Corona Virus / Oplossingen...

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Old Faithful schreef:
01 mei 2020, 02:01
Er is m.i. een verschil. Als ik kettingrook, me regelmatig klem zuip en alleen maar fast food eet, heeft dat alleen gevolgen voor mijn eigen gezondheid. Het heeft geen gevolgen voor de gezondheid van anderen.
Hmmm, eens en oneens.

Eens omdat het inderdaad je eigen verantwoordelijkheid is. Lekker doen waar je zelf zin in hebt. Maar dan kun je dus ook voor jezelf bepalen of je wel of geen risico gaat lopen door bepaalde activiteiten te ontplooien waarbij wellicht de kans groter is dat je Corona oploopt.

Oneens omdat het wel gevolgen kan hebben voor een ander. De discussie over "meeroken" is er zo eentje. Toen ik daar de eerste keer over hoorde ben ik behoorlijk geschrokken. Verder geven die 3 voorbeelden die je noemt ook een behoorlijke druk op de gezondsheidszorg danwel de sociale regelingen die we in dit land hebben. Ik rook en drink niet. We eten 9 van de 10 keer gezond en sporten regelmatig. Toch moet ik betalen voor die mensen die zichzelf moedwillig naar de verdommenis helpen.

En bij dat laatste wringt natuurlijk de schoen ook bij dit virus. Het beeld wat geschetst wordt is van oude, zieke, ongezond levende mensen. Of een combinatie hiervan. Het overgrote merendeel voldoet niet aan deze beschrijving. Of vindt zichzelf in ieder geval niet aan de beschrijving voldoen. Dus waar zou ik me druk om maken. En hoe langer dit duurt, hoe meer mensen die kant opschuiven.

Iedereen heeft zich in het begin braaf gehouden aan het thuisblijven. Je gaat alleen naar buiten voor een dringende boodschap, anders blijf je thuis. Aan dat beleid is nog steeds niks veranderd. Toch zie je de boel verschuiven. Want inmiddels begrijp ik ook dat twee geurkaarsen bij de Ikea halen een dringende boodschap kan zijn...

En ik merk het ook aan mezelf dat ik me begin te ergeren. Ik word Corona moe. Al die verhalen over mensen die overleden zijn. En het ene nog erger dan het andere. Maar onder aan de streep is het alleen interessant omdat er het labeltje Corona aan kan worden gehangen. Anders had er geen hond naar gekraaid. Er gaan, nog steeds, elke dag, ook vandaag, vele malen meer mensen dood aan kanker dan aan Corona. Ik hoor er niks over...
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

RuthdeLange schreef:
30 apr 2020, 18:51
Ik bedoelde het net andersom.Als dit klopt dan snap ik niet waarom dit niet breed in de media wordt gedeeld.
Dat is het probleem van nieuws in het algemeen en misschien wel de media in het bijzonder. We brengen nieuws wat niet normaal is. We brengen nieuws over iets wat niet goed gaat.

Een vliegtuig wat op Schiphol veilig landt trekt geen cameraploegen. Een vliegtuig wat een paar kilometer voor Schiphol in een weiland sodemietert is dagenlang groot nieuws. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.

Als dit artikel dus klopt. En het onder aan de streep allemaal erg mee lijkt te vallen. Heeft het geen nieuwswaarde. Daar klikken de mensen niet op. Of ze zetten er de tv niet voor aan. We willen spanning en sensatie!

Neem de Mexicaanse griep als voorbeeld. Heel Nederland stond in brand!! We hadden griepprikken nodig want het einde der tijden was nabij. We hebben tientallen miljoenen van die dingen aangeschaft voor nog meer miljoenen euro's. Maar ik heb er nooit meer iemand over gehoord.

Het enige waar we straks mensen over gaan horen is als de sterftecijfers bekend worden gemaakt. En we uiteindelijk tot de conclusie komen dat alle paniek grotendeels voor niks is geweest.
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door jerommeke10 »

Helaas geen reacties op dit artikel. Is dit nu nepnieuws?
Vind ik wel. Dit artikel is m.i. waardeloos. Het zegt eigenlijk dat in alle (?) landen de exponentiële groei stagneert.
Niet moeilijk, al die landen hebben ook draconische maatregelen genomen om de exponentiële groei te vertragen.

Of toch niet? Het artikel suggereert dat de exponentiële groei ook gestopt is in Zuid-Korea, Taiwan en Zweden, zonder lockdown. Die Aziatische landen zijn m.i. niet relevant. Er is daar inderdaad geen economische lockdown, maar die landen hebben heel snel bijzonder strenge maatregelen genomen qua testing en quarataine. Googel maar even. De vraag is of westerse landen dit aankunnen/aankonnen/aandurfden? Nee dus, al is dit zeker een debat op zich waard; maar het is niet zo dat de overheid daar stil gezeten heeft, juist integendeel.

Blijft over: Zweden. De toekomst zal het uitwijzen. Maar de Zweedse overheid heeft ook 'geadviseerd' om sociale contacten te vermijden. Ik ken het land niet goed, maar ik hoor toch dat de Zweedse bevolking van nature de richtlijnen van de overheid zeer goed opvolgt. De hogescholen en de rusthuizen zijn wel hermetisch dicht. Het land is ook niet dichtbevolkt, nog geen tiende van Nederland en België. Tenslotte doet Zweden het veel slechter dan vergelijkbare landen als Noorwegen en Finland.

Kortom, je zal andere argumenten moeten aanhalen om te bewijzen dat deze lockdown hier niet nodig was.
Laatst gewijzigd door jerommeke10 op 02 mei 2020, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Coyote »

Almere vak V schreef:
01 mei 2020, 12:00
Neem de Mexicaanse griep als voorbeeld. Heel Nederland stond in brand!! We hadden griepprikken nodig want het einde der tijden was nabij. We hebben tientallen miljoenen van die dingen aangeschaft voor nog meer miljoenen euro's. Maar ik heb er nooit meer iemand over gehoord.

Het enige waar we straks mensen over gaan horen is als de sterftecijfers bekend worden gemaakt. En we uiteindelijk tot de conclusie komen dat alle paniek grotendeels voor niks is geweest.
Wat de Mexicaanse griep aangaat, dat klopt. Nederland was toen voorbereid op een landelijke vaccinatie die uiteindelijk niet nodig bleek te zijn. Kosten ± EUR 700 miljoen... Achteraf kun je makkelijk zeggen het is weggegooid geld maar we waren wel voorbereid.

Dat we met het Corona virus straks de conclusie trekken dat we veel te paniekerig hebben gereageerd? Ik betwijfel het. Juist doordat we zoveel maatregelen hebben getroffen is erger voorkomen. Wat als we het vrij hadden laten rondgaan? Wat was er dan gebeurd? We weten het niet. Er wordt oa gezegd dat we dan ruim 23000 ziekenhuisopnames hadden gehad. Ga er maar aanstaan met 2400 IC bedden (normaal 1150). Wat we wel weten is dat we het met de huidige maatregelen hebben kunnen beperken. En dat heeft een hele hoge prijs.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Old Faithful »

Coyote schreef:
02 mei 2020, 09:42
Er wordt oa gezegd dat we dan ruim 23000 ziekenhuisopnames hadden gehad.
Ik denk dat je hier opnames op de Intensive Care bedoelt?
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

Ik ben ook liever nog wat afwachtend. Er zijn nog een hoop ongekende factoren, we weten nog lang niet alĺes over het virus. De lange termijn effecten bv voor de longen. Herstellende patiënten lijken er veel lang over te doen.
En wat zal het najaar nog brengen? Hebben we het dan onder controle of komt get dubbel en dik terug (zoals met de Spaanse griep indertijd).?

We hebben ook nog totaal geen zicht op het aantal slachtoffers in heel wat landen in Zuid-Amerika en Afrika bv.

Ik denk dat we de balans ten vroegste na een jaar pas echt kunnen opmaken.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

En bij dat laatste wringt natuurlijk de schoen ook bij dit virus. Het beeld wat geschetst wordt is van oude, zieke, ongezond levende mensen. Of een combinatie hiervan. Het overgrote merendeel voldoet niet aan deze beschrijving. Of vindt zichzelf in ieder geval niet aan de beschrijving voldoen. Dus waar zou ik me druk om maken. En hoe langer dit duurt, hoe meer mensen die kant opschuiven
Toch even een kanttekening hierop. Het beeld wat geschetst wordt is idd van oude, zieke mensen. Maar het onderbelichte beeld is dat er door dit virus in korte tijd veel mensen met blijvend longletsel zijn bijgekomen. Dat maakt dit ook geen normaal griepje. Het gros wat drie weken op de IC ligt en het geluk heeft er uit te komen houdt daar zeer grote schade aan over. In tegenstelling tot bv Spanje en Italië, waar geprobeerd is aan zoveel mogelijk mensen zorg te verlenen liggen hier nauwelijks oudjes in het ziekenhuis en al helemaal iet op de IC. Zo alles over een paar maanden weer bij het normaal zijn, dan zouden er binnen de korste keren ook nog veel meer mensen terug het ziekenhuis in komen vanwege deze longproblemen.

Ik denk overigens dat veel reacties gebaseerd zijn op wat je in je omgeving meemaakt. Ik merk binnen mijn organisatie ook echt verschil in gevoelens en denkwijze op plekken waar het amper speelt dan in plekken waar iedereen wel iemand kent die het heeft gehad of hieraan overleden is. Maargoed, in veel landen om ons heen zijn ze versoepeld naar onze maatstaven van de lockdown of iets verder. En ze hebben bijna overal een tijdspanne gegeven wasrop ze verwachten dat het verder versoepeld gaat worden. Ik zag dat maandag in Miami de restaurants en cafés weer opengaan en op veel plekken de stranden, binnen de regels, weer open gaan. Het frappante eraan is dat je gelijk weer van alle kanten nieuwsberichten krijgt die voor veel mensen weer lastig zijn te filteren. Zo zijn is bv door de opening vd basisscholen in Denemarken volgens de ene site geen spike in het aantal besmettingen en volgens de andere site is dat juist wel zo....

Ik zag trouwens dat in Nederland bij een boete voor het niet houden aan de 'coronaregels' je ook een aantekening krijgt op je strafblad. Dat kan voor veel van die blijkbaar vooral jongeren toch nog wel een probleem opleveren later
Billy Bob
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 mei 2016, 01:16
Locatie: Oregona

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Billy Bob »

PSVwally schreef:
03 mei 2020, 00:18
Ik zag trouwens dat in Nederland bij een boete voor het niet houden aan de 'coronaregels' je ook een aantekening krijgt op je strafblad. Dat kan voor veel van die blijkbaar vooral jongeren toch nog wel een probleem opleveren later
En een stoet mensen die hier op het forum komen vragen of ze nu nog wel een ESTA kunnen aanvragen... :wink:
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

Ik hoop dat er zsm een vaccin komt.
Dan stelt er zich al vlug het volgende dilemma: maak je het vaccin dan verplicht of niet? Voor de meeste mensen met gezond verstand lijkt me dit een no brainer. (Behalve wie om medische redenen niet gevacc kan worden). Maar wat doe je met de groeiende anti-vaxxers?

https://www.theguardian.com/us-news/202 ... ti-vaxxers
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Old Faithful »

Dat lijkt me in Nederland niet zo'n probleem. De deelname aan het Rijksvaccinatieprogramma ligt hier boven 90% en daalt niet verder.

Bron: https://www.rivm.nl/nieuws/vaccinatiegr ... iet-langer
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Billy Bob schreef:
03 mei 2020, 02:01
En een stoet mensen die hier op het forum komen vragen of ze nu nog wel een ESTA kunnen aanvragen...
Aanvragen is geen probleem. De vraag is of en wanneer je m weer kunt gebruiken...
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

Interessant artikel over de API van Apple en Google om data uitwisseling mogelijk te maken voor COVID-19 apps. Het zou fijn zijn als de overheid hier haast mee maakt om dit te implementeren in hun te ontwikkelen app.

https://www.macrumors.com/guide/exposure-notification/
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7926
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Pete.Z »

Te weinig draagvlak voor die apps denk ik, en veel te fraudegevoelig zolang je zelf moet aangeven dat je ziek bent. Geen enkele controle of mensen dat niet voor de lol doen alsof, op een tweede telefoon b.v. Altijd dwazen die dat leuk vinden, of op die manier willen protesteren tegen de overheid, of 5G, of ufo’s.
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

Interessant interview met de Zweedse COVID-19 deskundige:

Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Benieuwd hoe lang het duurt voordat dit soort interviews geblokt gaan worden. Zag gisteren een goed verhaal van David Prins, longarts in Nederland en afgestudeerd op virale infecties, op FB. Dat door sommige mensen meerdere keren werd geupload. Maar er even zoveel keren weer vanaf werd gekieperd...

Hij zei een paar dingen die voor onze overheid en sommige mensen in het bijzonder niet zo leuk waren. Of dat ze wellicht een tikkie beter na moeten denken. Hij stelt vragen, waar hij als longarts geen antwoord op heeft. Maar blijkbaar onze overheid wel. Dat wordt blijkbaar niet gewaardeerd.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2010
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door dejong89 »




Deze bedoel je ? :mrgreen:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Jup!

Waar ik dan benieuwd naar ben? Waarom worden dit soort berichten verwijderd. Wie verwijdert dit soort berichten. Of wie geeft de opdracht om dit soort berichten te verwijderen? Ik snap dat FB allerlei programma's heeft lopen om allerlei vuiligheid te weren. Maar als een meneer met een wit t-shirt die geen onvertogen woord zegt daar ook bijhoort dan ben ik toch wel benieuwd naar het hoe en waarom.

Meneer zegt, in mijn optiek, hele zinnige dingen. Lijkt me ook geen domme meneer. Lijkt me een meneer die weet waar hij over praat. Dus ik voel zijn verbazing ook. Ik vind ook dat sommige dingen te makkelijk worden geroepen. Dat sommige dingen maar te makkelijk voor waar worden aangenomen. Dat sommige dingen net iets te toevallig zijn.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Harry »

Ik weet niet wat voor een Facebook vrienden jij hebt, maar het is door 4 van mijn vrienden gisteren gedeeld en het staat er nu nog steeds op, onzin dus van die censuur. (in dit geval dus).
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

In mijn geval was het eraf bij degene waarvan ik het gedeeld had. Bij mij is het eraf. En bij twee vrienden die het weer van mij gedeeld hebben is het er ook af. En is het er nog steeds af...

Maar goed, dat dit gebeurd weten we natuurlijk al langer. Het gaat erom wat er gezegd wordt.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Harry »

Wel een beetje vreemd dat het bij mijn vrienden niet eraf gehaald wordt. :geek:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer