Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door Corv »

Wij hebben best vaak op KOA gestaan, kan er niks negatief over zeggen. Probeer eens de RV Parky app. Geeft een layer over Google maps met alle rv Parks in een gebied met alle voorzieningen, prijzen en reviews.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door Martin & Marianne »

FolkertvO schreef:
02 jan 2021, 19:36
Dank. Ik heb verschillende dag tot dag schema’s gemaakt via een commerciële website. Die zal ik wel delen als ik een keuze heb gemaakt. Maar eerst die keuze 😉. Gelukkig hebben we de tijd.
Mijn punt is nu juist dat het handig is om die routes te delen hier. Wellicht zitten daar dingen in die beter of anders kunnen. En dat zal het maken van een keuze makkelijker maken.

Wat campings betreft: in de parken sta je prachtig, midden in de natuur. Maar met weinig voorzieningen.
Op KIA campings heb je meestal wel een zwembad en bijvoorbeeld een minigolfbaan, maar qua ligging zit je daar vaak minder goed. Voor een camping onderweg is het wel een goede keuze.
En reserveren is in de parken zeker een must.

Marianne
FolkertvO
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2020, 19:27
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door FolkertvO »

Begrijp ik. Dit is dus een goede kanshebber:

https://tiogatours.nl/routeplanner/camp ... /66fd01a0/

Idealiter zou ik minder vaak 2 nachten ergens staan en vaker 3 nachten. Maar het aantal km staat dat niet toe denk ik. Sterker, er zit vaak een dag bij van 300km+ Daar zit mijn twijfel.

Daarom denk ik ook aan:
https://tiogatours.nl/routeplanner/camp ... /72c85643/
Of
https://tiogatours.nl/routeplanner/camp ... /4242f22b/
SilverState
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mei 2016, 14:25
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door SilverState »

Hi, mooie vooruitzichten! Hopelijk gooit Corona geen roet in het eten. Hier wil ik graag nog even kwijt dat ik het nu niet eens ben met Martin dat 4 volle dagen wat kort kan zijn voor Yellowstone. Ik ben er nu 2x geweest en in 2 dagen kan je al best veel zien daar. Tuurlijk je kan dan niet iedere geizer of hot spring zien, maar is dat ook echt nodig? In 2 dagen (in jullie geval 4) kan je makkelijk Old Faithful, Morning Glory (vonden wij erg mooi zie online wat foto's en https://en.wikipedia.org/wiki/Morning_Glory_Pool), Grand Canyon of the Yellowstone, Hayden Valley, Lower Geyser Basin en een aantal andere hot springs bekijken.
95: NY,PA,DC,VA,TN,LA,MS,AL,FL
08: AZ,UT,NV,CA
10: FL
jan-12: UT,ID,WY,CO,NV
13: NV,CA,AZ,UT
14: FL,GA,TN,KY,MS,LA
15: WA,BC,AB,MT,WY,ID,NV,CA,OR
16: NV,AZ,NM,CO,UT
17: NV,CA,HI
18: NV,AZ,UT,CO
18: CO,SD,UT,NV
19: NV,UT,AZ
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door Martin & Marianne »

@SilverState
Ik heb het dacht ik redelijk genuanceerd gezegd; Folkert geeft aan dat ze het rustig aan willen doen, vandaar mijn suggestie om wat meer tijd voor Yellowstone uit te trekken.
Ik had ook duidelijk mijn naam vermeld. :wink:
Martin & Marianne schreef:
02 jan 2021, 17:50
Als Yellowstone een van de belangrijkste doelen is en je niet verwacht dat je er snel nog eens komt dan zou ik daar toch meer tijd voor uittrekken dan de 5 nachten (= 4 volle dagen) die je noemt. Je wilt het rustig aandoen, én het is een enorm groot en druk park. Ik zou dan eerder aan 6 of 7 nachten denken. Maar dat is ook afhankelijk van wat de stops daarvoor en daarna zijn.

Marianne
Ja, het kan natuurlijk ook in 2 dagen/3 nachten. Maar dat is helemaal afhankelijk van wat je er wilt zien en doen. Met een aantal wandelingen, en een paar geisers en bijvoorbeeld wat rangeractiviteiten (het junior ranger programma is leuk voor kinderen) en drukke wegen, bizonopstoppingen en parkeerproblemen heb je echt wel veel tijd nodig.
Wij vinden het zelf bijvoorbeeld geweldig om tijd te nemen om een andere geiser dan de Old Faithful uit te zien barsten, bijvoorbeeld de Great Fountain Geyser. Dat kost je wel wat meer tijd omdat er een marge is van een uur of twee in de voorspelde uitbarstingstijd.

@FolkertvO
De routes zien er mooi uit, maar er zijn wel de nodige kanttekeningen bij te plaatsen. Zo trek je in de eerste route veel te weinig tijd uit voor Arches/Canyonlands, en ook voor Capitol Reef zou een extra overnachting mooi zijn. Daarnaast vind ik het te ver om in 1 dag van Yosemite (ik neem aan dat je Yosemite Village bedoelt) naar Tonopah te rijden. Dat geeft je te weinig tijd voor de Tioga Road. Ik zou stoppen in Tuolumne Meadows/Lee Vining.
Een rijdag van 300 km of meer op zijn tijd lijkt me geen bezwaar. Dat is vaak te verkiezen boven een paar korte rijdagen op stukken waar weinig te zien is. Als je de routes op het forum plaatst, hoor je wel wat te doen is en wat niet.

Marianne
FolkertvO
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2020, 19:27
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door FolkertvO »

Wederom een gewaardeerde reactie, Marianne.
Zo kom ik dus ook te weten dat er in Arches blijkbaar meer te zien is dan ik dacht. Ook daar zeker dus 3 nachten.
Die moet ik wel ergens vandaag plukken om de hele route te kunnen doen.
Tioga pass had ik meegenomen in de laatste dag Yosemite. Het zijn grove opzetten. Ik moet er nog echt induiken zoals jullie merken.

In de andere routes is er wat minder ‘haast’ voor mijn gevoel.
De vraag die wij onszelf moeten stellen is of Yellowstone de omweg waard is in deze route (en nog meer vanuit canada).
Welke route lijkt jullie het leukst voor jongens van (dan) 6 en 8?

Hoe doen anderen dit in hemels naam in 3-4 weken?
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4813
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Camperreis 6wkn USA of Canada

Bericht door michelly »

FolkertvO schreef:
02 jan 2021, 19:36
Daarbij vond ik ‘commerciële’ campings in Aus heel gaaf voor kinderen (waterpark etc). En niet altijd druk. In Amerika zie ik die niet, ook koa ziet er niet altijd zo mooi uit. Reserveren lijkt een must. In Canada is het vast ook druk maar kan ik wel enkele dergelijke campings vinden. Herkennen jullie dit?
Ik ben nog nooit in Australië geweest dus kan daar niet over oordelen maar wij kiezen juist vaak bewust voor campings in natuurparken. Lekker ergens aan een kabbelend riviertje zitten of in een meertje zwemmen. In mijn optiek veel leuker dan de KOA's en meeste andere commerciële campings. Daar sta je vaak dichter bij elkaar en vlakbij de weg. Ik ben me momenteel aan het verdiepen in een kampeerreis door Namibië. Daar ging ik ook van deze theorie uit maar het blijkt dat daar juist de commerciële campings ruimer van opzet zijn dan de staatsparken. Zo zie je maar weer dat het blijkbaar per land verschilt.
Mocht je interesse hebben kijk dan eens naar onze reisverslagen door de jaren heen (met en zonder kinderen) op https://www.michelly.nl/
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door Franciscus »

Mooie plannen. Wij zijn in 2019 6 weken in Australië geweest en hebben verschillende reizen in de VS gemaakt, waaronder ook een reis van 6 weken. Ik weet zeker dat het je goed zal bevallen, ongeacht welke route je kiest.

Als je in de zomer gaat en het liever niet te heet hebt dan is het zuidwesten misschien niet de meest logische keuze. Al moet ik zeggen dat wij daar ook in de zomer hebben rondgereisd en niet veel last van de hitte hebben gehad. Meer richting noordwesten is ook een goede keuze voor de zomerperiode.

Als je kinderen van zwemmen houden dan is het leuk om openbare zwembaden te bezoeken. In veel plaatsen zijn die aanwezig, in grotere plaatsen zelfs meerdere. Formaat en voorzieningen wisselen nogal, soms is het basic maar soms ook met glijbanen en duikplanken. Als je een route hebt gemaakt kan je het gemakkelijk via google opzoeken. De entreeprijzen zijn altijd laag en wij vonden het ook leuk dat er nauwelijks tot geen toeristen aanwezig zijn. Het is gericht op de eigen bevolking en die tref je daar dan ook aan, leuk om de Amerikanen in hun 'natuurlijke habitat' te observeren.

Campings zoals in Australië met veel voorzieningen voor kinderen (aquaparken e.d.) zoals de Big4 Holiday Parks e.d., heb ik in de VS nooit gezien. Veel mensen zijn wel te spreken over de KOA campings maar wij hadden daar juist de minste ervaringen. Vaak duur, niet gunstig gelegen en de voorzieningen regelmatig behoorlijk vervallen. Ons bevielen de campings met de minste voorzieningen, midden in de natuur, juist het beste. Die wisselden we dan af met campings in of nabij grotere plaatsen zodat we ook regelmatig naar zwembaden en speeltuinen konden.

De Junior-Rangerprogramma's zijn al genoemd, inderdaad een aanrader. Erg leuk voor de kinderen en zelf ga je ook met hele andere ogen naar een park kijken, je ziet dingen die je normaal niet zou zien.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
FolkertvO
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2020, 19:27
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door FolkertvO »

Dank voor de info! Goed om te horen.
Junior ranger programs lijken me super. Dat is echt meerwaarde.
Mbt campings: in Australië vonden wij de natuur campings ook heel gaaf. En big4 was er voor de leuke afwisseling maar is uiteindelijk geen must.

Noord-west is ook wel interessant idd, vooral ook omdat grote delen rustiger (of vooral minder druk) lijken te zijn dan zuid-west, als ik zo lees op dit forum en andere media.
Zeker met een camper is dit voor ons van belang. Omdat we met oudere kinderen wat eerder voor een autoreis zullen kiezen willen we nu een traject wat het beste bij een camper past (drukte parkeren, campings, temperatuur etc).
Als het dan minder highlights omvat, prima. Het gaat om het beleven van de reis!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door Almere vak V »

FolkertvO schreef:
05 jan 2021, 10:47
Noord-west is ook wel interessant idd, vooral ook omdat grote delen rustiger (of vooral minder druk) lijken te zijn dan zuid-west, als ik zo lees op dit forum en andere media.
Ik denk dat het vooral ligt aan de plekken die je wilt bezoeken en de tijd die je er wilt doorbrengen. Voor iedereen is dit verschillend en voor iedereen bepaald dit dan ook wat nu eigenlijk de norm is van te druk. En die zal niet voor iedereen hetzelfde zijn.

Jaren geleden moesten wij altijd erg lachen om die Chinezen die Europa in 14 dagen deden. Inmiddels ben ik er achter dat veel mensen die ik spreek hetzelfde proberen te doen. Maar dan met (grote) delen van Amerika. Ik vind het lastig om er een mening over te hebben. Sommige mensen willen zoveel mogelijk zien in een korte tijd. Andere mensen hebben tijd genoeg. De ene heeft jaren moeten sparen voor een dergelijke reis en wil er zoveel mogelijk uithalen. De ander zal zeggen ik kom volgend jaar weer ik sla links en rechts wat over. Voor alles is wat te zeggen.

Wij vertoeven inmiddels al jaren ergens tussen de 10 en 12 weken voornamelijk in Oregon, maar ook delen in Washington State. Wil je in 2 dagen wat leuke dingen zien in Oregon. Geen probleem. Wil je er 3 maanden leuke dingen doen. Heb ik ook genoeg tips voor je. Washington en Oregon zijn bij uitstek staten waar veel mensen wonen op een paar plekken. Maar waar het overgrote deel ervan leeg is, rustig is, waar je niemand tegenkomt. Wil je drukte? Die vind je meer dan genoeg in Seattle of Portland. Of probeer Eugene is als de Ducks thuis spelen tijdens het football seizoen. Ook de Outletmall in Woodburn op zondag is een aanrader als je over de koppen wilt lopen.

Maar als je het een beetje plant weet ik zeker dat je meer dan genoeg plekken kunt vinden waar je in relatieve rust kunt genieten van al het moois wat het Noordwesten te bieden heeft. In het Noordwesten topic staat een alfabout Oregon en Washington. Doe er je voordeel mee!

Ook wordt hier gesproken over het weer. Las Vegas hartje zomer zou ik nog een keer over nadenken als je niet echt iemand bent die van de warmte geniet. Maar als je denkt dat je in het Noordwesten met een jas en een lange broek de zomer doorbrengt heb je het mis. Ik moet echt goed in mijn geheugen graven wil ik in juli of augustus, maar ook juni of september me een slechte dag te kunnen heugen. Gemiddeld is het tussen de 25 en de 30 graden. Met regelmatig forse uitschieters naar boven toe. Ook een beetje een kwestie van de weersvoorspellingen volgen. Die zijn echt heel nauwkeurig. Ik heb me daar al regelmatig in vergist. Als het al een week 30 graden is en ze voorspellen de volgende dag regen. Dan gaat het ook echt regenen. Als het bij ons (45 minuutjes ten zuidwesten van Portland) prachtig weer is Weil dat niet zeggen dat het overal mooi weer is. Wij zijn regelmatig naar de kust gereden voor een dagje strand omdat het prachtig weer was om er ter plaatse achter te komen dat het ipv van 30 en zon, 10 graden en dichte mist was. Coastal Fog is echt een dingetje in Oregon. Je kan er overigens wel prachtige foto's van maken!

Houden je kinderen van zwemmen? Dan kan ik Silver Falls Park aanraden. Vaste plek voor mijn jongste dochter om op mooie dagen naartoe te gaan. Lekker aanklooien in, om, op, rond en achter watervallen, vaak combineren met een stukje raften op Santiam River en afsluiten met een burger en een shake bij de A&W in Stayton.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom, keus genoeg! Bepaald zelf je tempo en wat je graag wilt zien. Die 2 zullen niet altijd met elkaar overeenkomen. Maar gaan uiteindelijk wel zorgen voor een mooie reis!
FolkertvO
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 dec 2020, 19:27
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door FolkertvO »

Goede reactie, dank! Fijn om daar zo vaak te vertoeven, dan wordt het een tweede thuis.

Ik denk dat het tijd wordt jullie even met rust te laten 😉 en mijzelf beter in te lezen en te verdiepen. Dan zal ik met een finale keuze wel weer terugkeren 😎
Jumping Jack
Amerikafan
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 okt 2015, 07:39
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Noord Brabant

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door Jumping Jack »

FolkertvO schreef:
03 jan 2021, 19:54

De vraag die wij onszelf moeten stellen is of Yellowstone de omweg waard is in deze route (en nog meer vanuit canada).
Yellowstone is absoluut de moeite waard, persoonlijk vind ik dit het mooiste en veelzijdigste park wat ik tot nu toe bezocht heb...
2016: Zuidwest USA
2017: Noordwest USA incl. Yellowstone
2018: Zuidoost Australië
2019: Thailand
2020: Roadtrip New York-Miami
Dokus
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 feb 2014, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Nederland

Re: Rondreis 6 weken USA of Canada met camper

Bericht door Dokus »

Reken er op dat juli en augustus hoogseizoen is. Dus druk en vol. Kamperen in de Nationale parken kan wel, maar dat moet je zorgvuldig van te voren plannen. Zodra je kan boeken, zijn ze binnen een minuut of twee volgeboekt. Amerika heeft 300 miljoen inwoners. Die gaan ook op vakantie. Kijk elders op dit forum hoe dat boeken gaat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer