Corona en inenten?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Coyote »

Inmiddels 6 dagen geleden dat ik mijn 2e vaccinatie heb gehad. Nog 8 dagen wachten voor de QR-code voor NL werkt. Overigens bij beide prikken totaal geen bijwerkingen gemerkt, afgezien van een ietwat pijnlijke arm na het prikken maar dat is niet ongebruikelijk na een vaccinatie.

Overigens wel benieuwd of er hier op het forum Amerikagangers zijn die wel graag naar Amerika willen maar zich niet willen laten vaccineren. Is geen veroordeling maar gewoon nieuwsgierigheid.

Zou ik net 2 weekenden naar Duitsland, gooien ze de boel daar weer (deels) op slot voor ons. :?

Hieronder een overzichtje van de belangrijkste landen van Europa + Amerika en Canada vwb de vaccinatiegraad per 22 juli 2021. Wat ik mij afvraag: aangezien iedereen nu wel zo'n beetje de kans heeft gehad om in ieder geval de 1e vaccinatie te krijgen (weet niet of dit voor elk land hieronder geldt), zou de vaccinatiegraad nog wel veel hoger worden? Zo zie ik bijv. niet dat Amerika ooit de 70% die het graag wil halen, gaat bereiken.

Roland
Bijlagen
Vaccinaties per 220721.JPG
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Frasi »

In de VS vlakt de vaccinatie flink af: de mensen die willen zijn daar intussen geprikt.
Canada is aan een flinke opmars bezig en ook Nederland prikt nog gestaag (>1 mln / week) door. De meeste volwassenen hoeven alleen nog de 2e prik. Dus wij komen wel aan de 70%.
image.png
image.png
https://ourworldindata.org/covid-vaccin ... y=OWID_WRL
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona en inenten?

Bericht door Diederik52 »

Nadat Nederland in januari met Bulgarije onderaan bungelde, is het hier dan toch wel voortvarend gegaan en zitten we nu in de top. Toch mooi ondanks alle kritiek die je (m.i. terecht) op het NL Corona-beleid kunt hebben. USA blijft qua totaal aantal prikken steken in de middenmoot en de geringe vaccinatiebereidheid is daar zorgelijk. Toch denken ze daar al aan het geven van een 3e booster prik getuige een bericht in de New York Times van gisteren (bron: https://www.nytimes.com/2021/07/23/us/c ... sters.html , link via NRC):
Biden administration health officials increasingly think that vulnerable populations will need booster shots even as research continues into how long the coronavirus vaccines remain effective.
Senior officials now say they expect that people who are 65 and older or who have compromised immune systems will most likely need a third shot from Pfizer-BioNTech or Moderna, two vaccines based on the same technology that have been used to inoculate the vast majority of Americans thus far. That is a sharp shift from just a few weeks ago, when the administration said it thought there was not enough evidence to back boosters yet.
Het bericht even verder doorlezen want sommigen zijn bang dat het vooruitzicht van een noodzakelijke 3e prik mensen zal afschrikken om zich uberhaupt te laten vaccineren.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona en inenten?

Bericht door hemmie »

Ik denk dat in de VS de vaccinatiegraad alleen hoger zal worden als mensen van dichtbij meemaken dat juist niet-gevaccineerden nog vaak ernstig ziek worden. Maar dat zal sowieso heel langzaam gaan.
Terug in Texas!
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona en inenten?

Bericht door d_vdploeg »

Coyote schreef:
24 jul 2021, 09:21
Zou ik net 2 weekenden naar Duitsland, gooien ze de boel daar weer (deels) op slot voor ons.
Ja je komt Duitsland nu alleen nog in als je volledig gevaccineerd bent +14 dagen, of een bewijs van herstel kunt overleggen.

Zullen we meer gaan zien denk ik zolang de besmettingen hoog blijven.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
24 jul 2021, 14:40
Ja je komt Duitsland nu alleen nog in als je volledig gevaccineerd bent +14 dagen, of een bewijs van herstel kunt overleggen.
En dat geldt dan volgens mij alleen als je > 24 u naar Duitsland wilt, toch?

Vind de info op de Reisapp wel wat tegenstrijdig. Je moet een bewijs van vaccinatie hebben, die heb ik, zij het dat ik de 2e prik pas sinds een week heb. Echter haal ik er nergens uit dat dat niet geldig zou zijn. En als ik slechts voor een dagje naar Duitsland wil hoef ik mij ook niet te registreren en kan ik volgens mij zonder problemen Duitsland in.

De app is duidelijk als je > 24 u naar Duitsland wilt maar een dagje (zoals veel Nederlanders doen) vind ik onduidelijk.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Corona en inenten?

Bericht door IngridUSA »

Dit staat in die genoemde verordening:

Exemptions
6. spent less than 24 hours in a risk area or will spend less than 24 hours in the Federal Republic of Germany under the border traffic regime,

Dus als uitzondering op de registratie-, test- en quarantaineplicht.

Volgens mij wordt er ook nog steeds gewoon geshopt over de grens. Maar het staat wel ergens ver weg ja…
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Coyote »

Ja, dit stukje staat bij het verplicht registreren voor je Duitsland binnen gaat. Niet nodig als je < 24 uur in Duitsland verblijft.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gast

Re: Corona en inenten?

Bericht door Gast »

De vaccinatie bereidheid in de US onder de trump stemmers/adepten/aanhangers en andere GOP stemmers is enorm laag, terwijl van de overige bevolking het grootste deel minimaal 1x gevaccineerd is. Ik hoop dat als al die complottheorieën over de gestolen verkiezingsoverwinning van Biden (wederom) feitelijk weerlegd gaan worden, ook dit deel van de US zich laat vaccineren.

Ik acht de kans hierop erg klein, dus inderdaad: de 70% vaccinatiegraad gaat de US niet halen als de GOP zich niet hiervoor gaat inzetten.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona en inenten?

Bericht door d_vdploeg »

Coyote schreef:
25 jul 2021, 09:04
En dat geldt dan volgens mij alleen als je > 24 u naar Duitsland wilt, toch?
Klopt. Je kunt het beste op wijsopreis.nl even naar de rubriek coronavirus gaan, daar staat alles beschreven. O.a. Dat je 14 dagen geleden je tweede prik gehad moet hebben.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 509
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Corona en inenten?

Bericht door ronenivonne »

d_vdploeg schreef:
24 jul 2021, 14:40
Coyote schreef:
24 jul 2021, 09:21
Zou ik net 2 weekenden naar Duitsland, gooien ze de boel daar weer (deels) op slot voor ons.
Ja je komt Duitsland nu alleen nog in als je volledig gevaccineerd bent +14 dagen, of een bewijs van herstel kunt overleggen.

Zullen we meer gaan zien denk ik zolang de besmettingen hoog blijven.
Denk dat vaccinatie wel eens de harde eis kan gaan worden om straks Amerika in te komen.

Steeds meer in de wereld gaat in die richting. In bijvoorbeeld Duitsland wordt vanaf de herfst waarschijnlijk gavaccineerd verplicht om de horeca en stadions in te mogen. Ook bv naar de bios kan niet gevaccineerd dan niet meer, een PCR test is niet meer voldoende. Dit kwam naar boven in een interview met de stafchef van Merkel.
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 509
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Corona en inenten?

Bericht door ronenivonne »

d_vdploeg schreef:
24 jul 2021, 14:40
Coyote schreef:
24 jul 2021, 09:21
Zou ik net 2 weekenden naar Duitsland, gooien ze de boel daar weer (deels) op slot voor ons.
Ja je komt Duitsland nu alleen nog in als je volledig gevaccineerd bent +14 dagen, of een bewijs van herstel kunt overleggen.

Zullen we meer gaan zien denk ik zolang de besmettingen hoog blijven.
Denk dat vaccinatie wel eens de harde eis kan gaan worden om straks Amerika in te komen.

Steeds meer in de wereld gaat in die richting. In bijvoorbeeld Duitsland wordt vanaf de herfst waarschijnlijk gavaccineerd verplicht om de horeca en stadions in te mogen. Ook bv naar de bios kan niet gevaccineerd dan niet meer, een PCR test is niet meer voldoende. Dit kwam naar boven in een interview met de stafchef van Merkel.
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Galapogos »

d_vdploeg schreef:
25 jul 2021, 11:48
Klopt. Je kunt het beste op wijsopreis.nl even naar de rubriek coronavirus gaan, daar staat alles beschreven. O.a. Dat je 14 dagen geleden je tweede prik gehad moet hebben.
Nóg beter is het om ook nog even de officiële website van het land dat je wilt bezoeken er op na te slaan. Regels zijn zo aan verandering onderhevig dat je het beste niet blind vertrouwt op wijsopreis.nl, al is daar kijken alvast een goed begin.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona en inenten?

Bericht door Coyote »

@Galapogos en @d_vdploeg Beide sites heb ik doorgeplozen maar gaf geen antwoord op mijn eerdere vraag (zie hierboven). Wat jullie aangeven had ik zelf overigens ook al gevonden.

Punt is: op het ene moment geven ze aan dat je een vaccinatiebewijs moet hebben (die heb ik) als je het land in wilt maar elders wordt de 14 dagen aangehaald. Dat geldt (nog) niet bij mij. En heel summier wordt aangegeven dat voor een verblijf van < 24 u dit alles niet nodig is (alsof je dan niemand kunt besmetten...) :roll:

Maar goed, vanaf aanstaande zondag heb ik dat probleem niet meer. Voor die tijd zal ik Nederland toch niet verlaten. :wink:

Bedankt voor het meedenken!

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona en inenten?

Bericht door d_vdploeg »

@Coyote

Ik heb het reisadvies er even bijgepakt. Zie https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... oronavirus

Doorscrollen naar beneden naar de inreisbeperkingen vanaf 27 juli. Het zit goed verstopt dat klopt.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona en inenten?

Bericht door SuzieQ »

Is er eigenlijk al bekend hoe het nu met astrazeneca zit. Wat als je dat vaccin hebt gehad?
Geld gelukkig niet voor ons maar wel voor evt onze medereizigers.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona en inenten?

Bericht door Diederik52 »

@SuzieQ : Volgens mij is AstraZeneca nog steeds niet goedgekeurd door de FDA. Dus er zou een probleem kunnen zijn voor would-be reizigers naar de USA met dat vaccin...
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona en inenten?

Bericht door SuzieQ »

Hopelijk is het tegen die tijd opgelost.
Eerst maar eens zien of we überhaupt veilig kunnen gaan volgend jaar (en mogen).
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer