Euro-Dollar in 2021

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Euro-Dollar in 2021

Bericht door Old Faithful »

Het is alweer maart, hoog tijd dus om de koers van de dollar nog eens onder de loep te nemen. In het vorige topic schreef ik in juli vorig jaar:
In onderstaande weekgrafiek is te zien dat al in de week daarop de koers weer begon te stijgen, boven het 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde kwam, boven dat evg40 een hogere bodem vormde en vervolgens de weerstandslijn van de vorige top doorbrak. We zien nu in de weekgrafiek een hogere bodem, een hogere top en een stijgend evg40: dus een stijgende trend. De koers is behoorlijk ver boven het evg40 gestegen. Een terugkeer op enig moment naar dat gemiddelde is waarschijnlijk, maar dat heeft geen gevolgen voor de stijgende trend, zolang de koers boven de vorige bodem en het evg40 blijft.
Het moment dat ik dat schreef wordt in onderstaande weekgrafiek met de verticale lijn aangegeven.

eurodollarweek.JPG

In de grafiek is te zien dat Euro/USD na de uitbraak steeg tot de top rond 1.20 (1), gevolgd door een pauze waarbij de bodem (2) duidelijk boven het 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde werd gevormd. Daarna kwam er een nieuwe stijging tot boven 1.23 (3) en nu is er weer sprake van een pauze in de stijgende trend.
Het meest waarschijnlijke scenario is de vorming van een nieuwe bodem boven het evg40 met daarna een stijging boven 1.23. Mijn aandacht gaat dan uit naar wat er gebeurt rond 1.25, een belangrijke top van begin 2018, die voor weerstand zou kunnen zorgen.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Tipsy_1 »

bedankt voor de analyse.
Altijd nuttig, ik wordt betaald in euro's maar woon in de US dus - wel wat impact. 8)
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Disney-Golf »

Tipsy_1 schreef:
04 mar 2021, 19:39
ik wordt betaald in euro's maar woon in de US dus - wel wat impact. 8)
Feestje binnenkort Tipsy? :wink: :lol:
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Martijn88 »

Binnenkort verhuizen wij naar de US, heb al wat euro's overgezet vorig jaar op 1.12 en 1.18. Zou toch een leuke bonus zijn als we richting de 1.25 konden gaan!
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door bedeve »

Ik geniet van jouw old skool technische analyse @Old Faithful !!

Maar nu krijgen we langzamerhand ook een beperking van die technische analyse in zicht.
Daar waar een kruising met de fundamentele analyse tot stand komt.
Mogen we politieke interventie een onderdeel laten zijn van de fundamentele analyse ??

"Mijn aandacht gaat dan uit naar wat er gebeurt rond 1.25, een belangrijke top van begin 2018, die voor weerstand zou kunnen zorgen."
Schrijf je ....
En als ik dat lees denk ik aan de interventie van de ECB in die tijd.
Moet je heel eerlijk vertellen dat ik niet van het complotdenken ben (behalve dan over dat virus testje in een klein lab in China) maar toch wel denk dat het politieke doel van EUR & VS is te komen tot een 1/1 verhouding.
Trump heeft financieel als een Democraat geregeerd, Biden gaat daar mee door dus de schuldpapieren persen draaien door in de USA.
Maar dat doen ze ook in Europa.

Kort om de bocht : ik geloof in een kortstondige verhouding Eur-$ tot 1,25. maar dan interbancaire interventie
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Disney-Golf »

bedeve schreef:
16 mar 2021, 18:34
Trump heeft financieel als een Democraat geregeerd,
Dat moet je me effe uitleggen! 😳🤷‍♂️
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote Buttes »

Dit jaar (2021) is de Euro behoorlijk aan het zakken. Al 6 cent dit jaar.
Op dit moment aan het vechten met de support rond 1.16.
Als die wegvalt kunnen we snel teruggaan naar 1.12.

Vervelend want mijn vakantie wordt zo steeds duurder....als die doorgaat.

Voordeel als ik niet weg kan is dat de reeds betaalde overnachtingen teruggestort worden tegen een hogere koers...

Eurusd.jpg
Eurusd.jpg (90.93 KiB) 4552 keer bekeken
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro-Dollar in 2022

Bericht door Old Faithful »

Het aantal voorgenomen (vakantie)reizen naar Amerika neemt weer toe. Wordt die vakantie duurder door een hogere dollar of misschien goedkoper, omdat we juist meer dollars voor onze euro's krijgen?

Bij mijn laatste analyse begin maart vorig jaar kende de euro een stijging t.o.v. de dollar. Er was een patroon van hogere bodems en hogere toppen bij een stijgend 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde (evg-40). De verwachting was toen dat de euro verder zou stijgen. Dat bleek echter niet het geval. In onderstaande weekgrafiek is te zien dat de bodem nog wel hoger dan de vorige kwam te liggen. Het verschil was echter niet groot en de koers kwam ook al even onder het evg-40. De daarop volgende stijging resulteerde in een iets lagere top en aan het begin van het derde kwartaal 2021 werd het duidelijk dat er een lagere bodem zou ontstaan. Ook het evg-40 was aan een daling begonnen. Inmiddels is er duidelijk spraken van een dalend evg-40, dalende bodems en dalende toppen en is er in deze grafiek nog geen aanwijzing voor een draaiing van de trend.

eurodollarweek.JPG

Dat betekent nog niet dat een verdere daling zeker is. Onderstaande maandgrafiek maakt een ander scenario mogelijk. Hier zien we bodems in 2017 en 2020 en toppen in 2018 en 2021. Ik heb een steunlijn getrokken door de twee bodems en we zien dat de koers deze lijn afgelopen maand maart wel heeft aangetikt, maar er duidelijk boven gesloten is. Het is dus mogelijk dat deze steunlijn het startpunt wordt van een nieuwe stijging.
eurodollarmaand.JPG

Welke van de twee scenario's gaat het worden? In de technische analyse weegt een maandgrafiek zwaarder dan een weekgrafiek en die weer zwaarder dan een daggrafiek. Voorlopig ga ik daarom uit van een koers boven 1.08. Pas als de koers duidelijk onder de laagste koers van maart 2022 komt, schakel ik over op het scenario van een verdere daling.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
nwolf
Amerikakenner
Berichten: 474
Lid geworden op: 03 aug 2014, 18:28
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Oost/Noord-Brabant

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door nwolf »

Is het niet heel lastig te voorspellen nu de oorlog een nieuwe dimensie toevoegt aan het hele spel?
Oorlog wakkert inflatie aan die op zijn beurt weer invloed heeft op de koers.

Maar zeker bedankt voor dit inzicht, heel fijn dat je dit doet!
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 ORL + LV | 2018 California + LV | 2019 ORL + NYC | April 2022 ORL | April 2023 ORL
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Corv »

@Old Faithful

Bedankt voor je analyse! 👍
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote Buttes »

Het gaat nog steeds erg bergafwaarts met de Euro. Op dit moment al 1.04.
Het maakt de vakantie er niet goedkoper op.
eurusd 15052022.jpg
De euro zit om en nabij de laagste koers ooit.
groennom
Amerikafan
Berichten: 333
Lid geworden op: 08 aug 2011, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door groennom »

Kan slechter, kijk maar naar de jaren 80 (toen ik met mijn ouders naar Amerika ging) https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/37561weu
image.png
image.png (19.07 KiB) 3768 keer bekeken
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Old Faithful »

Deze keer begin ik met een kwartaalgrafiek die begint in 1978. Daarin zien we een steunlijn door de bodems van 1985 en 2000. De koers is dit kwartaal wel even onder die lijn geweest maar de lijn is nog niet met een slotkoers doorbroken. Hier zou dus een nieuwe bodem kunnen ontstaan. De laatste jaren is er sprake van een zijwaartse beweging met een ondergrens op 1.035.
Eurodollarkwartaal.JPG
In de weekgrafiek is de trend nog duidelijk dalend. Er is sprake van lagere toppen en lagere bodems en de koers beweegt onder het dalend evg40. Het laagste punt is 1.0394. Een koers duidelijk onder dit niveau zou zeer negatief voor de Euro kunnen zijn.
Eurodollarweek.JPG
Bij de laatste opleving is de koers boven de vorige top gekomen. Daar heeft de koers een pauze ingelast en zien we de laatste dagen een zijwaartse beweging rond het evg40. Dat zou de springplank voor een verdere stijging in de daggrafiek kunnen zijn.
Eurodollardag.JPG
Misschien is er een einde gekomen aan de daling van de Euro t.o.v. de Dollar. Maar zeker is dat nog lang niet.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote Buttes »

Hoi @Old Faithful
Misschien is er een einde gekomen aan de daling van de Euro t.o.v. de Dollar. Maar zeker is dat nog lang niet.
Inderdaad is het nog lang niet zeker.
Integendeel, het ziet er niet goed uit voor de Euro. En helaas maakt dat onze vakanties weer duurder.

Terwijl de ECB afgelopen donderdag, zoals verwacht, de rente van -0.5% naar -0.25% heeft verhoogd, had dit helaas geen positief effect op de Euro.
De markt maakt zich zorgen over "fragmentatie", dat de rente op schuldpapier van sommige eurolanden veel hoger is dan van landen als Nederland en Duitsland.

Daarnaast was de CPI (inflatiedata) in Amerika ongekend hoog (8.6%), wat betekent dat de Fed mogelijk de rente nog meer moet verhogen.

De Euro reageerde door te zakken van 1.07 naar 1.05.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Old Faithful »

Coyote Buttes schreef:
11 jun 2022, 09:44
Inderdaad is het nog lang niet zeker.
Dat is zeker zo. Mijn constatering dat het misschien zo is, is gebaseerd op lange termijn grafieken. De koers bevindt zich n.l. zich bij de steunlijn in de kwartaalgrafiek, de eerste grafiek in mijn vorige bericht.

In onderstaande maandgrafiek is te zien dat de koers na een daling sinds 2015 zijwaarts beweegt met onderkant net boven 1.03. Bodemvorming rond dat niveau is een mogelijkheid, geen zekerheid.
Euro-dollarmaand.JPG
Ik heb een cirkel rond de bodem van eind 2016/begin 2017 gezet. Dat proces nam enkele maanden in beslag. Het kan dus nog wel even duren voordat we kunnen constateren dat er werkelijk een bodem gevormd wordt.
Euro-dollardag.JPG
Door de daling van gisteren kan het scenario
Bij de laatste opleving is de koers boven de vorige top gekomen. Daar heeft de koers een pauze ingelast en zien we de laatste dagen een zijwaartse beweging rond het evg40. Dat zou de springplank voor een verdere stijging in de daggrafiek kunnen zijn.
naar de prullenbak. Het betekent echter (nog) niet het einde van mogelijke bodemvorming rond 1.03. Dat blijft naar mijn mening een mogelijkheid zolang de koers aan het eind van de maand niet duidelijk onder 1.03 staat.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote Buttes »

Vandaag is de euro significant door de ondergrens gebroken. Momenteel staat die 1.024.
Ik zie niet gebeuren dat de Euro nog terugveert.

Realiseer jullie dat de amerika vakantie vele honderden euro's duurder wordt.
In mijn geval, ik heb al een jaar geleden hotels geboekt, wordt mijn vakantie ( inclusief hogere brandstofprijzen) zo'n 2500 euro duurder.
Ik vind het niet grappig meer.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Old Faithful »

Het ziet er inderdaad niet al te best uit.

Is die 2500 Euro niet een vergissing? Het laatste jaar is de euro 13,7% minder waard geworden t.o.v. de dollar. Dat zou betekenen dat je zo'n 18000 euro betaalt voor hotelovernachtingen en brandstof :o .
Groet,

Old Faithful
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Timothy555 »

De hogere brandstofprijzen zijn waarschijnlijk de grote(te) boosdoener. Best mogelijk dat je bijvoorbeeld eerst $2200 budgetteerde, en nu tegen de $4000 moet aftikken, bijvoorbeeld.

Euro/Dollar heeft impact, maar nu ook weer niet zo’n impact.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Old Faithful »

Ah zo, ik koppelde die kostenstijging aan de daling van de dollar t.o.v de euro. Waarschijnlijk was dat niet terecht.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote Buttes »

@Old Faithful Foutje inderdaad
Is die 2500 Euro niet een vergissing?
1100 Euro duurder i.v.m. wisselkoers (autohuur, hotels, eten, entree, supermarkt, attracties, etc..)
500 Euro duurder i.v.m. hogere brandstofprijzen

Totaal 1600 Euro bij dollarkoers 1.02.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer