Corona en inenten?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Corona en inenten?

Bericht door Dutchess »

Inmiddels heb ik ook m'n eerste vaccin gehaald (categorie 50+). De gouverneur van Utah verwacht dat op 1 april iedere volwassene in Utah in aanmerking komt en dat er rond 10 april* zo'n anderhalf miljoen eerste vaccins beschikbaar zullen zijn (in totaal dus, inclusief de 641.951 die nu al minstens 1 prik gehad hebben), genoeg voor de gehele volwassen bevolking van Utah. Nog afwachten of dat inderdaad lukt. Als het gaat zoals gepland, kan het zijn dat iedereen in Utah die het wil rond eind mei volledig gevaccineerd kan zijn.

*die datum is belangrijk omdat de wetgevers van Utah in hun wijsheid hebben besloten dat op 10 april de mondkapjesplicht opgeheven wordt, ongeacht het aantal besmettingen :roll: (idioot dat ze niet nog even een week of 6 extra kunnen doorbijten tot iedereen gevaccineerd is)
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona en inenten?

Bericht door Tipsy_1 »

Joepie, goed nieuws. Wij zijn in de tweede helft van april in Utah :thumbup: (en ik heb een hekel aan die mondkapjes).
Eind mei klink ook erg goed!
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Allard »

GJ schreef:
15 jan 2021, 09:47
.......... Het is niet alsof je (opnieuw) corona kan krijgen van het vaccin zelf, want er zit geen levend of verzwakt compleet coronavirus in.......
Op zich helemaal juist. Maar dat wil nog niet zeggen dat een vaccinatie risicoloos is. Ik heb inmiddels mijn opgebouwde weerzin tegen de contextloze media corona hectiek aan de kant gezet en ben er maar eens weer ingedoken.

Het mechanisme van een (mogelijk fatale) complicatie is redelijk goed opgehelderd. Voor wie het wil lezen: Quantitative assays reveal cell fusion at minimal levels of SARS-CoV-2 spike protein and fusion from without. Waarschuwing: zonder een redelijke kennis van celbiologie gaat het niet lukken dit artikel te doorgronden.

Ik zal het in het kort proberen samen te vatten. Het is gebaseerd op de werking van het Pfizer/BioNtech vaccin. De werking van de andere ken ik (nog) niet. Die is mogelijk gelijk. Het vaccin bevat een specifiek stukje geïsoleerd mRNA uit het Covid19 genoom in een suspensie van vetbolletjes. Via een slimme techniek worden menselijke lichaamscellen aangezet tot het produceren van het spijkereiwit zoals het ook op het virus zit. Je krijgt dus wel dit virus eiwit in je lijf maar niet het virus zelf. Het immuunsysteem herkent dit eiwit als zijnde lichaamsvreemd en gaat antistoffen aanmaken. We zijn immuun! So far so good. Ik laat me gemakshalve maar niet uit over het nogal krakkemikkige Pfizer onderzoek waarvan we het geclaimde percentage van 95% redelijkerwijs naar beneden zouden moeten bijstellen.

De complicatie: Het blijkt dat bij een zeer beperkt(!) aantal mensen de aangemaakte antistoffen meer cellen laten samenklonteren dan ons lief is. Deze samengeklonterde cel complexen zijn een enorm probleem voor het lichaam. Zie het als een diffuse vorm van micro embolieën door het hele lichaam.

Moeten we ons nu toch nog extra zorgen gaan maken? Voor zover ik het begrepen heb niet. Laat ik het zo zeggen: Iedereen die zich geen zorgen hoefde te maken omtrent een fataal verlopende covid infectie (ongeveer 99%) hoeft dat omtrent deze vaccinatie ook niet te doen. Dus bij deze mijnerzijds geen pleidooi om een vaccinatie te weigeren. Het risico geldt wel voor een beperkte groep kwetsbaren. Een groep die een relatief hoge kans had een covid infectie niet te overleven. Onrustbarende berichten uit sommige verzorgingstehuizen zijn m.i. niet helemaal uit de lucht gegrepen. Hier zou nog een hele discussie medische ethiek op kunnen volgen maar dat gaat buiten de context van dit forum.

@Tipsy_1 "omdat ik het J&J vaccin wil en niet Moderna" Uit belangstelling: Wat is je reden hiervoor?

--------------------

Aanvulling 18:17 Even opgezocht. Het J&J vaccin heeft een heel andere aanpak dan Pfizer. Een DNA vaccin bij een RNA virus. Twintig jaar geleden zou niemand dit geloofd hebben. Ziet er veelbelovend uit. Maar nog veel onbekend. Zoals gezegd, onder druk wordt veel vloeibaar.
Laatst gewijzigd door Allard op 13 mar 2021, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona en inenten?

Bericht door hemmie »

Tipsy_1 schreef:
13 mar 2021, 03:50
Joepie, goed nieuws. Wij zijn in de tweede helft van april in Utah :thumbup: (en ik heb een hekel aan die mondkapjes).
Eind mei klink ook erg goed!
Die regels van de staat zeggen weinig, hier in TX sinds woensdag geen algemene mondkapjesverplichting meer, maar hier rond Houston lijken de meeste winkels en bedrijven nog gewoon een mondkapje te verplichten (gelukkig!).
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Loek »

Hier in Colorado begint het ook allemaal wat sneller te lopen. Mijn vrouw heeft gisteren haar tweede Pfizer doses gekregen, en ik heb de dag daarvoor het 1-dose Janssen vaccin gekregen. Wij zijn dus allebei klaar voor dit jaar, maar onze geplande reis naar Schotland hebben we moeten afzeggen. Het feit dat wij zijn ingeënt betekent nog niet dat alle grenzen voor ons open gaan. Ik verwacht niet dat we voor 2022 weer naar het buitenland kunnen.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Galapogos »

Vanwaar die verwachting Loek? Zoals ik het inschat zullen de grenzen wel weer open gaan zodra (nagenoeg) iedereen gevaccineerd is, en misschien al wel eerder. Dat zal met de huidige planning zeker vóór 2022 nog wel lukken hier in Nederland, en ik denk ook wel in de meeste andere Europese landen.
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

Als je nu ziet hoe ‘mis’ het gaat met spring break in Florida denk ik dat het nog wel eens langer kan gaan duren dan we nu denken, zeker voor de mensen die naar Florida willen...
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona en inenten?

Bericht door Timb »

Hoezo gaat het daar mis? Is nog helemaal niks over te zeggen. Daarnaast is het zo dat er al meerdere staten "back to normal" zijn en er daar juist een afname te zien is. Kijk bijv naar de staat Alabama. Die hebben de regels rond 11 januari volledig afgeschaft en sinds die tijd zijn er bijna 75% minder gevallen geregistreerd.
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Corona en inenten?

Bericht door Robbie&Irene »

Waar wij een aanzienlijk tekort aan vaccins hebben, is het in de VS kennelijk beter geregeld:

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/wetens ... jG4la7C6Xg

Zo kan je snel uit lockdown's komen en terug naar normaal...
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gerben Steeg »

Dat is nog eens een tempo. Met prik zou je al eind juni/begin juli die kant op moeten kunnen, want hij zal de boel niet langer dichthouden dan nodig is lijkt me...maar realiteit zal wellicht anders zijn..
Gr, Gerben
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona en inenten?

Bericht door hemmie »

Ja, het is hier wel echt anders dan in NL. Ik woon in Texas waar het relatief langzaam gaat met vaccinaties, maar ook hier mag elke 50+er nu een afspraak maken. Ik ben zelf nog wat jonger, maar veel van mijn kennissen hebben inmiddels de eerste prik gehad. Mijn man is ook nog te jong, maar komt o.b.v. werk (olie en gas/IT) waarschijnlijk al in aanmerking. Hij heeft geen haast, want in januari nog covid gehad. Maar ik verwacht dat wij allebei ruim voor de zomer ingeent zullen zijn. Hopelijk in het najaar ook vaccinatiea voor tieners, dan zouden we echt met een gerust hart de feestdagen in NL kunnen doorbrengen.
Terug in Texas!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona en inenten?

Bericht door ADE01 »

Ja, hier in FL gaat het al naar 18+ op 5 April. Volgens mij was er positief nieuws qua leveringen, andere staten zullen wel snel volgen of ook zo ver zijn. De 90% verwachting voor heel de VS staat al in Juli als het huidige tempo wordt aangehouden.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona en inenten?

Bericht door hemmie »

Hier mag iedereen 16+ vanaf maandag, maar ook veel mensen onder de 50 worden nu al ingeent, al is het mij niet duidelijk hoe ze dat bepalen (grabbelton?). Ik heb mezelf maandag op de wachtlijst gezet en nog niets gehoord, mijn man schreef zich gisterenavond laat in en krijgt morgenochtend de eerste prik. In de county naast ons zou hij o.b.v. werk ook voorrang krijgen, maar dat werd bij ons niet gevraagd. Maar goed, elke prik is er één.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona en inenten?

Bericht door Tipsy_1 »

hemmie, waarom boek je niet zelf een afspraak?
Bij mij is dat vlotjes gelukt ik word vandaag ingeent met J&J (Acme). De eligibility is hier ondertussen zo aangepast dat zowat iedereen in aanmerking komt :lol: (hoge bloeddruk, bmi > 25,...) en bij CVS, walgreens, rite aid, bepaalde lokale klinieken,... kan je vrij makkelijk een afspraak maken. Ik heb zo "gekozen" welk vaccine ik wilde. Het vergt (hier in NJ toch) een klein beetje inspanning: dat is regelmatig de websites controleren maar zeker doenbaar.
Ik lees op de NJ vaccine facebook group van mensen die "wachten" na geregistreerd te zijn bij de staat maar dat schijnt echt niet de manier te zijn.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona en inenten?

Bericht door ADE01 »

Niet alle commerciele partijen controleren blijkbaar. CVS vraagt niet om bewijs wanneer je jonger bent en eigenlijk bewijs moet tonen dat je in aanmerking komt op basis van gezondheid of prioriteit categorie. Misschien doen wel meer ketens dit? Een walmart bij mij in de buurt heeft ook een tijd een oog dicht gedaan omdat er niet genoeg afspraken waren en ze wel door wilden prikken. En ik weet van de lokale Walgreens die werkt met een lijst om aan het eind van de dag de overgebleven vaccins uit te delen. Dit communiceren ze niet open en bloot maar ze willen de vaccins niet weg gooien.

Het is een beetje een chaos met alle verschillende regels tussen commerciele ketens, county, FEMA, enz. Maar aan de andere kant werkt het ook wel weer prima want het gaat enorm hard nu.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona en inenten?

Bericht door hemmie »

De meeste mensen die ik ken zijn hier ingeent via het centrale systeem van de county, lijkt dus prima te werken. Ik kan best nog een paar weken wachten, heb geen haast, maar was gewoon verbaasd over de schijnbare willekeur. Ik ben ook pas vanaf maandag officieel eligible (mijn man overigens ook). Mijn tijd komt vanzelf, en er zijn anderen die het harder nodig hebben.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona en inenten?

Bericht door Tipsy_1 »

Hier in NJ schijnt het centrale systeem niet goed te werken. Maar alle staten zijn zo verschillend.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona en inenten?

Bericht door Tipsy_1 »

ADE01 schreef:
26 mar 2021, 14:12
Niet alle commerciele partijen controleren blijkbaar.
Volgens mij controleren ze nergens; noch op commerciele locaties noch op de mega sites. Misschien wel als ze van die speciale dagen of locaties voor ouderen of leerkrachten hebben. Nu ja, een criterium als BMI>25 kunnen ze wel min of meer op het zicht controleren :lol:
Gebruikersavatar
sunnyrojo
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:28
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: Almere en Villa Maggiore, Davenport FL
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door sunnyrojo »

ADE01 schreef:
25 mar 2021, 19:40
Ja, hier in FL gaat het al naar 18+ op 5 April. Volgens mij was er positief nieuws qua leveringen, andere staten zullen wel snel volgen of ook zo ver zijn. De 90% verwachting voor heel de VS staat al in Juli als het huidige tempo wordt aangehouden.
Mag je ook "kiezen" met welk vaccin je wordt ingeënt? Heb begrepen dat nu alleen residents mogen worden ingeënt?
Florida 2011, 2013, 2014,2016, 2018 en 2019 augustus , december bezoek onze Villa Maggiore Davenport, april 2020 Bezoek Villa Maggiore , augustus 2020 bezoek Villa Maggiore Davenport https://www.maggiorevilla.com/blog/
2015, 2017, 2020 Westkust USA,
jastsali
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jul 2010, 14:46
Aantal x V.S. bezocht: 75
Locatie: Achterhoek

Re: Corona en inenten?

Bericht door jastsali »

Wij hebben gisteren, met een week vertraging vanwege de onrust door de trombose bijwerkingen, onze Astra-Zeneca vaccinatie gehad (bij de huisarts). Op 3 juni volgt de tweede. Hopelijk is tegen die tijd de wereld ook een heel stuk meer open.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer