Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door boonens »

Ik zag deze vraag voorbijkomen in een FB-groep en ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar de meningen hier.

De vraag; welk National Park dat je hebt bezocht vind je overgewaardeerd, welk park vind je ondergewaardeerd en leg kort uit waarom?

We hebben allemaal zo onze voorkeuren, dus probeer je eigen keuze zo goed mogelijk te motiveren i.p.v. de keuze van een ander te bestrijden.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door boonens »

Ik zal zelf beginnen.

Overgewaardeerd: Yosemite
In naam misschien wel het bekendste park voor ons Europeanen en ja het is er mooi, maar na een paar uur in de vallei was de magie wel weg. M.n. door de enorme drukte, maar het park is ook vrij eendimensionaal en de accommodatie ondermaats.

Ondergewaardeerd: Olympic
De diversiteit van dit park in scenery (bergen, kust, oerwoud) en daardoor ook wildlife vonden wij geweldig. Je kan er op 1 dag een zware berghike maken, daarna pootje baden in de Pacifische Oceaan tussen de felgekleurde zeesterren om dan nog lekker rond te struinen tussen de met mos bedekte bomen langs de mooiste beekjes en dat alles zonder veel mensen tegen te komen.

Ben benieuwd naar jullie keuzes.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door GJ »

Overgewaardeerd: Yosemite inderdaad. Hoewel het prachtig is, zeker de watervallen en unieke dingen als Half Dome, is het inderdaad wel erg druk en is het (los van de vele beren etc.) in principe qua landschap niet iets dat je in Europa niet ook kan zien.

Ondergewaardeerd: hoewel we er maar kort waren en er nog sneeuw lag, vond ik Cedar Breaks wel heel erg mooi. En ook Colorado National Monument vond ik prachtig, en niet totaal overlopen door toeristen - je leest er hier op het forum ook niet zo veel over. En inderdaad, Olympic is heerlijk veelzijdig! Als ik er uit deze drie één moet kiezen, ga ik voor Colorado National Monument.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6122
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Old Faithful »

Ik kan niet goed vaststellen hoe een National Park gewaardeerd wordt. Ik kijk daarom naar de verwachting die ik van een park had.

Lassen Volcanic N.P. voldeed niet helemaal aan mijn verwachting, waarschijnlijk omdat ik het onbewust en waarschijnlijk onterecht vergeleek met Yellowstone N.P. en daar kan natuurlijk geen enkel park aan tippen. :wink:
Petrified Forest N.P. heeft mij daarentegen positief verrast. Dat zit niet zozeer in de versteende bomen waaraan het park zijn naam te danken heeft, als wel in het mooie landschap.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Tipsy_1 »

overgewaardeerd: yosemite! Te druk. En niet specialer dan wat we in Europa hebben.

ondergewaardeerd: vele van de National Monuments.
Eens met Petrified Forest wegens de veelzijdigheid.
En Lassen Volcanic - ik lees vaak dat dat tegenvalt maar dat vonden wij dus niet maar wij zijn ook naar de meer afgelegen gebieden geweest.
Verder ook Big Bend en Guadeloupe in Texas - het klimaar, de natuur, de afwisseling, en ondanks de ruigheid toch ook een verassende vegetatie.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door dejong89 »

Pfoe. De mooiste parken die wij bezocht hebben

1. Lake Clark Alaska ( You can leave Alaska, but Alaska never leaves you )
2. Glacier Montana ( schitterende bergen, wandelingen, wildlife en de going to the sun road... Prachtig! )
3. Zion ( er is hier zoveel diversiteit aan wandelingen en bezienswaardigheden )

De minste?

Lastig. Ieder park heeft wel iets. Yosemite heeft de prachtige Panorma trail. Dat vonden wij heel gaaf.
Als we dan toch moeten kiezen dan wellicht the Everglades. De boottour was leuk maar buiten dat om is het veel van hetzelfde en in de directe omgeving is genoeg ander moois te zien.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41917
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Martin & Marianne »

Tja, wat is overgewaardeerd? Het is maar net wat je verwachtingen zijn. Wij gingen de eerste keer tamelijk blanco (nog geen internet :wink: ) naar het westen en vonden alles prachtig. Bryce was toen onze grootste verrassing, want volkomen onbekend. De tweede keer dat we Bryce bezochten vonden we het wat tegenvallen. Maar de keren daarna vonden we het weer geweldig om daar te zijn. Had ook te maken met de periode waarin we het bezochten, en het tijdstip dat we er waren. En het weer zal ook een rol hebben gespeeld.

Yosemite vinden wij niet overgewaardeerd omdat we daar nog steeds nieuwe dingen ontdekken en geweldige wandelingen kunnen maken.
Of het druk is in een park of dat de accommodatie niet geweldig is (is in de meeste parken zo denk ik) vind ik niet belangrijk, dat doet aan de schoonheid van een park niets af.

Marianne
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1610
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door BonnyR »

Oei,moeilijke....
Heb er even een lijst bij gezocht. Tot mijn verrassing komen er nog steeds nationale parken bij. Genoemd werd oa het Pinnacles National Park (2013) en het Indiana Dunes National Park (2019). Beiden zijn voor mij onbekend.

Maar afijn overgewaardeerd toch Yosemite. Daar voor de 3e keer geweest en het park lijkt iedere keer kleiner te worden. :D

Ondergewaardeerd, tenminste door ons Grand Teton. We vonden het prachtig, misschien ook door de sneeuw/ ijs resten en de Grizzlys die we gezien hebben. Daarvoor jaren ook hoppa in een ruk doorgereden op weg naar Yellowstone, want daar moest je zijn.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
BigAppleLover
Amerikafan
Berichten: 381
Lid geworden op: 01 nov 2006, 20:12
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Zuid Limburg (NL)

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door BigAppleLover »

Eigenlijk genieten we van bijna alle National Parks en National Monuments tijdens onze rondreizen. Overgewaardeerd zou ik parken niet snel noemen, het is alleen jammer dat veel te veel mensen de kleine pareltjes niet aandoen wegens te weinig tijd, focus op DE bekende parken en/of DE standaard roadtrip ‘rondjes’.

Ik ben in ieder geval blij dat we al heel wat prachtige natuur hebben gezien en ervaren tijdens de rondreizen die we in Amerika gemaakt hebben en dat we daarbij o.a. ook genoten hebben van (soms wat kleinere) parels als:
- De painted hills section van John Day Fossil Beds NM (Oregon): wat een prachtige kleuren icm complete rust en leegte.
- Scotts Bluff NM (Nebraska): wat een verrassing tijdens een (vonden wij) verder weinig inspirerende rijdag.
- Colorado NM (Colorado): wat een aanrader. Jammer (en tegelijk het geluk) dat het niet in een standaard route valt.
- Big Horn Canyon National Recreation Area (Montana): ook dit was een totale verrassing. Erg indrukwekkend zo’n canyon op een plek waar wij het niet verwachten. Bijv. door het lopen van het korte Sullivan’s Knob Trail(tje) naar de canyon rand.

En om toch aan de originele vraag te voldoen :wink: ook nog een National Park dat ons aangenaam verraste:
- Badlands NP (South Dakota) en dan met name het deel rond Big Badlands met o.a. de Notch Trail.
Volg je hart, dat klopt altijd (zeker in Amerika) !
Gast

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Gast »

Overgewaardeerd: De Grand Canyon: de eerste keer dat we aan de afgrond stonden waren we enorm onder de indruk. Na de tocht langs de south rim naar Hermit’s rest hadden we wel het gevoel dat we steeds naar hetzelfde staan te kijken…
Wat ook overgewaardeerd wordt in mijn ogen is Shark Valley in Florida. Je betaalt bizar veel om binnen te komen en daarna moet je voor tram of fiets huur weer betalen…echt een tourist trap…de loop road heeft minstens net zoveel Gators en is gratis.

Ondergewaardeerd: petrified forest vonden wij prachtig en was toen wij er waren in 2016 heel rustig. Bryce Canyon in de sneeuw is betoverend en zo anders dan in de zon.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door goldenhills »

Ik vind alle NP/NM wel wat hebben, al zijn sommige wel zo druk dat we ze liever vermijden (Yosemite, Arches, Zion, en helaas ook Yellowstone), zeker dit jaar. Grand Staircase-Escalante National Monument blijft ons altijd weer verrassen. We zijn net terug van 2 weken overlanden door CA-NV-AZ-UT, en puur toevallig reden we de Hell's Backbone Road (omdat de geografie er interessant uitzag op Gaia). Technisch gezien is het meer Dixie National Forest, maar het ligt direct aan Grand Staircase-Escalante.
PXL_20210928_222213569.PORTRAIT.jpg
PXL_20210928_222213569.PORTRAIT.jpg (213.27 KiB) 3450 keer bekeken
Je kunt makkelijk de drukte achterlaten in dit soort gebieden. Ze zijn niet heel populair, en ontzettend groot. Grand Staircase-Escalante is 7600 km2 (ter vergelijk, de Hoge Veluwe is 55 km2 :D ). Als je vrij kampeert en de onverharde wegen rijdt kan het makkelijk zijn dat je hooguit een handvol mensen per dag tegenkomt.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5710
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door bedeve »

Prachtig @goldenhills .....en dan heb jij het over terugkomen naar Nederland ......
Ben jij in een van je ritjes wel eens in Kolob Canyons geweest ?
Ook een prachtige plek.

Zoals ik jou nog steeds dankbaar ben voor het noemen van Pinnacles National Park
Los van de parken kijk ik uit naar een uurtje op het terras in Woodside .....
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3215
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door goldenhills »

@bedeve nee, we hebben Kolob Canyon nog niet bezocht, dat is een goeie tip! Ik neem aan dat het (relatief) een stuk rustiger is dan The Narrows.

Mochten we terugverhuizen naar NL, dan vermoed ik dat we een paar maanden per jaar in de VS rondreizen :), en dat we Utah regelmatig zullen bezoeken.
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door biebyip »

Everglades, zeker overgewaardeerd. Tegelijkertijd, dat merk je pas als je de andere parken hebt gezien. En hoewel ik hele dierbare herinneringen heb aan Yosemite, is dat toch nog wel iets wat je inderdaad ook in Europa tegenkomt.

Dinosaur NP was voor ons een opvallende, van te voren ondergewaardeerde, verrassing. Omdat we er nog nooit van gehoord hadden, en er echt zo ontzettend veel botten te zien zijn. Niet alleen achter glas maar ook in de wanden van waar je loopt. Je ziet de aardlagen uit de diverse tijdperken. We hadden echt het gevoel te wandelen in historie, met een T-Rex die zomaar om de hoek kan komen kijken. Wordt vaak overgeslagen, maar mag je gerust opnemen in je reis.
Verder absoluut Petrified Forest. En eigenlijk heel Alaska. Zo ondergewaardeerd dat ik de namen van de parken niet meer weet, alleen het gevoel dat het gebied bij me achter liet.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Dude »

Overgewaardeerd is een groot woord, elk park verdiend het om hun natuur in ere gehouden te worden. Natuurlijk zijn er vaak grote verwachtingen die dan een beetje tegen vallen, door drukte of omdat het op iets lijkt wat al eerder bezocht geweest is.


Voor mij ondergewaardeerd is ongetwijfeld Chiricahua National Monument. Reden is wellicht omdat het volledig uit de route ligt van vele toeristen, ook Amerikaanse. Helemaal im het zuidoosten van Arizona gelegen maar oh zo prachtig met enkele mooie wandelingen en uitkijkpunten. Toegang is ook gratis, althans toen ik er voor het laatst was. En was is het er rustig tov de grotere bekende parken !!

Ik had er toen een verslag van geschreven op het forum in een reeds bestaand topic hierover. Zie : viewtopic.php?t=64270
Helaas zijn sommige foto's verdwenen.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Robbie&Irene »

Helemaal mee eens Bart dat Chiricahua N.M. ondergewaardeerd is, zowel het landschap, de rotsformaties maar ook de aanwezige natuur. Jammer dat tinypic ermee gestopt is met hun opslag, nu zie je mijn foto's uit 2015 helaas niet meer.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 845
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Tantelotje »

Qua nationale parken vind ik de Everglades inderdaad overgewaardeerd. Maar heeft er denk ik ook mee te maken dat de natuur van het zuidwesten wat 'spectaculairder' is. Ons eerste bezoek (fietsen in Shark valley) 'leverde' slechts 1 alligator op. Als dat wildlife dan mist, voelt het toch meer als een Nederlands waterwingebied :D

Ondergewaardeerd is wat mij betreft Olympic. Zo veel afwisseling: bergen, regenwoud en (heel erg leuk) de prachtige kust met de tidepools. En ook
Qua NM: Chricahua NM is echt een geweldig leuk maar lang niet zo bekend parkje! Wij hebben daar de Echo Trail gelopen en in elke rotsformatie zie je weer andere figuren (wij zagen Groot van Marvel, 2 konijntjes achter elkaar, een stuk van Stonehenge 8) ).

Ik lees dat veel mensen Yosemite overgewaardeerd vinden. Voor ons was het ons eerste NP park ooit. Het gevoel wat we daar hadden is nog niet vaak geëvenaard. Ik vind het nog steeds een van de mooiste parken.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4966
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door harryh »

Ik heb een andere mening over de Everglades (vind ik ondergewaardeerd), inderdaad het is echt iets anders dan de parken in het zuidwesten enz. Moeilijk toegankelijk. Shark Valley daarentegen is een echte tourist trap en daar zou ik nooit heen gaan. Stop even bij het visitors center pal aan de 41, rijdt de loop road en je ziet meestal tientallen alligators en ander wildlife, of doe de Anhinga trail.

Eens met Olympic.

Ondergewaardeerd:
Big Bend TX een van de allermooiste parken
Saguaro AZ
Biscayne FL vooral de riffen uiteraard
Carlsbad Caverns NM de grootste grotten die wij ooit gezien hebben en de vleermuizen met miljoenen tegelijk uit de grotten zien vliegen was indrukwekkend.

All time favorites voor ons: Arches, Capitol Reef, Canyonlands, Grand Teton, Yellowstone, Glacier, Hawaii Volcanoes, Big Bend, Mount Rainier, Yosemite en de Everglades.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3026
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Almere vak V »

In mijn optiek zit het grote verschil m in het vertrekpunt. Waar gaat je voorkeur naar uit? Hoe vaak ben je al in de US geweest? Ben je van plan om vaker te gaan? Is het je eerste keer? Hoeveel tijd heb je? En ga zo maar door. Dit is voor iedereen verschillend. Daarom vind ik het vaak ook zo lastig om andere mensen advies te geven. Heb er dan ook regelmatig moeite mee als ik hier de goed bedoelde adviezen lees met je moet dit, of je zou langer dat, of je moet korter daar. Er zijn zoveel variabelen waar je aan kunt draaien. Met voor iedereen weer een andere uitkomst.

Mooiste voorbeeld is voor ons misschien wel de Grand Canyon. Als je nog nooit zoiets gezien hebt. Dit voor jou ook de enige keer zal blijven. Dan is dat waarschijnlijk op dat gebied 1 van de indrukwekkendste dingen die je ooit gezien zult hebben. Maar laat me je 1 keer meenemen naar Hells Canyon en je hebt het nooit meer over de Grand Canyon. Mijn persoonlijke mening...

Uiteraard hebben wij een ernstige voorkeur voor Oregon. Bij heel veel mensen totaal onbekend. Regelmatig hebben we mensen voor een paar dagen over en die vragen dan wat moeten we gaan zien? Allereerst moet je van mij niks maar ik heb wel een aardig lijstje van zaken die je zou kunnen doen bij ons in de omgeving. Waarop al gauw het commentaar is, maar dit is voor minimaal 3 maanden en ik heb maar 2 dagen.

Overschat vind ik een dingetje. Alle dingen die wij tot op heden gezien hebben. Hebben op hun eigen manier hun schoonheid. En de en blijft wat langer hangen dan de andere. Naar sommige plekken willen we absoluut terug. Andere plekken vond ik voor een keertje voldoende. Soms heb je ergens bepaalde verwachtingen van. En dat valt dan tegen. Kan door het weer komen. Moment van het jaar dat je er bent. Of de drukte.

Van dat laatste heb je in Oregon geen of zelden last. In Washington State trouwens ook niet. Maar vooruit, aanraders in onze hoek:
- Columbia River Gorge. Verkozen tot 1 van de mooiste snelwegen in de wereld. Met als uitschieter Multnomah Falls. Als het ergens druk kan zijn in Oregon is het op deze plek.
- Al genoemd, Hells Canyon.
- John Day Fossil Beds. Painted Hills is echt adembenemend mooi!
- Crater Lake. Het diepste meer van Amerika op de top van een berg. Do I need to say more...
- Zo'n beetje de hele kust van Oregon. Wel van noord naar zuid rijden. Heb je de kust aan jouw kant en kan je makkelijk even de weg afschieten een parkeerplaats op.
- Smith Rock State. Tweede plek in dit lijstje waar het druk kan zijn. Met name in weekends met mooi weer. Of vakantieperiodes.
- Silver Falls State Park. Mooi voorbeeld van zo'n pareltje waar nog nooit een toerist van gehoord heeft. Dus kom je ze er ook niet tegen. Vooral in de zomermaanden een plek waar wij graag komen. Loop de Trail of de Ten falls. Niet meteen bij de eerste stoppen. Maar je kan er fantastisch zwemmen.
- En als laatste onze eigen achtertuin, Mount Hood National Forrest. Als wij die witte punt zien. Zijn we bijna thuis. Prachtige plek waar je alle kanten op kunt. Je kunt er genieten van de sneeuw, gletsjers, oneindige bossen , wilde bergbeken en ga zo maar door. Wij gaan er nooit meer weg! Naja, af en toe naar huis in Nederland zodat we weer weten wat we missen.

Wil je de Columbia River oversteken richting het noorden dan zijn de volgende aanraders:
- Mt Rainier
- Olympic, hier ook al een paar keer genoemd. De diversiteit van dit gebied is bizar!
- North Cascades. Beetje hetzelfde als in Oregon Mt Hood, maar dan in het kwadraat.
- Shi Shi Beach, je weet niet wat je ziet.
- En als laatste Mt Saint Helens. Verdiep je vantevoren een beetje in wat daargebeurd is. En bezoek dan het visitors center. Bizar om te zien wat daar gebeurd is. En we hebben het gewoon over 40 jaar geleden.

Nou heb ik weer genoeg reclame gemaakt. Doe er mee wat je wil!!

Plezier!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door ADE01 »

Everglades vind ik ook ondergewaardeerd. Qua landschap-wow-factor is het niets vergeleken met andere parken maar de everglades is een uniek ecosysteem met enorme diversiteit in planten & dieren, er leven alleen al 300+ verschillende vogel soorten bijvoorbeeld. Het beste is om met een boot een langere excursie te doen. Zo zie je meer dan enkel het moeras, ook het brakke gedeelte en de mangroves zijn enorm interessant. Voor alligators hoef je in ieder geval echt niet naar de everglades in Florida, ze zitten praktisch in ieder water, ik zag ze bijv. vanuit de keuken in ons vorige appartement: https://imgur.com/a/wn8F6mG

Ik ben nog lang niet overal geweest en vind het niet onder- of overgewaardeerd maar ik kom erg graag in het Great Smokey Mountains NP en omgeving met ook een aantal National Forests. Interessante geschiedenis, mooie natuur, uitzichten en veel buiten activiteiten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer