Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Timothy555 »

Laatste rechte lijn nu voor mij.

Ik heb een apotheek gezocht die me zaterdag 11 december kan testen (en ja, ik snap dat 1 dag op voorhand geen 24 uur is, maar ik ben een angsthaas dus ik hou me lekker aan de 24u regel voor mezelf om elke kans op discussie met een slaperige check-in agent te vermijden). Afspraak 15u.

Ik vlieg zondag 12 december om 8u05 van BRU naar AMS en dan om 12u35 van AMS naar LAS.

- Ik heb een sneltest bij de apotheek (antigeen) gepland, gezien deze nog altijd aanvaard worden naar ik begrijp
--> stel dat er iets mis is met de test, dan heb ik nog een route B: zondagochtend kan je vanaf 3u30 's ochtends testen op Brussels Airport ook, antigeen, resultaat op 50 minuten. Ik zal het resultaat digitaal kunnen tonen + afgedrukt op papier.

- Ik heb mijn vaccinatiebewijs digitaal én op papier

- Ik heb het CDC-formulier, ingevuld en terug ingescand + ik neem ook het papieren exemplaar mee

- Ik heb mijn ESTA met authorisation afgeprint en zal deze nog eens checken de ochtend voor vertrek online (ik weet dat dit niet moet, maar: angsthaas)

- Ik heb 2 gezondheidsverklaringen afgeprint en ingevuld voor NL (eentje voor overstap heenreis, eentje voor overstap terugreis)

- Ik heb een quarantaineverklaring mee voor NL bij terugreis (STEL dat USA een zeerhoogrisicoland zou worden, dan is dit nodig, momenteel niet voor alle duidelijkheid maar: angsthaas)

- Ik heb een (digitale en afgedrukte) PLF voor België mee (enkel nodig bij terugkeer, zou in theorie ook gewoon nog de dag van vertrek kunnen uit USA)

- Onder de categorie angsthaas vallen verder: twee reisverzekeringen (één jaarcontract, een extra contract van 10 dagen vooral omdat er geen limiet staat op dekking qua € in de USA op medisch gebied). Beiden zijn afgecheckt op dekking in de USA en ik heb ook een bewijs van verzekering afgedrukt. Verder neem ik 3 creditcards, 1 prepaid credit card en 2 debitcards mee :lol:


Ik DENK dat ik good to go ben. Vergeet ik nog iets? Behalve dat ik nog 9 keer moet gaan slapen, en dat slaapjes overdag op de zetel niet meetellen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Big Al »

Neem je nog contant geld mee? Dat lijkt me wel zo handig.

Overigens kleeft er een risico aan het afsluiten van meerdere verzekeringen; er bestaat de kans dat je problemen krijgt bij een claim omdat ze naar elkaar gaan wijzen...

Wat betreft die 24 uur vs één dag, hier is het officiële formulier. De bewoording is net weer iets anders, maar het maakt nog duidelijker dat het toch echt meer dan 24 uur kan zijn:
A. NEGATIVE PRE-DEPARTURE TEST RESULT
[ ] I attest that I have received a negative pre-departure test result for COVID-19. The test was a viral test that
was conducted on a specimen collected from me no more than 1 calendar day before the flight’s departure.

https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/Comb ... 2021-p.pdf
Verder denk ik dat je alles op orde hebt.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

Je bent volgens mij op orde hoor. Vergeet niet te genieten en plezier te maken :mrgreen: Tussen al het gestress en geregel door (heel begrijpelijk overigens hoor.)

Wat je misschien nog zou kunnen uitzoeken is een testlocatie in de VS, mocht worden ingesteld tijdens je verblijf in de VS dat je moet gaan testen voor terugkeer naar Europa. Maar volgens mij zag ik je daar al mee bezig zijn, ook hier op het forum :thumbup:

Ik weet niet of jullie in België jezelf thuis kunt testen met een zelftest. Anders zou ik er een paar meenemen. Kun je je af en toe eens testen op je hotelkamer, just te be sure. Mocht je dan tijdens je vakantie onverhoopt positief testen kun je daar eerder wat mee dan dat je verrast wordt bij vertrek naar huis.

Mocht ik antwoord hebben van de KLM over hoe vlak voor vertrek je je vlucht kunt wijzigen en ook of je je vlucht nog kunt wijzigen nadat je heenvlucht is voltooid, dan laat ik dat uiteraard weten.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 03 dec 2021, 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Big Al »

Wat betreft die "Documentation of Recovery", ik heb het onderstaande nog gevonden - rechtstreeks van de nieuwe verordening. Helaas kan de tekst niet gekopieerd worden, vandaar het plaatje.
image.png
image.png (42.53 KiB) 963 keer bekeken
Bron: https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/Amen ... 2021-p.pdf (pagina 26)
Bijgewerkt: Dit is zo mogelijk nog officiëler (Federal Register). Vergelijk met de Staatscourant in Nederland.

b. A signed letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that the passenger has been cleared for travel.[63 64] The letter must have personal identifiers ( e.g., name and date of birth) that match the personal identifiers on the passenger's passport or other travel documents. The letter must be signed and dated on official letterhead that contains the name, address, and phone number of the healthcare provider or public health official who signed the letter.

https://www.federalregister.gov/d/2021-24388/p-186


Bijgewerkt: blijkt dat het document van het Federal Register nog van de voorgaande regelgeving is (die nog t/m vijf december geldt). Het plaatje is al wel van de nieuwe regels.
Laatst gewijzigd door Big Al op 03 dec 2021, 14:52, 3 keer totaal gewijzigd.
woels11
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jan 2013, 15:27

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door woels11 »

Nog even voor de zekerheid, er is nog steeds geen precieze tijd bekend wanneer de nieuwe regels in gaan behalve 'early next week' toch?

Wij vliegen deze zondag en zijn gisteren al getest, dus 1 dag van tevoren zou voor ons nog net niet op gaan als het goed is dan.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Big Al »

woels11 schreef:
03 dec 2021, 14:45
Nog even voor de zekerheid, er is nog steeds geen precieze tijd bekend wanneer de nieuwe regels in gaan behalve 'early next week' toch?
image.png
image.png (20.29 KiB) 960 keer bekeken
Bron: https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/Amen ... 2021-p.pdf
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

woels11 schreef:
03 dec 2021, 14:45
Nog even voor de zekerheid, er is nog steeds geen precieze tijd bekend wanneer de nieuwe regels in gaan behalve 'early next week' toch?
Mmm volgens mij wel.

In de order, zie https://www.cdc.gov/quarantine/fr-proof ... -test.html. Staat dat het maandag 6 december 12:01 uur EST time in gaat. Dat is 06:01 uur bij ons.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 03 dec 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

edit: Gaat maandag in. 6 december 12.01 am EST is 06.00 uur bij ons. Dus als jij zondag vertrekt hoef je niet opnieuw te testen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Timothy555 »

d_vdploeg schreef:
03 dec 2021, 14:40
Je bent volgens mij op orde hoor. Vergeet niet te genieten en plezier te maken :mrgreen: Tussen al het gestress en geregel door (heel begrijpelijk overigens hoor.)

Wat je misschien nog zou kunnen uitzoeken is een testlocatie in de VS, mocht worden ingesteld tijdens je verblijf in de VS dat je moet gaan testen voor terugkeer naar Europa. Maar volgens mij zag ik je daar al mee bezig zijn, ook hier op het forum :thumbup:

Ik weet niet of jullie in België jezelf thuis kunt testen met een zelftest. Anders zou ik er een paar meenemen. Kun je je af en toe eens testen op je hotelkamer, just te be sure. Mocht je dan tijdens je vakantie onverhoopt positief testen kun je daar eerder wat mee dan dat je verrast wordt bij vertrek naar huis.

Mocht ik antwoord hebben van de KLM over hoe vlak voor vertrek je je vlucht kunt wijzigen en ook of je je vlucht nog kunt wijzigen nadat je heenvlucht is voltooid, dan laat ik dat uiteraard weten.

@Big Al Ja, absoluut, ik heb een 'nice stack' mee :lol: Zowel kleintjes van $1, $2 en $5 als grote :lol:
Ook ga ik kijken welke verzekering ik 'aanspreek', ze hoeven niet van elkaar te weten. Verlies ik bijvoorbeeld mijn bagage, dan bel ik mijn jaarpolis. Deze dekt geen covidgerelateerde zaken in USA momenteel, maar wel alle andere zaken (verlies bagage, been breken, ...).

Heb ik covidgerelateerde issues, dan spreek ik mijn tijdelijke polis aan.


@d_vdploeg

Genieten: ja, eens ik op de vlucht AMS - LAS zit, meteen een gintonicje vragen en dan begint het genieten. Ik probeer nog last-minute een upgrade te socren naar business of Economy Comfort (tegen betaling uiteraard).

Testlocaties: ik heb de gegevens van 5 testlocaties. Voldoende? :mrgreen: Zowel locaties die in het weekend open zijn, als locaties die enkel in de week open zijn. Van gratis tot $249, van antigeen tot PCR, van wandelafstand tot ik heb een taxi/Uber nodig.

Zelftests: ik heb er een paar weken terug 10 gekocht, al enkele gebruikt, er gaan er 4 mee op reis (niet gezegd dat ik ze allemaal ga gebruiken, maar dan breng ik ze gewoon mee terug).

En ik kijk uit naar je antwoord als je dat hebt! :thumbup:
woels11
Amerika-ontdekker
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jan 2013, 15:27

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door woels11 »

Dank voor de reacties, maar ik zit nog steeds goed dan toch? We vertrekken en komen aan in Amerika op 5 december, dus dan gelden de nieuwe regels nog niet?

Al overweeg ik inmiddels wel om voor de zekerheid morgen nog maar een keer te testen om eventueel gedoe te voorkomen.
Bianca B
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2019, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Bianca B »

Kan iemand ons helpen??
Wij vertrekken maandag om 9.15 en hebben nog een testafspraak staan voor vanavond.
Moet ik deze annuleren en een nieuwe afspraak maken voor zondag morgen?
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1330
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door ONYX666 »

ja je moet zondag testen
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

@woels11 Exact. Want de regels gaan op 6 december in. Afhankelijk van waar je in de VS zit kan het tijdstip nog wat verschillen.

Je zou het nogmaals kunnen doen als je dat een goed gevoel geeft. Al loop je dan ook wel weer een klein risico dat je positief test. Qua tijdspad moet dat makkelijk haalbaar zijn. Uitslagen zijn er snel. En als jij de afgelopen dagen rondom je test in een soort pre vakantie quarantaine bent gegaan :lol: dan is de kans dat je positief test natuurlijk uiterst klein.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door d_vdploeg »

Bianca B schreef:
03 dec 2021, 15:24
Moet ik deze annuleren en een nieuwe afspraak maken voor zondag morgen?
Jep want de regels gaan maandag 6 december in om 12.01 am EST. Dat is maandag 6 december 06.01 uur in de ochtend bij ons in NL/BE. Als jij dan om 9.15u vliegt moet je dus aan de 1 day period voldoen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Big Al »

Big Al schreef:
03 dec 2021, 12:48
Ik heb ze even een bericht gestuurd met het verzoek om dit te corrigeren. We zullen zien.
De NOS heeft intussen de berichtgeving aangepast. Er staat nu "uiterlijk een dag voor vertrek" in plaats van "24 uur". :clap:

Ik had echter liever gezien dat ze zoiets als "uiterlijk op de dag voor vertrek" hadden geschreven. Dan was het duidelijker geweest. Overigens vind ik het kwalijk dat berichtgeving op het internet wordt aangepast zonder dat er wordt aangeven dat het een rectificatie betreft. Doet me een beetje denken aan het verbeteren van een antwoord op een toets nadat je hem al hebt ingeleverd en de leraar even het lokaal uit is.
Gebruikersavatar
Ragjee
Amerikafan
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 sep 2011, 10:25
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: België

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Ragjee »

@Timothy555 ik kreeg even het koudzweet na het lezen van je voorbereiding! :lol: En hier is het echt de allerlaatste sprint tot dinsdag. Normaal morgen onze test maar nu dus maandagmiddag. Ik neem dit weekend je lijstje er nog eens bij.
Zomer 2023: Rondje SLC
Dec 2021: NYC + Washington DC
Zomer 2019: Zuidwesten
Mei 2017: NYC
maart 2016: NYC
Gast

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Gast »

Even een berichtje uit een warm (26 graden) Georgia. We zijn hier inmiddels 3 weken aan het rondreizen en hebben nog nergens enige controle op onze vaccinaties gehad. Vandaag zijn we naar het World of Coca Cola museum geweest in At;anta en dat was de ENIGE locatie tot nu toe waar we een mondkapje op moesten.

In alle andere gelegenheden (restaurants, bars, sport locaties, winkels) ben je sowieso vrijgesteld van het dragen van een mondkapje als je volledig gevaccineerd bent, en geldt hoogstens een recommended dragen van mondkapjes.

Inmiddels zijn we al in een behoorlijk aantal Staten geweest (Florida, Mississippi, Alabama, Texas, Oklahoma, Arkansas, Kansas, Tennessee, Georgia) en overal zie je wel mensen lopen met mondkapjes maar nergens verplicht of dat je er op wordt aangesproken.

Ik zou me niet zoveel zorgen maken en gewoon met een antigeen test deze kant op komen. Als je hier bent kun je je wel weer druk maken (ook over je terugvlucht) maar wie dan leeft dan zorgt. Wij genieten hier met volle teugen en de angst voor het virus is hier onder de bevolking veel minder aanwezig dan in NL.

Bovendien kun je hier (vanaf 180 dagen na je tweede prik) bij Walmart een gratis booster shot halen, inclusief medische verklaring, die je gewoon kunt laten bijschrijven in je gele boekje en in je Corona app kunt uploaden. Dan hoef je de tergend trage planning van boosters in NL ook niet af te wachten. :clap:

Ik zou nu als ik jullie was en (een reis op korte termijn gepland hebben) gewoon lekker deze kant op komen.

Het meervoud van lef is leven en je kunt alleen spijt hebben van iets wat je niet hebt gedaan. :thumbup: :thumbup:

Wij gaan nog ff een weekje zon tanken in Florida.
Bianca B
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2019, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Bianca B »

Bedankt voor je update en veel plezier in Florida!
Wij komen ( als morgen negatief getest worden natuurlijk) aanstaande maandag en blijven tot vrijdagavond in New York. Ben benieuwd hoe Amerika post-COVID-19 eruitziet.
Gebruikersavatar
Ragjee
Amerikafan
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 sep 2011, 10:25
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: België

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Ragjee »

Vandaag een update van Delta ontvangen. Ook hierin wordt bevestigd dat antigeen testen nog steeds geldig zijn vanaf 6 december
Approved COVID-19 tests include molecular, nucleic acid amplification (NAAT), RT-PCR, TMA, LAMP, NEAR, HDA and antigen
En lager ook op de vraag welke testen geldig zijn:
The accepted test types are antigen or a nucleic acid amplification test (NAAT), for example:
*RT-PCR test
*LAMP test
*TMA test
*NEAR test
*HDA test
Note: Antibody tests are not accepted.
Your test result must be documented (on paper or as an electronic copy) and must include all of the following:
1. Type of test (indicating NAAT or antigen test)
2. Who issued the result (e.g. laboratory, healthcare entity, or telehealth service) and their contact information (for example, their phone number, fax number, or email address)
3. Date the test was taken – A negative test result must show a COVID-19 test taken within 1 day before departure. If using a recent positive test result with documentation of recovery from COVID-19 instead of a negative COVID test, the positive test must have been taken within 90 days before travel
4. Two (2) pieces of information on the document to identify the person (e.g., full name plus date of birth or passport number)
5. The test result
Bron: https://www.delta.com/eu/en/travel-plan ... quirements
Dus eigenlijk veranderd er niets behalve dat het 1 dag voordien moet.
Zomer 2023: Rondje SLC
Dec 2021: NYC + Washington DC
Zomer 2019: Zuidwesten
Mei 2017: NYC
maart 2016: NYC
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Nieuwe reisbeperkingen i.v.m. Omikron / Omicron (nov '21)

Bericht door Timothy555 »

Kleine verstrenging in België. Ik vermoed dat er aparte regels komen voor transit.

• Personen vanaf twaalf jaar die geen hoofdverblijfplaats hebben in België en die naar België komen vanuit een land buiten de Europese Unie of de Schengenzone, dat niet voorkomt op de witte lijst (raadpleegbaar op info-coronavirus.be), moeten beschikken over een negatief testresultaat. De vervoerder is ertoe gehouden het certificaat te controleren bij het instappen.

Als Belg kan je dus nog steeds naar België reizen zonder test, ongeacht van waar je komt. Je moet je dan wel in België laten testen. Ik hoop dat het in Nederland ook zo blijft.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer