Corona Virus / Oplossingen...

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door d_vdploeg »

dejong89 schreef:
04 aug 2020, 09:33
Ik ben wel heel benieuwd waar Rusland nou ineens mee komt. Het zou wel een stunt zijn wanneer blijkt dat hun vaccin werkt. Maar ik zie een medicijn veel eerder verschijnen dan een goed werkend vaccin.
Je zou bijna zeggen dat dit niet goed kan zijn.. Als gerenommeerde vaccin ontwikkelaars aangeven dat het op zijn vroegst Q1 2021 zal zijn dat ze het werkend hebben en dan gaan uitrollen, hoe kan het dan dat Rusland al gaat vaccineren in oktober?

Ik zal in ieder geval niet als eerste in de rij staan in dat geval, aan de andere kant, wat is het alternatief? Nog maanden/jaren zo doorgaan? Travelbans, negatieve reisadviezen, lockdown in lockdown uit.. Besmettingen naar beneden, besmettingen weer omhoog. Ik vrees dat de economische schade misschien wel forser gaat zijn dan heel corona kan aanrichten, alleen dat is nu nog niet zichtbaar.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Tipsy_1 »

Dat de economische schade (en onrechtstreekse doden) veel forser gaat zijn dan de ziekte zelf lijkt mij al veel maanden duidelijk. Daar hebben de politiekers en experts (behalve Zweden) ook bewust voor gekozen.
Las net dat booking.com net als vele andere 25% medewerkers gaan ontslaan.
Hier in New Jersey (waar nog veel meer gesloten is dan in Europa) wordt het ene faillissement na het andere aangekondigd, veel kleine zaakjes maar ook veel grote ketens.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1994
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door dejong89 »

@Almere vak V

Even de cijfers opgezocht en inderdaad zeg. Het sterftecijfer in België is ruim 4x hoger ten opzichte van de VS. Nederland doet het ook niet al te best.

Belgie: 14%
Verenigde staten: 3,2%
Nederland: 10,8%
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

Het is maar hoe je het bekijkt he.
In Alaska ligt het aantal bijv 12 x zo laag, in New York 5 x zo hoog als in Nederland. Florida ongeveer gelijk.
Met voorbehoud natuurlijk. Je kan dat allemaal niet één op één bekijken.
Ik snap dat ze in het begin diverse maatregelen snel hebben moeten nemen, maar ze moeten echt eens zaken gaan gladstrijken om de goodwill niet te verliezen. En dáár zijn ze echt voor velen hard naar op weg. We kunnen lachen om die Roelvink, maar het is gewoon krom dat je in de rij voor het vliegtuig afstand moet houden en dan gewoon langs 2 vreemden in het vliegtuig mag zitten... En dat het onderzoek over ventilatie pas klaar is als bv de scholen al weer 2 weken bezig zijn. Dat zorgt alleen maar voor onduidelijkheid.

Al hoorde ik vanmorgen ook weer iemand klagen dat ze nog steeds niet voldoende beschermingsmiddelen hadden en dat Rutte en co hier verantwoordelijk voor waren en dan denk ik echt dat er een hele rij tussen zit die hun werk niet goed doen hoor.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door ADE01 »

Die sterfte cijfers kloppen voor geen meter. Niet iedereen die corona heeft gehad is ook getest. Nederland had bijv. pas in Juni ergens genoeg capaciteit om iedereen te kunnen testen, daar voor werd aangeraden thuis te blijven voor 2 weken indien je symptomen had. Er was een tijd terug al een schatting dat bijna een miljoen mensen reeds corona hadden gehad in Nederland. Dan gaat dat cijfer voor Nederland enorm naar beneden. Hetzelfde geld voor de VS, in en om New York heeft een enorm percentage het virus gehad maar de test capaciteit was er niet. Andere staten, zoals Texas, hebben dat beter in kaart omdat daar de eerste uitbraak veel kleiner was en er vervolgens genoeg capaciteit was. Dan nog laat niet iedereen zich testen of weten ze niet eens dat ze het hebben.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Tipsy_1 »

Hier in Jersey wordt blijkbaar te veel doden aan Corona toegewezen. bvb terminale kanker (en dan ook corona positief getest) = corona.
Het echte sterfte cijfers zou dus lager moeten zijn dan wat gerapporteerd wordt.

Ondertussen rijden wij nog altijd gewoon een half uur naar een andere staat als we op restaurant willen. die maatregelen zijn echt zo krom :blink:
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door vana »

@Tipsy_1 Ik lees het hier andersom. Natuurlijk maar de ervaring van één persoon, maar toch.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Tipsy_1 »

tja dat sjoemelen met die statistieken. Inderdaad maar de mening van 1 persoon, maar het zegt wel weer genoeg over het feit dat je geen enkel getal kan vertrouwen terwijl er in de pers en door de politiek getallen naar ons hoofd gesmeten worden.
Wat ik schreef was op basis van wat een bevriende paramedicus ons gisteren tijdens een avondje weg vertelde en specifiek over NJ (waar overigens een echt schrik-en-bangmakerij-politiek-beleid gevoerd wordt). In de US is elke staat ook weer een land op zich :-s
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door georgesken »

Tipsy_1 schreef:
08 aug 2020, 15:52
Hier in Jersey wordt blijkbaar te veel doden aan Corona toegewezen. bvb terminale kanker (en dan ook corona positief getest) = corona.
Het echte sterfte cijfers zou dus lager moeten zijn dan wat gerapporteerd wordt.

Ondertussen rijden wij nog altijd gewoon een half uur naar een andere staat als we op restaurant willen. die maatregelen zijn echt zo krom :blink:
Dit is idd een goeie vraag. De meesten sterven ook niet aan het virus zelf maar aan onderliggende aandoeningen (bv een kanker,...) die die persoon heeft. Het virus zorgt er meestal voor dat je immuunsysteem verzwakt wordt waardoor dat andere de overhand kan halen. In bovenstaand voorbeeld kan je wsch zeggen dat de kanker de doodsoorzaak is, maar indien hij het virus niet had gehad was hij wacht nu nog niet dood geweest... is dat dan een coronadode of niet...???
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door vana »

" maar indien hij het virus niet had gehad was hij wacht nu nog niet dood geweest, is dat dan een coronadode of niet...??"


Ik vind van wel
Mijn man heeft een spierziekte in remissie waar hij in principe gewoon oud mee kan worden.
Maar als hij Corona krijgt is de kans groot dat hij eraan zal overlijden.
In dat geval vind ik dat hij dan aan Corona is overleden.
Zo zijn er nog veel meer onderliggende (auto immuun) ziektes waar je niet aan overlijdt maar waarbij Corona wel gevaarlijk is.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

georgesken schreef:
09 aug 2020, 13:47
De meesten sterven ook niet aan het virus zelf maar aan onderliggende aandoeningen (bv een kanker,...) die die persoon heeft.
Dat is zeker voor een deel van de slachtoffers zo, maar ik heb nog nergens cijfers gezien van hoeveel % van het totaal aantal slachtoffers?
Ik sluit mij aan bij Vana, een aantal van die onderliggende aandoeningen zijn op zich niet dodelijk (bv auto-immuunziektes, of wanneer je immuniteit is aangetast door chemo maar je verder wel kankervrij bent, ...)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Timothy555 »

Hier in België: motorrijder rijdt tegen boom, dood.
Positieve coronatest. Geteld als coronadode.
Ja kom, tuurlijk sta je dan ‘mee aan kop’.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

@Timothy555
waar haal je dat?

ik denk dat in maart - april er in België vooral veel overleden oude mensen in woonzorgcentra zijn meegeteld zonder dat ze getest zijn op Covid. Het is natuurlijk wel eigen aan deze doelgroep dat ze dichtbij de dood staan dus zullen sommigen hier onterecht zijn meegeteld. Anderzijds meldden de WZC toch opmerkelijk meer overlijdens dan gewoonlijk.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Timothy555 schreef:
10 aug 2020, 11:31
Hier in België: motorrijder rijdt tegen boom, dood.
Positieve coronatest. Geteld als coronadode.
Hoorde van vrienden van ons ook zo'n soort verhaal. Iemand zich (bijna) te pletter gereden tegen een boom. Nog 1 dag aan de beademing gelegen en toen alsnog overleden. Kreeg ook een streepje als coronadode. Hij had tenslotte aan de beademing gelegen...

Ik begrijp wel dat Famke Louise in de war is... :blink: :wink:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door hemmie »

De oversterfte cijfers liegen natuurlijk niet. Ik weet dat daar in NL de afgelopen maanden geen sprake van is geweest (daarvoor zeker wel), maar in de VS is de oversterfte meer geweest dan de gemelde 200000 covid-19 doden. Dus als er een keer iemand ten onrechte als covid-19 dode wordt geteld wordt dat ruimschoots gecompenseerd door doden die ten onrechte niet zijn meegeteld.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

hemmie schreef:
24 sep 2020, 16:57
De oversterfte cijfers liegen natuurlijk niet.
En dat weet ik dus niet. Of laat ik het zo zeggen, ik heb er grote twijfels bij.

Onderstaande tekst komt van de website van het RIVM:
In de winter van 2019/2020 was de influenza-epidemie kort en mild (week 5 tot en met 7 2020). De oversterfte was in deze periode met 404 veel lager dan de gemiddelde oversterfte in de afgelopen 5 griepepidemieën (6.443). Een korte opleving van de griepepidemie in week 10 en11 2020 overlapte met de eerste 2 weken van de COVID-19 epidemie. De oversterfte in week 10 tot en met 19 van de COVID-19 epidemie was 9.768, waarvan 213 in de eerste 2 weken.


Als ik bovenstaand lees weet ik dus niet wat ik moet denken. Datzelfde gevoel bekruipt me trouwens als ik op diezelfde website de ontwikkeling van de epidemie volg. En die blijkt er sinds week 16 al niet meer te zijn.

Ik denk ook niet dat je oversterfte per week moet bekijken. Zelfs niet per maand. Ik denk dat je oversterfte alleen kunt bekijken per jaar en dat weer vergelijken met andere jaren. Heb het al eerder gezegd. Ik ben uiteindelijk heel benieuwd wat dan die gemiddelde sterftecijfers per week, per maand en per jaar gaan laten zien. Als je naar de grafiek kijkt op de website van het RIVM ziet die er in maart en april indrukwekkend uit. Maar als ik bijvoorbeeld kijk wat twee weekjes warm weer in augustus teweeg brengt schrik ik daar misschien nog wel veel harder van.
En dan nog, ik wil geen aantallen, ik wil percentages. Of aantallen per zoveel inwoners. Want dan kan ik vergelijken met andere steden, andere plekken, andere landen. Die 200.000 doden in Amerika zeggen me helemaal niks. Een blik op https://www.worldometers.info/coronavirus/ leert me dat er in San Marino 2 keer zoveel doden vallen per 1 miljoen inwoners dan in de VS. In België zelfs ruim 200 meer.

Hetzelfde geldt voor het testen. Het zegt me niks dat we nu zoveel meer besmettingen hebben als we zoveel meer testen. Ik wil percentages horen! Hoeveel zijn het er meer of minder dan een maand geleden. Of 2 of 3 maanden.

Ik ben het ook niet eens met de berichtgeving rondom COVID. We veranderen steeds van onderwerp wat wordt onderbelicht of overbelicht in de media. We pakken het liefst wat de mensen het meeste schokt. Als er niet meer genoeg doden vallen gaan we over naar de mensen die op de IC liggen. Als er niet meer genoeg mensen op de IC liggen. Dan gaan we over op de mensen die in het ziekenhuis liggen. En als er niet meer genoeg mensen in het ziekenhuis liggen dan gaan we maar over op de mensen die besmet zijn. En als er straks niet meer genoeg mensen besmet zijn dan gaan we wellicht vertellen hoeveel mensen zichzelf laten testen. Shock and awe noemen ze dat met een mooi woord in de VS.

Mensen overlijden niet aan een griepje. Gezonde mensen overlijden niet aan een griepje. Mensen overlijden aan een optelsom. En dat griepje zorgt er nou net voor dat die optelsom te zwaar wordt voor een mens die toch al niet fit is waardoor het einde oefening wordt. Mijn broertje is 3 jaar geleden overleden aan een longontsteking. Wellicht is het handig om erbij te vertellen dat hij uitgezaaide blinde darmkanker had die inmiddels ook in zijn alvleesklier, lever, nieren, darmen, botten en longen zat. Was hij vorige maand overleden dan had hij ongetwijfeld het stempeltje COVID gekregen. Ander voorbeeld. De vader van een vriendje van me heeft 5 jaar geleden te horen gekregen dat hij nog 3 maanden te leven had. Is in mei overleden aan COVID. Ik vind het prima als mensen dat willen geloven. Maar dit was gewoon een tikkende tijdbom. Hij is wellicht overleden ten gevolge van COVID. Maar de oorzaak is echt iets anders.

Komt bij dat we er natuurlijk in Nederland wederom in slagen om als overheid allerlei onzin uit te kramen.
Eerste hebben we een minister president die op tv roept dat er geen vaccin in en dat we daarom voor groepsimmuniteit moeten gaan. Klinkt logisch. Alleen moet je dan niet 2 zinnen daarna roepen dat iedereen binnen moet blijven. Dat is niet de manier hoe je immuniteit opbouwt.
Vervolgens is het bijna lachwekkend dat diezelfde minister president bij hoog en laag volhoudt in de tweede kamer dat hij nooit over groepsimmuniteit gesproken heeft.
Vervolgens zijn mondkapjes niet de oplossing. Blijken ze een paar maanden wel de oplossing te zijn. Want nu hebben we er genoeg.
Diezelfde week roepen we dat kinderen onder de 12 niet getest hoeven te worden. Want die kunnen het virus niet overbrengen. Of hebben we te weinig testen.
We roepen codes af over zogenaamde besmettingshaarden. Maar als je terugrekent slaat het werkelijk nergens op wat we aan het doen zijn. Mooi voorbeeld. Rotterdam is zo'n stad waar het helemaal mis is als we de geleerden moeten geloven. Dan ga ik even naar de site van het RIVM. 24 op de 100.000 mensen in Rotterdam testen positief. Rotterdam heeft 650.000 inwoners. Dan doe je dus 42 keer 6,5. Dat heb je dus 156 positief geteste mensen. En dan mijd ik even alle mensen die vinden dat de test niet goed is, of onvolledig, of dat de uitkomst op meerdere manier te interpreteren valt. Voor 98% van deze 156 positief bestaat er volgens het RIVM geen enkel gevaar. Geen tot zeer milde klachten noemen ze dat. Als ik dan 2% van 156 pak dan kom ik uit op 3,12. Dat rond ik dan af naar boven. Voordat er mensen zeggen dat ik te makkelijk reken. Dan kom ik uit op 4. Dus er zijn 4 mensen van 650.000 inwoners van Rotterdam die meer hebben dan milde klachten. En daarvoor gooien we een hele stad op code rood? Hoeveel mensen zouden er de mazelen hebben in Rotterdam? Rode hond? Of HIV besmet zijn? En aangezien ik van de percentages ben, 3,12 inwoners. Dat is 0,0000048% van de bevolking van Rotterdam. Ik zeg, houdt ramen en deuren gesloten...
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik snap best dat mensen vragen hebben. Dat je dan gaat roepen dat je niet meer mee doet is wat mij betreft het andere uiterste. Doe je dan straks ook niet mee aan een vaccin? Doe je ook niet mee als je opgenomen moet worden in een ziekenhuis? Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om een beetje afstand te bewaren. Het kan helemaal geen kwaad om wat vaker je handen te wassen. Het kan helemaal geen kwaad om je wat bewuster te zijn in de openbare ruimte.
Aan de andere kant weten we ook dat mensen buiten vrijwel niet besmet raken. Hetzelfde geldt overigens voor vliegtuigen. Handel daar dan naar en zorg dat je duidelijke regelgeving opstelt die elke 6 jarige in Nederland begrijpt. Dan hoef je daarna niet moeilijk te doen over groepsimmuniteit, mondkapjes, testen of weet ik veel. En misschien dat Famke Louise het dan ook begrijpt...
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door babarage »

Volgende week maar eens kijken of de besmettingshaard in Tilburg ernstig omhoog schiet :).
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door vana »

Almere vak V schreef: ...Handel daar dan naar en zorg dat je duidelijke regelgeving opstelt die elke 6 jarige in Nederland begrijpt.....
Die duidelijke regels zijn er dus al:
-Houd afstand
-Was goed en regelmatig je handen
-Blijf bij andere mensen uit de buurt als je klachten hebt.
Heel simpel dus, zelfs voor 6 jarigen.
Het probleem is dat er groepen mensen zijn die zich er niet aan (willen) houden. Daardoor zijn al die andere testen, maatregelen en discussies nodig.


De rest van je lange berekeningen laat ik even aan me voorbij gaan. Ik vertrouw op de deskundigen.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Tipsy_1 »

Als het alleen maar die drie regels waren vond ik het prima. Zelfs al komt daar bvb nog de regel bij "draag mondmasker in winkels en andere gesloten ruimtes" (hoewel ik niet geloof dat dat helpt maar, bon, je weet maar nooit).
Er zijn echter veel meer regels en beperkingen dan die drie! En dat is wat het zo'n klucht en zo'n onhoudbare situatie maakt... Vooral om dat ze dan ook nog eens verschillen van land tot land, van staat tot staat, van provincie tot provincie en zelfs van stad tot stad ...
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Tipsy_1 schreef:
25 sep 2020, 14:42
Als het alleen maar die drie regels waren vond ik het prima.
En zelfs bij die 3 regels kan je jezelf al de nodige vragen stellen. Maar het is precies wat jij zegt, er komen er elke week bij, er gaan er weer af, en die gelden dan weer niet voor alle plaatsen en ga zo maar door.

Of zoals mijn jongste dochter vroeg? Pap, kan jij geen tapvergunning regelen? Ik zeg, hoezo? Dan mag ik 50 mensen thuis hebben ipv 6...
Diezelfde jongste is dit jaar begonnen aan het HBO. Twee keer anderhalf uur digitale introductieweek gehad. Iets anders konden ze niet bedenken met corona in het achterhoofd. De HBO opleiding hier bij ons in het dorp? 5 dagen lang groot feest. Ik kan het niet uitleggen.
Vrienden van ons hebben 2 kinderen. Eentje van 11. En eentje van 13. De ene mag opa met corona wel knuffelen want dat kan geen kwaad. De andere mag niet bij opa in de buurt komen. Want dat kan wel kwaad. Dat moet toch wel een dondersintelligent virus zijn als je het mij vraagt.
vana schreef:
25 sep 2020, 14:20
Ik vertrouw op de deskundigen.
De deskundigen die je eerst hebben voorgelogen over groepsimmuniteit. Toen je hebben voorgelogen over mondkapjes. En nu je voorliegen over het testen. Of wellicht word je niet voorgelogen en blijken die deskundigen helemaal niet zo deskundig te zijn. En dat zou in mijn optiek ook heel goed kunnen. Ik heb er een beetje moeite mee als mensen nu gaan zeggen die landen doen het goed. Of die landen doen het verkeerd. In Zweden werden ze eerst voor gek verklaard. Toen kregen ze het beschuldigende vingertje. En nu blijken ze het toch helemaal niet zo gek gedaan te hebben. Wie het weet mag het zeggen!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer