Corona Virus / Oplossingen...

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

Goed om een apart topic te openen hiervoor. Het bijzondere is, is dat bij veel dat ik lees denk, ja dat klinkt logisch. De ene kant op, en de andere kant op. Maar dat het in lockdown blijven volledig onhoudbaar is, dat lijkt me inmiddels toch ook wel duidelijk. De economie gaat kapot, en dat heeft ook weer doden tot gevolg, misschien indirect en minder zichtbaar. Gisteren heeft iemand net buiten onze vriendenkring, zichzelf opgehanden. Een vader van 4 kinderen in de leeftijd van 9 tot 20, moeder achterlatend, terwijl hij een (hele) goede baan had. Maar wel al problemen had met depressies; corona met zijn economische impact is de druppel geweest ... Ook vreselijk ...

Ik denk ook niet dat de 1,5m economie houdbaar is; de woorden van Knot vind ik ook niet te geloven, en dan zit ik nog niet eens in dat wereldje: 'als je als horecabedrijf niet rendabel kunt zijn in de 1,5m economie, dan ben je in de kern niet gezond; sluit gewoon je deuren en vraag faillisement aan'.

Ook ik heb geen kennis van virussen e.d. (totaal niet), en ook ik zie en hoor alleen maar wat ik overal tegenkom en lees, maar wat ik toch vreemd vind, is dat we het niet over mondkapjes hebben. Als iedereen gewoon naar buiten een mondkapje draagt, dan is die 1,5m helemaal niet meer nodig, als ik zo berichtgeving lees ? En natuurlijk, houd afstand waar het kan, maar geen handen geven, maar dat is toch te doen ? Kijk naar landen in Azië; ik zag in Hong Kong al drukte op zaterdag op straat, maar IEDEREEN draagt een mondkapje. Het zal even wennen zijn voor ons allemaal, maar ik denk dat je er zo aan gewend bent. Ik snap dat er, in Nederland in ieder geval, een probleem is om ze geleverd te krijgen, maar dat zal op relatief korte termijn toch voorbij zijn ?

En daarnaast ook nog eens het stuk van Maurice de Hond lezend (ik begreep dat hij gisteren bij Op1 was, nog niet gezien, had een virtuele borrel met vrienden met wijntje via Teams :mrgreen: ), kunnen we daar denk ik ook wel wat lering uittrekken. Hij is geen RIVM expert, maar haalt gewoon alle cijfertjes bij elkaar. En ik ben wel iemand van cijfertjes.

Ja, het is allemaal heel erg lastig, niemand weet het precies (dat is ook wel duidelijk, met alle landen die net iets anders doen), maar we moeten echt iets met de economie en kunnen echt niet te lang wachten, en daarnaast goed in de gaten houden hoe we de noodzakelijke zorg voor iedereen kunnen blijven bieden.

Oh ja, volgens mij kunnen we relatief goed inschatten hoeveel doden er door corona komen; we kunnen het aantal overlijdens toch redelijk goed vergelijken met vorig jaar. Met wat aannames er omheen, weten we het 'extra' aantal doden, wat dan door corona komt. Volgens mij is er al een keer zo'n cijfer geweest, en bleek dat het ongeveer het dubbele aantal was dan de cijfers die dagelijks bekend gemaakt worden ? Ik ben, oprecht, benieuwd hoe dat over 1 of 2 jaar uitgesmeerd is ten opzichte van jaren ervoor.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1859
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door asv60 »

Net OP1 van gisteren terug gekeken. Echt interessant wat Maurice de Hond te vertellen had.

Kwam ook dit tegen, ongelofelijk weer: https://wnl.tv/2020/04/19/microbioloog- ... O9ER2GzBG0

Waarom kunnen andere (vooral Aziatische landen) wel volop testen?
Las ergens dat Emirates iedereen voor het instappen test op Corona met een snelle test (na 10 minuten uitslag)
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Old Faithful »

Zoals hierboven al enkele malen aangegeven: “We hebben iedereen in Nederland nodig om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De essentie van de aanpak is: het virus maximaal controleren waarbij we vooral kwetsbare groepen willen beschermen. Als mensen geen contact hebben, dan kunnen ze anderen niet besmetten en verspreidt het coronavirus zich niet.
Het doel is om te zorgen dat alle patiënten de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben. Daarom willen we voorkomen dat de verpleeghuizen, de thuiszorg, de ziekenhuizen, de huisartsen en de intensive care afdelingen overbelast raken. Er moet steeds voldoende capaciteit zijn om de mensen te helpen die het meest kwetsbaar zijn.” 
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland

Mijn gedachten over mogelijke oplossingen:

We (iedereen, de wetenschappers, de beleidsmakers en ook wij op het forum) weten nog zo weinig van dit nieuwe virus dat het eigenlijk onmogelijk is verder dan enkele weken vooruit te kijken. Nog maar twee weken geleden waren we bang voor een instorting van de gezondheidszorg, m.n. de intensive care capaciteit, waarbij op basis van niet medische gegevens beslist zou moeten worden wie wel en wie niet in aanmerking zou komen voor een bed op de intensive care: het zwarte scenario. Gelukkig hebben we dit scenario vooralsnog kunnen voorkomen maar dat wil m..i. niet zeggen dat het definitief uit beeld is.

Het gaat in de discussie vaak over gezondheidszorg en economie. Ik volg premier Rutte als hij zegt dat daar geen tegenstelling is maar dat het twee kanten van dezelfde medaille is. Het is niet kiezen voor gezondheidszorg of economie maar voor gezondheidszorg en economie. Bij het stapsgewijs verlichten van de beperkende maatregelen zal net als nu gestuurd worden op de capaciteit van de gezondheidszorg.

In bovengenoemde bron staan ook alle beperkingen die in deze Corona crisis door de overheid zijn opgelegd. Eventuele veranderingen in het beleid zullen betrekking hebben op die maatregelen. De enige verandering die ik (en ik heb beslist de wijsheid niet in pacht) op korte termijn zie is bij het onderwijs, als uit het onderzoek van het RIVM mocht blijken dat jonge kinderen niet alleen minder ziek worden van het virus maar ook minder besmettelijk zijn en dus niet noemenswaardig bijdragen aan de verspreiding van het virus. Grote vraag hierbij is waar de leeftijdsgrens ligt en in welke vorm het onderwijs aan oudere leerlingen plaats kan vinden.

Enkele winkelbedrijven en bedrijven hebben hun activiteiten stopgezet ofschoon ze dat niet verplicht waren. Zij zijn bezig geweest met aanpassingen, waardoor ze binnenkort met in acht neming van voorzorgsmaatregelen weer op kunnen starten. Dat geldt bijvoorbeeld voor IKEA en DAF, maar ook voor andere grote winkels en productiebedrijven. Dat stukje van de economie zal weer op gang komen, al zal ons winkelen voorlopig wel anders zijn. Minder funshoppen en meer winkelen zoals ik het doe: ik heb iets nodig, ik ga alleen naar de winkel, ik koop het en ik ga weer naar huis.
Dus mijn conclusie zou zijn: beleid differentieren op leeftijd klinkt, puur op basis van de getallen, zo gek nog niet. Geen restricties tot 50, voorzorgsmaatregelen (social distancing, thuiswerken, voorlichting over hygiene) voor vijftigers, en alles boven de 60 in thuisquarantaine
Onderscheid maken naar leeftijd, zie ik niet gebeuren. De berekeningen hierboven “op de achterkant van een sigarendoos” zijn me daarvoor als basis iets te mager. Je kunt de sterfte van ouderen en het ziek worden van anderen wel “accepteren”, maar dat betekent nog niet dat de druk op de gezondheidszorg niet onaanvaardbaar toeneemt.
Bovendien verwacht ik geen groot effect. Zolang het gevaar van het virus nog reëel is, zal ik als zeventig plusser mijn risico sowieso zo veel mogelijk beperken en niet naar een festival of restaurant gaan en niet in een vliegtuig gaan zitten. Daar heb ik geen maatregel van de overheid voor nodig. Ik verwacht dat dat voor veel van mijn leeftijdsgenoten zal gelden, waardoor de toegevoegde waarde van zo'n maatregel niet opweegt tegen de praktische bezwaren: Geldt de thuisquarantaine ook voor artsen en verpleegkundigen? Voor docenten? Voor anderen die onmisbaar of zeer belangrijk geacht worden?
MattRob schreef:
19 apr 2020, 13:36
En daarnaast ook nog eens het stuk van Maurice de Hond lezend (ik begreep dat hij gisteren bij Op1 was, nog niet gezien, had een virtuele borrel met vrienden met wijntje via Teams :mrgreen: ), kunnen we daar denk ik ook wel wat lering uittrekken. Hij is geen RIVM expert, maar haalt gewoon alle cijfertjes bij elkaar. En ik ben wel iemand van cijfertjes.
Dit is ongetwijfeld waar en misschien wel een lichtpuntje. Anderzijds is het ook maar een deel van het verhaal, zoals Ab Osterhaus in diezelfde uitzending van Op1 uitlegde. Het maakt duidelijk dat we nog weinig weten maar wel steeds meer te weten komen, dat door de deskundigen meegenomen kan worden bij (de advisering over) de besluitvorming. Omdat gestuurd wordt op de capaciteit van de gezondheidszorg – in mijn ogen terecht – zal verlichting van de maatregelen m.i. gepaard moeten gaan met een zo goed mogelijke beperking van de verspreiding van het virus, totdat er een vaccin en/of medicijn gevonden is. Als daarvoor een creatieve oplossing zonder app gevonden kan worden: graag. Anders moet het maar met een app, natuurlijk met de nodige waarborgen voor de privacy. Ik hoop dat men de tijd neemt om zorgvuldige maatregelen te nemen. Liever nu één of enkele weken langer beperkende maatregelen dan over enkele weken opnieuw het zwarte scenario in zicht met onherroepelijk opnieuw maatregelen met de bijbehorende negatieve gevolgen voor de economie. Hoewel ik nooit op (de partij van) Rutte stem, heb ik veel vertrouwen in de aanpak van zijn regering tot nu toe.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

Old Faithful schreef:
19 apr 2020, 14:12
Bovendien verwacht ik geen groot effect. Zolang het gevaar van het virus nog reëel is, zal ik als zeventig plusser mijn risico sowieso zo veel mogelijk beperken en niet naar een festival of restaurant gaan en niet in een vliegtuig gaan zitten. Daar heb ik geen maatregel van de overheid voor nodig. Ik verwacht dat dat voor veel van mijn leeftijdsgenoten zal gelden, waardoor de toegevoegde waarde van zo'n maatregel niet opweegt tegen de praktische bezwaren: Geldt de thuisquarantaine ook voor artsen en verpleegkundigen? Voor docenten? Voor anderen die onmisbaar of zeer belangrijk geacht worden
Minder funshoppen en meer winkelen zoals ik het doe: ik heb iets nodig, ik ga alleen naar de winkel, ik koop het en ik ga weer naar huis.
Heel goed van je 'Old'. Helaas heb ik juist het idee dat veel ouderen zich er bar weinig van aantrekken. Alleen die al in een risicogroep vallen door aanverwante ziekten en dergelijke hoor ik echt anders denken/praten dan de mensen die alleen oud zijn maar nog geen kwalen hebben anders dan ouderdomsverschijnselen. Dat is wat ik bv in mijn winkel proef. Genoeg oudjes die gewoon met de kleinkinderen boodschappen doen hoor.
Ook wij vragen onze klanten vooraf te bedenken waarvoor je naar de winkel komen te halen, maar in praktijk wordt ik de oren van mijn hoofd gevraagd voor informatie over diverse BBQ's of zwembaden. Of welke hondenvoer je het minst moet geven, zodat de zak het langs vol blijft om de kosten te besparen?!?

De thuisquarantaine geldt ook voor verpleegkundigen die koorts hebben. Met een hoestje moet je gewoon komen werken hoor.
Overigens ben ik heel blij met deze lockdown en dat ik niet in sommige andere landen zit hoor. Hier hebben we gelukkig nog veel bewegingsvrijheid en zijn er nog veel meer zaken open dan in de landen om ons heen. Ik denk wel (en ook dat proef ik uit diverse gesprekken met medewerkers door het hele land) dat er echt wel een verschil zit tussen gebieden waar dit virus diep ingeslagen is en gebieden waar er amper besmettingen en/of doden zijn gevallen.

Ik mis in alle discussies over het heropstarten van de economie wel het import/export onderdeel waarop een groot deel van onze economie steunt. Zo lang andere landen weinig tot geen handel toestaan zal Nederland daar last van hebben.
Duitsland/België/Frankrijk/Engeland, Oostenrijk en Denemarken hebben allemaal maatregelen die duren tot midden Mei. Dan loopt bij ons de Meivakantie een beetje af. Het zou me niets verbazen als ze dan als Europa of een deel van Europa samen het een en ander gaan doen. Oostenrijk en Denemarken zijn een beetje afgeschaald naar 'onze' lockdown en het zal me niets verbazen als onze regering enige vorm van lager onderwijs ook weer open gaat doen de komende weken. Ik weet van enkele scholen in mijn buurt dat ze in ieder geval de afgelopen weer druk bezig zijn geweest met diverse plannen hoe ze alle leerlingen op een redelijke manier een dagdeel per dag op de school les zouden kunnen geven.

Ik vond WNL vandaar ook wel interessant. Zeker de discussie met de viroloog in het begin en de ondernemers op het einde.
Overigens proefde ik dat ook deze viroloog het gebruik van mondkapjes maar schijnveiligheid vond. Maar dat het wel iets aan je gemoedstoestand zou kunnen doen. Ik begrijp niets van deze discussies dat het in andere landen om ons heen juist zo aangeprezen wordt en het hier als 'schijnveiligheid' wordt beschouwd. Zijn wij nou zo slim en hun experts zo dom?

In de tijd dat ik dit tik heb ik alweer 3 ambulances voorbij zien komen (ik woon tussen 2 ziekenhuizen in Eindhoven) en dat gaat de hele dag maar door hier.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door hemmie »

Ik heb het stukje van Op1 gekeken, was interessant. Had alleen medelijden met Maurice de Hond, zijn hele punt was dat die 1,5 meter uiteindelijk niet haalbaar is, en dus zou je mondkapjes moeten gebruiken, maar daar was gewoon geen plek voor. Die Thijs van de Brink snapte maar niet dat dat zijn punt was, en ook Ab Oosterhaus ging daar totaal niet op in. Ik ben ook een liefhebber van cijfertjes en kaarten, dus vond persoonlijk zijn verhaal heel verhelderend.
Hier in Texas overigens wel mondkapjes, dat is het advies sinds een week of twee, en na een langzame start zie je nu vrijwel niemand meer zonder mondkapje in de supermarkt. Dat wil niet zeggen dat de mensen geen afstand meer houden, maar in de praktijk lukt dat in de supermarkt nu eenmaal niet altijd. Waarom dan niet een mondkapje op?
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

Ja, precies ook mijn punt, van die mondkapjes. Helemaal eens dus.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Superdork1 »

Het probleem is dat er helemaal geen mondkapjes zijn in Nederland, heel weinig in ieder geval. En die paar die ze wel hebben weten te importeren gaan naar ziekenhuismedewerkers (terecht natuurlijk). Het is dus logisch dat het RIVM al vanaf het begin het inzetten van mondkapjes niet aanmoedigt. Stel dat er wel mondkapjes waren geweest dan had wellicht de fysiotherapeut of kapper gewoon open kunnen blijven. Het is dan ook een onvergeeflijke fout dat de overheid niet ergens een magazijn met een paar miljoen mondkapjes in voorraad had liggen voor het geval er een pandemie uit zou breken. Ik ben heel erg benieuwd of de RIVM het beleid gaat bijstellen als er over een paar weken wel genoeg kapjes zijn. Wellicht komen ze dan "plotseling tot nieuwe inzichten op basis van niet eerder uitgevoerd onderzoek" en kan de kapperzaak op de hoek weer klanten ontvangen.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

En ook dat is precies mijn gedachte ja.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door hemmie »

Ik draag hier in de VS ook geen medisch mondkapje, maar gewoon een zelf geknutseld stoffen ding, dat kan in NL natuurlijk ook gewoon.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Harry »

Die zelfgemaakte mond kapjes hebben toch helemaal geen zin, die houden echt geen virus tegen. Geeft dat niet een vals gevoel van veiligheid waardoor je de andere maatregelen minder serieus neemt?
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

Volgens Maurice de Hond (en ik zeg niet dat hij de waarheid in pacht heeft, maar wel om even tegengeluid te laten horen) werken die prima voor als we onderweg zijn, in restaurant zitten, etc. Als je echt in ziekenhuis werkt met heftige ziekteverschijnselen, dan zijn die professionele van belang. Dus ja, om te voorkomen dat die kleine virusdruppeltjes in de lucht komen, werken zelfgemaakte, of van die goedkope eenvoudige, mondkapjes prima, lijkt het.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Harry »

In een restaurant lijkt me een mondkapjes wel wat lastig. :lol:
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Coyote »

Mijn gedachte is ook dat de regering het gebruik van de mondkapjes afraadt, juist door de tekorten. En dan hoorde ik van iemand in de zorg dat ze enkele jaren geleden mondkapjes over hadden na SARS en die gedoneerd hebben...

Ik denk dat het gebruik van de mondkapjes zeker niet slecht is maar dat je je dan ook niet veilig moet wanen. En dat is ook een punt waarover men zich zorgen maakt. Het zou juist mensen kunnen aanmoedigen naar buiten te gaan die anders 14 dagen lang in quarantaine zouden moeten blijven. Ook het gebruik (neus niet bedekt, er met je vingers aanzitten om 'm goed te zetten en vervolgens met diezelfde vingers aan je mond, neus of ogen zitten).

Wat ik niet begrijp, we weten al zeker een maand dat we een tekort aan mondkapjes hebben. Er had toch vanaf dag 1 een productielijn in Nederland opgezet moeten worden? Ja, men is er nu mee bezig maar daar heb ik de hele week al niets meer over gehoord.

Ik zou het zeker gebruiken als we daardoor weer meer van de economie kunnen opengooien. (De kapper mag zo langzamerhand wel weer open, ben op 13 mrt nog geknipt maar het groeit wel door... :rr: :P :wink: ).

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

Harry schreef:
19 apr 2020, 22:04
In een restaurant lijkt me een mondkapjes wel wat lastig. :lol:
Tja, tijdens het bedienen misschien wel ! En als de bediening weg is, mondkapjes af en eten :P ! En voor de rest plexi glas tussen de tafels ? Ik weet het ook niet hoor, maar we moeten iets doen ...
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door hemmie »

MattRob schreef:
19 apr 2020, 21:07
Volgens Maurice de Hond (en ik zeg niet dat hij de waarheid in pacht heeft, maar wel om even tegengeluid te laten horen) werken die prima voor als we onderweg zijn, in restaurant zitten, etc. Als je echt in ziekenhuis werkt met heftige ziekteverschijnselen, dan zijn die professionele van belang. Dus ja, om te voorkomen dat die kleine virusdruppeltjes in de lucht komen, werken zelfgemaakte, of van die goedkope eenvoudige, mondkapjes prima, lijkt het.
Dat is wat ze hier ook zeggen. Zo'n stoffen mondkapje zorgt er niet voor dat je zelf niet besmet kunt worden, maar zorgt er wel voor dat de kans dat je anderen besmet een stuk kleiner wordt.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

Aan de andere kant vind ik het ook weer vreemd dat 'wij' dus de doktoren en virologen niet geloven als die aangeven dat het schijnveiligheid is en mensen zoals Jort Kelder of Maurice de Hond blijkbaar wel geloven die zelf aangeven geen specialist te zijn.....ik ga het nu even niet keer opzoeken, maar heeft het WHO hier bv ook een andere mening over dan het RIVM?

Die viroloog bij WNL vanmorgen ook weer. Het is een gevoel van veiligheid terwijl je weet dat mensen, ook in Korea, de kapjes verkeerd op doen, vaak aanraken om het goed voor de neus te doen, etc. etc. Het is door geenéén onderzoek bewezen, behalve de chirurgische fpnogwat maskers. Hij meldde overigens ook dat die maskers die die winkel in Amsterdam zou verkopen geen fpp2 maskers waren....

Nederland wijkt imo overigens niet eens zo heel veel af van Zweden. In diverse steden daar zijn ook cafés en restaurants dicht overigens en mogen alleen leraren, zorgpersoneel en dat van winkels en distributiecentra met het OV. Maar zowel hier als daar wordt heel veel overgelaten aan eigen initiatief en zelfredzaamheid van 'het volk'. (Op social media veracht ik deze term overigens).
Wij worden geacht thuis te blijven, wij worden geacht 1,5e meter afstand te houden, wij moeten zelf met oplossingen komen om onze werkplekken veilig en coronaproof te maken ipv dat het voor ons wordt bepaald hoe dit te doen. En waar dit mis gaat is er handhaving die in eerste instantie niet superstreng is. En dan zouden alle beschermingsmiddelen voor de burgers dus niet nodig zijn. Zolang wij ons hier maar aan hohden.
Hier worden veel minder boetes uitgedeeld dan in de landen die zuidelijker dan ons liggen. Ook hier zijn excessen, maar die zijn er dus klaarblijkelijk veel minder dan bv in Belgie waar al zo'n 40000 coronagerelateerde boetes zijn uitgeschreven.

Ik zie voor veel werkplekken dat er relatief simpel oplossingen worden gevonden. Maar het is dus bv de vraag of onze kappers vanaf nu als IC doktoren moeten worden uitgerust met schorten, brillen, 2 paar handschoenen en een kap voor het gezicht. Of dat het vertrouwen in de klant zo groot is dat wij met enige vorm van verkoudheid en/of koorts gewoon niet naar de kapper gaan en thuis blijven en dat misschien een paar handschoentjes al voldoende is icm de stoelen wat verder uit elkaar om deze groep veilig te kunnen laten werken. En dat zou dan voor alle contactberoepen buiten de zorg moeten gelden.

Ook voor scholen worden op dit moment plannen gemaakt. Ik begreep van een lerares dat zij een brainstormsessie voor hun eigen school hadden gehad hoe dit qua aankomst/vertrek, lesgevenzelf , inhoud klaslokalen en pauzes zouden kunnen regelen. Ik denk dat dit nog wel een probleem gaat worden omdat er blijkbaar in veel landen waar de scholen nog open zijn gewoon wordt lesgegeven zoals normaal was. En veel leraren hier zijn daar op dit moment niet zo'n voorstander van mbt hoe het zit met besmet raken. Vooral ook vanwege de leeftijd van veel leraren. Gaan we terug naar 'normaal' en maken we alleen veranderingen in aankomst vertrek en pauzes qua mensenmassas. Of gaan we naar 2 groepen van 3u per dag en tussendoor pauzes en het compleet schoonmaken/desinfecteren van de klas. En dan geen gymles en niet met zn allen tegelijk pauze.

Ik denk dat veel bedrijven gaan werken met strakke tijdssloten en dat je bij wijze van spreken dus de wachtkamer thuis of buiten (al dan niet in de auto) maakt en je pas een paar minuten voor je afspraak binnen mag.
Ik vond de oplossing van Albert Verlinde waar gekeken werd naar invulling van theaters ook wel origineel. Zonder dat er direct werd gekeken naar of het rendabel was, gewoon kijken naar hoe krijgen we zo veel mogelijk mensen op een veilige manier het theater in, op hun plek, hoe wordt de catering/sanitair geregeld en hoe moet het op het podium met de artiesten. Voor restaurants en terrassen lijken me puur qua indeling best nog wat zaken te regelen. Kroegen en bars lijkt me overigens al een lastiger verhaal voor de komende tijd en evenementen met massas toeschouwers overigens ook.

Ik denk wel dat de samenleving een nieuwe fase in zal gaan. Er zal veel meer gedigitaliseerd worden en daarbij zullen de ouderen wrs veel extra ondersteuning moeten krijgen. Fastpasses voor alle attracties in pretparken bv, of sowieso veel vooraf bestellen van zaken zodat ze bv een bioscoopzaal met schotten tussen mensen kunnen opvullen om de zalen zo efficient mogelijk vol te krijgen. Zoiets zal je met vliegtuigen misschien ook kunnen doen. Dus verplicht een dag, paar dagen vooraf online inchecken zodat ze na de landing de stoelindeling in het vliegtuig kunnen aanpassen voor de veiligheid.
In mijn winkel wordt geadviseerd zo veel mogelijk te pinnen. Nu valt ons pas op hoeveel mensen (ook hier veel ouderen trouwens) nog nooit de pinpas hebben gebruikt. Of hoeveel mensen er onder bewind of met financiele bijstand te maken hebben en dus geen pinpas hebben.

Maar ik ben heel benieuwd waar ze dinsdag mee komen. Ik zie het namelijk sinds vorige week dagelijks weer een stuk drukker worden op de weg. Zeker in de spits. Dat houdt dus in dat meer mensen toch weer van en naar hun werkplek reizen.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door ADE01 »

Aan de andere kant vind ik het ook weer vreemd dat 'wij' dus de doktoren en virologen niet geloven als die aangeven dat het schijnveiligheid is en mensen zoals Jort Kelder of Maurice de Hond blijkbaar wel geloven die zelf aangeven geen specialist te zijn.....ik ga het nu even niet keer opzoeken, maar heeft het WHO hier bv ook een andere mening over dan het RIVM?
Het WHO heeft te veel steken laten vallen, informatie vanuit hen zou ik met een grote korrel zout nemen. Je kunt beter kijken naar de Aziatische landen die het goed aangepakt hebben waar ze allemaal mondkapjes dragen. Of de landen om Nederland heen die bijna allemaal aangeven dat mondkapjes helpen dan wel verplichten. Of het CDC hier in de VS, die nu aangeven dat mondkapjes wel degelijk helpen tegen het verspreiden. Ben je een drager en weet je het (nog) niet dan helpt een mondkapje wel, want de druppels met het virus die je uitademt/hoest/niest blijven (deels) in je mondkapje hangen. Andersom is het inderdaad niet zo effectief. In een aantal counties om mij heen is een mondkapje zelfs al verplicht wannneer je op plekken wilt komen waar contact met andere mensen niet te vermijden is, zoals winkels. Ik verwacht dat Nederland uiteindelijk ook wel die kant op gaat.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Old Faithful »

Professor van Dissel van het RIVM beweert niet dat mondkapjes niet werken. Hij stelt dat ze in de huidige situatie in de publieke ruimte weinig toegevoegde waarde hebben: Mensen met (lichte) klachten die anderen zouden kunnen besmetten blijven immers thuis en komen niet in de publieke ruimte. Mensen die nog geen klachten hebben maar al wel besmettelijk zijn, houden in de publieke ruimte anderhalve meter afstand en dan is de kans op besmetting uiterst klein. Nu zou je kunnen zeggen: baat het niet dan schaadt het niet, maar dat is in mijn ogen vanwege de schaarste niet gewenst.

Voor een genuanceerde mening: zie het interview met Jan Terlouw in Buitenhof (https://www.vpro.nl/buitenhof/kijk/afleveringen.html)
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Old Faithful »

PSVwally schreef:
19 apr 2020, 15:19
Old Faithful schreef:
19 apr 2020, 14:12
Minder funshoppen en meer winkelen op de manier zoals ik het doe: ik heb iets nodig, ik ga alleen naar de winkel, ik koop het en ik ga weer naar huis.
Heel goed van je 'Old'.
Ik had duidelijker moeten zijn en had beter kunnen schrijven: "Minder funshoppen en meer winkelen op de manier zoals ik het altijd al deed: ik heb iets nodig, ik ga alleen naar de winkel, ik koop het en ik ga weer naar huis."
Ik kom nu helemaal niet in een winkel en dat is niet uitsluitend aan corona te wijten. :wink:
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

Het WHO heeft te veel steken laten vallen, informatie vanuit hen zou ik met een grote korrel zout nemen. Je kunt beter kijken naar de Aziatische landen die het goed aangepakt hebben waar ze allemaal mondkapjes dragen
Volgens mij heeft het RIVM dezelfde aanpak gehad en het CDC idem. Al deze organisaties hebben in eerste instantie aangegeven dat het wel mee zou vallen met dit virus. Maar die Aziatische landen halen hun info wel van het WHO. Het probleem is dat China veel te laat de noodklok heeft geslagen. Ik neem eerder de Chinese sterftecijfers met een korrel zout als ik eerlijk ben.

Maar ook ik ben benieuwd hoe of wat als de schaarste hier voorbij is. Maar ik hoor de Jonge vorige week in het debat toch echt nog een aantal keer herhalen dat het schijnveiligheid is zelfs al was de schaarste er niet. Dat kan hem, mocht het toch anders blijken te zijn, nog duur komen te staan
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer