Corona en inenten?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Nou, dát inderdaad, dat je nét te laat zou zijn om je vakantie door te kunnen laten gaan, zou wel zuur zijn... ik vond het vorig jaar niet erg om een jaartje in Nederland te blijven, maar toen was het huis dat we in Limburg hadden gehuurd ook nog betaalbaar. Datzelfde huis is dit jaar in dezelfde periode maar liefst een derde duurder. Dat wordt mij toch iets te gortig voor een week lang weg zitten regenen op een vakantiepark in Nederland. En in september konden we nog zonder negatieve test naar Duitsland, dat zal er dit jaar in juni ook wel niet meer in zitten.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Frasi »

Het is inderdaad een grote gok. Een overigens die ik ook heb genomen.
Ik hou me nog vast aan de "belofte'' van De Jonge dat iedereen begin juli een prik moet kunnen hebben gehad.
Dus als 18+ begin juli geprikt worden, zou ik als 52-jarige toch al veel eerder aan de beurt moeten zijn geweest (gok, eind mei).
En al zou je als 20'er begin juli geprikt worden met Janssen, ben je vanaf midden juli ook volledig gevaccineerd.
Het wordt heel krap, maar ik houd hoop (helpt ook een beetje dat we pas op 4 augustus vertrekken).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona en inenten?

Bericht door Hard Rock Cafe. »

@AJ. In ieder geval goed de site van de overheid in de gaten houden. Ikzelf was veel eerder aan de beurt dan ik verwacht had. In de krant stond dat 1951- 52 aan de beurt was. Toen ik op de site keek kon 54-55 een afspraak maken. Gaat wel via DigiD. Ik mag overmorgen mijn eerste prik halen.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Ja, dat doe ik zeker! Zo kon mijn schoonmoeder eind februari sneller gevaccineerd worden dan verwacht, en ook mijn ouders van '51 hebben telefonisch al een afspraak gemaakt voordat de uitnodiging in de bus viel.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Corona en inenten?

Bericht door bedeve »

Dit is de site ;

Als jouw bouwjaar er niet bijzit gewoon de site 3 x per dag aanklicken om te zien waar ze zijn.
Je kunt gewoon online een afspraak maken ; dan heb je meer data en locatie keuze dan wanneer je gaat bellen.
Ik heb op die manier s ochtends om 06; 00 uur mijn afspraken gemaakt terwijl de brief met uitnodiging pas een week later kwam..

https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-v ... raak-maken
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Wat ik me overigens nog wel ineens bedacht. Aangezien blijkbaar zowel de registratie als de oproepen van de vaccins een enorme puinzooi is (zo kregen PGB-zorgverleners soms bijvoorbeeld meer dan één oproep: via de SVB en via de huisarts als ze in een bepaalde leeftijdscategorie vielen), zou het misschien best eens zo kunnen zijn dat er veel mensen die nu nog in de grote groep 'gezond 18-60' lijken te vallen, allang gevaccineerd zijn. Als PGB'er of als werknemer in de zorg bijvoorbeeld. Dat zou toch weer enkele tienduizenden mensen schelen waardoor het sneller kan gaan.

Ook las ik dat iemand die corona heeft/positief getest wordt, minimaal vier weken moeten wachten tot ze hun (enige, want één prik volstaat dan) vaccin krijgen. Even heel cru gedacht hoor, maar die honderdduizend+ mensen die de afgelopen weken positief zijn getest, komen dus op z'n vroegst pas weer eind mei in aanmerking voor het vaccin. Daardoor zijn anderen misschien weer eerder aan de beurt? En als ze degenen die zijn genezen, nou een vaccin geven waarvan je er normaal twee nodig hebt - en alle Janssen bewaren voor mensen die nog geen corona hebben gehad - zijn er meer mensen sneller volledig gevaccineerd.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Galapogos »

Dat zal in de uitvoering allemaal niet zo makkelijk gaan. Zo staat weliswaar centraal geregistreerd wie er positief is getest op covid, maar mag die informatie omwille van de privacy niet gebruikt worden binnen het vaccinatieprogramma. Personen die al COVID hebben doorgemaakt zouden dan dus zelf actief moeten aangeven dat zij de ziekte al hebben doorgemaakt en dus maar 1 prik nodig hebben. De processen kunnen daar natuurlijk wel op worden aangepast, maar ik zie dat zo snel nog niet gebeuren.

Even los hiervan: áls de VS alleen gevaccineerden toe gaan laten, is het nog maar de vraag hoe dat er dan uit gaat zien. Zijn alleen in de VS goedgekeurde vaccins geldig? Hoe moet je dan bewijzen welk vaccin je hebt gehad? Volstaat één prik dan ook, voor mensen die COVID al hebben doorgemaakt? (dat is volgens iets typisch Nederlands namelijk). Het lijkt me allemaal lastig op te tuigen. Een hoop vraagtekens in ieder geval. Het is natuurlijk ook prima mogelijk dat de VS helemaal geen toegang gaat beperken op grond van vaccinatiestatus, maar dat ze net als nu op basis van testresultaten blijven werken.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Ik vermoed dat ze voor Europeanen als eis zullen stellen dat de vaccins door de EMA zijn goedgekeurd. Dus (vooralsnog) Spoetnik en de Chinese vaccins niet, maar AstraZeneca wel. Anders zouden bijvoorbeeld ook veel Canadezen niet meer naar de VS mogen reizen die met AZ zijn gevaccineerd.
Hoewel je je dan wel weer kunt afvragen hoe ze het gaan doen met Britten. Die hebben immers hun eigen goedkeuringsinstantie.
Gebruikersavatar
Ineke
Amerikakenner
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 sep 2004, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Ineke »

Galapogos schreef:
28 apr 2021, 16:55
Hoe moet je dan bewijzen welk vaccin je hebt gehad?
Dat is eenvoudig, op het kaartje dat je ná de vaccinatie krijgt staat precies (batchnummer en al) welk vaccin gebruikt is. Ik heb de 1e prik gehad, na de 2e prik krijg ik een nieuw kaartje waarop de gegevens van beide vaccins staan.

gr, Ineke
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Galapogos »

Jawel, maar ik bedoel: hoe gaat de VS dat dan controleren, als ze dat al zouden willen controleren? Wij in Nederland hebben dan misschien een kaartje, in een ander land hebben ze weer een ander kaartje, in weer een ander land staat het in een app, etc. Het is voor de VS natuurlijk niet werkbaar als ze dat bij immigrations allemaal moeten weten en op waarde moeten beoordelen. Zoiets zou volgens mij alleen maar werken als er een internationale standaard voor is, en of die er snel komt valt te betwijfelen. Dat gele boekje dat we al sinds jaar en dag kennen wordt ook niet consequent gebruikt, omdat het maar voor een handjevol ‘gele koorts-landen’ relevant was/is. In EU-verband wordt er aan iets gewerkt. Misschien wil de VS daar iets mee m.b.t. inkomende reizigers met een EU nationaliteit, misschien ook wel helemaal niet. We moeten het maar afwachten.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

Burgemeester De Blasio van New York City heeft net aangekondigd dat de pandemie daar op 1 juli voorbij zal zijn. Tenminste, op die datum gaat hij de stad volledig openen.

De gouverneur van New York is overigens niet blij met de aankondiging.

Het laat echter wel zien dat men hier nu zo'n beetje een "mission accomplished"-mentaliteit krijgt.
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 564
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Corona en inenten?

Bericht door GoBucks »

Ineke schreef:
28 apr 2021, 18:04

Dat is eenvoudig, op het kaartje dat je ná de vaccinatie krijgt staat precies (batchnummer en al) welk vaccin gebruikt is. Ik heb de 1e prik gehad, na de 2e prik krijg ik een nieuw kaartje waarop de gegevens van beide vaccins staan.

gr, Ineke
Die dan wel slecht beveiligt is en vervalst kan worden......
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/ ... on-rcna802
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

GoBucks schreef:
30 apr 2021, 02:17
Die dan wel slecht beveiligt is en vervalst kan worden......
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/ ... on-rcna802
Tja, daar kon je natuurlijk de klok op gelijk zetten.

Ik denk dat het eigenlijk ook weinig uitmaakt, daar er geen onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende vaccinaties. Het vaccinatiebewijs van Iemand die het Chinese Sinovac (50% effectief) heeft gehad is gelijk aan dat van iemand die Prizer of Maderna (90+% effectief) heeft gekregen.

Dan hebben we het nog niet eens over mensen die een placebo hebben gekregen via de zwarte markt. Die zullen daar ook een vaccinatiekaart bij krijgen...
JanVoo
Amerikafan
Berichten: 128
Lid geworden op: 18 mar 2014, 12:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hilversum

Re: Corona en inenten?

Bericht door JanVoo »

Big Al schreef:
30 apr 2021, 02:34
[...]
Dan hebben we het nog niet eens over mensen die een placebo hebben gekregen via de zwarte markt. Die zullen daar ook een vaccinatiekaart bij krijgen...
Is dat in de VS 'een ding'? Misschien leef ik onder een steen, ben ik naïef of speelt het hier (in Nederland) gewoon niet (of alle drie :wink: ) maar ik heb daar hier nog niks over gehoord dat er mensen zijn die een illegaal vaccin proberen te bemachtigen.

Maar sowieso vrees ik wel een beetje voor die bewijsvoering. Zal je net zien dat we op tijd voor onze vakantie gevaccineeerd zijn, maar dat het de GGD niet lukt om een degelijk vaccinatiebewijs te verstrekken :blink:
1997 Memphis (Elvis tour)
2014 Zuid-Westen
2016 Texas
2017 Muzieksteden (Chicago, Memphis, New Orleans, Atlanta, Nashville, Detroit)
2019 SXSW (Austin, TX) + Florida
2022 Noord-Westen
2024 Noord-Oosten (n.t.b.)
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

Namaak-vaccins zijn al gevonden in Mexico, Polen, Zuid Afrika en China. De meest recente vondst betrof water en antirimpelmedicatie met Pfizer-etiketten.

Volgens Interpol zijn dit soort vondsten slechts het topje van de ijsberg.

https://www.fiercepharma.com/pharma/cou ... and-mexico
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Ik lees net dat mensen van bouwjaar 1961 in Nederland al kunnen bellen voor het maken van een vaccinatieafspraak. To whom it may concern: doe er je voordeel mee!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona en inenten?

Bericht door mtl »

Volgens mij kan dat pas toch als je een brief hebt gekregen waarin staat dat je een afspraak kan maken? Heb gisteren een brief gekregen en ben van een later bouwjaar en zit ook niet in een risicogroep.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Je hoeft niet altijd op de brief te wachten, in veel gevallen kun je al voordat de brief komt, een afspraak maken. Mijn ouders en schoonouders hebben het alle vier op die manier gedaan: de media in de gaten houden of de site van de GGD-GHOR, waar ook vaak een update verschijnt dat een bepaald geboortejaar al online of telefonisch en afspraak kan maken, voordat de uitnodiging in de bus valt.

Op dit moment kan - officieel - iedereen vanaf 1954 al een afspraak maken, ook als je de brief nog niet hebt. Maar ik hoorde van iemand uit '61 die het ook al was gelukt. De jaren 60-56 vallen er natuurlijk tussenuit omdat die categorie via de huisarts al is opgeroepen voor AstraZeneca.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Corona en inenten?

Bericht door bedeve »

Voor @mtl en anderen die het idee hebben dat de uitnodigingsbrief bepalend is :
Niet daarop wachten !!
bedeve schreef:
28 apr 2021, 14:35
Dit is de site ;

Als jouw bouwjaar er niet bijzit gewoon de site 3 x per dag aanklicken om te zien welke bouwjaren ze nu uitnodigen , en wanneer ze bij die van jou zijn.
Je kunt gewoon online een afspraak maken ; dan heb je meer data en locatie keuze dan wanneer je gaat bellen.
Ik heb op die manier s ochtends om 06; 00 uur mijn afspraken gemaakt terwijl de brief met uitnodiging pas een week later kwam..

:thumbup:

https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-v ... raak-maken


Voor alle duidelijkheid : Dit is de link
https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-v ... raak-maken


:clap:
Laatst gewijzigd door bedeve op 30 apr 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
sep
Amerikakenner
Berichten: 701
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona en inenten?

Bericht door sep »

Dit klopt. GGD wil liefst dat iedereen online een afspraak maakt VOORDAT je de brief hebt gekregen! Mijn man kreeg de brief twee weken na zijn eerste vaccinatie, ik tien dagen erna. Ze doen dit om zo snel mogelijk door te kunnen, anders vallen er gaten omdat iedereen eerst op die brief wacht. Als je per telefoon wilt afspreken moet je wél op de brief wachten.

Saskia
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer