Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door boonens »

Leuk om al jullie reacties te lezen, juist omdat sommige conflicteren.

Ik vond het verrassend dat in de FB-groep (met overwegend Amerikanen) vooral Zion veelvuldig voorbij kwam als 'overgewaardeerd' park. Het lukt veel mensen kennelijk niet meer om door de lange files voor de ingang, daarna voor de shuttlebussen en dan ook nog eens op de trails de schoonheid van het park te zien. Voor ons Europeanen is de omgeving dusdanig uniek dat ik ook niet had verwacht dat het park hier genoemd zou worden.

Overigens kan ik mij ook zeer goed vinden in de reactie van @BigAppleLover dat Badlands een ondergewaardeerd park is. Ik heb er eens een overzicht bij gepakt met de NP's gesorteerd op het aantal jaarlijkse bezoekers en was verbaasd over de positie van Black Canyon of the Gunnison NP; op nr 45 van de 61 parken. Over ondergewaardeerd gesproken!
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door GoBucks »

Wat ik ook wel een leuke hoek vind en (althans ik) niet veel over lees/hoor: New Mexico. In het zuid-oosten: Carlsbad Caverns National Park, dan naar het noorden , Rosswell, NM on aliens te zoeken, dan west naar White Sands National Park, dan noord, naar Albuquerque (Petroglyph National Monument) , Santa Fe (Los Alamos National Laboratory) en Taos. Tussendoor veel afwisselende landschappen en plaatsjes.

Overschat: Mount Rushmore. en de Alamo in San Antonio, TX.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door IngridUSA »

Almere vak V schreef:
19 okt 2021, 13:06
Nou heb ik weer genoeg reclame gemaakt. Doe er mee wat je wil!!
Plezier!
Mag ik je hartelijk danken voor deze mooie opsomming :thumbup:
Ik vond het topic trouwens in zijn geheel wel een eyeopener.
Maar ik heb je hele bericht opgeslagen en ik ga me daar op enig moment nog eens goed in verdiepen!
Fre en Isa
Amerikafan
Berichten: 202
Lid geworden op: 05 jan 2006, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Fre en Isa »

Overgewaardeerd? Neem maar Grand Canyon NP dan. De eerste indruk is 'wow' maar veel van hetzelfde na een tijdje. Misschien liggen de verwachtingen bij veel mensen ook zodanig hoog dat het alleen maar wat kan tegenvallen.

Ondergewaardeerd? Capitol Reef NP. Ligt in de buurt van Zion en Bryce maar deze laatste 2 staan in elk standaardrondje opgenomen terwijl Capitol Reef bij veel mensen niet gekend is (was bij mij ook zo). Het park heeft me enorm verrast: rustig, afwisselend, ...
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Galapogos »

Poeh, bij het opstellen van een lijstje merk ik dat ik toch wel verwend ben. Ik kan echt wel wat overgewaardeerde plekken opnoemen, maar die zijn stuk voor stuk nog steeds de moeite waard.

Overgewaardeerd: Mount Rushmore. Het was meer een pretpark dan ik vooraf had verwacht, en ik had ook wat meer verwacht van de avondceremonie. Dat moet qua verlichting toch wat spannender kunnen zou je zeggen. Colorado NM: ik maak mezelf hier misschien niet populair mee, maar voor mij viel dit een beetje tegen. De bewoonde wereld is nooit ver weg en dat doet afbreuk aan de omgeving. Zeker als je net uit Moab en omgeving komt is het allemaal maar zo-zo. Rocky Mountain NP: mooi park hoor, maar de natuur vond ik nergens echt spectaculair, en de drukte kan er erg storend zijn.

Ondergewaardeerd: Black Canyon of the Gunnison NP. We hadden hier weinig verwachtingen bij, dus waren aangenaam verrast door de diepe indrukwekkende kloof. Yellowstone NP. We hadden hier hoge verwachtingen bij, maar die werden in de praktijk nog eens ruimschoots overtroffen. Dat komt met name vanwege de veelzijdigheid. Én geothermisch spektakel, én wildlife, én mooie watervallen én uitgestrekte verlaten landschappen.

Voor komend jaar staan er een paar plekken op de planning die anderen in hun 'ondergewaardeerd' lijstje hebben staan: Petrified Forest NP, Chiricahua NM, Big Bend NP en Guadalupe Mountains NP. Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Big Al »

Overgewaardeerd: Shenandoah National Park. Vrijwel alle "vista's" kijken uit over de bewoonde wereld buiten het park.

Ondergewaardeerd: Natuur buiten de Nationale Parken. Niet alleen de National Monuments, State Parks, National Forests, BLM-land, maar ook 'gewone' gebieden zonder speciale status.

Wel grappig dat Black Canyon of the Gunnison hier een paar keer is genoemd als ondergewaardeerd. We hebben er jaren niet ver vandaan gewoond maar het is er nooit van gekomen om het te bezoeken. We hebben het echter op de lijst gezet voor onze "monster-tocht" (3-4 maanden met een motorhome) volgend jaar. De kinderen hebben er reuze zin in!
Gebruikersavatar
sunshine state
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 feb 2010, 19:48
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door sunshine state »

Wij hebben nog niet alles gezien van de VS maar tot nu toe geen overgewaardeerd park bezocht, elk natuurpark had wel iets moois of speciaals ook de Everglades.

Ondergewaardeerd: Black Canyon of the Gunnison National Park, Cedar Breaks National Monument, Snow Canyon State Park, Grand Teton.
Florida april 2024 http://www.oldersom.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door PSVwally »

GoBucks schreef:
20 okt 2021, 03:45
Overschat: Mount Rushmore.
Ik denk dat het ook te maken heeft met je ervaring in het park. Ik heb daar bv met een oude Amerikaanse man gepraat op zo'n vlonder wat verder naar voren die heel passievol vertelde wat het voor hem betekende daar te staan en de tranen liepen over zijn wangen omdat zijn vrouw niet daar kon staan waar hij nu stond. Dat maakte op mij best indruk. Terwijl de rest van het park(je) en de avondceremonie mij ook maar kort kon bekoren. Maar zijn blik toen hij vertelde dat hij helemaal met de camper uit Minnesota kwam en toen aan mij vroeg:"and where are you from sir." Ehhh the Netherlands "oh, thats even further away". Prachtig.
Persoonlijk vond ik Crazy Horse Memorial, waar op zichzelf nog veel minder van af is, veel meer indruk maken.

Eerste keer Grand Canyon was ik met een vriend en we hadden allebei na een aantal uitzichtpunten wel het idee dat we het gezien hadden. Ook al was de vlucht eroverheen prachtig. 2 jaar geleden toch nog een keer geweest en toen kwam de schoonheid wel echt bij mij binnen...

Voor mij, tot nu toe, het grootste kippenvelmoment helemaal Remi en alleen in Canyonlands Island in the sky bij een weids uitkijkpunt waar ik nu de naam even niet van weet.

Grootste tegenvaller misschien toch wel Dinosaur NM, the quarry. Daar had ik veel meer van verwacht qua verhalen...maar ik had het na 25minuten ofzo wel gezien. En Capitol Reef...moet ik denk ik ook nog eens terug, want lees hier louter positieve verhalen. Ik had maar iets meer dan een halve dag, maar vond er eerlijk gezegd geen klap aan.

Ik ben wel het type wat tijdens een reis echt verzadigd kan raken. Daarom sinds mijn eerste 3 Amerikareizen van in 3 weken zoveel mogelijk zien de routes vaak zowel in weken als afstand echt korter gemaakt en langer op 1 plek
thebruins
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 07 jun 2005, 17:21
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door thebruins »

Grootste tegenvaller misschien toch wel Dinosaur NM, the quarry. Daar had ik veel meer van verwacht qua verhalen...maar ik had het na 25minuten ofzo wel gezien.
Ben je ook naar het oostelijke deel geweest? Prachtige uitzichten daar en ook een wandeling ten noorden (Jones Hole Trail) ervan is meer dan de moeite waard.

Wellicht wat meer rust nemen tijdens een reis zodat het volgende hoogtepunt ook echt als hoogtepunt binnen komt :)
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door PSVwally »

Daarom heb ik ook, the quarry, genoemd. En ja het is een NM ipv een NP, maar je mag er ook je parkenpas gebruiken om binnen te komen zeg ik dan maar. :D Het andere deel is idd erg mooi. Wel een flinke weg helemaal tot het einde en weer terug overigens. Ben daar denk ik 2 auto's tegengekomen.

En over wat meer rust... ik schreef al dat ik mn routes, in vergelijk met mijn eerste paar reizen, echt korter heb gemaakt.
ricktachtig
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 jan 2017, 11:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door ricktachtig »

Overgewaardeerd: Nationale Parken bezoeken overdag. De meeste mensen bezoeken massaal parken tussen 09.00 en 18.00 waarna ze gaan eten. Eeuwig zonde voor mijn persoonlijke voorkeur. Door het harde daglicht is de natuur een stuk minder spectaculair.

Ondergewaardeerd: Om 06.00 's ochtends op pad gaan of tijdens zonsonderdag. De parken / natuur is dan zoveel mooier en zoveel aangenamer om te zijn zonder de massa's aan mensen.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Galapogos »

Een creatieve reactie en bovendien heel erg waar. Al bezoek ik de parken liever de hele dag, van ‘s ochtend vroeg tot ‘s avonds laat. :wink:
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door PSVwally »

In heel veel parken van een uur of 6 tot 8/9 en ‘s avonds in de schemering meer wildlife zichtbaar. Zeker in parken als Yosemite en Yellowstone.

Devils Tower in de avondschemer met alle slangen, vossen en 100-en stokstaartjes. Aanrader om er dan een rondje omheen te lopen. Kost je een uurtje. Wel opletten dat je niet zomaar over een boomstam stapt, maar eerst erop, dan kijken en dan verder stappen
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Galapogos »

Stokstaartjes vind je alleen in Afrika geloof ik. :lol: Maar de prairiehondjes zijn misschien wel de meest ondergewaardeerde feature bij Devils Tower ja. Devils Tower vind ik sowieso wel redelijk ondergewaardeerd. Je leest er hier nauwelijks iets over, terwijl het prachtig is, en enorm iconisch!
wlmpie
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 feb 2014, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door wlmpie »

Het is al weer zo'n 25 jaar geleden dat ik 's-nachts in great basin national park vanuit mijn tentje, dwars door een kudde herten, op weg liep naar het toilet. Toen keek ik omhoog en ik heb in de 25 jaar daarna nooit meer zo mooi de melkweg in vol ornaat gezien.
Het zal nieuwe maan zijn geweest en geen lichtvervuiling van steden in de buurt.
Kortom ondergewaardeerd: parken bij nacht
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door sep »

Ondergewaardeerd: Om 06.00 's ochtends op pad gaan of tijdens zonsonderdag. De parken / natuur is dan zoveel mooier en zoveel aangenamer om te zijn zonder de massa's aan mensen.
Precies daarom kamperen wij zo graag in ons tentje middenin de Nationale (en Staats)parken! Zowel 's ochtends in alle vroegte als 's avonds en 's nachts is het driedubbel genieten!


Saskia
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door stegeman »

Wat een mooi onderwerp!
Overgewaardeerd. Van de parken die wij zagen geen een eigenlijk.
Ondergewaardeerd: Glacier National park (Amerika). Voor ons zeker in de top 3 mooiste national parken. Going to the sun road gereden toen (2017). Misschien is het niet eens zozeer ondergewaardeerd maar dat mensen het vaak niet meenemen in de route door de wat ongunstigere ligging? Zou als iemand twijfelt willen aanraden het WEL mee te nemen en ook voldoende tijd daar te hebben. Heb het idee dat we met de going to the sun road nog lang niet alles van dit prachtige park gezien hebben. Maar wat een prachtige route dwars door het national park. Wij waren behoorlijk verliefd op dit np.
Kath90
Amerikafan
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 feb 2013, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Kath90 »

Ook ik vind overgewaardeerd een groot woord dus ik ga hier uit van mijn verwachtingen vs werkelijk.

Overgewaardeerd (ga mezelf erg impopulair maken) : Yellowstone, de extreme drukte die ik hier meegemaakt heb is onvergelijkbaar met welk ander park dan ook. Daarbuiten heb ik ondanks de vele hike routes, weinig noemenswaardige hikes gelopen. Ook vond ik na de grand prismatic en mammoth hot springs alle andere springs wat tegenvallen😋 had dit beter om kunnen draaien. Ik ga zeker nog een keer terug om het een tweede kans te geven, maar ik had er meer van verwacht.

Ondergewaardeerd: Voor mij is het meest ondergewaarde park North Cascades NP, nooit hoor ik iemand hier over praten en vaak verdwijnt het park tussen grotere en bekendere parken in de omgeving, echter de rust de prachtige trails naar verschillende lookouts, de scenic drive en de Washington Pass overlook zijn in mijn belevenis echt de moeite meer dan waard.

Honorable mention voor Great Sand Dunes en het contrast tussen de bergen en de zandheuvels, een klein maar fijn park!
09: NYC
13: Cross Country
15: Zuidwesten + NY
15: Music-cities
17: Westen
19: NY, New Orleans en Florida
22: Zuidwesten
Mijn blog en reisverslagen <2019http://kathregina.wordpress.com
=>2019https://www.polarsteps.com/KathleenvanSchepen
Gast

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Gast »

Big Al schreef:
19 nov 2021, 18:12
Overgewaardeerd: Shenandoah National Park. Vrijwel alle "vista's" kijken uit over de bewoonde wereld buiten het park.
Tja, hetzelfde kan je ook zeggen van bv Grand Canyon of Bryce. Als je op de rim blijft zie je veelal hetzelfde uitzicht. Grand Canyon is overweldigend mooi als je voor de eerste keer aan de rand staat, maar vanaf elke andere prijs blijft het uitzicht redelijk gelijk…..
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Welk National Park vind je over- en ondergewaardeerd?

Bericht door Galapogos »

Nou, van de Grand Canyon kun je veel zeggen, maar toch niet dat je overal zicht hebt op de bewoonde wereld buiten het park?

Om die reden (zicht op bewoonde wereld buiten het park) ben ik ook niet zo'n van Colorado NM.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer