Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Goudman26
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2021, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 10

Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Goudman26 »

Hallo allemaal,
Wie kan mij helpen?
Ik vlieg zaterdag naar de VS maar kan geen negatief testbewijs laten zien omdat ik onlangs hersteld ben van corona. Nu zegt de website van het CDC https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... elers.html dat een herstelverklaring met handtekening etc. ook mag. Weet iemand of het herstelbewijs van de GGD via de CoronaCheck app voldoende is voor de vliegmaatschappij? (Delta).
Ik probeer deze vraag te stellen via de helpdesk van Delta, maar kom er niet door...
Wellicht heeft hier iemand het bovenstaande al gedaan, dus dan hoor ik het graag.
Thanks in advance!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door mtl »

Dat herstelbewijs van de GGD via de app is volgens mij alleen geldig binnen de EU. Ik denk dat je voor Amerika iets op papier moet hebben. Ik zou contact opnemen met ziekenfonds of huisarts.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door hemmie »

Je hoeft om naar de VS te vliegen geen PCR test te doen, een antigeen test voldoet. Zou je vij een antigeen test misschien niet al negatief testen? Dat zou dan de makkelijkste oplossing zijn.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door hemmie »

In jouw link hebben ze het duidelijk over een letter van een health care provider, die zou je dus in het engels moeten regelen. Zoals hierboven al gezegd, de app is niet te gebruiken voor reizen naar de VS
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Tessah
Amerikafan
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 apr 2011, 20:38
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Tessah »

Zou anders een geprint herstelbewijs helpen? Geen idee wat je dan precies krijgt, maar de optie wordt wel geboden: https://coronacheck.nl/nl/print/recovery-ophalen
Groeten, Tessah
Trom
Amerikakenner
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Trom »

@Goudman26
Even voor de zekerheid :je komt in aanmerking om niet om onder travelban te vallen?
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door BonnyR »

Wat je ook op papier uitprint zorg, dat je naam geboortedatum, BSN nummer of wat dan ook opstaat. Stempel van huisarts, GGD of wie dan ook. Heb zelf op Schiphol gestaan, vlak voor inwerkingtreding van de app met mijn uitgeprinte GGD verklaring/ gele boekje/ vaccinatiebewijs en mocht uiteindelijk op eigen risico mee met de kans teruggestuurd te worden. Bij aankomst in Griekenland ( in dit geval) gewoon gezegd dat de Pfizer de 2e inenting was, papier opgevouwen en doorgelopen. Wat ik wil zeggen soms denk je alles goed geregeld te hebben en dan nog doen ze moeilijk.
Heb je Delta via de chat geprobeerd? Gaat soms sneller.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Goudman26
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2021, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Goudman26 »

Dank allen!
Ik heb via een hoop telefoonnummers en lang in de wacht via de GGD een toezegging gekregen dat ik binnen 24 uur een beveiligd herstelbewijs ontvang. Dit is het enige vanuit de GGD wat zij kunnen regelen qua herstelbewijs voor mij. Helaas wil mijn huisarts niet meewerken aan een brief met handtekening, aangezien zij zeggen dat het allemaal via de GGD gedaan moet worden... Ik hoop dat het voldoende is, we zullen het zien. Ik heb alles uitgeprint van vaccinatie tot positieve/negatieve test etc. Na gevaccineerd te zijn en 3x corona te hebben gehad zou je denken dat ik nu toch een keer immuun moet zijn voor een tijdje. :)

Ik val niet onder de reisban, aangezien ik mijn gezin ga bezoeken in de VS. (Ik reis met kopie van mijn vrouw haar paspoort, haar originele VS geboorteakte en onze VS trouwakte, etc)
Broeder-tuck
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2011, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Broeder-tuck »

Hoe is dit afgelopen, was een Engelstalige uitdraai van het GGD herstelbewijs voldoende?
Of zijn er andere die hier recent mee te maken hebben gehad?

Heb namelijk ook onlangs corona gehad en vertrek binnenkort naar de VS. Heb een afspraak staan voor een (PCR)test maar als die positief zal zijn zal ik ook een herstelbewijs moeten laten zien.
Broeder-tuck
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2011, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Broeder-tuck »

Even een reactie op mijn vorige bericht. Heb kunnen reizen met een negatieve test dus kan niet vertellen wat het antwoord is op de vraag van dit topic. Heb de starter van dit topic een privébericht gestuurd maar geen reactie gehad. Hopelijk kan hij voor toekomstige leden nog wel antwoord geven hoe hij het gedaan heeft voor toekomstige reizigers die tegen dit probleem aanlopen.
niksnut
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2021, 08:42
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door niksnut »

Zijn er ondertussen al mensen die op een of andere manier toch een getekend en gestempeld herstelbewijs/formulier hebben kunnen krijgen van de GGD of hun huisarts of iets dergelijks? Of misschien al wel mensen die hier zelfs al mee hebben kunnen reizen?
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1571
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door d_vdploeg »

@niksnut Ik zie dat je vrij nieuw bent op het forum, welkom :thumbup:

De eisen om de VS in te komen zijn VANAF 8 november veranderd omdat de travelban is opgeheven.

Ben je een US citizen (ingezetene), immigrant of US National? Of ben je een Non US citizen? (niet ingezetene) Zoals de meesten hier op het forum. Dat haal ik even niet uit je post.

Je komt als non US citizen alleen de VS in als je volledig gevaccineerd bent. Dat betekent 2 prikken van Pfizer, Moderna, AZ ect of 1 prik van Janssen + wachttijd van 14 dagen. Of als je onder de uitzonderingen valt. Hersteld van covid 19 met herstelbewijs, of 1 shot van Pifzer, Moderna ect + herstelbewijs valt hier niet onder.

Hier kun je zien waar je aan moet voldoen.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... ccine.html

edit: De uitzonderingen om als non US citizen niet volledig gevaccineerd te hoeven zijn staan hier:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... nated.html

In dit topic is veel informatie beschikbaar over waar je aan moet voldoen als je naar de VS wilt reizen.

viewtopic.php?f=10&t=77360

Ook hier staat veel info.

viewtopic.php?f=10&t=77226

Als je wel US citizen bent kun je wel ongevaccineerd naar de VS reizen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door babarage »

Volgens mij is hier het probleem niet zo zeer de vaccinatie maar de mogelijkheid dat nadat je Corona hebt gehad je nog enige tijd positief kunt testen, dan heb je een herstel bewijs nodig om dat te verklaren.

Zo te zien dus een officiële herstel verklaring plus een brief van een arts dat je mag reizen. Alleen twijfel ik even want als je onderstaande tekst leest zou je zeggen dat als je een positieve test van minder dan 90 dagen oud kunt laten zien dat dat volstaat als bewijs dat je Corona hebt gehad, en de brief van de arts is er dan om aan te tonen dat je niet meer ziek bent.

If you recently recovered from COVID-19, you may instead travel with documentation of recovery from COVID-19 (i.e., your positive COVID-19 viral test result on a sample taken no more than 90 days before the flight’s departure from a foreign country and a letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel).

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... elers.html
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
niksnut
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2021, 08:42
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door niksnut »

Bedankt voor de opheldering @d_vdploeg :thumbup: . Die regels waren me zeker al duidelijk, want ik zit al wel een hele tijd mee te lezen in alle topics hier.
Ik ben een Non US citizen, en volledig gevaccineerd met Pfizer. Als het goed is reizen we eind december naar Orlando. Maar nu de besmettingen nog steeds aan het oplopen zijn wil ik alvast nadenken over wat de mogelijkheden zouden zijn als ik (of mijn vriendin) nu nog besmet zou(den) raken.

Nou heb ik de site van het CDC ook al uitvoerig bekeken en daar staat dus inderdaad dat je een positieve test van minder dan 90 dagen oud moet kunnen laten zien én een getekende brief van een "licensed healthcare provider". Staat ook vermeld in dit document wat airlines zouden moeten checken: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... list-p.pdf.

Maar ik was dus benieuwd of iemand al zo'n getekende brief heeft kunnen krijgen van bijvoorbeeld de GGD of een huisarts. Of dat er iemand misschien al heeft kunnen reizen met een "proof of recovery".

Edit: Hier in de quiz staat ook dat het wel een getekende brief moet zijn (onder het kopje "Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19"): https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... nated.html
Laatst gewijzigd door niksnut op 17 nov 2021, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1571
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door d_vdploeg »

:thumbup: inderdaad handig. Het immers nog geen eind december

edit: Ik lees nu waar het over gaat, excuus. :thumbup:
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 19 nov 2021, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gast

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Gast »

De voorwaarde is dat je òf volledig gevaccineerd bent òf x dagen hersteld nadat je Corona hebt gehad. Testen moet je sowieso en je bent al volledig gevaccineerd zeg je.

Je moet Max drie dagen voor je vlucht alsnog testen. Test je in die drie dagen positief dan kun je niet afreizen. Dus waarom zou je eerder dan die drie dagen laten testen? Ongeacht of je daarvoor positief test zul je alsnog negatief moeten testen voordat je in het vliegtuig stapt.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Dutchess »

Ik kan me wel voorstellen dat je je eerder dan 3 dagen voor vertrek al laat testen. Als je dan positief test (en de kans dus groter is dat je 3 dagen voor vertrek nog steeds positief test), heb je wat meer tijd om dan die getekende brief te regelen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1818
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Timothy555 »

Terpies schreef:
18 nov 2021, 02:12
De voorwaarde is dat je òf volledig gevaccineerd bent òf x dagen hersteld nadat je Corona hebt gehad. Testen moet je sowieso en je bent al volledig gevaccineerd zeg je.

Je moet Max drie dagen voor je vlucht alsnog testen. Test je in die drie dagen positief dan kun je niet afreizen. Dus waarom zou je eerder dan die drie dagen laten testen? Ongeacht of je daarvoor positief test zul je alsnog negatief moeten testen voordat je in het vliegtuig stapt.
Dat lijkt me incorrect te zijn.

Uit dit document: https://public.traveldoc.aero/publicfil ... 202021.pdf


'Documentation of recovery from COVID-19 in the form of a positive COVID-19 viral test on a sample taken
no more than 90 days prior to departure and clearance to travel.'

Dus een positieve test MAXIMAAL 90 dagen oud + clearance to travel (herstelbewijs). Je hoeft dan niet opnieuw te testen.

In België krijgen we trouwens standaard zo'n herstelbewijs op dag 11 na de vaststelling van infectie door een test in onze MyHealth en Covidsafe-app, die we op PDF kunnen downloaden.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1571
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door d_vdploeg »

De opmerking van @Terpies lijkt mij niet per definitie onjuist, want je moet wel degelijk volledig gevaccineerd zijn. EN je moet wel degelijk negatief testen, 3 dagen VOOR vertrek. Maar er zijn situaties waarbij je een periode positief blijft testen op covid, ondanks dat je allang klachtenvrij bent en niet meer besmettelijk bent.

Daar is deze regeling voor. Zodat mensen die na een doorgemaakte covid infectie positief blijven testen toch kunnen reizen.

Het is dus alleen nog niet duidelijk of dat herstelbewijs geaccepteerd wordt. Voor de Nederlanders geldt dat je volgens mij een herstelbewijs kunt opvragen bij de GGD. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... stelbewijs

Alleen is er dus nog weinig ervaring mee. Nu snap ik de vraag van @niksnut ook beter dan eerst.

Naar mijn beleving kan je dit dus alleen gebruiken als je positief blijft testen. Je kunt het dus niet als escape gebruiken om niet te hoeven testen. Je positieve test moet je ook kunnen overhandigen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Big Al »

Voor de goede orde, er zijn wat uitzonderingen op de vaccinatieplicht. Die zullen echter niet van toepassing zijn op de meeste forumleden. Het geldt bijvoorbeeld niet voor Amerikaanse staatsburgers, mensen met een wettige verblijfsvergunning en asielzoekers.

Details: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... ation.html

Wat het herstelbewijs betreft, de officiële bewoording luidt: "a letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel". Wellicht kan de GGD dat verstrekken, maar het moet wel in het Engels zijn opgesteld.

Bron: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... elers.html
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer