, het is alleen wachten tot het bekend wordt gemaakt. Net bekend, Denemarken, ook twee gevallen.. Deze variant gaat waarschijnlijk al langer rond maar wordt nu opgemerkt.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 28 nov 2021, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

boonens schreef:
28 nov 2021, 14:56

Dat zou natuurlijk anders zijn als Amerika een vliegverbod oplegt aan NL/EU.
Dat was er natuurlijk in feite door de travelban. Je kwam de VS niet in. De vraag is of je je doel daarmee bereikt: het virus buiten je land houden. Gaat m.i. never nooit lukken. Dat lukt je alleen als je patiënt 0 weet te vinden welke is gaan reizen. En je ook een vliegverbod oplegt vanuit de EU voor US citizens naar de VS en dat gaan ze never nooit doen.

Die vluchtverboden of travelbans is meer symbolisch.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 28 nov 2021, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door boonens »

d_vdploeg schreef:
28 nov 2021, 14:59
Dat hadden ze dan al moeten doen, het gaat de VS weinig helpen.
Ik ben het volledig met je eens, maar het heeft de VS niet belet om een travel ban op te leggen aan Zuid-Afrika. Vandaar dat ik een uitbreiding naar andere landen niet volledig zou uitsluiten.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

Zou kunnen. Ik zie ze er ook voor aan hoor. Gaat ze alleen niet helpen. Zou mij niks verbazen als die omicronvariant ook al in de VS is
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 28 nov 2021, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Big Al »

boonens schreef:
28 nov 2021, 15:05
Ik ben het volledig met je eens, maar het heeft de VS niet belet om een travel ban op te leggen aan Zuid-Afrika. Vandaar dat ik een uitbreiding naar andere landen niet volledig zou uitsluiten.
De volgende verkiezingen in de VS zijn pas over een jaar. De politiek zal derhalve kiezen voor "pappen en nathouden". Je ziet dat al aan het besluit om reizigers uit Zuidelijk Afrika pas vanaf morgen te weren, terwijl andere landen dit met onmiddellijke ingang deden. Bovendien heeft Biden een beetje boter op z'n hoofd doordat hij zo lang gewacht heeft met het opheffen van de (door hem verguisde) travel ban van zijn voorganger en nu binnen een paar weken bakzeil moet halen. De grote vraag zal zijn waarom hij een antigen-test heeft geaccepteerd terwijl al lang bekend was dat die niet betrouwbaar is voor negatieve uitslagen.

Dat zal niet wegnemen dat de huidige eisen aangepast zullen worden. Ik verwacht echter vooralsnog geen drastische stappen.

Maar... ik kan er natuurlijk volledig naast zitten.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Timothy555 »

Je ziet toch meer en meer landen in een kramp schieten - Marokko sluit z’n luchtruim voor inkomende vluchten. De Filipijnen leggen ook bijkomende restricties op. Ik hoop echt dat jullie gelijk hebben, maar zal niet echt verbaasd zijn dat er binnenkort een berichtje is dat de US dit ook doet…
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

maar zal niet echt verbaasd zijn dat er binnenkort een berichtje is dat de US dit ook doet…
Ik sluit het niet uit. Alleen ze schieten er niets mee op. Allemaal symboolpolitiek. Allemaal voor de bühne. Kijk ons eens krachtig en snel optreden. Zoiets werkt alleen als je ALLE passagiersluchtvaart volledig stil legt en ALLE besmette gevallen met die variant weet te traceren, anders: kansloos. Zolang je bijvoorbeeld als ingezetene van je land naar huis kan reizen (wat natuurlijk logisch is) werkt het al niet.

Overigens: of ze nu de boel compleet dichtgooien, of het je praktisch onmogelijk maken om te reizen, door bijvoorbeeld dubbele testverplichting, resultaat afwachten in quarantaine en ook bij terugkomst in NL/BE testen en in quarantaine, dat maakt weinig uit. Reizen kun je dan toch haast niet. Ik denk en vrees dat we eerder die kant op gaan.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer