Corona en inenten?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona en inenten?

Bericht door Tipsy_1 »

AZ is hier in de US toch niet goedgekeurd? Enkel Pfizer, J&J en Moderna zijn bij mijn weten voor emergency use FDA approved?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Galapogos »

AZ is inderdaad niet goedgekeurd voor gebruik in de VS door de FDA. Maar dat heeft helemaal niets te maken met het al dan niet kunnen inreizen in de Verenigde Staten, zoals al vaak benoemd hier in dit topic.

Op dit moment is vaccinatiestatus überhaupt niet relevant bij het afreizen naar de Verenigde Staten. Of dat in de toekomst verandert weet niemand, al heeft de VS regelmatig laten weten dat het vereisen van vaccinaties niet in de lijn der verwachtingen ligt.

Áls de VS al eisen zou gaan stellen aan het gevaccineerd zijn van binnenkomende reizigers, dan is nu uiteraard nog niet bekend welke eisen de VS op dit punt dan mogelijk zou kunnen gaan stellen.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Inges »

Galapogos schreef:
06 jul 2021, 23:18
Áls de VS al eisen zou gaan stellen aan het gevaccineerd zijn van binnenkomende reizigers, dan is nu uiteraard nog niet bekend welke eisen de VS op dit punt dan mogelijk zou kunnen gaan stellen.
Doen wij niet precies hetzelfde? De EU heeft reizen open gezet voor reizigers uit de USA die gevaccineerd zijn.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ursula-von
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Galapogos »

Dat artikel van RTL is achterhaald. De VS wordt door Nederland als veilig land beschouwd. Amerikanen mogen ‘gewoon’ naar Nederland reizen. Zelfs als ze niet gevaccineerd zijn. Ze hoeven ook geen negatieve testuitslag te laten zien. Zie https://www.government.nl/topics/corona ... list-entry

En al zou er vanuit de Nederlandse overheid wél om een vaccinatiebewijs gevraagd worden, dan betekent dat nog altijd niet naar de VS dat van Nederlanders ook gaat vragen, laat staan dat dan nu al vast zou staan wat de exacte voorwaarden (toegestane vaccins, etc.) zouden zijn.

Tot dusverre heeft de VS steeds aangegeven dat het niet in de lijn der verwachtingen ligt om een vaccinatiebewijs te gaan vereisen van binnenkomende reizigers. Dat doen ze op dit moment overigens ook niet voor de landen waar vandaan men nu al naar de VS mag reizen.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona en inenten?

Bericht door Tipsy_1 »

Ja de grens is dicht - dus vaccine doet er niet toe. Maar er zijn hier evenementen waarvoor je je vaccinatie moet aantonen, ik denk dat AZ in zulke gevallen niet telt. Op bepaalde colleges bvb moet je ook gevaccineerd zijn, ik weet niet hoe dat werkt.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Galapogos »

Dat is inderdaad een goede vraag. Dat zal waarschijnlijk ook niet in iedere situatie hetzelfde zijn. Een tijdje geleden waren concerten van o.a. Bruce Springsteen en Foo Fighters in het nieuws. Uiteindelijk was AZ daar ook in orde. Er waren namelijk behoorlijk wat Canadezen boos die anders buiten de boot zouden vallen.

Maar hoe dat op andere plekken zit weet ik ook niet. Het scheelt dat AZ dan wel niet FDA approved is, maar wel WHO approved.
noname4
Amerikafan
Berichten: 280
Lid geworden op: 13 mar 2016, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona en inenten?

Bericht door noname4 »

Ondanks vele telefoontjes naar de GGD en pogingen daartoe (telkens overbelast) werkt mijn corona app nog niet. De tweede vaccinatie van 21 juni is niet zichtbaar. Als je nu straks naar Frankrijk gaat en je wilt naar een restaurant en je hebt die app dus niet, dan moet je je elke twee dagen laten testen agv de nieuwe aangescherpte regels aangekondigd door Macron vandaag.

Zonder die app (kan dus ook geen QR code printen) kan je straks nog maar weinig.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Frasi »

@noname4 : Als je (met DigiD) inlogt op mijn.rivm.nl zie je dan wel beide vaccinaties?
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
noname4
Amerikafan
Berichten: 280
Lid geworden op: 13 mar 2016, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona en inenten?

Bericht door noname4 »

nee. het schijnt een veelvoorkomend probleem waar geen oplossing voor is
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona en inenten?

Bericht door Almere vak V »

Frasi schreef:
12 jul 2021, 22:28
@noname4 : Als je (met DigiD) inlogt op mijn.rivm.nl zie je dan wel beide vaccinaties?
Duurt meestal een paar weken. Tenminste als je bij de GGD bent gevaccineerd. Als je niet via de GGD bent gevaccineerd kan het nog (veel...) langer duren...
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona en inenten?

Bericht door boonens »

Het duurde bijna 4 weken voordat mijn vaccinatie van begin juni in Mijn RIVM verscheen. Mijn tweede vaccinatie van afgelopen zaterdag staat er echter nu al in. Allebei gezet door de GGD. Het is dus buitengewoon onvoorspelbaar.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Frasi »

Almere vak V schreef:
13 jul 2021, 09:55
Duurt meestal een paar weken. Tenminste als je bij de GGD bent gevaccineerd. Als je niet via de GGD bent gevaccineerd kan het nog (veel...) langer duren...
Ik ben gevaccineerd bij de GGD Utrecht en het duurde 1/2 dag: de 2e prik stond er de volgende ochtend al in. De 1e prik controleerde ik na 2 dagen en die stond er toen ook al in. Dus het kán wel snel...
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

Ik heb drie dagen geleden mijn 2e vaccinatie gehad en hij staat nu al in de app. Ik ben via een huisartsen collectief gevaccineerd.
Ik krijg wel de mededeling dat ik nog geen QR code krjjg, die wordt automatisch geldig over 11 dagen
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona en inenten?

Bericht door Almere vak V »

vana schreef:
13 jul 2021, 13:10
Ik heb drie dagen geleden mijn 2e vaccinatie gehad en hij staat nu al in de app. Ik ben via een huisartsen collectief gevaccineerd.
Ik krijg wel de mededeling dat ik nog geen QR code krjjg, die wordt automatisch geldig over 11 dagen
Dat komt doordat je pas na 14 dagen beschermd zou zijn. In jouw geval 11 plus 3.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

@Almere vak V
Daar ben ik van op de hoogte
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona en inenten?

Bericht door BonnyR »

noname4 schreef:
12 jul 2021, 22:21
Ondanks vele telefoontjes naar de GGD en pogingen daartoe (telkens overbelast) werkt mijn corona app nog niet. De tweede vaccinatie van 21 juni is niet zichtbaar. Als je nu straks naar Frankrijk gaat en je wilt naar een restaurant en je hebt die app dus niet, dan moet je je elke twee dagen laten testen agv de nieuwe aangescherpte regels aangekondigd door Macron vandaag.

Zonder die app (kan dus ook geen QR code printen) kan je straks nog maar weinig.
De app verwijderen en opnieuw downloaden wil ooknog wel eens helpen. Bij mij in ieder geval wel.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Loek »

Ik vraag me af waarom dat via een app moet. Hier in de US krijg je een kaartje mee, met daar op wanneer en waarmee je bent ingeënt. Werkt ook. Lijkt me een stuk eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Galapogos »

De voornaamste winst lijkt me dat het minder fraudegevoelig is. Als je zo’n code scant dan zie je iemands naam. Als je dan tevens om legitimatie van die persoon vraagt kun je er toch redelijk zeker van zijn dat de person die voor je staat daadwerkelijk gevaccineerd / hersteld / negatief getest is.

Met papieren bewijzen zou denk ik veel meer worden gesjoemeld. Nu met de QR-codes gebeurt dat hier in Nederland trouwens ook, maar dat komt dan doordat de controle gewoon niet goed is. Er wordt bijvoorbeeld niet naar legitimatie gevraagd.

Een ander voordeel van die QR-codes is dat het zorgt voor één systeem dat in de hele EU (en nog enkele andere landen) bruikbaar is. Op eenzelfde eenduidige manier een ‘papieren Europees bewijs’ introduceren was gewoon op geen enkele manier haalbaar toen men een half jaar geleden begonnen is met vaccineren. Gewoon omdat er eerst eindeloos overlegd moet worden zoals dat altijd gaat in de EU, en dat je ondertussen natuurlijk wél wil beginnen met vaccineren.

De QR-code hoef je trouwens niet per sé in een app te laden. Je kunt ook gewoon met je DigID inloggen op een overheidswebsite en dan een pdf’je met die code downloaden. Die kun je vervolgens printen.

Hoe dan ook, ik heb voor alle zekerheid ook maar voor een papieren bewijs gezorgd in de vorm van het welbekende gele boekje zoals dat al jaren wereldwijd gebruikt wordt. Want het is nog maar de vraag in hoeverre de Europese QR-code je ook buiten de EU gaat helpen.

Overigens zou het theoretisch wel degelijk kunnen. Als een land als de VS zou besluiten Europese QR-codes te accepteren als vaccinatiebewijs, zouden ze daar volgens mij zonder veel problemen mee aan de slag kunnen. Ik kan me voorstellen dat dat desnoods ook kan zonder daadwerkelijk aan de grens bij immigrations te scannen. Laat mensen gewoon hun reis naar de VS vooraf digitaal aanmelden, en als onderdeel daarvan hun eigen QR-code scannen/uploaden. Volgens mij moet dat technisch allemaal wel mogelijk zijn. Iemands identiteit wordt vervolgens sowieso nog gecheckt bij immigrations.

Maar goed, ik snap wel dat de VS daar niet aan wil. Want stel je voor dat je dit behalve voor de EU ook voor allerlei andere landen moet faciliteren, die allemaal zo hun eigen systeem hebben. Dat wordt gewoon heel lastig in de uitvoering.
noname4
Amerikafan
Berichten: 280
Lid geworden op: 13 mar 2016, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona en inenten?

Bericht door noname4 »

Vanmiddag - na mijn vijfde telefoontje met de GGD en mijn derde ticket naar de ICT afdeling - kon ik opeens wel mijn tweede vaccinatie ophalen in de app. Ik zat op dat moment bij de Hema en had wifi uitgezet. Dat het via de 4G wel werkte zal wel toeval geweest zijn maar ik ben enorm blij dat het is opgelost. :clap:
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona en inenten?

Bericht door d_vdploeg »

:thumbup:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer