Iris_1982 schreef: ↑21 sep 2020, 09:54
Maar hoe is de aard van de besmettingen nu in de VS?
Het lastige van de VS is dat het zo'n krankzinnig groot land is. Dus het is heel moeilijk om een gemene deler te vinden die voor het hele land opgaat. Mocht je het willen vergelijken met andere landen dan is de volgende website wellicht handig:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Als je een beetje speelt met de verschillende kolommen. Dan zal je al heel snel zien dat de VS op het gebied van het aantal slachtoffers op hetzelfde niveau zitten Italië, Zweden en Engeland. Het beter doen dan bijvoorbeeld Spanje en het een stuk beter doen dan België. Zolang je dat procentueel bekijkt. Of dat je bijvoorbeeld een vergelijking maakt per 1 miljoen inwoners.
Maar zoals met alles is het veel interessanter voor de media ( of een politieke partij die de verkiezingen probeert te winnen) om te schreeuwen dat er 200.000 doden zijn gevallen. Aantallen zeggen mij helemaal niks. Ik wil verhoudingen zien, ik wil procentuele vergelijkingen zien.
Ja, we hebben in Nederland nu 2 keer zoveel besmettingen als vorige week. Maar is dat ook procentueel het geval? Oftewel, als je vorige week 100.000 testen hebt gedaan en er waren 10.000 besmettingen. En je doet er deze week 200.000 en er zijn 20.000 besmettingen. Dan zijn dat er 2 keer zoveel als de week ervoor. Maar het blijft 10%. En hoeveel van die mensen komen daadwerkelijk in het ziekenhuis. Hoeveel mensen komen er daadwerkelijk op de IC. En hoeveel meer of minder is dat dan vergeleken met een maand of 4, 5 geleden.
Nou heb je in Nederland natuurlijk al te maken met plekken waar mensen dichter op elkaar wonen dan op andere plekken. En zelfs hier hebben we dus al discussies over regio's. Maar in de VS is dat verschil natuurlijk weer krankzinniger. Vergelijk New York met een staat zoals Montana. Op de ene plek wonen tientallen miljoenen mensen hutjemutje boven op elkaar. Terwijl je in Montana je best moet doen om een mens te vinden. Je mag het van mij allemaal op een hoop gooien. Maar zie er maar is wat van te vinden.