Corona en inenten?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona en inenten?

Bericht door mtl »

Inderdaad mooi dat jullie naar Pinkpop kunnen! :D
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

Jazeker. Dat zal dan de eerste keer zijn, 😜🤣
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Pete.Z »

Ik zou alleen vaccineren als ik zonder niet zou kunnen reizen, een maatregel die ik eigenlijk wel verwacht.
Ik heb niets principeels tegen vaccins, en ben er van overtuigd dat ze werken, maar zelf heb ik er geen behoefte aan. Tenzij er dus bepaalde voordeeltjes aan vastzitten, zoals reizen of concertbezoek.
Gebruikersavatar
Ineke
Amerikakenner
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 sep 2004, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Ineke »

Ook ik zal me aansluiten in de rij :wink:

Eerst wel wat twijfels gehad, maar aangezien wij in de risico (leeftijd) groep zitten en wij toch nog wel heel graag, na dit verloren jaar, weer willen gaan reizen, wachten we nu graag onze beurt af.

gr, Ineke
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door jojostravelusa »

Ook als het niet gratis zou zijn, dan laten wij ons inenten. Better be safe than sorry. Altijd goed voor hier, maar als we daarmee veilig kunnen reizen, nog beter. Want wat hebben we een zin om weer naar Amerika te gaan. Onvoorstelbaar, maar daar zullen we niet uniek in zijn.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Martin & Marianne »

Wij laten ons zeker inenten. Niet om weer te kunnen reizen (hoewel we dat heel graag weer willen doen) maar omdat een hoge inentingsgraad belangrijk is om te zorgen dat het normale leven weer opgepakt kan worden. Je doet het niet alleen voor jezelf.

Marianne
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona en inenten?

Bericht door sep »

Helemaal mee eens, Marianne!


Saskia
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door vana »

Pete.Z schreef:
21 nov 2020, 17:02
Ik zou alleen vaccineren als ik zonder niet zou kunnen reizen, een maatregel die ik eigenlijk wel verwacht.
Ik heb niets principeels tegen vaccins, en ben er van overtuigd dat ze werken, maar zelf heb ik er geen behoefte aan. Tenzij er dus bepaalde voordeeltjes aan vastzitten, zoals reizen of concertbezoek.
Maar zou je er niet aan mee willen werken dat er een zo hoog mogelijk percentage gevaccineerderden komt? Zodat er groepsimmuniteit kan komen? Als je op zich niets tegen inenten hebt is het toch niet zoveel moeite om je te laten vaccineren voor een ander?
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

De mensen die zich niet laten inenten vallen voor mij in dezelfde categorie die geen afstand houdt en/of geen mondkapjes draagt in gesloten ruimten, zoals winkels, ov en supermarkten....behoorlijk asociaal.

Tenzij je allergisch bent of andere bijwerkingen zou ondervinden (of andere medische redenen waarom het niet kan) vind ik dat iedereen zich gewoon moet laten inenten...

We willen toch met zijn allen dat we weer terug naar ‘normaal” kunnen? Waarom zou je je dan niet laten vaccineren?
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Ik vind het trouwens verfrissend om eens een keer een topic over vaccinaties te lezen waarin de meerderheid die zich wil laten inenten niet voor slapend en blind schaap wordt uitgemaakt, en waarbij de mensen die twijfelen ook niet meteen domheid wordt verweten, maar er gewoon met valide argumenten wordt gepraat. In plaats van geschreeuwd.

Op andere fora en op Facebook lijkt het soms wel of iedereen z'n fatsoen en verstand heeft verloren.

Hoewel ook hier discussies soms wel eens uit de hand kunnen lopen, vind ik de manier waarop deze draad verloopt echt een verademing in vergelijking met de drek die ik elders lees!
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Corona en inenten?

Bericht door dutchie_in_boston »

Ik blijf nog even aan de kant staan. Ik heb niet dat vertrouwen in overheidsinstanties die sommige van jullie hebben. Het gaat te snel, vind ik, en er zijn in het verleden enorme fouten gemaakt omdat het toen ook te snel ging. En dat was niets vergeleken met vandaag. Polio, mazelen, rsv, dengue.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

BonnyR schreef:
19 nov 2020, 13:58
Graag een inenting :) , denk dat zo wie zo veel landen dit zullen gaan eisen en het zou zo maar kunnen dat Amerika een van de landen die daarin vooraan staat.
Bijwerkingen? Tja heb ook een keer helemaal onder de uitslag gezeten na een griepprik en als ik zo de boekwerken nasla die bij medicijnen zitten geloof ik niet dat er ook maar één medicijn is zonder bijwerkingen. Dus waarschijnlijk zitten die er ook bij het Corona vaccin.
Het zal in de VS sterk van de staten afhangen. De federale overheid heeft wat dat betreft niet zoveel macht. Ik kan me echter niet indenken dat staten als Tennessee en West Virginia vaccinatie gaan verplichten. Daar zal een groot deel van de bevolking zich fel tegen verzetten. Wat ik wel zie gebeuren is dat bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen het gaan verplichten. Quantas heeft dat al aangekondigd. Er is hier ook een felle discussie gaande of werkgevers het kunnen gaan verplichten voor hun werknemers.
dutchie_in_boston schreef:
24 nov 2020, 03:26
Ik blijf nog even aan de kant staan. Ik heb niet dat vertrouwen in overheidsinstanties die sommige van jullie hebben. Het gaat te snel, vind ik, en er zijn in het verleden enorme fouten gemaakt omdat het toen ook te snel ging. En dat was niets vergeleken met vandaag. Polio, mazelen, rsv, dengue.
De proeven worden nu inderdaad wel heel snel uitgevoerd, maar volgens mij toch niet veel korter dan gebruikelijk is. De definities van een "lange studie" is vaak maar heel kort. Hetzelfde met een "grote groep vrijwilligers". Dat zal een leek vaak maar een vrij kleine groep vinden. Bovendien worden er some maar heel weinig personen uit bepaalde groepen in de proef opgenomen. Daarenboven zie je vaak dat de periode voor bijwerkingen heel kort is - soms maar een paar weken. Als er iets gebeurd na die periode dan wordt dit niet gezien als een bijwerking.

Tenslotte zijn sommige van de nieuwe vaccins gebaseerd op een nieuwe techniek (mRNA). Dit is nog nooit eerder gebruikt voor vaccins.

Ik vraag me ook af wat er straks zal gebeuren als een vaccin niet voldoende zal werken. Geldt zo'n vaccin dan nog als vaccineren verplicht is? Zoniet, is het dan mogelijk om je een tweede (of derde) keer te laten inenten met een ander vaccin?
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona en inenten?

Bericht door GJ »

Voor zover ik begrijp zit de snelheid hem er vooral in dat er op dit moment stappen tegelijk worden gezet die normaal gesproken na elkaar worden genomen, waardoor het proces versnelt. Daarnaast was de techniek niet nieuw, het is een variant op de vaccins die in ontwikkeling waren voor SARS en MERS en dat zij volgens mij ook allebei coronavirussen, dus was het vooral aanpassen daarvan.

Zelf vind ik eigenlijk die mRNA-techniek (met mijn lekenverstand) veiliger en beter klinken dan de 'traditionele' vaccins. Je krijgt immers geen volledig (verzwakt of dood) virus ingespoten, maar slechts een deeltje daarvan. Dus het risico dat je er COVID van krijgt is nihil. Daarnaast worden die mRNA-deeltjes - zodra ze het lichaam hebben aangezet om antistoffen te maken - weer in z'n geheel afgebroken.

Overigens vind ik het ook wel bemoedigend om te lezen dat bijvoorbeeld bij de Pfizer-trials 45% van de deelnemers (in ieder geval in de VS) tussen de 56 en 85 jaar oud waren. Dat is een groep waarbij vaccins soms lastiger aanslaan en als je met bijna de helft van de deelnemers in die leeftijdsgroep toch zo'n hoge effectiviteit haalt is dat volgens mij goed nieuws. Pfizer heeft het vaccin onderzocht in 43.000 vrijwillige proefpersonen; Moderna had er iets van 30.000. Dat zijn toch ook geen kleine aantallen. Bron: https://www.statnews.com/2020/11/18/pfi ... -fda-data/
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona en inenten?

Bericht door Timb »

Terpies schreef:
22 nov 2020, 19:41
De mensen die zich niet laten inenten vallen voor mij in dezelfde categorie die geen afstand houdt en/of geen mondkapjes draagt in gesloten ruimten, zoals winkels, ov en supermarkten....behoorlijk asociaal.

Tenzij je allergisch bent of andere bijwerkingen zou ondervinden (of andere medische redenen waarom het niet kan) vind ik dat iedereen zich gewoon moet laten inenten...

We willen toch met zijn allen dat we weer terug naar ‘normaal” kunnen? Waarom zou je je dan niet laten vaccineren?
Ik vind dit meteen wel heel kort door de bocht. Ik ben dus asociaal, omdat ik niet direct op een inenting zit te wachten? Ik vind toch echt dat een ieder dat voor zichzelf mag bepalen wat je in je lichaam spuit. Niemand weet tenslotte wat de bijwerkingen zijn op langere termijn. Ik ben niet tegen een vaccinatie, maar ik sta ook niet direct als eerste in de rij. Dat maakt mij niet direct asociaal.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona en inenten?

Bericht door Almere vak V »

Terpies schreef:
22 nov 2020, 19:41
De mensen die zich niet laten inenten vallen voor mij in dezelfde categorie die geen afstand houdt en/of geen mondkapjes draagt in gesloten ruimten, zoals winkels, ov en supermarkten....behoorlijk asociaal.
Wij hebben de neiging te denken dat we een ongelooflijk sociaal land zijn. Ik ben inmiddels in de 50 en de laatste 20 jaar van mijn werkbare leven verkeer ik meer in het buitenland dan in Nederland. En dan moet je/kan je helaas niets anders vaststellen dat we dat helaas niet zijn. Mocht je daar nog aan twijfelen. Ik heb een dochter in een rolstoel. Die mag je van mij best een middagje lenen. Probeer is 100 meter te lopen met haar door de Kalverstraat. Ik garandeer je dat je binnen 100 meter de meest achterlijk verwensingen naar je hoofd hebt gekregen hoe je het in hemelsnaam in je ***hoofd kunt halen om met die ***rolstoel met die ***invalide door de stad te willen lopen.

Eerlijk is eerlijk, ik verbaas me over het feit dat ik mensen in Amerika alleen in hun auto zie zitten met een mondkapje op. Dan denk ik ook ook, hoe dan? Aan de andere kant zie ik in Nederland nog hele bosjes met mensen winkels in lopen zonder een mondkapje. Mensen gaan gezellig met elkaar staan keuvelen. En lijken zich helemaal nergens wat van aan te trekken. En ook dan denk ik hoe dan?
Ook ik heb mn twijfels over die dingen. Die anderhalve meter in de buitenlucht daar wil ik ook graag harde bewijzen voor hebben. Maar als we nu denken dat dit gaat helpen. Hoe beroerd moet je dan in elkaar steken om te denken, fuck it?! Hoeveel moeite kost het om zo'n ding op te zetten? Ook ik heb behoorlijke astmaklachten. Maar als ik een half uurtje door een supermarkt loop gebeuren er echt geen rare dingen.
Timb schreef:
24 nov 2020, 11:41
Ik vind dit meteen wel heel kort door de bocht.
Er bestaat nou eenmaal in Nederland, het lijkt wel een steeds groter wordende groep die overal tegenaan lijkt te moeten willen schoppen. Mondkapje? Fuck it! Anderhalve meter? Fuck it! Beperkt aantal mensen bij elkaar? Fuck it! Vaccin? Fuck it! En het lijkt steeds dezelfde groep te zijn. Koot en De Bie hadden daar een mooie partij voor opgericht. De Tegenpartij. Er lijkt gewoon een grote groep mensen te zijn die overal tegen is. Nou hoef je wat mij betreft niet overal voor te zijn. Maar soms kan het geen kwaad je neer te leggen bij hetgeen de overgrote meerderheid met elkaar afspreekt. Is het niet om jezelf te beschermen. Dan wel om de groep met mensen om je heen. Want ook dat lijken veel mensen te vergeten. Het gaat niet alleen om jezelf. Maar ook de mensen waar je mee in aanraking komt.

Iedereen zal dadelijk een reden hebben om zich te laten vaccineren. Je mag het vliegtuig niet in. Je mag het stadion niet in. Je mag niet naar een concert. Maar ik heb ook al gehoord dat er wordt gekeken of je nog wel een overheidsgebouw in mag. Dan wordt het al lastiger. Wat gebeurd er dadelijk als je niet meer een ziekenhuis in mag. Of dat een gevaccineerde patient voorrang krijgt op een niet gevaccineerde patient.

Ook ik sta niet meteen te springen. Maar als dit de oplossing is om weer de dingen te mogen doen die je graag wilt doen. Je bewegingsvrijheid terug te kunnen krijgen. Hoe langer dat het duurt, hoe minder het verzet wordt.

Ik heb het aan het begin van de pandemie wel is proberen uit te leggen aan mijn hoogbejaarde moeder die panisch was/is voor dat virus. Maar zich dood ergerde dat er niemand mag komen. Ik heb haar proberen uit te leggen dat in haar leeftijdscategorie de kans dat ze overlijdt aan het virus 2% is. Dat vindt ze dan moeilijk. Mam, ik heb een pot met 100 Smarties. Daar zitten er twee in die dodelijk zijn. Als je 1 pil uit die pot pakt is of alles weer goed. Of je gaat dood. Kies maar. Geen haar op haar hoofd die er aan zou denken om een smartie te pakken. Nu zijn we maanden verder en vraagt ze aan mij heb je die pot met Smarties nog? Ik zeg hoezo? Ik wil dat het over is. Ik neem de gok wel. Ik pak die Smartie wel. Sterker nog, die van je vader neem ik ook...

Onder druk wordt alles vloeibaar. En je kunt er vergif op innemen dat die druk hierop ook steeds groter gaat worden...
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Corona en inenten?

Bericht door dutchie_in_boston »

En het zit 'em niet alleen in het ontwikkelen van een vaccin maar straks in het produceren en transporteren waar van alles fout kan gaan omdat het snel moet. Met polio en mazelen als grote voorbeelden. Pfizer's vaccin moet bij -70c worden vervoerd en bewaard. Moderna's en Astrazeneca's kunnen op koelkast temperaturen. Maar ook de reacties op de vaccin kunnen enorm heftig zijn bij een hoger percentage mensen dan bij bijv. de griepprik. En de lange termijn gevolgen van een mRNA vaccin zijn niet bekend vooral voor mensen met een autoimmune ziekte. Ik heb heel veel vragen die alleen met tijd en moediger mensen beantwoord kunnen worden. Ondertussen draag ik mijn mondkapje en haal negatieve testen om te vliegen. Waarna ik me heerlijk 2 weken in de bossen van Maine mag isoleren :lol:
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona en inenten?

Bericht door Timb »

Dat is ook een beetje het probleem. Althans voor mij. De informatie die je krijgt vanuit de regering is vaak zo ontzettend warrig en tegenstrijdig dat mensen uiteindelijk dwars gaan liggen. Het mondkapjes voorbeeld voorop.

Mondkapjes:
- RIVM: het werkt niet
- TU Delft: het werkt niet
- Immunoloog dr. ir. Carla Peters: het kan gezondheidsschade veroorzaken
- onderzoek: 72% meer virale infecties

- Kabinet: mondkapjesplicht!

Dan is het toch niet gek dat mensen gaan twijfelen aan een vaccinatie voor zoals je het zelf al zegt een kans op sterven van 0,2% (in mijn leeftijdscategorie dan). Nogmaals ik ben echt geen complotdenker, maar we hoeven ons ook niet alles te laten welgevallen wat de regering zegt. Juist door de enorm vele onduidelijkheden krijg je dat mensen niet direct zeggen "doe mij die vaccinatie maar"
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona en inenten?

Bericht door mtl »

Nederlandse maatschappijen zijn er verdeeld over of reizigers een vaccinatie moeten hebben. KLM en Corendon vinden de maatregel van Quantas een beetje voorbarig. Daarentegen zijn Transavia en TUI Nederland er wel voor dat reizigers gevaccineerd moeten zijn.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

Terpies schreef:
22 nov 2020, 19:41
De mensen die zich niet laten inenten vallen voor mij in dezelfde categorie die geen afstand houdt en/of geen mondkapjes draagt in gesloten ruimten, zoals winkels, ov en supermarkten....behoorlijk asociaal.
Hmmm... ik houd religieus afstand, doe in alle openbare gelegenheden mijn gezichtskapje op (ik noem het met opzet geen mondkapje want het is vrij zinloos als je je neus niet bedekt), eis van al onze kinderen dat zij dit ook doen (hoeft niet van de gouverneur), en loop een winkel uit als het personeel zich niet aan de voorschriften houdt. Ik lees echter ook de "trial research studies" en ik zet er toch wel vraagtekens bij - met name bij de afwezigheid van langetermijnonderzoek en de ethische achtergrond van sommige vaccins. Derhalve plak je mij het etiket "asociaal" op.
Almere vak V schreef:
24 nov 2020, 14:03
Wij hebben de neiging te denken dat we een ongelooflijk sociaal land zijn. Ik ben inmiddels in de 50 en de laatste 20 jaar van mijn werkbare leven verkeer ik meer in het buitenland dan in Nederland. En dan moet je/kan je helaas niets anders vaststellen dat we dat helaas niet zijn. Mocht je daar nog aan twijfelen. Ik heb een dochter in een rolstoel. Die mag je van mij best een middagje lenen. Probeer is 100 meter te lopen met haar door de Kalverstraat. Ik garandeer je dat je binnen 100 meter de meest achterlijk verwensingen naar je hoofd hebt gekregen hoe je het in hemelsnaam in je ***hoofd kunt halen om met die ***rolstoel met die ***invalide door de stad te willen lopen.
Het verbaast me nog altijd dat Nederland eigenlijk geen equivalent heeft van de Amerikaanse federale Americans with Disabilities Act (ADA). En dat voor een land dat geen mogelijkheid onbenut laat om naar de VS. De ADA geeft gehandicapten ongelooflijk veel gewicht. De wet verplicht werkgevers en aanbieders van diensten om "redelijke voorzieningen" te bieden. Dat kan zo betekenen dat een werkgever een paar duizend dollar moet uitgeven voor een betere werkplek, of moet toestaan dat een werknemer thuis werkt. Een windel is verplicht om een gehandicapte klant buiten (in de auto) te laten afrekenen. Een museum is verplicht om (binnen) Segways toe te staan voor mensen die slecht ter been zijn. De bezoeker hoeft daar zelfs geen officiële verklaring voor te hebben. Mijn vrouw heeft een kleine elektrische "scooter" (een fietsje met een zadel maar zonder trappers). Daar 'scheurt' ze (op nette loopsnelheid) vrolijk mee door musea en winkels. Probeer dat in Nederland maar eens...

Wat de houding van het publiek betreft jegens je dochter (en jou), daar gaat mijn bloed van koken en ik wordt er ook intens verdrietig van. Dat heb ik hier (in de VS) nog nimmer meegemaakt.
Timb schreef:
24 nov 2020, 18:18
Dat is ook een beetje het probleem. Althans voor mij. De informatie die je krijgt vanuit de regering is vaak zo ontzettend warrig en tegenstrijdig dat mensen uiteindelijk dwars gaan liggen. Het mondkapjes voorbeeld voorop.

Mondkapjes:
- RIVM: het werkt niet
- TU Delft: het werkt niet
- Immunoloog dr. ir. Carla Peters: het kan gezondheidsschade veroorzaken
- onderzoek: 72% meer virale infecties

- Kabinet: mondkapjesplicht!
Vergeet niet dat de media het kabinet min of meer voor het blok hebben gezet door bijvoorbeeld Fauci uit te nodigen bij Nieuwsuur om het kabinet eens flink de oren te wassen. Daar waren ze niet blij mee en ze hebben hun mening nimmer veranderd.

Wat ik wel heel vreemd vind is dat er ook door de Nederlandse overheid toch wordt aangegeven dat gezichtsmaskers wel werken, maar "niet meer dan 5 of 10%". Derhalve willen ze er niet aan. Maar 5 of 10% minder patiënten (en doden!) is toch een eigenlijk best een goed resultaat voor iets dat niet veel geld en moeite kost?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Corona en inenten?

Bericht door Big Al »

Almere vak V schreef:
24 nov 2020, 14:03
Wat gebeurd er dadelijk als je niet meer een ziekenhuis in mag. Of dat een gevaccineerde patient voorrang krijgt op een niet gevaccineerde patient.
Dat zag je toch voor deze pandemie al bij huisartspraktijken, scholen, en kinderdagverblijven?

Wat zal er echter gebeuren als je wel een vaccinatie van een bepaalde fabrikant hebt gehad maar blijkt dat die op langere duur toch maar weinig bescherming biedt?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer