De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door d_vdploeg »

Sterkte @Big Al :thumbup:

Ga je deze door je huisarts laten opstellen?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1332
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door ONYX666 »

@big_al alleen heeft nederland volgens mij niet de regeling van doktersverklaring dus mocht nederland retour testen weer verplicht stellen loop je wel een risico?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Dutchess »

Inderdaad accepteert Nederland alleen een herstelbewijs dat in de EU/Schengenland is uitgegeven. (Vind ik idioot overigens!)
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Big Al »

d_vdploeg schreef:
20 nov 2021, 20:38
Sterkte @Big Al :thumbup:

Ga je deze door je huisarts laten opstellen?
Bedankt! En ik zal inderdaad mijn huisartspraktijk daarvoor benaderen. Wellicht kan het zelfs via een video-consult.
ONYX666 schreef:
20 nov 2021, 21:19
@big_al alleen heeft nederland volgens mij niet de regeling van doktersverklaring dus mocht nederland retour testen weer verplicht stellen loop je wel een risico?
Daar heb je denk ik gelijk in, maar dat kan zo veranderen natuurlijk. In mijn geval was het al lastig om ergens in Nederland die test te laten doen, daar ik geen ingezetene van Nederland ben.
Dutchess schreef:
20 nov 2021, 22:12
Inderdaad accepteert Nederland alleen een herstelbewijs dat in de EU/Schengenland is uitgegeven. (Vind ik idioot overigens!)
Oei - daar zeg je zo wat. Ik neem aan dat ik mijn Amerikaanse herstelbewijs wel kan laten overzetten, maar je zal zien dat je daarvoor persoonlijk de GGD moet bezoeken (in Nederland)...

Overigens, hoe zou dat gaan als een Nederlandse ingezetene hier in de VS op reis/vakantie is en hier Covid-19 krijgt? Die zou je hier ook geen Nederlands herstelbewijs krijgen...

Aan de andere kant, de Nederlandse overheid zal de controle hoogstwaarschijnlijk bij de luchtvaartmaatschappijen leggen. Die zullen veel liever een Amerikaans herstelbewijs zien dan een brief van een Nederlandse arts.

Toch wel vreemd eigenlijk dat wij hier op het forum al dit soort scenario's voorzien terwijl dat de overheden maar niet lijkt te lukken...
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Dutchess »

Big Al schreef:
21 nov 2021, 00:06
Oei - daar zeg je zo wat. Ik neem aan dat ik mijn Amerikaanse herstelbewijs wel kan laten overzetten, maar je zal zien dat je daarvoor persoonlijk de GGD moet bezoeken (in Nederland)...
Zelfs Nederlanders hebben moeite om in NL een herstelbewijs te krijgen. Kijk hier maar eens hoe ingewikkeld ze het maken. En ik heb nog nergens gelezen dat je een buitenlands herstelbewijs kan omzetten.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Big Al »

Oei - nu dit weer (van de GGD):
u werd getest met een PCR-test door de GGD. Een antigeen(snel)test telt niet.
Maar... de CDC zeggen dat een antigen test wél geaccepteerd wordt in dit geval:
Option B: Passenger Shows Documentation of Recovery from COVID-19

1. TYPE OF TEST: The test is a viral test. See guidance in Option A, #1 (Type of Test).

Option A, #1:

TYPE OF TEST: The test must be a viral test. The following types of viral COVID-19 tests can be used:
- Nucleic acid amplification tests (NAAT)
- Antigen tests

Bron:
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... list-p.pdf
https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/glob ... pted-p.pdf
Dit laatste is van het begin van het jaar, maar ik heb nog geen nieuwere versie gevonden.

Bijgewerkt: Dit document van de CDC is nog van deze maand. De informatie is in principe hetzelfde.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Dutchess »

Precies, elk land heeft net weer even andere regels, en dat kan het juist extra moeilijk maken. Hangt er ook helemaal vanaf wie de boel controleert, en waar.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door PSVwally »

Terug uit Sint Maarten, heb op Schiphol nergens enige testuitslag, herstel- of vaccinbewijs of qr-code moeten laten zien. Op Sint Maarten voor vertrek werd er 'vluchtig' door wat papieren gekeken. Weet niet of het steeksproefgewijs gaat, maar controles op Nederland binnen te komen zijn een lachertje eerlijk gezegd.

Weet niet of het voor mensen zonder EU paspoort hetzelfde is trouwens, maar ik kon gewoon door zo'n automatisch hekje lopen
Jupiter05
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 mar 2014, 16:57
Aantal x V.S. bezocht: 40

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Jupiter05 »

Weet iemand van de inmiddels ervaringsdeskundigen die naar Amerika zijn gevlogen, of op Schiphol een QR-code van de antigen test gescand wordt / of dat er op moet zitten? Of zit dat tegenwoordig standaard op die reiscertificaten?
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Grouchy »

Nee, is bij mij op Schiphol nog nooit gescand. Niet naar de USA maar ook niet naar andere bestemmingen.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per medio november!

Bericht door MattRob »

Terpies schreef:
20 nov 2021, 18:08
Ik heb twee bij me, just in case, nog niet gebruikt. Ik laat me hier iig in de laatste week voor vertrek even testen hier in de US (mits toestemming natuurlijk, ik betaal hier immers geen belastingen hè :thumbup: ).
OK, ik heb er twee besteld, en ga deze proberen voor de heenreis ... Zou toch gewoon moeten werken als ik alles zo lees ! Ideaal, lekker thuis en zelf de test afnemen.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1332
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door ONYX666 »

Zou je kunnen laten weten hoet gegaan is ?
Wanneer vertrek je?
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door MattRob »

Yes, ga ik doen. Ik heb ook nog zelftest gereserveerd via de andere route hier, maar ga dit proberen en dan uploaden. We vliegen 6 december, dus ga vrijdag 3 december de test doen.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door d_vdploeg »

Jupiter05 schreef:
21 nov 2021, 16:25
QR-code van de antigen test gescand wordt
Nog geen ervaring mee, hopelijk begin januari 2022 wel.

Er staat echter heel duidelijk in het reisadvies van buitenlandse zaken dat je niet met je Corona certificaat (coronacheck app voor NL/ Covid Safe voor BE) naar de VS kunt reizen. Je doet dus niks met die QR code. Je koppelt ook verder niks. Ook de uitslag van je test niet.

Je maakt prints van je reiscertificaat met negatieve testuitslag en je vaccinbewijs en je kunt bij de meeste airlines vooraf deze documenten online indienen ter goedkeuring. Middels het uploaden van een PDF en/of JPG bestand in je digitale omgeving van je airline. Bijvoorbeeld mijn reis of my trip of hoe het ook mag heten.

Als je airline deze functie niet heeft kan het aan de incheckbalie.

Je reiscertificaat krijg je ook als PDF bestand aangeleverd. Van je vaccinaties kun je een PDF maken via coronacheck.nl/print
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 22 nov 2021, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Jupiter05
Amerika-ontdekker
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 mar 2014, 16:57
Aantal x V.S. bezocht: 40

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Jupiter05 »

OK helder, thanks allemaal!
Gebruikersavatar
girliecathy
Amerikakenner
Berichten: 486
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door girliecathy »

Ik ben door al die regels een beetje de kluts kwijt.
Als je op zaterdag vliegt kan je dan op woensdag al testen of kan het pas vanaf donderdag ?
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door d_vdploeg »

Vanaf woensdag. Het is relatief simpel en wellicht een handig ezelsbruggetje: Tel 72 uur terug. Dus stel jij vliegt op zaterdag om 13.00 uur. Dan tel je 72 uur terug en dat is dus woensdag om 13.00 uur. (vrijdag 13.00 uur is 24 uur, donderdag 13.00 uur is 48 uur en woensdag 13.00 uur is 72 uur)

Het CDC gaat uit van 3 dagen en niet van 72 uur. Dat betekent dat je die hele woensdag voor het tijdstip van je vlucht ook nog kunt testen. Ipv dat je moet zorgen dat die test op woensdag na 13:00 uur is om binnen de 72 uur te vallen. Later kan uiteraard ook.

Ik zou overigens persoonlijk niet zo vroeg gaan testen. Met die antigen sneltest heb je vaak al binnen een uur de uitslag en een uurtje later je reiscertificaat. Dus als jij de donderdag voor vertrek gaat testen zit je ruim genoeg. Als je niet zeker bent kun je voor de zekerheid 72 uur aanhouden en daar binnen gaan zitten.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 22 nov 2021, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Timothy555 »

Ik ga ook die 72u-regel hanteren ook al vraagt CDC dat niet. Wil discussie vermijden op de luchthaven. Ik test donderdag 17u voor vertrek van de trans-Atlantische vlucht om 12u35 op zondag.
Gebruikersavatar
girliecathy
Amerikakenner
Berichten: 486
Lid geworden op: 18 feb 2011, 12:09

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door girliecathy »

Bedankt voor de uitleg !
Ik ben al geen reken wonder en met al die regels word ik helemaal onzeker.
Maar het is duidelijk nu.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: De Travel Ban naar de VS wordt opgeheven per 8 november!

Bericht door Big Al »

girliecathy schreef:
22 nov 2021, 11:18
Ik ben door al die regels een beetje de kluts kwijt.
Als je op zaterdag vliegt kan je dan op woensdag al testen of kan het pas vanaf donderdag ?
Dit is denk ik de duidelijkste officiële uitleg:
Why does the Order specify 1 day and 3 days rather than 24 hours and 72 hours? What is considered 1 day and 3 days?

For example, if you are fully vaccinated and your flight is at 1pm on a Friday, you could board with a negative test that was taken any time on the prior Tuesday or after. If you are not fully vaccinated and your flight is at 1pm on a Friday, you could board with a negative test that was taken any time on the prior Thursday.

Bron: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... elers.html
Ofwel: er mogen maximaal twee dagen tussen de dag van de test en de vertrekdag zitten. Of: je mag uiterlijk op de vierde dag vliegen, als de dag van de test als eerste dag wordt beschouwd in de reeks van vier dagen.

Je vraagt je af waarom de CDC niet domweg even een matrix-overzicht op die pagina zet, maar ja, het is uiteindelijk een overheidsinstantie...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer