Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Martin & Marianne »

@Maschabloem Je kunt je boosterprik halen 3 maanden na je laatste vaccinatie of coronabesmetting. Er wordt niet gesproken over een herstelbewijs, een positieve testuitslag is voldoende.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vaccinatie

Marianne
Maschabloem
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2015, 15:37
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Maschabloem »

Ik ben bezig met beide, het hele gezin heeft Corona, grote kans dat iemand nog positief test voor vertrek, dan hebben we een verklaring dokter nodig dat we langer dan 11 dagen geleden al positief waren. Dit moeten we tzt nog uitzoeken in Miami.
En ik zou herstelbewijs willen voor straks in Nederland, wat ik begrijp is het beter om niet eerder dan na 3 mnd na corona de booster te halen maar alleen mijn positieve Amerikaanse PCR test aan GGD laten zien is niet voldoende.

Ik dacht ook dat een booster in USA niet bijgeschreven kan worden in NL. En of ik m in NL of USA haal maakt ook verder niet uit voor terugvlucht vlgs mij.
Maschabloem
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2015, 15:37
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Maschabloem »

Hoi Marianne
Ik zie nu jouw reactie. Het gaat mij om mijn ski vakantie naar Oostenrijk volgende maand. Ik moet dan een boosterprik hebben of n herstelbewijs. Na jouw reactie vraag ik me af:zou ik dan bij GGD toch een herstelbewijs kunnen krijgen als ik positieve Amerikaanse PCR laat zien?. Ik heb gelezen van niet. Binnen EU kan een land dit doorgeven als je dit vraagt maarAmerikaanse kliniek zal dit niet aan GGD doorgeven. Ik zal GGD nog een keer bellen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Dutchess »

Je kan een Amerikaanse booster in de CoronaCheck app laten zetten. Daarvoor moet je persoonlijk naar de GGD in Utrecht, Groningen, of Rotterdam. Bron: Vaccinatiebewijs na vaccinatie in het buitenland.

De Amerikaanse CDC en het RIVM verschillen dus van mening over wel of niet 3 maanden moeten wachten na je besmetting om de booster te halen. In de VS mag het direct na herstel. Dit lijkt me makkelijker dan een Amerikaans herstelbewijs in de CoronaCheck app te laten zetten (als dat überhaupt mogelijk is).

Aan de andere kant: als de GGD niet weet dat je in de VS besmet bent geraakt (en niemand zal dat vanuit de VS doorgeven aan de GGD, daar is volgens mij geen mechanisme voor), dan zullen ze je ook niet tegenhouden om je booster te halen voordat die 3 maanden voorbij zijn.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Gast »

Maschabloem schreef:
08 jan 2022, 04:23
Ik dacht ook dat een booster in USA niet bijgeschreven kan worden in NL. En of ik m in NL of USA haal maakt ook verder niet uit voor terugvlucht vlgs mij.
Ik heb mijn booster die ik in de US heb gekregen bij Walmart gewoon kunnen laten bijschrijven in NL (in mijn geval bij GGD op locatie Houten).
Moest wel kunnen aantonen dat ik echt in US was geweest, in ons geval middels ons ticket, omdat we geen stempel in paspoort krijgen (vanwege Global Entry)..

Wel is het belangrijk dat het batchnummer van het vaccin op de documenten vermeld staat. Het stond niet op de uitdraai van Walmart, maar in mijn gele boekje was het toevallig wel vermeld. Voor mijn vrouw hebben ze bij de GGD gemakshalve hetzelfde batchnummer maar overgenomen (stond niet bij haar in gele boekje).
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Pream »

@maschabloem zou je hier ook willen delen hoe je die herstelverklaring in Amerika kunt krijgen ?

Mijn dochter zit momenteel in New York in dezelfde situatie. Zou afgelopen woensdag terugvliegen maar had positieve test. Omdat je lang positief kunt blijven testen (vandaag opnieuw) ga ik er van uit dat ze na 11 dagen een herstelverklaring van een arts moet hebben. Maar hoe regel je dat ?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Dutchess »

Als je geen plaatselijke dokter kan vinden om die verklaring te geven (b.v. via een Urgent Care), can je het ook via video consult doen. Geen persoonlijke ervaring mee, maar de volgende opties werden eerder door iemand op het forum gedeeld.
https://mdanywhere.com/covid-travel-clearance-note/
https://quick.md/documentation-of-recovery/

Zo'n artsenverklaring is alleen nodig om te vliegen als je positief blijft testen, en die kans is groter met de NAAT(PCR) test - veel mensen testen na verloop van tijd weer negatief met de antigeentest.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Pream »

Bedankt.
Natuurlijk dokters genoeg in New York maar dit is veel praktischer en ik vermoed ook een stuk goedkoper.
Maschabloem
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2015, 15:37
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Maschabloem »

Ik heb contact gehad met quick.md. Er stond dat je US adres moet hebben maar je kan ook gegevens van hotel of van een kennis die in USA woont gebruiken, dus dit is idd ook voor toeristen. Dus hiermee kan je na 11dagen wel terugvliegen naar NL als je wel gegevens van positieve PCR hebt.

Of je dezeverklaring kan gebruiken om in Nederland ook een herstelverklaring te krijgen is mij onduidelijk. Deze herstelverklaring heb ik nodig zodat ik naar Oostenrijk kan en pas over 3 maanden booster kan halen. Als dit niet lukt dan evt eerder een booster in NL. Als je booster krijgt moet je invullen of je afgelopen 3 mnd corona hebt gehad. Op Nu.nl bij Q&A stond vandaag dat het vnl wordt afgeraden omdat mensen die net genezen zijn de booster nog niet nodig hebben en anderen wel.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Galapogos »

In Amerika geldt die 3-maanden-wachttermijn na een coronabesmetting niet. Ik ga hier natuurlijk geen medisch advies geven, maar persoonlijk zou ik in dat geval gewoon eerder een booster gaan halen. Als dat in Amerika niet wordt gezien als een probleem, dan zal het wel los lopen. Zou ik dan denken. Bovendien zullen er ook in Nederland hordes mensen zijn die (onbewust) corona hebben en zonder het zelf te weten bínnen de 3-maanden-termijn een booster halen.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Big Al »

Maschabloem schreef:
07 jan 2022, 15:16
Ik lees dat kliniek van pcr hier in florida dat zou moeten doorsturen naar GGD. Maar info hier is beperkt
Het lijkt me sterk dat de GGD een systeem heeft waarmee een testresultaat door een Amerikaanse bedrijf naar hun gestuurd kan worden, maar technisch gezien zou het kunnen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Dutchess »

Als ik al hoor hoe moeilijk de GGD vaak doet om handmatig een buitenlands vaccinatiebewijs in te voeren (waarbij ze persoonlijk zo'n bewijs kunnen bestuderen), kan ik me absoluut niet voorstellen dat ze hun systeem hebben ingesteld om buitenlandse testresultaten te ontvangen & invoeren.

@Galapogos Ik ben het helemaal met je eens!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Pream
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2015, 19:24
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Pream »

Pream schreef:
08 jan 2022, 21:55
@maschabloem zou je hier ook willen delen hoe je die herstelverklaring in Amerika kunt krijgen ?

Mijn dochter zit momenteel in New York in dezelfde situatie. Zou afgelopen woensdag terugvliegen maar had positieve test. Omdat je lang positief kunt blijven testen (vandaag opnieuw) ga ik er van uit dat ze na 11 dagen een herstelverklaring van een arts moet hebben. Maar hoe regel je dat ?
Voor wie positief test voor de teruggreis en de 10 dagen niet wil uitzitten: EU-vaccinatiebewijs is momenteel voldoende om vanuit de VS terug te vliegen naar Duitsland. Dit is uiteraard geen advies om het vliegtuig te pakken als je nog besmettelijk bent, maar voor mijn dochter die sinds vorige week dagelijks zelftestjes doet en inmiddels weer negatief test is dit een uitkomst. She is coming home.
LisetteD
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2022, 20:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door LisetteD »

Hoi allemaal,

Ik heb de voorgaande berichten gelezen en was vooral benieuwd of het uiteindelijk iemand gelukt is om met het herstelbewijs naar de VS te vliegen.

Ik vlieg komende vrijdag naar Orlando, maar ik heb begin januari corona gehad en test nog steeds positief. Ik ben gevaccineerd, heb mijn herstelbewijs (geldig per 15 januari), maar mijn huisarts is niet bereid om een fit to fly verklaring te schrijven. Ik heb ontzettend veel rondgebeld maar begin ondertussen erg stress te krijgen.

Heeft er iemand nog tips? Of misschien advies van mensen wie het al gelukt is? Ik hoor het heel graag!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Galapogos »

Met behulp van Google kun je vrij eenvoudig wat bedrijven vinden waar je terecht kunt voor een fit-to-fly-verklaring. Bij de bedrijven in kwestie werken artsen die zich normaal gesproken bezig houden met rijbewijskeuringen en dergelijke (die doet de eigen huisarts meestal ook niet). Het zal een leuk verdienmodel zijn voor die bedrijfjes. Wellicht kan dat een oplossing voor je zijn?

Het eenvoudigst is het natuurlijk als je simpelweg een negatief testresultaat kunt overleggen. Je schrijft dat je nog steeds positief test. Is dat met een PCR-test of met een antigeentest? Indien een PCR-test, probeer zeker ook eens een antigeentest. Die zijn minder gevoelig en zullen al sneller een negatief resultaat geven.
LisetteD
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2022, 20:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door LisetteD »

Daar heb ik er inderdaad een aantal van gevonden die ik morgen ga bellen. Ik hoop heel erg dat dat gaat lukken. De positieve test was bij een antigeentest. In plaats van alleen in de neus deden ze de test ook in de keel (dacht dat ze dat bij een antigeen niet deden), ik denk dat hij daarom nog positief was. Mijn zelftesten waren wel negatief de afgelopen dagen.

Bedoel je een negatieve test overleggen bij de GGD?
AmberVE
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2022, 17:19

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door AmberVE »

LisetteD schreef:
17 jan 2022, 20:18
Hoi allemaal,

Ik heb de voorgaande berichten gelezen en was vooral benieuwd of het uiteindelijk iemand gelukt is om met het herstelbewijs naar de VS te vliegen.

Ik vlieg komende vrijdag naar Orlando, maar ik heb begin januari corona gehad en test nog steeds positief. Ik ben gevaccineerd, heb mijn herstelbewijs (geldig per 15 januari), maar mijn huisarts is niet bereid om een fit to fly verklaring te schrijven. Ik heb ontzettend veel rondgebeld maar begin ondertussen erg stress te krijgen.

Heeft er iemand nog tips? Of misschien advies van mensen wie het al gelukt is? Ik hoor het heel graag!
Hoi!

Ook heb dit hele forum afgestruind vanwege dezelfde reden als jij. In maart vlieg ik ook naar Amerika, maar ben helaas positief getest op Corona. De huisarts wil niet zomaar een gezondheidsverklaring afgeven. Is het gelukt om met een doktersverklaring van een andere instantie naar Amerika af te reizen?

Ik hoor het heel graag!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Big Al »

Je hebt toch helemaal geen "fit to fly"-verklaring nodig? De CDC vragen alleen om een herstelbewijs. Dat zou bijvoorbeeld ook een verklaring kunnen zijn dat je weer naar je werk (op kantoor) mag.

Het bewijs dat ik van mijn huisarts (in Virginia) kreeg zei dan ook niets over vliegen.

Hier is het briefje dat ik kreeg:
Dear Big Al:

Please let this letter serve as evidence, that you were seen in the clinic on [date] and had a positive PCR Covid 19 test. Your were originally diagnosed with a positive antigen test outside of our facility on [date] with your symptoms starting on [date] as reported by you. Your vitals and exam on [date] show that you are stable and recovered from your infection and have no further symptoms.

If you have any questions or concerns, please don't hesitate to call.

Sincerely,
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door Galapogos »

Het probleem is dat Nederlandse huisartsen dit soort verklaringen doorgaans niet afgeven voor hun eigen patiënten.

Maar goed, genoeg andere artsen die op commerciële basis in dat gat springen en met alle plezier zo’n verklaring voor je uitschrijven.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Herstelbewijs van GGD CoronaCheck voldoende?

Bericht door d_vdploeg »

AmberVE schreef:
07 feb 2022, 17:25
In maart vlieg ik ook naar Amerika, maar ben helaas positief getest op Corona.
Het is al vaker genoemd, maar nogmaals:

Probeer eerst eens te kijken of je pak hem beet eind februari alweer negatief test met een antigen snel test. Grote kans dat dit zo is namelijk en maart duurt nog even.

Zo'n antigen sneltest is voldoende om mee naar de VS te reizen. Je kunt via testen voor toegang je gratis laten testen en zo zou je een ''proeftest'' kunnen doen. Mocht je onverhoopt positief blijven testen kun je altijd nog op zoek naar een artsenverklaring.

Nederlandse huisartsen geven deze verklaringen inderdaad niet af.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer