Corona en inenten?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

d_vdploeg schreef:
02 dec 2020, 08:17
De angst lijkt mij niet nodig en risico's zijn er altijd. Ook als je in een vliegtuig stapt en dat doen we (althans voor de corona) ook massaal.
Lijkt me toch niet zo'n geweldige vergelijking. Voor de meeste mensen is een vlucht vrijwillig. Bovendien is het risico van lichamelijk letsel volledig voorbij zodra je het vliegtuig (na veilige aankomst) verlaat. Bijwerkingen van farmaceutische producten komen soms pas jaren later aan het licht.
GJ schreef:
02 dec 2020, 08:36
Er zijn volgens mij van nagenoeg geen enkel vaccin bijwerkingen of schade op de lange termijn bekend.
Daar zijn toch wel voorbeelden van de vinden.
The 2009 H1N1 influenza pandemic left a troubling legacy in Europe: More than 1300 people who received a vaccine to prevent the flu developed narcolepsy, an incurable, debilitating condition that causes overpowering daytime sleepiness, sometimes accompanied by a sudden muscle weakness in response to strong emotions such as laughter or anger. The manufacturer, GlaxoSmithKline (GSK), has acknowledged the link, and some patients and their families have already been awarded compensation. But how the vaccine might have triggered the condition has been unclear.

https://www.sciencemag.org/news/2015/07 ... narcolepsy
In July 1999, CDC recommended that health-care providers and parents postpone use of the rhesus rotavirus vaccine-tetravalent (RRV-TV) (RotaShield[Registered]*, Wyeth Laboratories, Inc., Marietta, Pennsylvania), for infants, at least until November 1999. This action was based on reports to the Vaccine Adverse Event Reporting System of intussusception (a type of bowel obstruction that occurs when the bowel folds in on itself) among 15 infants who received rotavirus vaccine. Also at that time, the manufacturer, in consultation with the Food and Drug Administration, voluntarily ceased further distribution of the vaccine.

https://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm4843a5.htm
Uiteraard zegt dit niets over de risico's van andere vaccins of zelfs maar over de kosten/baten-analyse van vaccins, maar het geeft wel aan dat er soms problemen zijn.

Ik zou ook graag willen weten bij hoeveel vaccines in het algemeen tijdens de testfase (en dan met name na bijvoorbeeld een jaar) problemen geconstateerd worden die ertoe leiden dat ze uiteindelijk niet op de markt gebracht worden.

Hier is een interessante lijst van vaccines die niet langer op de markt zijn. Het vergt nu even teveel tijd om hier diep op in te gaan, maar uit een snelle zoekopdracht blijkt toch wel er teveel problemen waren met een aantal van de vaccines om ze nog langer toe te dienen.

Dit is ook een opmerkelijke passage uit een artikel van het NIH over een vaccine voor de Ziekte van Lyme:
However, the trial followed the patients for only 1 year after LYMErix™ vaccination. This reassuring side-effect profile allowed vaccine licensure, but left open key questions about long-term effects.
Met andere woorden, een jaar is niet lang genoeg om vragen over lange-termijneffecten te onderzoeken...

Tenslotte een artikel van de links-georiënteerde National Public Radio (vergelijkbaar met met de NPO in Nederland):
One-Third Of New Drugs Had Safety Problems After FDA Approval

The Food and Drug Administration is under pressure from the Trump administration to approve drugs faster, but researchers at the Yale School of Medicine found that nearly a third of those approved from 2001 through 2010 had major safety issues years after the medications were made widely available to patients.

Seventy-one of the 222 drugs approved in the first decade of the millennium were withdrawn, required a "black box" warning on side effects or warranted a safety announcement about new risks, Dr. Joseph Ross, an associate professor of medicine at Yale School of Medicine, and colleagues reported in JAMA on Tuesday. The study included safety actions through Feb. 28

[...]

It took a median of 4.2 years after the drugs were approved for these safety concerns to come to light, the study found, and issues were more common among psychiatric drugs, biologic drugs, drugs that were granted "accelerated approval" and drugs that were approved near the regulatory deadline for approval.

[...]

"All too often, patients and clinicians mistakenly view FDA approval as [an] indication that a product is fully safe and effective," he says. "Nothing could be further from the truth. We learn tremendous amounts about a product only once it's on the market and only after use among a broad population."

https://www.npr.org/sections/health-sho ... a-approval
Let wel: dit gaat met name over geneesmiddelen en niet over vaccines. Ik denk echter dat het principe wel van toepassing is.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Dat van die narcolepsie in het H1NI-vaccin is wel een interessante. Die kom ik de laatste tijd ook vaker tegen als argument tegen het coronavaccin, dus daar ben ik laatst eens in gedoken. En wat blijkt uit onderzoek:
"Daarnaast laat men zien dat een trigger voor narcolepsie een antigeen kan zijn uit het virus dat de oorzaak is van de Mexicaanse griep (en ook in andere versies van de “A”-stam van influenza). Dit antigeen zit ook in een vaccin dat werd ontwikkeld tijdens de Mexicaanse griep pandemie van 2009-2010 om mensen te beschermen."
De 'stof' die de narcolepsie veroorzaakt, komt dus ook 'van nature' voor in het griepvirus zelf. Stel dat dat zo hard de wereld rond had kunnen razen als corona nu doet, dan waren er misschien niet 1.300, maar wel 13.000 mensen geweest die door deze griepvariant dezelfde aandoening hadden opgelopen. De neurologen achter deze website over narcolepsie geven dan ook als antwoord op de vraag of het gevaarlijk is een griepvaccinatie te nemen:
"Nee. Ten eerste werden er veel meer levens gered door het Mexicaanse griep-vaccin – zelfs door de versie die te veel van het lastige antigeen bevatte – dan dat het vaccin narcolepsie heeft geïnduceerd. Er is aangetoond dat vaccinatie zowel de frequentie van de griepbesmetting als de ernst ervan vermindert.
Ten tweede is het krijgen van de griep zelf een risicofactor voor narcolepsie. In landen waar níet werd gevaccineerd zag men ook een toename van narcolepsie gevallen bij mensen die de griep zelf hadden gehad."
Dit was volgens mij ook een 'traditioneel' dood/verzwaktvirus-vaccin. De Pfizer en Moderna-vaccins zijn dat niet, die werken heel anders, daarmee krijg je niet eens een deeltje van het virus zelf in je lichaam. Dus ik denk dat je dit soort bijwerkingen bij die vaccins wel kunt uitsluiten. AstraZeneca, Jansen etc. zijn volgens mij wat traditioneler qua samenstelling.

Ik denk dat het gevaar hem niet zit in de lange termijn bij deze vaccins, maar bij allergische reacties op de korte termijn op de hulpstoffen die erin zitten, zoals we hebben gezien in Engeland. Maar over elk van die stoffen afzonderlijk is genoeg bekend begreep ik, want die worden al veel langer gebruikt. Dus de paar mensen die dat onvermijdelijk zal overkomen (het gaat immers om grote aantallen, daar zitten altijd wel mensen bij met onbekende allergieën etc.) zullen met goed en snel medisch ingrijpen daar prima bovenop komen.

Die lijst van vaccins die niet meer op de VS-markt zijn, is zonder achtergrond of duiding niet zo veelzeggend. Op deze site is wat meer achtergrond te lezen. In sommige gevallen is er een betere vervanger op de markt gekomen, soms was er gewoon niet veel vraag meer naar:
Most of these vaccines were discontinued because they simply became obsolete.The Hib-Vax and Heptavax-B vaccines, for example, both use older technology, so these vaccines were discontinued when newer Hib and hepatitis B vaccines were introduced.
And some vaccines are discontinued or are phased out when they get an update:
  • MMR -> MMR-II (1978)
    Prevnar 7 -> Prevnar 13 (2010)
    Gardasil -> Gardasil 9 (2014)
Still other vaccines, like Tripedia and TriHIBit, seemed to get discontinued as a business decision. Through mergers, Sanofi Pasteur, Ltd. ended up with two DTaP vaccines. They had their own Daptacel, but also had Tripedia, a vaccine they acquired from Pasteur Merieux. They ended up discontinuing Tripedia.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Corona en inenten?

Bericht door dutchie_in_boston »

Volgens mij zijn de reacties tot nu toe: Bell's palsy en hevige reacties van een paar mensen met een anaphylaxis medisch verleden. Hebben jullie nog van andere verkeerde reacties gehoord? Dit zijn reacties die in phase III niet naar voren kwamen. Fouten in de snelle productie en het niet goed op temperatuur bewaren zal me niet verbazen, dat laat het verleden wel zien. Ik ga afwachten wat er de komende maanden nog meer tevoorschijn komt.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona en inenten?

Bericht door ADE01 »

Dat zal snel genoeg bekend zijn. In December gaan ze al 20 miljoen mensen vaccineren in de VS en eind February is de planning dat 100 miljoen mensen een vaccin hebben gekregen.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door AnnInBC »

Op mijn werk (rusthuis) zijn deze week al enkele mensen (werkers) naar het ziekenhuis mogen gaan hier in Vancouver (Canada) voor een afspraak om het Pfizer vaccin te krijgen. Volgende week zijn er meer mensen aan de beurt (die het willen tenminste, het is niet verplicht). Men wil niet iedereen tegelijkertijd inenten in geval van neveneffecten, anders is er niemand meer om te werken, he. ;) Diegene die er het langste werken en voltijds mogen eerst gaan en zo komt iedereen stilletjes aan de beurt. Twee van mijn collega's die het vaccin gisteren kregen hebben tot nu toen nog geen neveneffecten gehad, dus dat klinkt toch al positief!
Gebruikersavatar
Hans_Belgium
Amerikakenner
Berichten: 562
Lid geworden op: 07 aug 2010, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Koekelare

Re: Corona en inenten?

Bericht door Hans_Belgium »

Hopelijk zal snel mogelijk rond 80% v/d bevolking het vaccin genomen hebben zodat de groepsimmuniteit er zal zijn.
Mijn vrouw en ik zullen zo snel als mogelijk ons laten vaccineren.

Fijne Feesten verder en een veilig en hopelijk reislustig 2021
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Corona en inenten?

Bericht door ANY »

Ik ben verpleegkundige en heb vorige week het vaccin gekregen (Pfizer). Behalve een zere arm (net spierpijn) de volgende dag heb ik niks gevoeld. In ons ziekenhuis waren eerst degenen aan de beurt die het grootste risico hebben, zoals IC en ER. Ik vond het wel goed geregeld; iedereen moet van tevoren via een website een tijdstip kiezen, en je kunt niet in een rij aanschuiven. Ik heb nog maar een enkele collega gehoord die het vaccin niet wilt.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door AnnInBC »

ANY schreef:
27 dec 2020, 19:17
Ik ben verpleegkundige en heb vorige week het vaccin gekregen (Pfizer). Behalve een zere arm (net spierpijn) de volgende dag heb ik niks gevoeld. In ons ziekenhuis waren eerst degenen aan de beurt die het grootste risico hebben, zoals IC en ER. Ik vond het wel goed geregeld; iedereen moet van tevoren via een website een tijdstip kiezen, en je kunt niet in een rij aanschuiven. Ik heb nog maar een enkele collega gehoord die het vaccin niet wilt.
Super! Hier ook goed geregeld, via ons werk kregen wij een bepaald tijdstip om naar het lokale ziekenhuis te gaan voor het vaccin te krijgen. Dus het is enkel op afspraak en voorlopig alleen voor diegenen die in de rusthuizen werken. De verpleegkundigen in de ziekenhuizen zelf hebben het nog niet gehad, maar daar beginnen ze vlug mee zoals bij jou ook met de grootste risico groepen. Bij mij op het werk tot nu toe ook nog niet gehoord van iemand die het niet wil. Sommigen willen nog wel even wachten, maar ze willen uiteindelijk wel de inenting krijgen.

Stay safe!!
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona en inenten?

Bericht door ADE01 »

Hier gaat het snel, ziekenhuis personeel had voorrang samen met mensen in retirement homes, maar ze hebben nu ook al slots vrij voor het reguliere publiek. Gisteren 3.000 slots open op afspraak in de county naast mij, enige vereiste was leeftijd 65+, binnen een uur was er geen slot meer te krijgen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona en inenten?

Bericht door hemmie »

Hier in TX is de inenting nu ook beschikbaar voor 65 plussers en mensen met bepaalde medische aandieningen. In theorie, in de praktijk is het nog lastig te krijgen.
Terug in Texas!
Dokus
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 feb 2014, 13:12
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Nederland

Re: Corona en inenten?

Bericht door Dokus »

Inenten is antistoffen aanmaken en je immuunsysteem trainen. Niets meer of minder. Dat trainen begint al bij je geboorte en gaat je hele leven door. Trouwens gezien de huidige pandemie kan je er van uitgaan dat je of gevaccineerd of negatief getest moet zijn voor je de grens in Amerika kan passeren. Zo'n prik in je arm is lang niet zo vervelend als een stok achterin de neus en keel. Dus ja, ik wil een vaccinatie. En vlug een beetje.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door AnnInBC »

Dokus schreef:
12 jan 2021, 19:36
Inenten is antistoffen aanmaken en je immuunsysteem trainen. Niets meer of minder. Dat trainen begint al bij je geboorte en gaat je hele leven door. Trouwens gezien de huidige pandemie kan je er van uitgaan dat je of gevaccineerd of negatief getest moet zijn voor je de grens in Amerika kan passeren. Zo'n prik in je arm is lang niet zo vervelend als een stok achterin de neus en keel. Dus ja, ik wil een vaccinatie. En vlug een beetje.
Zo is dat! Ik heb een paar dagen geleden mijn eerste covid vaccin gekregen (ben verpleegkunidge bij bejaarden) en heb er geen last van gehad. Heb de prik zelf niet eens gevoeld en de dag erna voelde de plek waar de spuit gezet was alsof ik een blauwe plek had (maar die was er dus niet) en verder geen last gehad van deze vaccinatie. Nu 3 weken wachten voor de tweede spuit! :thumbup:
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Corona en inenten?

Bericht door TradeMarkNL83 »

Klopt het nou dat die vaccinatie maar 3 maanden werkt?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona en inenten?

Bericht door mtl »

Weet ik niet. Waar heb je dat bericht vandaan?
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 846
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona en inenten?

Bericht door Tantelotje »

Even zoeken op Google levert behoorlijk wat (gelijke) resultaten op, waaronder deze pagina:
https://www.cbg-meb.nl/documenten/vrage ... ech-pfizer

Hier staat dat 'na 3 maanden de werking onverminderd hoog is'. Dat lijkt te duiden op een minimale bescherming van 3 maanden. Niet een maximale bescherming van 3 maanden.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

En dat komt dan volgens mij weer omdat de vaccins nog maar zo kort geleden zijn getest dat je simpelweg niet kunt weten of de bescherming jarenlang aanhoudt.

Zo zijn wij bijvoorbeeld in 2003 tegen Hepatitis-A ingeënt met Havrix, met ruim een half jaar later een herhalingsprik zodat we tien jaar bescherming zouden hebben. Toen we in 2014 naar Kroatië gingen en via Thuisvaccinatie een DTP-herhaling regelden, wilden we de Hepatitis-A ook meteen opnieuw doen. Dat was niet nodig: de bescherming bleek wel 25 jaar aan te houden. Voortschrijdend inzicht denk ik dan maar. Inmiddels zie ik op Vaccinatiesopreis.nl zelfs 30-40 jaar staan.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona en inenten?

Bericht door hemmie »

Inderdaad, de laatste keer dat wij voor inentingen gingen zeiden ze dat ze inmiddels vermoedden dat de HepA vaccinatie levenslang blijft werken. Maar ja, dat weet je pas als je jaren verder bent. Zo is dat met de covid vaccinatie ook, ze weten nu dat het minstens x maanden werkzaam blijft, maar het kan ook x jaren blijken te zijn, of levenslang.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1410
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door AnnInBC »

TradeMarkNL83 schreef:
13 jan 2021, 10:53
Klopt het nou dat die vaccinatie maar 3 maanden werkt?
Ik hoorde op het nieuws hier in Canada dat het vaccin mogelijk 2 tot 3 jaar zou moeten werken. Maar of dat ook echt zo zal zijn moeten we nog afwachten. Men zegt dat het niet zolang zou werken voor ouderen. Maar in hoeverre dit echt feiten zijn, weet ik niet.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

AnnInBC schreef:
13 jan 2021, 15:17
TradeMarkNL83 schreef:
13 jan 2021, 10:53
Klopt het nou dat die vaccinatie maar 3 maanden werkt?
Ik hoorde op het nieuws hier in Canada dat het vaccin mogelijk 2 tot 3 jaar zou moeten werken. Maar of dat ook echt zo zal zijn moeten we nog afwachten. Men zegt dat het niet zolang zou werken voor ouderen. Maar in hoeverre dit echt feiten zijn, weet ik niet.
Dat wordt nu ook vermoed van mensen die Covid-19 gehad hebben.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona en inenten?

Bericht door BonnyR »

Lees ook al, dat je misschien even kunt wachten met vaccinatie als je net Corona hebt gehad. ( ja, dus...) Je bent tenslotte minimaal een paar maanden immuun en heb zelfs een vriendin die er over denkt om eventueel maar één prik te nemen ipv twee. Zij heeft het zwaar te pakken gehad en heeft restschade. Dat effect is dus verder ook nog niet onderzocht, zover ik weet, maar ik neig toch gewoon naar twee prikken ipv maar eentje.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer