Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door Martin & Marianne »

Op de site van CNN staat een aardig artikel over wat je moet doen als je onverwachts een beer tegen komt. De algemene regels kende ik wel. Maar dat er een verschil is wat je moet doen als een grizzly beer je aanvalt of een bruine beer je aanvalt wist ik niet.

https://edition.cnn.com/travel/article/ ... index.html

Extra tip van mij, in de parken in Californië komen er, ondanks dat er een grizzly op de staatsvlag staat, alleen nog bruine beren voor. Daar hoef je je dus niet druk te maken over de vraag of de aanvallende beer een grizzly of een bruine beer is. :oops:

Martin
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door BonnyR »

Met het doorlezen kwamen alle regels me nog bekend voor. :D . Ik moest even lachen over de opmerking ' slaan op potten en pannen ', maar inderdaad ze komen ook op campings natuurlijk. Volgens mij hebben we 399 ontmoet in Grand Teton, ze had toen twee cubs en was duidelijk vaste bewoner in het gebied.
En ' stand your ground' mah...toen een beer de loopbrug opkwam waar we stonden gingen we rustig terug, maar deze had ook geen snode plannen. Dat lijkt me echt het allermoeillijkste, als een beer echt in de aanval gaat om te onderdrukken wat je dan waarschijnlijk het liefste wilt doen. Rennen!
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door boonens »

Ik zat laatst dit zeer vermakelijke filmpje te kijken. Kleine heads-up voor mensen met een zwakke maag, er zit een verhaal (incl. beeldmateriaal) in verwerkt van iemand die een aanval van een beer heeft overleefd.

De video richt zich wat meer op de fanatieke Amerikaanse (want wapendragende) hiker die dagen achtereen in de wilderness is, maar kan toch nuttig zijn omdat het laat zien hoe je bear spray correct gebruikt en wat de beperkingen zijn. Voor mij was de grootste eye-opener hoe snel een aanstormende beer bij je is.

'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door dejong89 »

Wij kwamen er ooit een tegen in Bannf, Canada
Het was geweldig. Wij waren helemaal alleen , veilig in de auto, met op een meter of 20 een enorme Grizzly
Afbeelding

So far so good. Binnen no time stond er een enorme file achter ons en.. stapte er een dame uit om een foto te maken. Ze liep rustig naar voren met haar camera. Wij hebben het raampje open gedraaid en gezegd: I wouldn't do that if I were you.
Een bijzonder boze parkranger heeft haar toen naar haar auto gedirigeerd :|


Tijdens dezelfde reis kwamen we een man uit India tegen die ook een Grizzly tegen was gekomen. Hij had met berenspray gespoten alleen stond de wind zijn kant op. Hij had dus niet alleen de beer weggejaagd maar ook zijn familie gepepperd. :mrgreen:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door Ruud2004 »

Je niet gebruikte Bearspray mag niet mee naar Nederland. De bus op een veilige/stille plek leegspuiten geeft je een indruk hoe het allemaal precies werkt en hoe ver je ongeveer komt met die spray. Bereik vel mij best wel tegen...

Mijn tip, Bearspray (onder?) in je rugzak is niet handig, koop er dus een houder bij en verwijder de tie-rap.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
analogkid
Amerikakenner
Berichten: 1200
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Arnhem

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door analogkid »

Martin & Marianne schreef:
10 okt 2021, 08:52
Maar dat er een verschil is wat je moet doen als een grizzly beer je aanvalt of een bruine beer je aanvalt wist ik niet.
If it's black, fight back. If it's brown lie down.
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door Loek »

analogkid schreef:
12 okt 2021, 16:19
If it's black, fight back. If it's brown lie down.
… and if it’s white, say goodnight.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door harryh »

Overigens, beren komen in Florida ook steeds meer voor
image.png
image.png (460.92 KiB) 1427 keer bekeken
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door Diederik52 »

analogkid schreef:
12 okt 2021, 16:19
If it's black, fight back. If it's brown lie down.
De kleur helpt je helaas niet altijd: "You can't go by the color of the fur. Black bears can be black, brown, cinnamon, blond, blue-gray or white, according to Bear.org." (https://edition.cnn.com/travel/article/ ... index.html)
Gebruikersavatar
MaGiL
Amerika-ontdekker
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door MaGiL »

Handige link om het verschil te zien tussen grizzlies en zwarte beren:
http://www.bearsmart.com/about-bears/kn ... ifference/
Rondje ZW USA 2015 - Vancouver Island en de Canadese rockies 2022 - Yukon en Alaska 2023
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door Carolien123 »

dejong89 schreef:
10 okt 2021, 14:16
Binnen no time stond er een enorme file achter ons en.. stapte er een dame uit om een foto te maken. Ze liep rustig naar voren met haar camera. Wij hebben het raampje open gedraaid en gezegd: I wouldn't do that if I were you.
Een bijzonder boze parkranger heeft haar toen naar haar auto gedirigeerd :|

Zo waren wij in Yellowstone en daar zat een bruine beer aan de kant van de weg bij een prooi te waken. Door de auto's die daar ook meteen allemaal stil gingen staan, werd hij onzeker en klom een meter omhoog in een boom.

Tot mijn verbazing kwam er een mevrouw met een kind op haar arm en een aan de hand de auto uit om naar de beer te kijken op een paar meter afstand. Ik heb ook iets gezegd als maybe it is better to stay in the car, zij bleef rustig staan.

Wij zijn toen doorgereden, we stond vooraan in de file :) en ik wilde liever geen getuige zijn als er iets zou gebeuren.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tips als je onverwachts een beer tegenkomt

Bericht door Old Faithful »

Carolien123 schreef:
14 okt 2021, 18:19
Tot mijn verbazing kwam er een mevrouw met een kind op haar arm en een aan de hand de auto uit om naar de beer te kijken op een paar meter afstand. Ik heb ook iets gezegd als maybe it is better to stay in the car, zij bleef rustig staan.
Hoezo, dat doe ik in een dierentuin altijd. :shock: :shock:
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer