Sabbatical: hoe invullen?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pistolpete
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 dec 2015, 11:28
Aantal x V.S. bezocht: 7

Sabbatical: hoe invullen?

Bericht door Pistolpete »

Beste US liefhebbers,

Mijn vrouw en ik filosoferen erop los. Zo denken we aan een roadtrip in december dit jaar in de US, zomervakantie 2022 in de US, een second home, maar last but not least een sabbatical van 90 dagen in de US.

Het idee staat echt nog in de kinderschoenen en ik wil dus nog veel info inwinnen. Wat wel vast staat is dat het voor 2026 moet gebeuren, want daarna wordt onze kleine leerplichtig.

Waar lopen we tegenaan:
- we zijn geen camperfans/kampeer en zeker niet voor 90 dagen. Dus we denken aan een gemixte samenstelling van verblijven: bij familie, stukje camper, wat hotels, BenB's. We willen wel wat rondtrekken, minder heftig dan zonder koter, maar zeker geen vaste plaats. Iemand ervaring mee?
- reisperiode. Wat is slim? Lastige vraag als je niet weet wat we willen gaan doen enzo :). Veel NP's, dus niet te vroeg ivm sneeuw lees ik. We denken aan april/mei/juni. We willen het hoogseizoen vermijden.

Hoor graag jullie tips of linkjes naar eigen reiservaringen,
Pete
2013 Florida + Denver
2013 Michigan + Chicago
2014 Canada Zuid-Oost + VS Noord-Oost
2016 Route66 Chicago - St. Louis - vlucht - LV - LA
2017 Noord-West
2018 Midden-Noord
2019 Deep South + Glacier NP + Waterton
2020 Alaska of Zuid Oost (ging niet door)
thebruins
Amerikakenner
Berichten: 534
Lid geworden op: 07 jun 2005, 17:21
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Sabbatical: hoe invullen?

Bericht door thebruins »

Ik heb dat een aantal jaren geleden ook eens gedaan, 85 dagen door het hele westen. Ik ben toen in de periode oktober tot en met december gegaan wat me prima beviel. Niet zo druk overal, goede temperaturen in het het zuidwesten en westen. In Montana, South Dakota, etc... was het al wel een stuk frisser in die tijd maar geen sneeuw gezien in de wat lagere plekken dus camperen ging goed met hier en daar een hotel als het 's nachts echt onder nul kwam. Heb het uitstekend naar mijn zin gehad toen en veel gezien en gedaan, zou het zo weer doen (heb ik danook al weer 2x gedaan sinds die tijd ;-) ).

Ik denk dat je als eerste moet bepalen waar je ongeveer heen wilt/de meeste tijd wilt besteden, zodat je de beste periode kunt bepalen om te gaan. Daarna zullen de puzzelstukjes vanzelf wel op hun plek vallen.

Enige wat wat vreemd was, was dat ik geen auto kon huren voor 85 dagen op 1 contract. Als ik het me goed herinner, moest het contract in 2 stukken. Uiteindelijk maakte dat voor mij niet heel veel uit omdat ik in het midden van de 85 dagen 6 dagen in Las Vegas met vrienden had afgesproken en dus even geen auto nodig had.

Thuis had ik een soort van reisschema gemaakt maar daar ben ik al snel van af gestapt omdat je toch veel tijd hebt en het dus niet heel erg uitmaakt hoe je je dagen vult zolang je er maar van geniet en die dag doet wat je wilt doen. Een wat andere beleving dan wanneer je 3 weken gaat en wilt zien waar je voor bent gekomen.

Ik kan het alleen maar aanraden om te doen, en waarschuwen dat het verslavend is en het stukje vrijheid-behoefte in je enorm laat groeien :-)
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Sabbatical: hoe invullen?

Bericht door Hans B »

Plannen maken, altijd mooi :thumbup:
Wij reizen de laatste 20 jaar door Amerika, met onze camper.
Daarbij zijn er 8 reizen geweest van 60 dagen of langer (longuest 87 days).
En het moet gezegd het was heerlijk alleen al die vrijheid van s morgens geen verplichte wekker.
Verder hadden wij juist wel een schema, want het is overal zo indrukwekkend mooi, dat je overal extra lang wilt bliven en ook bij zo'n lange tijd komt er een einde. Dus mijn advies plan globaal wel iets, zodat je een stok achter de deur hebt en verder moet hoe jammer soms ook.
De beste periode hangt van veel dingen af. Niet alleen het jaargetijde, maar ook de hoogte waarop je zit is bepalend. Denk even aan Grand Canyon, Bryce, Yellowstone parken die op 2000m of hoger liggen. Daarentegen is het in LV van maart tot november meestal 40+.
Maak de rit niet te groot want dat is vaak wel ede neiging, "Less is More" is daarbij een goed uitgangspunt.
Afwisseling als je geen campeerdere of vaste hotelstamgast bent lijkt mij wel een goed ding.
Als je wat vast omlijndere plannen hebt is het makkelijker adviseren.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
johan1973
Amerikakenner
Berichten: 1197
Lid geworden op: 20 jul 2007, 10:57
Contacteer:

Re: Sabbatical: hoe invullen?

Bericht door johan1973 »

Ik heb alleen maar reizen van 5 tot 10 weken gedaan en vooral bij de langste reizen was het aanleiding om van oost naar west te reizen.
De eerste keer van Miami naar LA en de laatste keer van Houston naar Las Vegas.
De periode april-mei-juni is altijd heel goed bevallen. De laatste keer begonnen met Texas, met name tijd voor Big Bend NP en New Mexico. Houd er wel rekening mee dat Albuquerque en Santa Fe hoog liggen en vooral 's nacht koud kunnen zijn.

Je kunt inderdaad niet voor zo'n lange periode een auto huren, ik heb de auto ook geruild in Las Vegas.

Ik had ook wel een schema omdat sommige plekken (o.a. in of bij Big Bend) echt beter gereserveerd kunnen zijn, daar bespaar je tijd en geld mee. Plaatsen zoals Del Rio en Flagstaff kun je een dag vooraf nog boeken, want daar is altijd wel een Motel6 of een ander goedkoop ketenmotel.

Een idee zou zijn: beginnen in Miami/Atlanta/Houston en eindigen in SLC/Denver. Eerst door de zuidelijke staten van oost naar west en Colorado, South Dakota en Yellowstone voor het laatst bewaren. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van jullie wensen en waar familie woont.

Johan
Gebruikersavatar
Pistolpete
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 dec 2015, 11:28
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Sabbatical: hoe invullen?

Bericht door Pistolpete »

Bedankt voor jullie reacties met tips en strategieën. IK kan ermee aan de slag :)

Pete
2013 Florida + Denver
2013 Michigan + Chicago
2014 Canada Zuid-Oost + VS Noord-Oost
2016 Route66 Chicago - St. Louis - vlucht - LV - LA
2017 Noord-West
2018 Midden-Noord
2019 Deep South + Glacier NP + Waterton
2020 Alaska of Zuid Oost (ging niet door)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer