Corona Virus / Oplossingen...

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Ik heb even wat bij elkaar geknipt en geplakt omdat ik merk dat ik (en anderen...) het toch interessant vinden om over te discussieren. Dan is dit een mooie plek om verder te praten over hoe we tot een zo goed mogelijke oplossing kunnen komen voor alle betrokkenen.

Weet niet zo goed waar ik het neer moet zetten. Dus ik hou het maar even in het reizen algemeen stuk. Als iemand een betere plek weet. Feel free!
roelb schreef:
16 apr 2020, 19:44
post_id=1240476 schreef:
16 apr 2020, 18:33
@Almere vak V Maar wanneer zouden we dan weer naar buiten mogen in jouw redenatie?
Het is niet mijn redenering, ik extrapoleer gewoon de cijfers uit dat Britse rapport dat de volkskrant gebruikt.

Maar goed, als je van die cijfers uitgaat dan zie je dus ook dat het vrij laten circuleren onder de groep tot 50 in ieder geval zeer behapbaar is. Natuurlijk zullen er aan deze ziekte ook onder deze groep mensen overlijden, maar niet significant meer dan aan andere oorzaken. Boven de 60 heb je wel echt problemen. Tussen de 50 en 60 is fors, maar wellicht dat je die groep met gepaste maatregelen ook kunt laten participeren.

Dus mijn conclusie zou zijn: beleid differentieren op leeftijd klinkt, puur op basis van de getallen, zo gek nog niet. Geen restricties tot 50, voorzorgsmaatregelen (social distancing, thuiswerken, voorlichting over hygiene) voor vijftigers, en alles boven de 60 in thuisquarantaine volgens de huidige regels totdat de kans op genezing fors toeneemt of er eventueel een vaccin is. Maar met de slag om de arm dat dit een back-of-the-envelope berekening is, gebaseerd op cijfers uit dat britse rapport (dat inmiddels 1 maand oud is) en het resultaat van het onderzoek door Sanquin.

Een probleem: beleid wordt in ons toch aardig vergrijsde land grotendeels bepaald door juist de 50+'ers, en die hebben daarnaast ook nog eens relatief het minste last van de economische malaise die door alle maatregelen ontstaat.
Coyote schreef:
17 apr 2020, 15:10
post_id=1240537 schreef:
17 apr 2020, 14:15
Je praat over een hele groep mensen alsof het cijfertjjes izijn, geen mensen. Ik vind het heel triest dat er mensen zijn die de economie belangrijker vinden dan mensenlevens en een kille keuze lauter gebaseerd op cijfers maken, voor hun eigen vrijheid van bewegen.
Ik denk dat je het iets anders moet bekijken. Zo raar is het niet wat @roelb zegt. Ik vind het heel logisch klinken en kan me daar dan ook wel in vinden.

Ja, ik was voor de strenge maatregelen maar die moeten wel een tijdelijk karakter hebben. We zien voorzichtig positieve berichten maar we zijn er nog lang niet. En met de huidige maatregelen duurt het ook nog wel even. We kunnen niet nog een jaar op deze wijze doorgaan, dat houdt geen enkel land vol. Zowel op economisch als op persoonlijk vlak niet. Dan moet je dus gaan nadenken hoe we op de beste manier met het Covid 19 virus om kunnen gaan. Daarbij moet je niet direct ideeën afschieten want dan komen we nergens.

Roland
Almere vak V schreef:
17 apr 2020, 15:44
roelb schreef:
17 apr 2020, 13:24
Alleen wordt hier m.i. toch enigzins oneerlijk met de getallen omgegaan. De volkskrant roept 50k, maar neemt daarbij wel de categorie 60-70 jaar mee - waar de meeste sterfgevallen inzitten, 46000 om precies te zijn als je de cijfers uit dat britse onderzoek volgt. Ga je kijken naar de categorie tot 50 jaar, of eventueel tot 60 jaar, dan ligt het heel anders.
Dit bedoel ik dus. Er wordt met getallen gegooid zonder enige onderbouwing. Ja, de Watersnoodramp...

Nogmaals, al vaker hier aangehaald. Tijdens de griepepidemie van 2 jaar geleden overleden er bijna 10.000 mensen in Nederland. Iemand daarvoor weken thuis opgesloten gezeten??
georgesken schreef:
17 apr 2020, 13:43
Je ziet nu duidelijk meer sterfgevallen dan normaal deze maanden wat aan Corona te wijten is. Maar in het najaar verwacht hij minder sterfgevallen dan gemiddeld omdat een deel van de mensen die normaal dan zouden sterven, nu door het virus sneller overleden zijn. En als je het dan op jaarbasis gaat bekijken zal het totale aantal sterfgevallen waarschijnlijk niet veel schelen tov een gemiddeld jaar.
Dit is dus precies wat @Terpies en ik hier al weken roepen. Zijn er dadelijk aan het eind van de rit ook daadwerkelijk meer doden te betreuren.

Mooi voorbeeld. Gisteren zijn er 144 mensen overleden een Corona. Op een gemiddelde dag in Nederland overlijden er 420. Het is al bekend dat je die 144 niet kunt optellen bij die 420. En wat deze viroloog dus aangeeft. Het merendeel van de mensen die nu sterft hadden geen vooruitzicht op een leven van nog eens tientallen jaren. Dus op jaarbasis gaan we amper een verschil zien. Dus, bescherm de kwetsbaren. En laat de rest hun ding doen!
post_id=1240537 schreef:
17 apr 2020, 14:15
Als je zelf in die groep zit zou je wel anders piepen denk ik (laat me raden, jij behoort zelf niet tot die groep? En/of hebt geen dierbaren in die groep?)
Ik ben in de 50. En ben het voor 100% eens met @roelb ! En ja, ik heb dierbaren genoeg in deze groep(en). Heb er zelfs al 5 virtueel mogen begraven. Maar alle 5 ziek, tot zwaar ziek. Allemaal boven de 60 tot ver boven de 60. De oudste was 91.
post_id=1240537 schreef:
17 apr 2020, 14:15
Je praat over een hele groep mensen alsof het cijfertjjes izijn, geen mensen.
Als er 50.000 doden genoemd worden dan mag iedereen dat verschrikkelijk vinden en dan is het allemaal prima. Als iemand dan keurig netjes uitlegt wat en waar je de verschillen kunt vinden dan zijn het in enen kille cijfertjes. Nee, dat zorgt er juist voor dat we geen emotionele beslissingen gaan nemen die a. nergens op gebaseerd zijn. En b. straks nog veel meer problemen veroorzaken. En dan hebben we het niet alleen maar over de economie.
post_id=1240537 schreef:
17 apr 2020, 14:15
En dat in een land waar je, ook al gaat het slecht met de economie nog altijd een goed vangnet hebt en niet van de honger hoeft om te komen.
Nee! Wij hebben helemaal geen goed vangnet. Dat was wellicht 20 jaar geleden zo maar nu bij lange na al niet meer. Als je nu in deze tijd nog steeds denkt dat wij in een verzorgingsstaat leven dan heb je het goed mis. Of kan jij straks rondkomen van €600 in de maand?? Dan heb ik verder niks gezegd...
Hoe denk je dat het vangnet er straks uitziet als het merendeel van de mensen geen baan meer heeft omdat het merendeel van de ondernemers failliet is gegaan. Wie gaat die premies dan betalen om de uitkeringen van te betalen?
post_id=1240537 schreef:
17 apr 2020, 14:15
Ik trek me terug uit deze discussie, ik merk dat het me heel erg kwetst.
Je voelt je gekwetst omdat je het op jezelf betrekt.

Ik ben 51. Al 35 jaar astmapatient. Ik vlieg me drie slagen in de rondte voor mn werk. Kan nu vanuit huis mn werk "prima" doen. Het moet niet te lang duren, maar ik zet me wel ff schrap. Maar het gaat niet om mij! Het gaat om mijn kinderen! Die moeten weer naar school kunnen. Die moeten weer kunnen gaan werken. Die moeten nu aan hun toekomst gaan werken. En als ik een (heel klein...) stukje van mijn toekomst zou moeten opgeven om er voor te kunnen zorgen dat mijn kinderen straks hopelijk eenzelfde toekomst hebben als dat jij en ik dat hebben dan doet ik graag! Heel graag! Ik tenminste wel...

En omdat we op een Amerikaforum zitten. Ik ben heel blij dat er 75 jaar geleden miljoenen jongemannen uit dat land bereid waren om voor onze toekomst te vechten. En daar waren de kansen op overlijden iets anders dan met dit virus...
roelb schreef:
17 apr 2020, 14:43
Ja, ik val binnen die groep (veertigers), en ja, ik accepteer graag een verdubbeling van mijn kans om dit jaar te sterven om gewoon weer normaal verder te kunnen met het leven. Een verdubbeling van een kans die zeer klein is is nog steeds zeer klein.
Amen!
babarage schreef:
17 apr 2020, 16:24
Jammer *** dat je je gekwetst voelt door de discussie. Het klinkt misschien hard en heel erg cijferig maar ik denk echt dat dit soort discussies ook gevoerd moeten worden om heldere keuzes te maken. Boel op slot gooien was prima idee maar is niet houdbaar. Je moet nu echt gaan nadenken hoe verder. Hoe kunnen we onze toekomst goed houden. Met z’n allen binnen zitten kost ons uiteindelijk economisch de kop. Dus moet je kijken wat mogelijk is en waar de risico’s zitten. En gebaseerd op feiten en cijfers keuzes maken. En de cijfers geven nu toch echt aan dat de risico’s bij ouderen en kwetsbaren zitten. En dus moet in die wellicht in die groepen nu de opoffering gemaakt worden voor het grote goed. En even voor de helderheid, ik zit in die kwetsbare groep dus ga er volledig van uit dat ik nog langer de Sjaak ben dan de gemiddelde Nederlander en ik was al een week of 2 voor deze maatregelen ingingen in sociale isolatie gegaan. Vind ik dat fijn en leuk? Nee. Maar ik heb wel graag dat niet de hele wereld in stort. Als ik daar voor moet binnen blijven dan is dat zo.

Ik denk zelfs verder. Misschien gaat op een gegeven moment mijn gezonde man weer buitenshuis werken en bewegen. En als dat een te groot risico voor mij vormt moeten we misschien zelfs tussen ons isolatie instellen. Vind ik dat fijn en leuk? Nee maar misschien is dat dan wat ik kan bijdragen aan de maatschappij. Zorgen dat ik niet ik het ziekenhuis kom (iig niet door Corona) en de druk op de zorg verhoog.
Tipsy_1 schreef:
17 apr 2020, 16:43
Hier ook een Hear Hear.

Gelukkig mogen meningen verschillen hoewel het met deze discussie allemaal heel gevoelig lijkt te liggen. Helemaal omdat er in de (Belgische) media heel wat propaganda gevoerd wordt (heel slim van de regeringen). Ik ben blij dat ik op deze moment in New Jersey ben en niet in Belgie. Ik wil LEVEN.

Hier een interessant artikel (niet per se mijn mening hoor, ik vind deze situatie te ingewikkeld om 100% een mening te hebben) maar "interessant"
https://www.knack.be/nieuws/belgie/het- ... 1587049309
roelb schreef:
17 apr 2020, 17:00
En dit soort discussies moeten breed gevoerd worden, dit is het moment waarop de democratie zou moeten werken en waar ieders stem breed gehoord moet worden. Maar op dit moment geldt dat een handjevol (25) burgemeesters, voor het overgrote deel van CDA en VVD huize, het voor het zeggen heeft. En zonder dat zij openbaar verantwoording verschuldigd zijn over het gevoerde beleid. Ook qua leeftijd is deze groep geen doorsnede van de samenleving, maar ze zijn allen ruim in de risicocategorie, iets dat mogelijk ook het beleid beinvloed.

Wat @Tipsy_1 zegt over de media, dat gevoel heb ik ook wel een beetje. Ik mis tegengeluid in de media. Ja, een keer heeft er een virologe aan tafel gezeten bij Op 1 met een iets ander geluid, maar daar ging het interview niet over. Het enige waar de interviewers aandacht voor leken te hebben is de hetze tegen haar en Jort Kelder, en geheel niet de inhoudelijke kwestie. En doordat mensen minder bij elkaar komen is er ook minder ruimte voor een ander geluid om zich te ontwikkelen. Want met elkaar ergens over praten onder het genot van een drankje heeft toch een andere dynamiek dan beperkt op afstand communiceren.
Billy Bob schreef:
17 apr 2020, 18:06
Tipsy_1 schreef:
17 apr 2020, 16:43
Ik wil LEVEN.
Deze uitspraak is een goed handvat om de discussie over het hervatten van de economie wat persoonlijker te maken (wat vaak nuttig is in ethische kwesties). Want wat je eigenlijk zegt in deze situatie is, ik wil leven ten koste van anderen. Het is niet aan mij om daar voor jou een waardeoordeel aan te verbinden, maar ik hoop wel dat iedereen hier voor zichzelf over nadenkt.
Marcopstal schreef:
18 apr 2020, 11:31
Als ik de evolutie in de VS aanschouw dan vrees ik het ergste. Trump vind het nu blijkbaar nodig om de bevolking tegen de gouverneurs op te zetten. Bij protesten die plaats vinden zie je dat de social distancing niet wordt nageleefd. De kans lijkt me dus heel groot dat men de epidemie niet onder controle zal krijgen en het aantal besmettingen meer en meer zal toenemen. Dat zal er dan uiteraard toe leiden dat het allemaal nog langer zal duren.

Zolang de epidemie niet onder controle is zullen we met een travel ban moeten leven.
Tipsy_1 schreef:
18 apr 2020, 12:13
Marc, hoe ik het hier observeer houden de Amerikanen zich grotendeels zeer zeer goed aan de maatregelen en zelfs stricter dan "moet". Wat je in het nieuws ziet van protesten is een uitzondering (hoewel de werkloosheid er zwaar op in hakt dus de druk om met dat befaamde stappenplan tot heropening aan te vatten is er zeker wel). Grote delen van de US zijn dun bevolkt en door klimatologische omstandigheden ook minder gevoelig aan het virus (blijkbaar waren de "kweekomstandigheden" in NY op alle vlakken "ideaal"). Neem wat je in de (Belgische) media leest over de US ook maar met een korreltje zout want alleen de slechte verhalen komen zwaar uitvergroot aan bod (wij krijgen veel ongeruste berichtjes van vrienden en familie die blijkbaar denken dat het hier al massagraven is wat de klok slaat). Geen te grote paniek dus. Ik woon in NJ dicht bij NY en ziet het redelijk positief in (qua controle over de epidemie) in vergelijking met Europa.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

Dus mijn conclusie zou zijn: beleid differentieren op leeftijd klinkt, puur op basis van de getallen, zo gek nog niet. Geen restricties tot 50, voorzorgsmaatregelen (social distancing, thuiswerken, voorlichting over hygiene) voor vijftigers, en alles boven de 60 in thuisquarantaine
Toch weet ik als ik naar mn eigen bedrijf kijk dat heel klanten van 50+ heb. Die ga je echt niet thuis kunnen houden behalve als ze afgesloten in een verzorgingstehuis zitten.

Ik denk ook dat er wel wat meer leeftijdsgericht opgestart wordt. Maar ik weet ook dat bv veel mensen in Zweden (oa eigen familie) helemaal niet gediend zijn van het experiment wat ze daar aan het doen zijn. En zeker op het moment dat er weer ‘buitenlanders’ toegelaten gaan worden.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door mtl »

Schiphol-topman Dick Benschop denkt dat op Schiphol het aantal vluchten in 2023 weer is zoals voor de crisis.

http://www.nu.nl/economie/6045587/schip ... iveau.html
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Hockey »

@Almere Vak V, prima keuze om een apart topic op te starten. :thumbup:

Ik had in het vorige topic één bericht gemeld, omdat ik zag dat twee discussie door elkaar begonnen te lopen, en als suggestie meegegeven dat ze de twee discussies zouden spiltsen. Ze hebben niet helemaal voor die oplossing gekozen, dus prima dat we de discussie over Corona zelf in een apart topic voortzetten.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Na een nachtje doorhalen. Veel discussieren. Stukken lezen. Stukken terugkijken wellicht toch nog een paar (andere...) inzichten gekregen in het hoe en wat.

Het opbouwen van groepsimmuniteit lijkt niet te werken. Of gaat in ieder geval in een veel te laag tempo. En zeker niet snel genoeg! Het RIVM geeft aan dat onderzoek door de bloedbank laat zien dat ongeveer 3% van de Nederlandse bevolking inmiddels antistoffen heeft. En dus "ziek" moet zijn geweest. In de twee maanden dat het virus rondwaart in Nederland zijn dat dus ongeveer 500.000 mensen. Dat schiet lekker op hoor ik mezelf denken. Nu had ik mn hoop al niet echt gevestigd op goed nieuws de komende week. Maar de hoop wordt er niet beter op.
Ik hoor Rutte er ook steeds minder over. Het wachten is dus op een vaccin en tot die tijd moeten we het virus dus op een andere manier zien te stoppen. Dat vaccin is er niet vandaag of morgen. Het meest optimistische geluid is eind van dit jaar. Maar ook periodes van 1 of 2 jaar zijn veel gehoord. Dat betekent dus meer doden. En dan komen we ook een beetje op de discussie uit zoals we die ook al in het Travel Ban topic aan het voeren waren. Wordt het middel niet erger dan de kwaal??
De aantallen die dan genoemd worden zijn echt verschrikkelijk. Maar als je ze reduceert tot cijfertjes, tot statistiek, wat gebeurd er dan. Is het dan echt zoveel anders (erger...) dan anders??

Ik ga proberen om het uiteindelijk wat hapbaarder te maken. Ik heb het in het vorige topic ook al gezegd. Ik heb de wijsheid niet in pacht. Ben geen viroloog, geen statisticus en zeker geen econoom. Maar wel iemand die zich zorgen maakt over de toekomst van de bewoners van ons land. Niet alleen die onder de 60. Maar ook die boven de 60!

In Nederland wonen pak m beet 17,5 miljoen mensen. Daarvan zijn er ongeveer 4 miljoen boven de 60. Ons land is in een razend tempo aan het vergrijzen en leven we ook steeds langer. Laten we dat als uitgangspunt aanhouden.

Volgens het RIVM zijn er tot op heden 3.459 (cijfers van gisteren) mensen overleden aan de gevolgen van Corona. Bijna 97% van de overledenen zijn boven de 60 jaar. Volgens het CBS zijn er ook buiten de ziekenhuizen waarschijnlijk duizenden mensen overleden aan het virus. Ook hier betreft het voornamelijk ouderen. Vaak ook met onderliggend lijden en er voor kiezen om niet meer naar een ziekenhuis te gaan, simpelweg omdat ze daar geen heil in zien. Dat zou dus beteken dat de genoemde 97% nog aan de lage kant zou zijn.

De doelgroep van het virus is dus 4 miljoen mensen groot als je vanaf 60 jaar en ouder zou tellen. Het schijnt zelfs pas echt serieus te worden boven de 70. Ik begreep zelfs uit de cijfers van het RIVM dat er onder de 50 tot op heden 20 mensen zijn overleden.
Als je de de huidige telling van het RIVM mee zou nemen met de schatting van het CBS kom je waarschijnlijk ergens uit rond de 6.500 slachtoffers. Als je dit afzet tegen de risicogroep van 4 miljoen mensen dan hebben we het dus over een risico van 0,16%.
Zoals al geconstateerd gaat de verspreiding langzaam. Zal dus de gemiddelde sterfte van ongeveer 140 slachtoffers per dag nog wel even een tijdje doorgaan. Voor 2020 zou dat kunnen betekenen dat we op 40.000 doden uitkomen. Dat klinkt als een verschrikkelijk aantal. En laten we wel zijn, elke dode is er 1 te veel. Het zou je partner, vader, moeder of familie maar zijn. Maar jaarlijks overlijden er in Nederland bijna 155.000 mensen. Als je die 40.000 volledig over de groep van 4 miljoen mensen boven de 60 haalt betekent dat 1% van deze mensen zal overlijden aan Corona. Of aan onderliggende oorzaken. In 2019 overleden er 130.000 mensen boven de 65.
De eerste geluiden zijn er al dat die 155.000 doden er aan het eind van het jaar uiteindelijk niet zo heel veel meer zullen zijn. Omdat juist de mensen overlijden waarvan de levensverwachting toch al niet lang was. Vaak in combinatie met een onderliggend ziektebeeld.

Waar gaat het nu in mijn optiek fout? De overheid, niet alleen de Nederlands trouwens, richt zich op het individu, ipv te kijken naar de gehele bevolking. De overheid is in mijn optiek macro. En ik en mijn familie zijn micro. De overheid houdt de grote lijnen in het oog en kan onmogelijk met de wensen (of de gezondheid) van elk individu rekening houden. Maar dat is nu wel hetgeen ze bij uitstek aan het doen zijn. Men probeert iedereen te redden. Terwijl dit simpelweg gezien de hierboven genoemde sterftecijfers niet lukt. Zelfs medisch gezien niet eens kan. Hoe ga je ouderdom, dus levensverwachting, veelal gecombineerd met (ernstige) gezondheidsklachten voorkomen?
Om nog maar te zwijgen hoe blij je wordt van de aanblik van verpleeg- en bejaardenhuizen waar geen mens naar binnen mag. Laat staan hoe het is voor die mensen die aan de andere kant van het raam zitten. De levensvreugde straalt er vanaf!

Dan houden we dus de andere kant over. Oftwel 13,5 miljoen mensen die ogenschijnlijk een stuk minder risico lopen. Die al wel weken de meest verschrikkelijk verhalen mogen vernemen uit de media. Die sociaal kaltgesteld worden en economisch een enorme draai om de oren krijgen of gaan krijgen. Wat voor gevolgen gaat het isoleren van zo'n groep hebben?? En hoe lang gaat men dit "leuk" vinden. Paar weken?? Paar maanden?? Half jaar?? En daarna gaan we de 1,5 meter maatschappij introduceren? Totaal onmogelijk en niet te controleren!

Daarnaast zal de economische malaise ook weer juist die groep ouderen gaan treffen. Er zal fors bezuinigd moeten worden om alle klappen die we nu krijgen op te vangen. Dit zal resulteren in lagere pensioenen. En natuurlijk een slechtere gezondheidszorg. Ook daar zal bezuinigd moeten gaan worden. Maar zijn die bezuinigingen nu juist niet de oorzaak van de problemen zoals we die nu ondervinden. Krijgen we die anderhalve meter maatschappij nu juist niet door onze strot gewrongen omdat we bang zijn voor overvolle ICs. Is dat niet het ultieme feit dat het beleid van de afgelopen jaren juist hopeloos gefaald heeft? Bezuinigen op de gezondheidszorg terwijl elke idioot weet dat dit land hopeloos aan het vergrijzen is. Niet alleen vergrijst maar ook nog is steeds langer leeft. Terwijl artsen en verpleegkundigen zich uit de naad werken, vaak voor een karig loon. Want dan is het in enen een roeping. Terwijl die politici altijd de mond volhebben over marktwerking.

Tot nu toe vinden we de sociale lockdown prima. Maar iemand in de gaten dat we inmiddels ook in een economische lockdown zitten?? Hier lijkt niemand zich wat van aan te trekken. De horeca is een drama, hotels staan leeg. Sportscholen hebben de deuren gesloten. In musea loopt alleen nog een verdwaalde bewaker rond. Alle grote evenementen zijn inmiddels afgelast of doorgeschoven naar volgend jaar als ze zolang het hoofd boven water kunnen houden. Wat te denken van de transportsector? Hoe luidt hun slogan ook al weer, zonder transport staat alles stil. En dan mag straks je restaurant weer open! Maar je mag maar 30% van je tafels binnen hebben staan? Hoef je dan ook nog maar 30% van je huur te betalen?? 30% van je NUTS-voorzieningen? Iemand enig idee hoe je dit in de lucht gaat houden. Of een theater, een bioscoop, een voetbalstadion.
Dan gaan we toch fijn allemaal thuiswerken? Dan komen die panden leeg te staan. Maar in die panden werken ook weer mensen. Receptionistes, bewakers, catering medewerkers, facilitaire medewerkers. Die gaan lekker thuis een beetje facilitair zitten wezen?

Hoe gaan we trouwens in die sociale lockdown en 1,5 meter maatschappij nieuwe mensen ontmoeten? Hoe gaan er nog gezinnen ontstaan? Krijgen die mensen nog wel kinderen? Hebben we zoveel huizen voor al die 1 persoons huishoudens? Hebben we straks nog mensen die die huizen kunnen bouwen? Hebben ze nog materialen dan? Ohnee, de tranpsortsector staat stil.
Mochten we nog kinderen krijgen kunnen die nog wel naar school? Want ook daar moet je anderhalve meter uit elkaar zitten. Nou ben ik ooit heel lang geleden begonnen als onderwijzer in het basisonderwijs. Maar een legbaterijkip met ophokplicht had doorgaans meer ruimte dat 36 kleuters in een hok van 30 vierkante meter. Dus die 36 kleuters gaan we straks verdelen over 3 lokalen? En is het niet zo dat we nu al hopeloos onderwijzers tekort komen? Of gaan die straks een soort van continurooster draaien. Of een 3 ploegendienst? Krijgen ze dan ook ploegentoeslag of moeten ze daar weer voor naar het Malieveld?

Uiteindelijk zal dus, als we niks (slims) doen. De economie in elkaar storten. En wellicht een newsflash voor een aantal voor ons hier die denken dat we nog steeds in een verzorgingsstaat wonen. Ook het sociale stelsel zal in elkaar donderen. Want ons sociale stelsel wordt betaald door mensen die werken!!
Laatst gewijzigd door Almere vak V op 18 apr 2020, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

Feit: we hebben een virus waar (Nog) geen vaccin laat staan medicijn tegen is.
Feit: de economie heeft zwaar te lijden omdat er geen oplossing is.
Feit: er gaan mensen dood

Vraag: hoeveel mensen sterven door Corona op zich?
Vraag: hebben de maatregelen die we nu nemen ECHT wel effect? Of lijkt dat maar zo?
Vraag: maakt de overheid ons onnodig bang?
Vraag; overdrijven we met zijn allen niet enorm en zien we gevaar wat er niet is?
Vraag: waarom moet men zich zorgen maken zolang je geen symptomen hebt?

Hamvraag; is het stopzetten van de economie echt wel zo noodzakelijk om verspreiding tegen te gaan? Of zijn we te voorzichtig en moeten we koste wat het kost de economie weer opstarten, ook al zal dit betekenen dat er (meer?) mensen dood gaan?

Ik refereer nog even naar een oude post met een interview op RTL-Z https://www.rtlz.nl/algemeen/economie/v ... l-te-groot waarin een hoogleraar zich openlijk afvroeg of een paar extra doden (hoe ernstig en verdrietig ook) het waard is om ongeluk over iedereen af te roepen.
viewtopic.php?f=6&t=76214&p=1239399#p1239399
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1859
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door asv60 »

Terpies schreef:
18 apr 2020, 15:09

Hamvraag; is het stopzetten van de economie echt wel zo noodzakelijk om verspreiding tegen te gaan? Of zijn we te voorzichtig en moeten we koste wat het kost de economie weer opstarten, ook al zal dit betekenen dat er (meer?) mensen dood gaan?

Ik refereer nog even naar een oude post met een interview op RTL-Z https://www.rtlz.nl/algemeen/economie/v ... l-te-groot waarin een hoogleraar zich openlijk afvroeg of een paar extra doden (hoe ernstig en verdrietig ook) het waard is om ongeluk over iedereen af te roepen.
viewtopic.php?f=6&t=76214&p=1239399#p1239399
Daarom vraag ik mij ook af of er straks verschil in aantal zieken/doden te zien zal zijn met Zweden waar geen lockdown is.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Gebruikersavatar
Cindy1969
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Cindy1969 »

Wat een interessante discussie om te volgen. Net alles even gelezen, ook in het andere topic. Ben het met jullie eens. Heb het er alleen niet over met mensen in mijn omgeving omdat er totaal anders over wordt gedacht.

Zou het nooit zo goed kunnen verwoorden, maar wat Almere Vak V hierboven schrijft, zo denk ik er ook over.
Word zelf volgende maand 51, en kan best thuiswerken, doe ik nu ook, maar pfff... wat is dat eenzaam. En red het wel hoor, maar neem liever het risicio voor lief dat ik Corona krijg, maar dan wel "normaal" kan leven. Het vliegt me nu al aan, alles.
Het zegt niet alles, leef redelijk gezond, beweeg veel, denk dat ik wel in goede conditie ben, en verwacht dus dat ik niet heel ziek zal worden mocht ik Corona krijgen. En mocht dat wel zo zijn, dat risico neem ik dan maar. Kan morgen ook onder een bus komen.

Ik hou me momenteel wel aan de regels, omdat ik hoop toch mijn moeder weer te kunnen gaan bezoeken in het verpleeghuis.
Maar met alles wat nu gaande is hoeft het voor haar niet meer. Alle leuke dingen die ze nog had zijn haar ontnomen. Ze heeft het niet met zoveel woorden gezegd, dat kan ze helaas niet goed verwoorden door haar aandoening, maar haar boodschap was wel duidelijk voor mij: als dit nog maanden duurt geef mij maar een zelfmoordpil. Dus tja, ook voor haar geldt: risico op Corona voor lief nemen (en die is heel hoog bij haar...) maar wel nog van de leuke dingen die ze nog had kunnen genieten, of wegkwijnen... Want als zij nog tot eind van het jaar niks mag kwijnt ze weg.

Mijn vader is elke dag in shock over het aantal doden wat genoemd wordt door het RIVM, probeer hem ook dit in perspectief te laten zien, maar dat lukt me helaas niet.

En als ik ooit met pensioen mag, wellicht op mijn 80e (heb 68 al los gelaten...) hoop ik ook dat er nog iets om van te leven. Dus hoop echt dat er binnenkort wat minder strenge maatregelen komen en de economie weer op gang kan komen.
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Superdork1 »

Terpies schreef:
18 apr 2020, 15:09
Vraag: hoeveel mensen sterven door Corona op zich?
Vraag: hebben de maatregelen die we nu nemen ECHT wel effect? Of lijkt dat maar zo?
Vraag: maakt de overheid ons onnodig bang?
Vraag; overdrijven we met zijn allen niet enorm en zien we gevaar wat er niet is?
Vraag: waarom moet men zich zorgen maken zolang je geen symptomen hebt?
  • Niemand weet nog hoeveel mensen er sterven aan Corona, simpelweg omdat er niet genoeg getest wordt. Ik denk dat de cijfers van het CBS achteraf nog het meest nauwkeurig zijn. Het zijn er een heleboel, dat is wel duidelijk.
  • De maatregelen die nu genomen zijn zijn primair gericht op het ontlasten van de zorg. Heeft dat echt effect? Ja, dat heeft effect bij de reguliere gezondheidszorg. Het enige wat ze enorm hebben onderschat is de situatie in de verpleeghuizen. Daar is zich een enorm drama aan het voltrekken.
  • De overheid maakt ons niet bang, als we het loslaten zal onze gezondheidszorg het niet aankunnen en krijg je Italiaanse toestanden maal 10.
  • Of we overdrijven? De "het is maar een griepje" fase is echt wel voorbij hoor. En als je dat niet gelooft dan nodig ik je uit om eens bij een verpleeghuis hier in Brabant te komen kijken. Verpleeghuis waar vriendin van mij werkt hebben 15 van de 24 bewoners op de afdeling corona, er zijn er al 8 overleden binnen 10 dagen. Mensen sterven alleen zonder hun dienbaren in de buurt, ze stikken gewoon. Verzorging en verpleging hebben geen beschermingsmiddelen, vele melden zich ziek omdat ze niet meer durven anderen draaien diensten van 14 uur. Er zijn al 9 medewerkers met corona besmetting, 3 in het ziekenhuis en 1 op de IC. Gisteren hebben ze te horen gekregen dat een medewerkster van de receptie is overleden aan corona, ze was 59 jaar oud. Het is een groot drama..
  • Het wordt steeds meer duidelijk dat sommige mensen het virus bij zich dragen en besmettelijk zijn zonder dat ze symptomen hebben. Ook blijkt dat mensen al twee dagen voor ze klachten krijgen besmettelijk kunnen zijn. Op deze manier wordt het heel moeilijk om iedereen die besmettelijk is te isoleren.
Hamvraag; is het stopzetten van de economie echt wel zo noodzakelijk om verspreiding tegen te gaan? Of zijn we te voorzichtig en moeten we koste wat het kost de economie weer opstarten, ook al zal dit betekenen dat er (meer?) mensen dood gaan?
Het stopzetten en isoleren is niet specifiek om de verspreiding tegen te gaan maar juist om te vertragen zodat iedereen die ziek wordt de kans krijgt om zorg te ontvangen. Dat is in Nederland aardig gelukt, de ziekenhuizen krijgen steeds meer ademruimte. Nu is het zaak om de schade zoveel mogelijk te beperken. Langzaam de touwtjes laten vieren en hopen dat er snel medicijnen komen die een adequate behandeling kunnen bewerkstelligen zodat er minder mensen op de IC belanden. Tevens hopen dat het warme weer het virus gaat vertragen. We hebben volgens mij niet veel keus. Zelfs al zouden we iedereen boven de 60 isoleren dan zal onze zorgketen het nog niet aankunnen als we alles los laten. Bovendien is het esthetisch niet goed te praten als er extra veel doden vallen omdat de ziekenhuizen vol zijn en patiënten geen hulp kunnen ontvangen.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

Ik sluit mij aan bij Superdork. De reacties daarboven kijken enkel naar de overlijdens. Gelukkig genezen de meeste mensen die de ziekte oplopen. Maar de veel mensen die de ziekte oplopen, zijn zwaar ziek, tot en met hospitalisatie toe. Die beelden hebben we intussen ook allemaal gezien. Zelfs mensen die niet opgenomen worden, zijn soms wekenlang out. (Oa vriendin van mij, 40jr, geen medische voorgeschiedenis, komt al 3 weken nauwelijks haar bed uit).
Als we de <50jarigen weer laten doen, heb je binnen de kortste keren terug een piek. Het is lente, mensen gaan weer feestjes houden, festivals, sportwedstrijden,.... we hebben gezien tot wat dat leidt.

Ik denk dat mensen ook onderschatten hoeveel risicopatienten er zijn, meer dan je op het eerste gedacht zou denken. Mensen met astma, ex-kankerpatiënten, auto-immuunziekte,....

Je kan de bevolking ook niet zomaar opsplitsen in 2 categorieën. Mag een 55jarige leerkracht dan les gaan geven? Moet je terug gaan werken als één van je gezinsleden risicopatient is? Moeten ouders van 50+ gescheiden van hun kinderen leven? Zo zijn er eindeloos veel situaties waarbij je niet zomaar mensen kan scheiden
SuperFieke
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 jan 2016, 15:23
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door SuperFieke »

Ik sluit mij ook bij bovenstaande reacties aan. Het is niet mogelijk om nu de maatregelen op te heffen, anders crasht ons gezondheidssysteem. Ook als we de oudere bevolking isoleren, zoals hier voorgesteld wordt.
De grootste druk op het systeem komt door de langdurig zwaar zieken, en niet enkel door de oudjes die er rap aan overlijden.
In de betogen hierboven lees ik vooral over doodgaan, dodencijfers, percentage overlijdens,...maar niets over zwaar zieke mensen.
Vergeet niet dat de IC bedden in de ziekenhuizen door alle leeftijden worden bezet, niet alleen door ouderen. Er liggen heel veel jongere mensen die het idd uiteindelijk dan wel zullen overleven, maar ondertussen bezetten ze weken aan een stuk de bedden en de beademingsmachines. Met dan nog een ellenlange revalidatie achteraf, om nog maar te zwijgen over de blijvende schade, de trauma's en de chronische ziekten die op termijn nog zullen blijken.
De druk op de ziekenhuizen is nu al torenhoog, zelfs met deze strenge lockdown maatregelen. Wat zal dat dan niet geven als we de actieve bevolking loslaten en de maatregelen opheffen? De bedoeling van de maatregelen is om de curve te kunnen afvlakken zodat ons systeem het aankan. Zonder gezondheid is er ook geen economie.
Ik vrees dus dat we voor een langere tijd maatregelen gedoseerd zullen moeten aanhouden tot er een vaccin voor handen is, of een werkend anti-viraal middel.
Lizzy84
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 aug 2017, 22:43
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Lizzy84 »

Aansluitend op hierboven; de sterftecijfers in Nl zijn gebaseerd op redelijk goed werkend zorgsysteem, iemand al nagedacht wat het voor de cijfers gaat betekenen als het systeem het niet meer aankan en patiënten niet meer optimaal behandeld kunnen worden? Wat het betekend voor niet-Corona patiënten die wel een ICbed/beademing nodig hebben vanwege bijv een zwaar ongeval etc?
Stof om over na te denken in ieder geval....
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 846
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Tantelotje »

Laat ik beginnen met aangeven dat ook ik geen viroloog of econoom ben en ik werk ook niet in de zorg.
Met mijn beperkte kennis van dit soort ingrijpende gebeurtenissen klinkt de reactie van Superdork heel logisch. Maardat vind ik ook van de redeneringen van onder andere AlmereVak en Roelb.

Ik werk in de metaalindustrie. Gelukkig is onze orderportefeuille voorolopig nog goed gevuld. Maar dat gaat echt nog wel veranderen. En ook met de regelingen van de overheid sluit ik niet uit dat dit banen gaat kosten. Als dit maar genoeg gebeurt en er geen geld meer verdiend kan worden, kan het sociale vangnet, en wellicht ook de zorg, niet meer gefinancieerd worden. Want als de inkomsten van de overheid (deels) wegvallen is er geen geld meer om dat te financieren. Zonder gezonheid is er geen economie. Maar dat geldt net zo goed andersom.

Ik denk dat iedereen wel iemand in zijn naaste omgeving heeft waarbij Corona zomaar het einde kan betekenen. Ook ik. Maar dan nog weet ik niet of we maar ten koste van alles moeten proberen om dat te voorkomen.

Alles dicht houden zoals nu het geval is, is op termijn gewoon niet houdbaar. Net zomin als een 1,5 meter samenleving gaat werken. Denk aan OV, fysiotherapeuten, kappers en inderdaad horeca. Maar hoe het dan wel moet... ik heb de oplossing ook niet liggen. Maar om tot een goede oplossing tekomen moet de discussie wel breed gevoerd kunnen worden. En dan moet dat soms zakelijk en met de emotie uitgeschakeld.

Overigens begreep ik juist uit alle discussies rondom de IC bedden dat er steeds vanuit gegaan werd dat er x aantal bedden moeten zijn waarvan er y voor 'regulier gebruik' bedacht zijn?
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

Superdork1 schreef:
18 apr 2020, 19:18
  • Niemand weet nog hoeveel mensen er sterven aan Corona, simpelweg omdat er niet genoeg getest wordt. Ik denk dat de cijfers van het CBS achteraf nog het meest nauwkeurig zijn. Het zijn er een heleboel, dat is wel duidelijk.
Denk je? Of zeggen ze dat? Ik heb gezocht naar feiten...heb jij ze ergens gevonden/.
  • De maatregelen die nu genomen zijn zijn primair gericht op het ontlasten van de zorg. Heeft dat echt effect? Ja, dat heeft effect bij de reguliere gezondheidszorg. Het enige wat ze enorm hebben onderschat is de situatie in de verpleeghuizen. Daar is zich een enorm drama aan het voltrekken.
Waaruit blijkt dat effect? Normale zorg wordt niet (meer) gegeven...hoe erg is het drama in de verpleeghuizen? Het drama komt imho doordat er niemand meer mag komen, waardoor mensen wegkwijnen en opgeven.
  • De overheid maakt ons niet bang, als we het loslaten zal onze gezondheidszorg het niet aankunnen en krijg je Italiaanse toestanden maal 10.
Is dat een feit? Een vermoeden of een aanname?
  • Of we overdrijven? De "het is maar een griepje" fase is echt wel voorbij hoor. En als je dat niet gelooft dan nodig ik je uit om eens bij een verpleeghuis hier in Brabant te komen kijken. Verpleeghuis waar vriendin van mij werkt hebben 15 van de 24 bewoners op de afdeling corona, er zijn er al 8 overleden binnen 10 dagen. Mensen sterven alleen zonder hun dienbaren in de buurt, ze stikken gewoon. Verzorging en verpleging hebben geen beschermingsmiddelen, vele melden zich ziek omdat ze niet meer durven anderen draaien diensten van 14 uur. Er zijn al 9 medewerkers met corona besmetting, 3 in het ziekenhuis en 1 op de IC. Gisteren hebben ze te horen gekregen dat een medewerkster van de receptie is overleden aan corona, ze was 59 jaar oud. Het is een groot drama..
Nogmaals:tragisch wat er gebeurt maar is het allemaal puur te wijten aan Corona? Of ook onderliggend lijden?
  • Het wordt steeds meer duidelijk dat sommige mensen het virus bij zich dragen en besmettelijk zijn zonder dat ze symptomen hebben. Ook blijkt dat mensen al twee dagen voor ze klachten krijgen besmettelijk kunnen zijn. Op deze manier wordt het heel moeilijk om iedereen die besmettelijk is te isoleren.
Ook dit is geen feit maar een vermoeden, waaruit blijkt dit?
Hamvraag; is het stopzetten van de economie echt wel zo noodzakelijk om verspreiding tegen te gaan? Of zijn we te voorzichtig en moeten we koste wat het kost de economie weer opstarten, ook al zal dit betekenen dat er (meer?) mensen dood gaan?
Het stopzetten en isoleren is niet specifiek om de verspreiding tegen te gaan maar juist om te vertragen zodat iedereen die ziek wordt de kans krijgt om zorg te ontvangen. Dat is in Nederland aardig gelukt, de ziekenhuizen krijgen steeds meer ademruimte. Nu is het zaak om de schade zoveel mogelijk te beperken. Langzaam de touwtjes laten vieren en hopen dat er snel medicijnen komen die een adequate behandeling kunnen bewerkstelligen zodat er minder mensen op de IC belanden. Tevens hopen dat het warme weer het virus gaat vertragen. We hebben volgens mij niet veel keus. Zelfs al zouden we iedereen boven de 60 isoleren dan zal onze zorgketen het nog niet aankunnen als we alles los laten. Bovendien is het esthetisch niet goed te praten als er extra veel doden vallen omdat de ziekenhuizen vol zijn en patiënten geen hulp kunnen ontvangen.
Waarom vertragen we? Wat vertragen we? En met wel doel? Wat een feit is, is dat we de economie om zeep helpen, en de gevolgen nog vele maanden, zo niet jaren gaan voelen en merken.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Mocht je in de gelegenheid zijn. Kijk dan even Op1 van gisteravond terug.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Marcopstal »

Terpies schreef:
19 apr 2020, 02:55
Waarom vertragen we? Wat vertragen we? En met wel doel? Wat een feit is, is dat we de economie om zeep helpen, en de gevolgen nog vele maanden, zo niet jaren gaan voelen en merken.
Doel is de spreiding van het virus te vertragen.

Men doet dit omdat anders er zoveel zieken op 1 moment zullen zijn zodat de gezondheidszorg niet meer in de mogelijkheid is om iedereen de nodige zorg te verstrekken. Een zwaar zieke corona patiënt ligt al snel een week of 3/4 op IC. De capaciteit daar is beperkt en dus snel volzet. Je komt dan terecht in een situatie waar je direct moet gaan kiezen wie je nog probeert te helpen en wie niet.
Vergeet ook niet dat in die situatie ook de uitval van personeel in de gezondheidszorg e.d. groot kan zijn waardoor de dienstverlening extra in het gedrang komt.


De economische schade is uiteraard immens. Een volledige lockdown is niet houdbaar en dus moeten we zo snel mogelijk trachten om alles weer in werking te krijgen, mits de nodige veiligheidsvoorzieningen zijn ingebouwd. Dat we hier nog vele jaren last van zullen hebben is een feit. Al geld ook hier wel de regel "de een zijn dood is de ander zijn brood". Er zijn dus ook wel winnaars in de huidige situatie (al zullen die in de minderheid zijn).
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

Ik deed mee aan een onderzoek van de Universiteit Antwerpen. Één van de vragen ging over de verhouding tussen economie en sterfgevallen. Je moest aangeven welke verhouding je aanvaardbaar vind. Ik weet de juiste cijfers niet meer maar was iets als :
10%werkloosheid - 50.000 doden
12% - 40.000
...
25% - 5.000

Onmogelijke keuze eigenlijk. Het voelt fout om een aantal doden te plakken op het redden van de economie. Anderzijds besef ik ook wel dat er veel meer slachtoffers vallen op andere gebieden als de hele economie plat ligt.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Coyote »

[mention]Almere vak V[/mention] Mooi dat je een apart topic geopend hebt. :thumbup:
Terpies schreef:
19 apr 2020, 02:55
Waarom vertragen we? Wat vertragen we? En met wel doel? Wat een feit is, is dat we de economie om zeep helpen, en de gevolgen nog vele maanden, zo niet jaren gaan voelen en merken.
Zoals [mention]Marcopstal[/mention] al aangeeft: vertragen van de verspreiding van het virus.

Je kunt je dan afvragen, hoe ver gaan we daarin?

Onze intelligente lockdown kost (net als een totale lockdown) heel veel geld. Maar wat gebeurt er als we de boel (gedeeltelijk) weer opengooien? De economie begint dan (hopelijk) weer te draaien maar aan de andere kant zal het aantal besmettingen wellicht ook enorm stijgen en misschien wel met zoveel dat de ziekenhuizen, die nu al onder grote druk werken, de boel niet meer aankunnen. Dan moeten ze misschien wel echt zeggen: jij wel aan de beademing en je buurman niet. Die situatie willen we natuurlijk voorkomen met z'n allen.

Dat is de reden dat ik achter een lockdown sta maar ik weet ook dat we dat niet lang kunnen volhouden als meer bouwstenen van onze maatschappij omvallen. Ergens zullen we dus een gulden middenweg moeten vinden waarbij we bepaalde zaken weer (voorzichtig) opstarten. Maar hoe dat moet? Denk dat onze regering (en met hen alle andere landen) hier hun hoofd hier allang over breken. Een anderhalvemeter samenleving zie ik niet echt zitten. Daarmee krijg je de economie niet mee aan het draaien. Het is allemaal leuk bedacht maar voor veel bedrijven zal het onvoldoende zijn het hoofd boven water te houden.

Ik denk dat alle landen (samen) nog meer moeten inzetten op ontwikkelen van een vaccin. Pas als die er is kunnen we terug naar normaal. Dat kost tijd is mij verteld maar mag geen belemmering zijn alles op alles te zetten het vaccin zo snel mogelijk te ontwikkelen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Superdork1 »

Uiteindelijk worden die berekeningen wel gemaakt. Alles heeft een prijs, ook een mensenleven. Goed voorbeeld hiervan is Prorail. Bij spoorwegovergangen komen jaarlijks een aantal mensen om het leven. Stel Prorail bouwt bij elke overgang een viaduct of tunnel ipv een reguliere spoorwegovergang, dan zou dat het aantal doden misschien wel reduceren tot nul. Vanwege de kosten is dat natuurlijk niet haalbaar, maar het zijn berekeningen die gemaakt worden.

We kunnen niet op deze manier door de komende anderhalf jaar (tot er een vaccin is), dat begrijp ik ook wel. Maar ik denk ook niet dat we ontkomen aan de anderhalve meter afstand houden. Dat wil niet zeggen dat de economie helemaal plat moet liggen, er zullen creatieve oplossingen gevonden moeten worden. Kantoren met anderhalve meter tussenruimte, de buitenkantine, digitaal vergaderen, restaurants met andere indeling, minder stoelen op terras, geen bijeenkomsten, drive-in-bioscoop, scholen weer open voor de jongste kinderen etc etc. En steeds zal de thermometer in het zorgstelsel gestoken moeten worden, dat is de graadmeter hoe ver we kunnen gaan. Uiteindelijk zal deze manier van werken ons leven blijvend gaan veranderen, daar ben ik van overtuigd. Niet omdat we anders ziek worden, maar wel omdat het ons voordelen op gaat leveren. Denk aan de milieuvoordelen van thuis werken, minder verkeer op de weg en minder uitstoot.

Ik hoop dat er snel een medicijn komt waarmee we de ergste symptomen kunnen verminderen. Dat zou de zorg heel erg ontlasten, minder en/of kortere ziekenhuisopname/ IC. Stel dat bijvoorbeeld de behandeling met bloedplasma met antistoffen de kans op opname op de IC met 60% verminderd of verkort dan heb je daar al een enorm voordeel mee behaald. We moeten positief blijven!

Wat ook heel belangrijk is, is dat de testcapaciteit uitgebreid wordt. Of dat er een goede zelftest ontwikkeld gaat worden, die zijn er nu nog niet. Door mensen te testen voor ze het vliegtuig in stappen kan je het vliegverkeer ook weer gaan opstarten. Koppel de testuitslag aan een app en je kan mensen die besmet zijn efficiënt afzonderen voor de rest. Er zijn nu al commerciële biotechnologie laboratoria zoals Innatoss uit Oss die met een camper mensen in een soort drive-in vorm gaan testen op antistoffen. Ze gebruiken een Franse zelftest die een foutmarge heeft van 60% en bovendien maar één soort antistof test. Heel onbetrouwbaar dus, oplichters zijn het!
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

Nogmaals aangegeven: er zijn altijd mitsen en maren: niemand weet of het systeem wat we nu hanteren werkt omdat niet iedereen getest wordt.

De vraag blijft: wanneer wordt iedereen eindelijk getest? Inmiddels zouden die testen toch wel in grote geraken beschikbaar moeten zijn (de ceo van Roche gaf na de uitzending bij Jinek toch uiteindelijk aan dat ze wilden meewerken om de testen beschikbaar te maken?).

De zorg medewerkers zijn nu inmiddels grotendeels (allemaal??) getest?
Waarom de rest van de bevolking niet?

Anders zullen we nooit weten of de huidige situatie iets oplost/teweegbrengt en blijven we naar elkaar kijken en afwachten tot er een wonder gebeurt
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer