Shortages

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Shortages

Bericht door Tipsy_1 »

Na het tekort aan huurauto's (nog altijd een groot probleem, ik heb vorige week nog 5 dagen lopen zoeken en wachten op een huur SUV in een gebied tussen NY en Philly!) is er nu ook overal het worker's shortage ...

Gevolgen:
- de Six Flags in NY State sluit op vaste, bepaalde weekdagen,
- de horeca draait maar op beperkte capaciteit (dit weekend weer in een lege Olive Garden gezeten, waar je nochtans wel een wachttijd had),
- terrassen (die er nog zijn uit de covid tijd) worden niet bediend,
- tankstations waar je op zondagochtend even wil gaan tanken zijn gesloten, wegens geen personeel komen opdagen (en hier in NJ mag je niet zelf tanken),
...

Vooral de situatie in de horeca (met name in de gekende goedkopere ketens) is schrijnend om te zien. Hoed je maar al vast voor fikse prijsstijgingen denk ik dan.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Shortages

Bericht door Disney-Golf »

Nog even geduld…
Binnenkort stopt de unemployment “subsidie” en dan zal het terug business as usual zijn.
Waarom zou je willen gaan werken als je nu met thuis te blijven meer kan overhouden op het einde van de maand? :mrgreen:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Shortages

Bericht door USInsider »

Er is een tekort aan werkers in pretparken ed. omdat die veel J-1 werkers inzetten, en het afgelopen jaar weinig/geen NIV's voor dit doel zijn uitgegeven.

Inderdaad ! schandalig dat zoveel laag-betaalden niet staan te stuiteren om zich in situaties te begeven waarin ze besmet kunnen raken met Covid, het kunnen doorgeven aan familie/gezinsleden, en mogelijk long-Covid oplopen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 22 jul 2021, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Shortages

Bericht door Disney-Golf »

USInsider schreef:
21 jul 2021, 20:43
Inderdaad ! schandalig dat zoveel laag-betaalden niet staan te stuiteren om zich in situaties te begeven waarin ze besmet kunnen raken met Covid, het kunnen doorgeven aan ouders, kinderen, etc. in hun familie, en mogelijk long-Covid oplopen.
Oh wow! Ik wist niet eens dat je covid-19 kon krijgen van op een grasmaaier te zitten of van in een openlucht garage aan auto's te werken, laat staan van in onbewoonde vakantiehuizen te poetsen?
"Thanks for educating me" zou ik zeggen!... :mrgreen:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Shortages

Bericht door USInsider »

Het originele bericht, waar ik op reageerde, meldde gebrek aan arbeidskrachten in de horeca, en in pretparken.

Veel bedrijven stellen het back-to-the office nog een tijdje uit, oa. vanwege de opmars van de Delta-variant.

Waar ik woon is het geen enkel probleem mensen te vinden die gras willen maaien - en niet eens met een tractor-maaier, maar eentje die ze moeten duwen. Kwestie van passende remuneratie.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Shortages

Bericht door Bushmaster »

Remuneratie

betekenis & definitie
[Lat. remuneratio, van re-munerari = vergelden, van re-, en munus = gunstbewijs, geschenk] beloning voor bewezen dienst.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Shortages

Bericht door Dutchess »

USInsider schreef:
21 jul 2021, 20:43

Inderdaad ! schandalig dat zoveel laag-betaalden niet staan te stuiteren om zich in situaties te begeven waarin ze besmet kunnen raken met Covid, het kunnen doorgeven aan familie/gezinsleden, en mogelijk long-Covid oplopen.
En meestal zonder betaald ziekteverlof...
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Shortages

Bericht door hemmie »

Wij zijn de afgelopen 3 weken aan het rondreizen geweest, inderdaad sommige restaurants deels dicht door gebrek aan personeel, o.a. een Cracker Barrel met 45min wachttijd waarbij we zagen dat de helft van de tafels gewoon leeg was. Overal waar we komen ook Hiring Now spandoeken.

Het heeft echt niet alleen met die unemployment benefits te maken, die is in veel staten ook al beeindigd. Veel mensen zijn aan het denken gezet door alles wat er is gebeurd, en hebben besloten om hun leven anders in te richten, en banen in de horeca passen daar vaak niet bij. Maar als het wel aan die unemployment benefits zou liggen, dan zou dat vooral wat zeggen over het belabberde loon dat velen krijgen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Shortages

Bericht door Harry »

Het is hier in Europa niet anders, overal wordt personeel gevraagd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Shortages

Bericht door hemmie »

Ik las net dit
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Shortages

Bericht door Disney-Golf »

hemmie schreef:
23 jul 2021, 20:04
….dan zou dat vooral wat zeggen over het belabberde loon dat velen krijgen.
Of aan de hoogte van de uitkeringen? 🤷‍♂️
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Shortages

Bericht door USInsider »

Veel werkers in de hospitality industry zijn illegale immigranten. Die kwamen niet in aanmerking voor uitkeringen. Dus hebben ze denk ik elders emplooi gevonden. Want voor hen geldt toch geen werk, geen eten (en geen dak boven je hoofd).

Hemmie, dank voor de link ! informatief artikel.
Misschien moet men overgaan op echte salarissen ipv. werkers afhankelijk te laten van de kindness of strangers oftewel tips.
Laatst gewijzigd door USInsider op 24 jul 2021, 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Shortages

Bericht door ADE01 »

Uitkeringen zijn al stopgezet in veel staten en ook echt niet makkelijk te krijgen voor een hele lange periode. Ik ben het met hemmie eens. $8-10 per uur, geen secundaire arbeidsvoorwaarden, geen vaste diensten, geen vaste uren en extra veel kans op een COVID besmetting in restaurants, fast food, retail, enz. Dat wil toch niemand. Ik denk ook dat er wel wat ogen open zijn gegaan tijdens deze periode. Ik lees wel steeds meer plekken die bonusen aanbieden en de lonen omhoog hebben gedaan. Disney zit voor schoonmaaksters al op $16 per uur bijvoorbeeld en werk je in de keuken in een park dan is het $18. Ze bieden ook een $1000 bonus wanneer je langer dan 90 dagen blijft werken.

Overigens zijn er naast een tekort aan mensen ook op allerlei producten een tekort. Bouwmateriaal, ik heb een nieuwbouw huis met een kapot raam levertijd 2-3 maanden. Koelkast levertijd 6-8 weken. We hadden een nieuwe auto nodig, de meeste dealers hebben niet eens nieuwe auto's op voorraad en 2e hands is enorm duur. Aparte tijden.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Shortages

Bericht door USInsider »

Ik herinner me van voor-Covid los-vaste contracten, dat werkers de dag ervoor, of soms zelf op de dag zelf, te horen kregen hoe laat ze moesten komen voor hoeveel uren werk.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Shortages

Bericht door Disney-Golf »

ADE01 schreef:
24 jul 2021, 02:22
Ik lees wel steeds meer plekken die bonusen aanbieden en de lonen omhoog hebben gedaan. Disney zit voor schoonmaaksters al op $16 per uur bijvoorbeeld en werk je in de keuken in een park dan is het $18. Ze bieden ook een $1000 bonus wanneer je langer dan 90 dagen blijft
Echt? Ik lees dat ze in Texas nog steeds te paard door de straten rijden en om “high noon” meningsverschillen “uitschieten? :mrgreen:
Effe serieus…
De uurlonen bij Disney die jij opgeeft zijn niet waar hoor, de $1.000 wel maar dat is pas na 6 maanden.
Om terug te komen op Disney(world! California weet ik niet) moeten jullie mij even volgen en dan zullen jullie (hopelijk :sadcry:) begrijpen waarom ik moet lachen wanneer men zegt dat die mensen het slecht hebben…
Maart 2020 moet Disney noodgedwongen sluiten.
IE-DE-RE medewerker blijft VOL-LE- DIG betaald worden tot en met december 2020 inclusief healthcare.
Vanaf januari 2021 worden ze ontslagen en vallen ze terug op $275 federale en $600 staats werkloosheidsuitkering PER WEEK! Inclusief overheids healthcare.
Dit maakt, jawel $3.500 per maand ofte $42.000 per jaar daar waar ze vroeger amper $30-35.000 per jaar verdienden.
Voeg daarbij nog eens de stimulus cheques die ze gekregen hebben om niets te doen, dus waarom zouden ze gaan werken?
Ander detail is dat wanneer men huurder is nu opschorting van huur heeft…
Je moet wel huur betalen maar je huisbaas kan je er niet uitzetten dus velen “vergeten” hun gemiddeld $1.750 maandelijkse huur te betalen wat bovenop de $3.500 gratis geld komt!
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat sinds juni het staatsgedeelte werkloosheidsuitkering van $600 naar “slechts” $300 is gebracht geworden wat nog steeds $2.300 (inclusief healthcare) per maand maakt.
Normaal gezien gaat alles per 1 september stoppen als Obiden het niet gaat verlengen natuurlijk wat met de nieuwe spike in covid-19 wel eens zou kunnen?
Zo, dit is in een notendop de situatie bij Disney in Florida en zullen jullie begrijpen waarom zoveel laagbetaalde jobs niet ingevuld geraken en ik schreef “nog even geduld”…
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Shortages

Bericht door USInsider »

Artikel in de LA TImes van 21 july j.l.:
A lawsuit claiming Disneyland employees do not earn a living wage can move forward after an Orange County Superior Court decision to certify it as a class action.
The lawsuit filed in 2019 on behalf of five resort workers alleges the Walt Disney Co. violated Measure L, which requires Anaheim resort businesses that receive tax subsidies and their subcontractors to pay employees a living wage. At the time, that was $15 an hour, and now it’s $17. Unite Here Local 11 and other unions representing Disneyland employees backed the measure.
It took 1½ years for the judge to allow the case to proceed as a class action. Many of the workers are employed by Disney. Others work for contractors such as Sodexo and SodexoMagic, which operate restaurants and coffee shops in the resort.
Attorney Randy Renick, who represents the workers, said Monday that he couldn’t disclose exactly how many employees comprise the class, but placed it in the thousands.

Disneyland workers have been fighting for better wages and working conditions for several years.
In a February 2018 report, Disneyland employees cited high instances of homelessness, low wages and food insecurity. The report was compiled for the Coalition of Resort Labor Unions by researchers at Occidental College and the Los Angeles-based Economic Roundtable.
According to the Coalition of Resort Labor Unions, more than 85% of union workers at Disneyland earned less than $15 an hour at the time of the 2018 report, which was released before Measure L was approved.

In ander nieuws:
Disney’s top brass — first-year CEO Bob Chapek and Executive Chairman Bob Iger — were paid $14 million and $21 million, respectively, in total compensation in 2020, as the Disney+ streaming service took off in popularity, but the company also laid off thousands of employees during the coronavirus pandemic. Chapek and Iger will not get paid bonuses for the fiscal 2020 year as the company was hit with majors losses when theme parks, movie theaters and sports shut down.
Iger’s pay fell 56% - he was paid $47.5 million in 2019 as then CEO. Chapek replaced Iger as the chief executive in February 2020.
Starting in April during the theme park closures, Chapek took a temporary 50% pay cut, while Iger went without his entire salary for the rest of the fiscal year. Chapek’s pay as well as four other executives who took temporary 30% pay cuts had their base salaries fully restored in August, Disney said in late Tuesday’s SEC filing.
Among other highest paid executives: Alan N. Braverman $11and change, and Kevin A. Mayer $10, and change.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Shortages

Bericht door Coyote »

@USInsider En wat wil je met bovenstaande zeggen??

Misschien iets meer uitleg als je artikelen op het forum plaatst (zoals eerder ook door anderen aangegeven).

@Disney-Golf Die verhalen heb ik ook gehoord. Wordt er ook pro rato uitgekeerd? Het niet uit huis gezet kunnen worden omdat je geen huur betaalt is mooi maar die mensen komen zichzelf straks natuurlijk tegen als die maatregel niet meer geldt. Dan mogen ze alle achterstallige huur alsnog ophoesten.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Shortages

Bericht door ADE01 »

Haal je niet cijfers door de war? Federale support was $600 tot begin dit jaar, aangepast naar $300 en vorige maand is het helemaal weggevallen in veel staten. Die $275 is per week vanuit de staat Florida. En ja, je kunt de huur niet betalen en ook je hypotheek overslaan maar het wordt je niet vergeven. Met huur wordt je binnenkort uitgezet, je achterstand is een schuld en vind maar eens iets anders wanneer je aangemerkt staat als wanbetaler. Met een hypotheek is misschien iets makkelijker om wat te regelen maar dat moet je ook gewoon terug betalen.

Wat mensen bij Disney verdienen kun je online vinden, dit zijn de vacatures van 16/18 waar ik het over had:

Kok $18 per uur + bonus:
https://jobs.disneycareers.com/job/lake ... 1/19526206

Housekeeping $16 per uur + bonus
https://jobs.disneycareers.com/job/lake ... 1/19527186
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Shortages

Bericht door Disney-Golf »

@Coyote Ik dacht dat ze de bonus in Orlando in één keer uitbetalen maar weet het niet zeker.
Alle voorwaarden veranderen hier dan ook dagelijks.
Wat de achterstallige huur betreft… Dat gaan ze Zuiders oplossen, namelijk mañana-mañana :mrgreen:
Voor nu hebben ze geld in hun zakken en dat brand gaten in hun zakken en MOET op!

@ADE01 zoals ik reeds schreef “nog even geduld…”

Verder nog een woordje uitleg over de geboden lonen…
Disney wil die uurlonen wel betalen aan de echt uitzonderlijke werkkrachten maar staat er echt niet voor te springen.
Waarom vraag je dan? Omdat Universal en of Sea World ze dan niet kan aanwerven…
Komen ze mensen te kort dan? Voorlopig niet, alle hotels zijn nog niet open en waar ik bijna zeker van ben (persoonlijke mening!)
is dat Disney gaat wachten met deze te openen na 1 september wanneer ze terug medewerkers kunnen aannemen aan pre-pandemic uurlonen.
Zoals eerder reeds geschreven spreek ik me uit voor Disney WORLD, in California kan de situatie vermoedelijk anders zijn omdat het een meer uitgesproken linkse staat is met meer druk vanuit de vakbonden.
Dat diezelfde vakbonden het nu mogen gaan uitleggen aan hun achterban dat Disney een hele afdeling gaat verplaatsen naar Lake Nona (FL) gaat ook interessant zijn om volgen.
2.000 banen verhuizen nadat de vakbonden dachten Disney onder druk te kunnen zetten?!
Yeah right! 😉😀😂
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Shortages

Bericht door USInsider »

DisneyGolf, het leek me dat de artikelen voor zichzelf spreken. Om niet in een politiek getinte discussie te geraken, heb ik het bij gegevens gehouden.

Mbt. salarissen:
(...) annual salaries as high as $70,500 and as low as $15,500, the majority of Walt Disney World Cast Member salaries currently range between $18,500 (25th percentile) to $28,000 (75th percentile) with top earners (90th percentile) making $47,000 annually.
Bron: ZipRecruiter.

Op https://livingwage.mit.edu/states/12 kun je vinden wat als Living Wage gezien wordt, per staat & county.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer