Corona Virus / Oplossingen...

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

Ik lees alleen maar steeds de woorden “misschien” en “waarschijnlijk” en “verwachting”... is dat ons verteld, of was dat een excuus om de genomen maatregelen te onderbouwen? De belangrijkste reden was omdat we door alle bezuinigingen in de gezondheidszorg van de afgelopen jaren de IC capaciteit (en de algehele bed capaciteit) domweg niet voldoende zou zijn geweest en we waarschijnlijk Italiaanse taferelen zouden hebben gehad.

Duitsland had op het hoogtepunt tussen de 20.000 en 30.000 IC bedden nog vrij (Nederland heeft er immers van de Duitse overheid ook gebruik van mogen maken (en er welgeteld rond de 50-75 daadwerkelijk van gebruikt)). Ook andere landen, zoals Italië en Spanje en Frankrijk hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt. Toch was er in Duitsland ALTIJD voldoende capaciteit beschikbaar geweest.

Nogmaals, JA het is ernstig, JA het is (waarschijnlijk) besmettelijk, maar ik heb op een bijna dagelijkse basis contact met mijn collega’s in de Nordics, ook met een groot aantal in Zweden. Daar is de economie redelijk open, JA, ze hebben ook een hoger sterfte cijfer dan dat ze normaal hebben. Maar de economie is vele malen minder hard geraakt dan in andere landen. Hoe dat komt? Men houdt zich aan de 1,5 meter afstand, men blijft thuis als men zich niet goed voelt en laat zich testen als de symptomen aanhouden.

Waarom heeft Duitsland zo’n laag sterftecijfer? Men test en isoleert de positief geteste gevallen.
Waarom heeft de UK zoveel sterfte gevallen? Die hebben toch een complete lockdown? Waarom helpt dat dan niet? De Sterfte cijfers zijn nog hoger dan in Italië en Spanje.

Waar zou je liever wonen op dit moment? In de UK of in Zweden? Ik weet het antwoord wel.
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door jerommeke10 »

Sterfte cijfers zijn sterftecijfers. De piek in 2018 werd toegewezen aan de griep pandemie, de huidige piek aan Corona, dus een vergelijking is weldegelijk mogelijk toch?
Je kan ook appelen en peren vergelijken...alles kan. Maar het is totaal zinloos. Volgens jouw redenering moeten we dan maar stoppen met alle dure campagnes en vaccinaties tegen mazelen/bof/rode hond, hondsdolheid en dergelijke, want daar sterft bij ons helemaal niemand meer aan. Sterftecijfers zijn sterftecijfers, toch?
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

@jerommeke10 Je reactie gaat totaal niet over wat ik post. Waar zeg ik dat we moeten stoppen met vaccinaties? Waar heb ik het over rode hond en mazelen?

De groep pandemie in 2018 zorgde voor hogere sterfte dan gemiddeld net zoals tijdens de Corona crisis nu.
In de Uk is een totale lockdown, zie jij verschil In de cijfers met Nederland dan als je ze procentueel vergelijkt??

Bovendien zeggen de cijfers van het RIVM niks over het aantal Corona doden, de cijfers van het CBS zeggen wel alles, want dat zijn de totale sterftecijfers. (Of moet ik dat ook nog uitleggen?).
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Katja »

Ik heb van de week een interessant wetenschappelijk artikel gelezen maar ben te lui op de zaterdagavond om hem terug te zoeken naar een lekker etentje en een paar wijntjes.
Maar het kwam er op neer dat bij een normale influenza epidemie het sterftecijfer ronde de 0.01% ligt. Bij Corona ligt dat rond de 2%. 200x meer is wel echt een serieus probleem zeker omdat de besmettelijkheid op dit moment ook hoger ingeschat wordt.

Ik begrijp de vergelijking van @jerommeke10 wel. Je kunt twee verschillende situaties in dit geval niet met elkaar vergelijken. Je weet niet hoe het gegaan zou zijn zonder lockdown maar je kunt dat ook niet uittesten en daarom is het enige wat we kunnen doen is de statistieken bekijken en daarmee rekenen wat het meest waarschijnlijke scenario is.
In landen als Brazilië zullen we straks wel gaan zien wat er gebeurt als je niet ingrijpt.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

De grootste verschillen zijn dat bij de griep zieken niet 3 weken de IC capaciteit bezet hielden en er veel meer mensen dan bij Corona thuis konden uitzieken. En de griep kan je met medicijnen onderdrukken en dat kan bij Corona op dit moment gewoon nog niet. En er is sowieso nog veel onduidelijk bij deze ziekte.
Ik denk dat alle werkelijke cijfers pas over een paar maanden/jaren naar buiten komen wat er over de hele wereld is gebeurd.

Overigens is de economie in Nederland een stuk minder gekrompen dan die met veel heftigere lockdowns.

@Terpies Engeland heeft min of meer dezelfde lockdown dan Nederland alleen een paar weken later. Die hebben de boel te lang open gelaten en vooral alle grote groepsevenementen door laten gaan
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door d_vdploeg »

Het lijkt erop dat bijeenkomsten waar veel mensen tegelijk bij aanwezig zijn/waren, superverspreiders zijn. Kijk naar de carnaval in Nederland bijvoorbeeld. Of de Champions League wedstrijd Atalanta Bergamo - Valencia. Waar op 19 februari nog 40.000 supporters op de tribune zaten.

De UK loopt ongeveer 2 a 3 weken achter op ons en heeft inderdaad, zoals @PSVwalley al aangeeft te lang grote bijeenkomsten laten doorgaan. Kijk recent naar Zuid Korea, één persoon duikt een discotheek in en meteen een paar besmettingen erbij.

Ik geloof niet dat het kabinet en het RIVM bewust woorden als waarschijnlijk, misschien en we verwachten dat.. hebben gebruikt om de maatregelen kracht bij te zetten. Als je ook de verschillende virologen hoort, ze weten het gewoon niet... Maatregelen te zwaar? Zullen we pas achteraf weten vrees ik.. Misschien komt er wel uit dat we als we eerder de maatregelen van hadden wassen en 1,5 meter afstand, handen wassen en geen handen schudden hadden aangehouden dat dit ook voldoende zou zijn geweest...
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 16 mei 2020, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door jerommeke10 »

@jerommeke10 Je reactie gaat totaal niet over wat ik post. Waar zeg ik dat we moeten stoppen met vaccinaties? Waar heb ik het over rode hond en mazelen?
Natuurlijk heb je dat niet gezegd. Maar als je jouw logica doortrekt, zou je het wel (moeten?) zeggen. Want wat jij zegt is eigenlijk: het is al bij al niet zo erg DUS hoeft die lockdown helemaal niet. Je kijkt gewoon naar een cijfer zonder naar de oorzaak van dat cijfer te zoeken.

We zullen achteraf maar de rekening kunnen maken. Er is Engeland, Brazilië, Wit-Rusland, maar er is ook Zweden, Duitsland.... Al die landen hebben het anders aangepakt, maar het zijn ook andere landen, in andere situaties, met andere middelen. Ik stel toch vast dat alle landen met macho leiders ook overstag zijn gegaan (US, UK, Rusland...). Dat zegt toch iets.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door d_vdploeg »

jerommeke10 schreef:
16 mei 2020, 21:17
Natuurlijk heb je dat niet gezegd. Maar als je jouw logica doortrekt, zou je het wel (moeten?) zeggen. Want wat jij zegt is eigenlijk: het is al bij al niet zo erg DUS hoeft die lockdown helemaal niet. Je kijkt gewoon naar een cijfer zonder naar de oorzaak van dat cijfer te zoeken.
Mwah ik denk dat @Terpies zich gewoon hardop afvraagt of de maatregelen in verhouding staan tot de andere schade die we oplopen door Corona. Denk aan de psychische impact en de economische schade. Hij ziet blijkbaar van dichtbij hoe het ook kan in Zweden. Overigens als je Zweden vergelijkt met Finland of Denemarken doen zij het qua dodenaantal slechter.

Achteraf kunnen we inderdaad zeggen we hadden dit of dat moeten doen. Mij lijkt het dat bij ons een aanpak ala Zweden het daar te laat voor was. Op dat punt vind ik wel dat RIVM te lang heeft gedacht dat Corona Nederland niet zou bereiken, terwijl men al wist wat er in China gaande was en er waren ook al besmettingen in Europa.

Zo langzamerhand komt de wereld gelukkig uit de lockdown. Waarin het ene land al wat verder is dan de andere. Moet ook wel want dit is, op meerdere terreinen, niet langer dan een half jaar vol te houden. Mensen zijn het zat, zien de ziekenhuisopnames en IC opnames dalen en het aantal doden stabiliseren. Bovendien vallen er steeds meer bedrijven om als we zo doorgaan.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door jerommeke10 »

Mwah ik denk dat @Terpies zich gewoon hardop afvraagt of de maatregelen in verhouding staan tot de andere schade die we oplopen door Corona.
Zou kunnen. Maar dat is niet wat ik lees. Ik denk dat jouw opmerking zeer terecht is, namelijk staat het wel in verhouding tot...?
Dat is ook voor mij de grote vraag. En ik heb hier al eerder aangegeven dat ik het gevoel heb dat onze politici alles vanuit het korte termijn perspectief benaderen, helaas. Maar ik kan dat ook niet helemaal hard maken. En een antwoord is per definitie ontzettend moeilijk en gecompliceerd. Openstaande vragen zijn voor mij 1) wanneer gaat de oversterfte gecompenseerd worden in ondersterfte? en 2) welke impact heeft de heruit volgende ekonomische crisis op onze gezondheidszorg (in de ruime zin) naar de toekomst? Zekerheid daarover zullen we pas later krijgen; inmiddels ben ik zeer geïnteresseerd in de geargumenteerde meningen daarover.
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

jerommeke10 schreef:
16 mei 2020, 21:17
Natuurlijk heb je dat niet gezegd. Maar als je jouw logica doortrekt, zou je het wel (moeten?) zeggen.
Je vult het...helaas...in.
jerommeke10 schreef:
16 mei 2020, 23:20
Openstaande vragen zijn voor mij 1) wanneer gaat de oversterfte gecompenseerd worden in ondersterfte?
Gecompenseerd? De sterfte in de afgelopen weken trekt al een vacuüm op de sterfte van de komende maanden, dus ik denk dat het achteraf echt mee zal vallen als je de sterfte cijfers over heel 2020 gaat bekijken.

Nogmaals... we nemen maatregelen waarvan de impact niet in verhouding staat tot wat we ermee beogen te voorkomen, en dat maakt het ernstig twijfelachtig..
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door jerommeke10 »

Ik denk..... schrijf je. Ben reuzebenieud naar jouw argumenten?
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

Kom jij eerst maar eens met argumenten waarop jij denkt mijn argumenten te moeten weerleggen.’
Ik lees van jou alleen maar onderbuikgevoel en stel dat en persoonlijke gedachten...
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door jerommeke10 »

Ik denk dat mijn argument op jouw redenering te weerleggen duidelijk gegeven is. Jij begrijpt het niet, anderen wel, ook diegenen die nog een verdienstelijke poging doen om jouw argumentatie interpretatief uit te leggen.
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Robbie&Irene »

PSVwally schreef:
16 mei 2020, 19:59
De grootste verschillen zijn dat bij de griep zieken niet 3 weken de IC capaciteit bezet hielden en er veel meer mensen dan bij Corona thuis konden uitzieken. En de griep kan je met medicijnen onderdrukken en dat kan bij Corona op dit moment gewoon nog niet. En er is sowieso nog veel onduidelijk bij deze ziekte.
Zo groot zijn de verschillen niet, ook 2018 puilden de ziekenhuizen en IC'S uit! https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuiz ... ~ab5eb9e0/ Ook toen gingen enkele kerngezonden onder de 50 dood, maar dat was de gewone griep, niet interessant voor media. Wat wel heel interessant nu is dat waar ieder jaar de "gewone" griep voor veel oversterfte zorgde, die nu nauwelijks een kans kreeg door de corona maatregelen.https://www.youtube.com/watch?v=LkPtLnFu9qA en nog wat filmpjes met deskundigen werden allemaal van social media verwijderd o.a door Facebook. Dat vind ik heel vreemd, tegengeluiden die gecensureerd worden, waarom?.Hopelijk krijgen we over een tijdje meer inzicht met eerlijke cijfers...
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Harry »

Nu komt hier alweer iemand die het filmpje van die longarts aanhaalt wat van Facebook verwijderd zou zijn. Ik heb het al eerder vermeld, maar bij de 4 vrienden die het gedeeld hebben staan bij alle 4 nog steeds dit filmpje op hun Facebook, dus waarom heeft de een kennelijk wel te maken met censuur (ik ga ervan uit dat ze dat zelf geconstateerd hebben en niet anderen napraten) terwijl ik en mijn vrienden geen last hebben van censuur. Ik lees ook zowel in de gewone media als op sociale media best veel tegengeluiden, ik heb dan ook totaal niet het idee dat er hier in Nederland ook maar iets gecensureerd wordt.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door mtl »

Wie censureert dat dan?
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door d_vdploeg »

Facebook verwijderd wel degelijk nepnieuws en nepadvertenties mbt Corona volgens mij, maar of dat in dit voorbeeld zo is...

Je hoort van alle kanten verschillende verhalen, virologen vallen in verschillende media over elkaar heen en spreken elkaar tegen. De een verwacht een tweede golf, de andere niet, de een denkt dat er een vaccin is aan het einde van het jaar, de ander denkt weer dat dit nog jaren duurt..

Ik ben oprecht benieuwd wat er gebeurd als je stapsgewijs alle maatregelen loslaat m.u.v. Het handen wassen, grote drukte vermijd, mondkapjes in het OV en bij klachten blijf je thuis. volgens mij is kans op besmetting minimaal in die gevallen..
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Robbie&Irene »

mtl schreef:
17 mei 2020, 10:21
Wie censureert dat dan?
Facebook censureert wel degelijk, bij meerdere vrienden zijn oa de aangehaalde filmpjes, ook die met die Noorse Viroloog uit Californie verwijderd tot meerdere keren aan toe. Ook reacties/opmerkingen plaatsen lukt niet bij mij bij sommige geplaatste artikelen bijv. een discussie over mondkapjes. Er komt dan een leeg scherm of zegt ineens offline te zijn terwijl ik ergen anders gewoon opmerkingen kan plaatsen en helemaal niet offline ben. De vraag is wie geeft de opdracht aan Facebook voor dit soort censuur: overheid of Facebook zelf?
d_vdploeg schreef:
17 mei 2020, 10:44
Facebook verwijderd wel degelijk nepnieuws en nepadvertenties mbt Corona volgens mij, maar of dat in dit voorbeeld zo is...
Is natuurlijk in het aangehaald voorbeeld geen nepnieuws, maar een tegengeluid van een andere deskundige. Zou wel nepnieuws zijn als meneer helemaal geen longarts is.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door harryh »

Robbie&Irene schreef:
17 mei 2020, 11:06
De vraag is wie geeft de opdracht aan Facebook voor dit soort censuur: overheid of Facebook zelf?
Facebook doet helemaal niets in opdracht van de overheid, enkel als er iets speelt wat met terrorisme te maken heeft omdat dat in wetgeving is geregeld. Ik krijg weer dagelijks de Jort Kelder enz advertenties, ze luisteren ook niet naar een rechter. FB vindt dat ze alles zelf kunnen bepalen.

Dit is handwerk door moderators van FB. Er lopen allerlei rechtszaken over van (ex)medewerkers die trauma's hebben opgelopen over de dwangmatige aansturing.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

Robbie&Irene schreef:
17 mei 2020, 09:44
Zo groot zijn de verschillen niet, ook 2018 puilden de ziekenhuizen en IC'S uit! https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuiz ... ~ab5eb9e0/ Ook toen gingen enkele kerngezonden onder de 50 dood, maar dat was de gewone griep, niet interessant voor media.
Uit het stuk... ‘ Het zijn met name alleenwonende (hoog)bejaarden die in het ziekenhuis belanden, zegt Wouter van der Horst van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen. ’

Nu komen de hoogbejaarden amper tot niet in het ziekenhuis. Nu zijn het voornamelijk de 30-55ers

Het wordt wel eens tijd dat ze dit wereldwijd of iig Europees meer samen aan gaan pakken, want al die verschillende aanpakken maakt dat iedereen zowat viroloog en of paranoïde wordt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer