Corona en inenten?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

Achteraf is het makkelijk praten of iets wel of niet heeft gewerkt, maar zullen we aub met elkaar afspreken dat we er gezamenlijk zoveel mogelijk aan proberen te doen wat in onze mogelijkheden ligt?
Als daar een vaccin bijhoort wat voor 94,5% werkt, kunnen we dat dan aub door iedereen laten innemen?

Of gaan we vanaf nu onze vraagtekens zetten bij elke neus spray en elk griep vaccin dat elk jaar wordt aangepast?

Een mondkapje draag je toch niet alleen voor jezelf? Als je een beetje om anderen geeft, die misschien wel kwetsbaar zijn, doe je er toch alles aan om te proberen 1,5m afstand te houden? Hoe moeilijk is dat?
Noem het wat mij betreft niet asociaal, noem het onfatsoen en onverschilligheid.

Ik sluit me helemaal aan bij wat @Almere vak V hier schrijft, het is blijkbaar stoer om overal tegen aan te schoppen wat je niet zint...
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona en inenten?

Bericht door ClaireVHaut »

@Terpies ik snap dat ook niet zo goed.. Waarom toch overal tegen zijn. Ik draag mondkapje en hou me aan de maatregelen. Niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn 75 jarige moeder, mijn beste vriendin etc. etc.. Als we allemaal ons steentje bij dragen zijn we er hopelijk snel doorheen.

Vaccinatie heb ik ook geen moeite mee..
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

Ik vind het een beetje vreemd om te zeggen dat "iedereen overal tegen is". Maatregelen nemen vind ik bijvoorbeeld uitstekend en ik doe daar dan ook van harte aan mee. Maar er is een groot verschil tussen thuiswerken, maskers dragen, niet bij vrienden of familie op bezoek gaan, niet naar musea gaan, zo min mogelijk boodschappen doen aan de ene kant en anderzijds een vloeistof laten inspuiten waarvan de lange-termijneffecten nog niet bekend (kunnen) zijn.

Ik ben niet zozeer tegen op alle farmaceutische bedrijven (heb zelfs een sollicitatiegesprek bij een van de grootste gehad en kreeg de baan aangeboden), maar ze hebben in het verleden toch ook wel keer op keer weer bewezen dat ze ons vertrouwen niet zonder meer verdienen. Hetzelfde geldt voor politici. "Trust, but verify", om Ronald Reagan maar weer eens te citeren.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door PSVwally »

en anderzijds een vloeistof laten inspuiten waarvan de lange-termijneffecten nog niet bekend (kunnen) zijn.
Hou er wel rekening mee dat dit vaccin in zekere mate al jaren in de maak is. In zekere zin zijn ze dit door Sars en Mers al aan het ontwikkelen. Ja, covid is een andere streng en je hoort nu al dat er een duidelijk verschil zit tussen de vaccins. De een werkt duidelijk beter voor de jongere generatie en de andere zien ze voor ouderen een duidelijke plus. In sommige landen (rusland, china bv waar er al een tijd mensen worden ingespoten) gaan ze er misschien iets anders mee om, maar ik kan me niet voorstellen dat ze hier een risico gaan nemen een vaccin bij mensen in te spuiten wat extreem gevaarlijk zou zijn, ook qua langetermijn bijwerkingen.
Zoals de Jonge zei is het de bedoeling om eerst een bepaalde groep ouderen en zorgmedewerkers te enten. Maar als een ander vaccin eerder wordt goedgekeurd kan het zomaar zijn dat er eerst andere doelgroepen aan de beurt zijn.
Ik vraag me wel af wat ze doen als blijkt dat hier straks ook weer commerciele bedrijven of zolderkamer sjamanen zich in gaan mengen die met allerlei duistere brouwsels voordoen dat ze ook een vaccin hebben dat je voor €150 kunt kopen op het internet.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Het toedienen van een injectie is een voorbehouden handeling die je alleen mag uitvoeren als je over een BIG-registratie beschikt, dus ik denk dat alleen op basis daarvan die zolderkamersjamanen strafbaar zijn, ook al zouden ze bij wijze van spreken alleen water injecteren.

Commerciële partijen zoals Thuisvaccinatie.nl bijvoorbeeld werken ook alleen met gediplomeerde en geregistreerde (basis)artsen. Ik zou er wel op vertrouwen dat die het 'echte' vaccin toedienen en dat dat zorgvuldig gebeurt (en dat ze het correct in je vaccinatieboekje noteren). Maar ik vraag me af of dat de eerste tijd aan de orde is, met de schaarste aan vaccins die er is en het feit dat de farmaceuten die volgens mij alleen aan overheden mogen verkopen. Ik denk dat het het eerste jaar alleen maar via de GGD's kan/zal gaan, alleen vanwege die schaarste
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona en inenten?

Bericht door mtl »

In Rusland hebben ze al een tijdje een vaccin en het inenten is al aan de gang. Maar de vraag is hoe betrouwbaar dat vaccin Spoetnik V is. De EU is er zeer wantrouwig over en ook in Rusland is er de nodige twijfel onder de bevolking. De EU is er niet blij mee dat een van hun leden Hongarije ook belangstelling heeft voor dat vaccin.
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona en inenten?

Bericht door Timb »

Ik vind in ieder geval dat iedereen de keuze moet hebben of hij/zij wel of niet gevaccineerd wil worden. Gelukkig is bijna de hele kamer (op VVD en D66 na) het daar mee eens. Ik bedoel als niet gevaccineerde mensen een gevaar zijn voor mensen die wel gevaccineerd zijn dan betekend het toch dat het vaccin niet werkt? Dus iedereen die graag een vaccin wil vooral doen als je je daardoor beter voelt. Voor de mensen die het niet willen ook prima.

En nu ga ik kijken naar een mooie reis volgend jaar naar Amerika die we hopelijk weer kunnen maken.
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Corona en inenten?

Bericht door Grouchy »

Als zakenreiziger of toerist ontkom je er denk ik in de toekomst niet aan.
Veel staten, instellingen, bedrijven en misschien ook (reis/annulerings)verzekeringen zullen zeggen, principes zijn leuk maar we vinden de gezondheid van onze mensen en de eventuele bedden die ze bezet houden & bijbehorende kosten n.a.v. COVID-19 toch net iets belangrijker.

Sowieso wil je in bepaalde 2e en 3e wereldlanden niet ziek worden.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Timb schreef:
25 nov 2020, 10:22
Ik bedoel als niet gevaccineerde mensen een gevaar zijn voor mensen die wel gevaccineerd zijn dan betekend het toch dat het vaccin niet werkt? Dus iedereen die graag een vaccin wil vooral doen als je je daardoor beter voelt. Voor de mensen die het niet willen ook prima.
Het probleem is alleen dat het zo dus niet werkt. De vaccins die er nu zijn, zijn tussen de 75% en 93% effectief. Dat betekent dus dat je, ook al ben je ingeënt, niet zeker weet of je wel helemaal beschermd bent. Dat is geen probleem als de vaccinatiegraad zo hoog is dat het virus als vanzelf uitdooft omdat al die gevaccineerde mensen als het ware een verdedigingsmuur vormen voor de mensen bij wie het vaccin niet optimaal werkzaam is, of voor mensen die niet gevaccineerd kúnnen worden vanwege bijvoorbeeld immuniteitsproblemen. Als niet genoeg mensen zich laten vaccineren, vallen er gaten in die muur en zijn de mensen uit die laatste categorie dus de klos.

Oftewel: jij hebt wettelijk gezien wel de individuele keuze om je niet te laten inenten, maar met die keuze breng je wel de volksgezondheid in gevaar.

Ik zou het persoonlijk niet raar of onwenselijk vinden als die individuele keuze dan ook individuele gevolgen zou hebben in de vorm van bijvoorbeeld geen toegang tot vliegtuigen, concerten, musea of het theater.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Corona en inenten?

Bericht door dutchie_in_boston »

Terpies schreef:
24 nov 2020, 21:57
Achteraf is het makkelijk praten of iets wel of niet heeft gewerkt, maar zullen we aub met elkaar afspreken dat we er gezamenlijk zoveel mogelijk aan proberen te doen wat in onze mogelijkheden ligt?
Als daar een vaccin bijhoort wat voor 94,5% werkt, kunnen we dat dan aub door iedereen laten innemen?....
Sputnik V is meer dan 95% effectief 21 dagen na 2e injektie, misschien moeten we die maar gaan ophalen? Da's wel zo fatsoenlijk.
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

@dutchie_in_boston Als het werkt, prima toch. Is volgens jou een vaccin uit de US of China betrouwbaarder?
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Corona en inenten?

Bericht door dutchie_in_boston »

Terpies, 'als het werkt' en daar zit het 'em in. Voor mij dan. Want het werkt, zegt de Russische overheid. Maar ik ga eerst zien hoe moediger mensen zoals jij op een vaccin reageren.

Ik vraag me af als de ene mRNA vaccin niet bij je aanslaat, is een andere dan veilig om te injecteren? En zou die dan wel kunnen werken? Kan je daarna alsnog een adenovirus-gebaseerde vaccin halen? Ik had covid in februari, antibodies in maart maar niet meer in juni. Hoe lang ben je immuun na een injectie? Moeten we elke paar maanden voor een booster?

Ik ga mijn Thanksgiving pie bakken, daar weet ik het proces en the outcome van :lol:.

Edit: en hier moest ik net aan denken: een vaccin zorgt er voor dat je niet ziek wordt. Maar je kunt nog geïnfecteerd raken en zelfs anderen besmetten. Dat zie je wel weer met de nieuwe kinkhoest vaccin. Maar dat is nu moeilijk te onderzoeken, dat kost veel tijd.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

Doctors say CDC should warn people the side effects from Covid vaccine shots won’t be ‘a walk in the park’
https://www.cnbc.com/2020/11/23/covid-v ... park-.html

While the symptoms were uncomfortable, and at times intense, the participants said they often went away after a day, sometimes sooner, and that it was better than getting Covid-19.
Kijk, dat is nu het type berichtgeving waar ik achterdochtig van wordt. "Often"? Covid-19 patiënten hebben ook "often" helemaal geen symptomen. Bovendien is de ziekte "generally" niet fataal. Met dat soort generalisaties schieten we niets op. Slechte journalistiek of een agenda? Of beide?

Vervolgens:
One North Carolina woman in the Moderna study who is in her 50s said she didn’t experience a fever but suffered a bad migraine that left her drained for a day and unable to focus. She said she woke up the next day feeling better after taking Excedrin but added that Moderna may need to tell people to take a day off after a second dose.

“If this proves to work, people are going to have to toughen up,” she said. “The first dose is no big deal. And then the second dose will definitely put you down for the day for sure. ... You will need to take a day off after the second dose.”
Dit zegt natuurlijk niets over the effecten op lange termijn. Maar als de producent dit soort informatie al niet naar voren brengt, terwijl het natuurlijk binnen de kortste keren algemeen bekend wordt, is het dan zo vreemd om te vermoeden dat er ook minder duidelijke neveneffecten zijn?

Het zit me ook dwars dat de farmaceutische bedrijven verzoeken hebben ingediend om vrijgesteld te worden van verantwoordelijkheid in het geval er ernstige neveneffecten blijken te zijn. Geeft dat niet aan dat ze er zelf ook niet volledig van overtuigd zijn dat het echt veilig is?
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona en inenten?

Bericht door Old Faithful »

dutchie_in_boston schreef:
26 nov 2020, 18:25
Ik had covid in februari, antibodies in maart maar niet meer in juni.
Dat betekent niet per se dat je niet meer beschermd bent.
Ook in Nederland daalt het niveau van antistoffen tegen coronavirus, constateert Sanquin. In een meting over de afgelopen weken werd bij 4,1% van de donors antistoffen gevonden, tegen 5,4% afgelopen mei.

Professor Hans Zaaijer van Sanquin benadrukt dat de gedaalde antistoffenniveaus niet hoeven te betekenen dat mensen ook weer vatbaar zijn voor het virus. “Het lichaam bouwt tijdens en na zo’n infectie ook immuungeheugen op. Dat betekent, dat bij een nieuwe infectie, het lichaam razendsnel weer antistoffen op kan bouwen. Een virus kan zo alsnog snel opgeruimd worden.” De daling van de antistoffen treedt niet bij iedereen op. Een flink deel van de donors met antistoffen houdt nog steeds een hoog niveau van antistoffen.
Bron: https://www.sanquin.nl/over-sanquin/per ... jk-gedaald

Uit een studie van het RIVM
Uit de laatste onderzoeksronde blijkt dat bij ruim 90% van de mensen bij wie antistoffen tegen SARS-CoV-2 in het bloed zijn gevonden, ruim 6 maanden later nog steeds antistoffen in het bloed aanwezig zijn. Het gaat hierbij om het type antistof IgG Immunoglobulin G . Dit is uiteindelijk het belangrijkste type antistof, want deze zorgt voor bescherming op de lange termijn. Ook blijkt dat de antistoffen in de 6 maanden sterker zijn geworden. Ze binden zich beter aan het virus en daarom zijn minder antistoffen nodig om hetzelfde werk te doen.
Blijkbaar zijn er meerdere types afweerstoffen die ook niet allemaal in gelijke mate belangrijk zijn.
Groet,

Old Faithful
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

Big Al schreef:
26 nov 2020, 19:12
Het zit me ook dwars dat de farmaceutische bedrijven verzoeken hebben ingediend om vrijgesteld te worden van verantwoordelijkheid in het geval er ernstige neveneffecten blijken te zijn. Geeft dat niet aan dat ze er zelf ook niet volledig van overtuigd zijn dat het echt veilig is?
Volgens mij heeft dit te maken met de druk waaronder ze staan om een middel op de markt uit te brengen.
Als een testfase voor een medicijn normaliter 5-10 jaar is, en er wordt van een COVID vaccin verwacht dat het binnen 6-12 maanden op de markt gebracht wordt (al dan niet gedwongen door de overheid), dan snap ik dat een fabrikant zich tegen eventuele aansprakelijkheid wil indekken.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7899
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Pete.Z »

vana schreef:
22 nov 2020, 16:36
Pete.Z schreef:
21 nov 2020, 17:02
Ik zou alleen vaccineren als ik zonder niet zou kunnen reizen, een maatregel die ik eigenlijk wel verwacht.
Ik heb niets principeels tegen vaccins, en ben er van overtuigd dat ze werken, maar zelf heb ik er geen behoefte aan. Tenzij er dus bepaalde voordeeltjes aan vastzitten, zoals reizen of concertbezoek.
Maar zou je er niet aan mee willen werken dat er een zo hoog mogelijk percentage gevaccineerderden komt? Zodat er groepsimmuniteit kan komen? Als je op zich niets tegen inenten hebt is het toch niet zoveel moeite om je te laten vaccineren voor een ander?
Het zal er ook vast van komen, mijn vrouw werkt in de zorg, en ik heb zelf ook veel contact met klanten, dus ja, uiteindelijk doe ik het vermoedelijk wel. Het is gewoon dat ik altijd probeer zo ver mogelijk van alle medicatie en dergelijke te blijven, ik slik zelfs geen aspirientje....
Niks principieels of zo, gewoon een afwijking..... :wink:

(En als kind en “jong volwassene” heb ik veel inentingen nooit gehad om dat ik een allergie had voor sommige entstoffen, iets wat me ook altijd wat huiverig heeft gemaakt voor inentingen)
RCRD
Amerikakenner
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 okt 2010, 21:33

Re: Corona en inenten?

Bericht door RCRD »


Het is gewoon dat ik altijd probeer zo ver mogelijk van alle medicatie en dergelijke te blijven, ik slik zelfs geen aspirientje....
Niks principieels of zo, gewoon een afwijking..... :wink:
Precies dat is de reden waarom ik me niet ga laten vaccineren.
Ik ga richting de 50 en ben echt haast nooit ziek. Nooit iets gedeclareerd , nooit naar een dokter, geen medicijnen en top fit.
Waarom zou ik me dan zo'n spuit laten zetten wat ik toch zie als een (klein) risico?
Nee,, doe ik niet. Dan maar geen Amerika voorlopig als het niet anders is. Maar ik geloof sowieso niet dat dat lang stand zal houden.

Thuis sneltesten heb ik veel meer vertrouwen in dan een vaccin.
Laatst gewijzigd door RCRD op 28 nov 2020, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
08 FL
11 LA / LA
12 SF - LV
13 Denver - LV
14 NY - CND - NY
15 LA - LV
16 SF - LV
17 LV
18 VC - ST - LV - LA
18/19 LV - SD
19 LV
19/20 LV - PHO
20 FL FR
21 Cruise
22 LV
22 LV
22/23 LV
23 LV
23 Nevada / LV
24 Cruise Bahama's / LV
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona en inenten?

Bericht door mtl »

Het Oxfordvaccin van AstraZeneca loopt in ieder geval meerdere maanden vertraging op.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Dat kan, maar is nog geen zekerheid. Bovendien zou dat 'foutje' wel eens positief kunnen blijken te zijn:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ee ... ~b8cdfa29/
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

GJ schreef:
28 nov 2020, 10:50
Dat kan, maar is nog geen zekerheid. Bovendien zou dat 'foutje' wel eens positief kunnen blijken te zijn:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ee ... ~b8cdfa29/
Een geluk bij een ongeluk. Maar het geeft wel aan dat de haast fouten leidt. Al zit er veel te veel onnodige (administratieve) vertraging in het gebruikelijke proces, de bestaande protocollen zijn er niet voor niets.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer