Corona en inenten?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

Het lijkt me logischer om mensen eerst te vaccineren die een grotere kans hebben om heel erg ziek te worden van Corona en/of grote kans hebben er aan te overlijden.
Of zeg ik nu iets heel raars?

Bovendien zijn het niet alleen mensen zonder medische indicatie of mensen onder de 60 die de economie overeind houden of een noodzakelijk beroep uitoefenen.

Mensen in verpleegtehuizen leven blijkbaar minder geïsoleerd dan je denkt. In een verpleegtehuis bij mij in de buurt is weer een Corona golf.
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

vana schreef:
04 dec 2020, 23:08
Het lijkt me logischer om mensen eerst te vaccineren die een grotere kans hebben om heel erg ziek te worden van Corona en/of grote kans hebben er aan te overlijden.
Of zeg ik nu iets heel raars?
Mensen die grote kans kopen om ziek te worden zijn niet alleen de mensen in de verpleeg huizen en boven de 60, dat je begint met mensen die grote kans hebben om ziek te worden is acceptabel, maar ik heb moeite met het feit dat gezegd wordt dat alle mensen in verpleeghuizen prioriteit hebben...

Volgens mij zijn mensen die al geïsoleerd leven niet erg vatbaar als ze niet in aanraking komen met veel mensen. Dan werkt het inenten van mensen die werken toch dubbel op. Als zij de mensen komen bezoeken in de verpleegtehuizen zijn zij niet meer besmet.

Begin met de economie anders komen we nog nergens. Mensen die in de laatste fase van hun leven zitten hebben imho niet de hoogste prioriteit....ik weet dat het misschien vervelend klinkt maar je kunt ook beginnen met de mensen die moeten gaan zorgen dat we er weer boven op komen en uit de crisis komen.

Als de werkende mensen immuun worden kunnen ze niemand meer besmetten. De werkende mensen komen met meer mensen in aanraking dan de mensen in verpleeghuizen en lopen dus een groter risico besmet te worden.

Dus kies je voor de grootste kans of voor de grootste gevoeligheid.

Ik vind het nogal een dilemma...maar ik neig naar de werkende mensen als derde prioriteit (zorg 1, noodzakelijke beroepen 2)
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

vana schreef:
04 dec 2020, 23:08
Mensen in verpleegtehuizen leven blijkbaar minder geïsoleerd dan je denkt. In een verpleegtehuis bij mij in de buurt is weer een Corona golf.
Lijkt me in de huidige tijd niet onlogisch, want het (zorg) personeel wat daar over de vloer komt a. Leeft niet geïsoleerd en b. Heeft geen vaccin gehad.

Je hoeft geen symptomen te hebben om alsnog besmettelijk te kunnen zijn.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

Dat is dus precies wat ik zei over de verpleegtehuizen dat ze dus niet zo geïsoleerd leven als jij zegt.
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

De mensen die in verpleeghuizen wonen wel. Het probleem is personeel/bezoek. Dus je kunt beter beginnen met zorg personeel, zoals ik al aangaf, maar blijkbaar lees jij iets anders.

Als alle mensen die binnen komen wel gevaccineerd zijn hoeven de bewoners niet perse gevaccineerd te worden.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

Om alle werkende mensen te vaccineren zijn er voorlopig geen vaccins genoeg. Als je alle kwetsbare mensen eerst vaccineert zal de druk op de zorg sneller afnemen en dat is waar momenteel het hele beleid op gebaseerd is.
De verpleeghusbewoners zijn maar een relatief kleine groep.
Bovendien valt een gedeelte van de werkenden al onder de groepen die het eerst gevaccineerd worden.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Corona en inenten?

Bericht door dutchie_in_boston »

Terpies schreef:
04 dec 2020, 23:27
...Als de werkende mensen immuun worden kunnen ze niemand meer besmetten...
Corona vaccin zorgt ervoor dat je niet ziek wordt maar veel ingeënte mensen kunnen nog steeds besmettelijk zijn en het virus doorgeven. En dat zijn de mensen die geen symptomen hebben als ze corona positief zijn.
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

Ik ken geen mensen die ingeënt zijn dus ik zou het niet weten of dat klopt.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Corona en inenten?

Bericht door dutchie_in_boston »

Terpies, ook als je ingeënte mensen zou kennen weet je niet of dit klopt. Daarvoor moet je naar verschillende websites zoals cdc.gov, fda.gov, Pfizer's site, EMA, enz.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 773
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona en inenten?

Bericht door ClaireVHaut »

je krijg een vaccinatie geen enting...
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

Is vaccineren niet hetzelfde als inenten?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona en inenten?

Bericht door mtl »

Inenten ja, maar geen enten :wink:
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

Er is niet getest met de vaccins op kwetsbare, oudere mensen, dus er is terdege twijfel of het op die groep mensen werkt, bovendien kunnen de mensen alsnog binnen de 21 dagen tussen de eerste en tweede vaccinatie overlijden...wat zegt dat dan over de werkzaamheid van het virus?
Er is al eerder bewezen dat vaccins minder goed werken op oudere mensen...

Ik denk dat de eerste batches vaccins beter op andere mensen gebruikt kunnen worden dan mensen in de laatste levensfase, dat mag ik toch vinden? Ben je dat niet met me eens?
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

Nee, ik ben het niet met je eens. Jonge mensen gaan over het algemeen niet dood aan Corona, ik kan het niet begrijpen dat het oké zou zijn om mensen maar dood te laten gaan ondat ze oud zijn of in een verpleegtehuis of instelling zitten. Of 65 plus zijn, omdat je vindt dat werkenden voor moeten gaan.
Jij gaat er bovendien vanuit dat iedereen in een verpleegtehuis op het punt staat om toch te overlijden. Dat is absoluut niet waar weet ik uit ervaring.
Vrijwel elke regering kiest er dan ook voor om dezelfde groepen het eerst te vaccineren

Wat betreft de werkzaamheid: het ene vaccin werkt beter op ouderen dan het andere. In het vaccinatie beleid staat duidelijk dat als het beschikbare vaccin niet geschikt zou zijn voor ouderen, de volgorde anders wordt.
Laatst gewijzigd door vana op 06 dec 2020, 00:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

"De Gezondheidsraad adviseert een vaccinatiestrategie die gericht is op het verminderen van ernstige ziekte en sterfte. Het kabinet neemt dit advies over. De aanbevelingen van de Gezondheidsraad sluiten aan bij de doelstellingen die het kabinet heeft geformuleerd om het virus te bestrijden: beschermen van kwetsbaren en voorkomen dat de zorg verder overbelast raakt. Ook sociaal-economisch is het verstandig om eerst ouderen en kwetsbare groepen te vaccineren. Hoe eerder deze mensen beschermd zijn tegen het virus, hoe sneller we de meest beperkende maatregelen achter ons kunnen laten. Daarom komen ouderen (60-plussers), mensen die tot een medische risicogroep behoren en zorgmedewerkers van deze groepen als eerste in aanmerking komen voor een vaccin."

Bron:https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... volle-gang
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona en inenten?

Bericht door mtl »

Terpies schreef:
05 dec 2020, 22:37
Ik denk dat de eerste batches vaccins beter op andere mensen gebruikt kunnen worden dan mensen in de laatste levensfase, dat mag ik toch vinden?
Natuurlijk mag je dat vinden. Je bent niet de enige. Ik las in de telegraaf dat werkgevers-organisaties ook voorrang willen voor de werkende bevolking. Maar de overheid heeft nu eenmaal de beslissing genomen om de kwetsbaren eerst te inenten. Mij maakt het niet uit, ik wacht het wel af.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona en inenten?

Bericht door mtl »

GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Terpies schreef:
05 dec 2020, 22:37
Er is niet getest met de vaccins op kwetsbare, oudere mensen, dus er is terdege twijfel of het op die groep mensen werkt, bovendien kunnen de mensen alsnog binnen de 21 dagen tussen de eerste en tweede vaccinatie overlijden...wat zegt dat dan over de werkzaamheid van het virus?
Er is al eerder bewezen dat vaccins minder goed werken op oudere mensen...

Ik denk dat de eerste batches vaccins beter op andere mensen gebruikt kunnen worden dan mensen in de laatste levensfase, dat mag ik toch vinden? Ben je dat niet met me eens?
Bij de trials van het Pfizer-vaccin was bijna de helft van de proefpersonen (in de VS) tussen de 56 en 85 jaar oud. Dus niet alleen is het in die doelgroep uitgebreid getest, het lijkt ook bij ouderen goed werkzaam te zijn. https://www.statnews.com/2020/11/18/pfi ... -fda-data/
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona en inenten?

Bericht door Old Faithful »

@Terpies
In 2019 woonden ruim 115 duizend mensen in Nederland in een verzorgings- of verpleeghuis.
Bron: CBS

Deze groep is relatief klein i.t.t. de gevolgen van een besmetting met het coronavirus voor deze groep. Het pas later vaccineren van deze groep levert nauwelijks winst op voor de economie van Nederland, terwijl wel vaccineren een heleboel ellende kan voorkomen. Deze groep zal niet beschermd zijn als alleen de verzorgenden gevaccineerd worden. Niet alle verzorgenden zullen zich laten vaccineren en bovendien kan het virus ook via bezoek, leveranciers e.d. binnenkomen.
Er ontstaat natuurlijk een heel andere situatie als mocht blijken dat het vaccin voor deze bevolkingsgroep onvoldoende werkzaam is, maar daar houdt het advies van de Gezondheidsraad al rekening mee.
Groet,

Old Faithful
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

@Old Faithful Als er van de 450.000 mensen die het eerste vaccin zouden kunnen krijgen er 115.000 naar mensen in verpleegtehuizen gaan vind ik dat een minder goede keus. Ook omdat de GGD ook al aangeeft dat er een kans bestaat dat het vaccin bij de oudste leeftijdsgroepen minder of niet effectief is (zoals jij en ik al aangaven)

https://cdn.nos.nl/image/2020/12/01/696 ... x1800a.jpg
image.jpeg
Het lijkt mij zinvol om eerst te beginnen met het zorg personeel (en de mantelzorgers), dat zijn er al meer dan 2 miljoen, daar zijn dus al meer dan 4 miljoen doses nodig....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer