Pagina 22 van 213

Re: Corona virus

Geplaatst: 12 mar 2020, 23:19
door ClaireVHaut
van de ANWB..

Geen negatief reisadvies, maar wel een inreisverbod?

Naast het advies van het Ministerie van Buitenlandse zaken kunnen landen zelf ook maatregelen treffen waardoor een reis niet door kan gaan. Als een land zelf besluit om reizigers te weren of reizen te beperken, dan heeft dat ook invloed op uitvoering van de reis. Kan een reis door deze maatregelen niet doorgaan, neem ook in dat geval contact op met de reisorganisatie.

Annuleert de vervoerder/reisorganisatie zelf de reis, dan kunt u recht hebben op teruggave van de reissom

Re: Corona virus

Geplaatst: 12 mar 2020, 23:46
door 1N9R1D
Weten jullie dat? Krijg je bij het annuleren van een vlucht door de luchtvaartmaatschappij (in ons geval United) altijd een voucher voor een andere vlucht bij hun? Of is er ook de mogelijkheid om het volledige bedrag teruggestort te krijgen?
Een nieuwe vlucht voor 23-4-2021 is voor ons namelijk geen optie... ben een beetje bang dat ons geïnvesteerde geld in rook op gaat... :shock:

Re: Corona virus

Geplaatst: 12 mar 2020, 23:53
door harryh
Als zij annuleren heb je recht op terugbetaling. Als ze alleen voucher willen geven hoef je dat niet te accepteren. Als je met cc betaald hebt kun je weigeren en bij cc proberen een claim in te dienen, ze hebben niet geleverd wat je gekocht had.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 00:34
door 1N9R1D
harryh schreef:
12 mar 2020, 23:53
Als zij annuleren heb je recht op terugbetaling. Als ze alleen voucher willen geven hoef je dat niet te accepteren. Als je met cc betaald hebt kun je weigeren en bij cc proberen een claim in te dienen, ze hebben niet geleverd wat je gekocht had.
Top! Ik onthoud het voor als het nodig mocht zijn over 6 weken. Heel erg bedankt :-D

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 00:41
door ADE01
Meeste maatschappijen gaan de vluchten er uit halen en dan heb je recht op je geld terug. Gewoon even afwachten als ze het nog niet gedaan hebben.
Wij zitten nu in Florida en hebben besloten niet nog een week af te wachten met onze terugvlucht.
De blokkade is de andere kant op. Er is een groter risico in Europa dan in Florida momenteel, ik had lekker de vakantie afgemaakt in de villa.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 03:44
door Tantelotje
@ADE01 Dat klinkt leuk, en inderdaad vliegt op dit moment alles nog naar Europa. Maar niemand weet of vliegmaatschappijen vluchten gaan schrappen. Al dan niet volledig. En ik weet dat zij je dan onder moeten brengen. Maar daar zitten wij niet op te wachten. Want stel nu dat de (amerikaanse maatschappijen) stoppen met vliegen op Europa? Wij vliegen met United. Dat hoor je ook pas als het te laat is. Ik weet ook niet hoe leuk het dan nog is in je villa als je toch niet helemaal zeker bent hoe dit verder loopt.

Het gaat er voor ons niet zozeer om dat we het virus een risico vinden, met een beetje mazzel is dat niet meer dan een gewone griep. Maar een onbedoelde verlening van onze vakantie hoeft voor ons niet. Het feit dat wij hier niet alleen zitten maar ook mijn ouders erbij zijn, heeft zeker meegewogen in de beslissing.

Voor ons was de conclusie dat we het risico op een gedwongen langere vakantie niet willen lopen. Hoe reëel dat risico is, weet je pas als het zover is. Heel jammer van de vakantie maar ik zit in deze situatie liever thuis dan hier. Boevdien: het is maar geld en in ons geval niet eens veel.

Ooit gaat ook dit voorbij en dan gaan we gewoon weer. :thumbup:

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 09:01
door Roshelle
babarage schreef:
12 mar 2020, 23:01
Roshelle schreef:
12 mar 2020, 16:22
Wij vliegen met American Airlines via Londen en daarom krijgen wij niets terug (de vlucht wordt niet geannuleerd). Niets is er mogelijk, geen refund, geen cadeaubon alleen maar omboeken voor een gigantisch bedrag naar andere data.
Hé? Dit staat op de site van American:

The change fee is waived if you:

Booked an American Airlines flight
Bought your ticket on or before March 1, 2020
Are scheduled to travel March 1 - April 30, 2020
Can travel March 1 - December 31, 2020 or within 1 year of date the ticket was issued, whichever is earlier
Keep in mind, you may owe any difference in ticket price when you rebook your trip.

Change your trip or cancel and rebook later

You’re allowed to make changes to your trip once. You can change it now, or cancel and rebook later.

Keep in mind:

Travel must start by December 31, 2020 or within 1 year of date the ticket was issued, whichever is earlier.
The change fee will be waived but you may still owe any difference in ticket price when you rebook your trip.
Change or cancel online
Here's how:

Find your trip
If your trip is eligible, you'll see 'Change trip' or ‘Cancel trip’ in the top toolbar
Wij hebben na 5 uur in de wacht te hebben gehangen aan de telefoon iemand te pakken gekregen. Annuleren was niet mogelijk, dan waren we sowieso al ons geld kwijt. Omboeken was dus mogelijk, voor een bedrag van 2000 dollar per persoon (logischerwijs hebben wij dat niet gedaan). De vrouw aan de telefoon heeft van alles geprobeerd, maar kon de vlucht niet omboeken voor een normaal bedrag, op geen enkele data. Wij hebben later weer contact gehad, daar werd aangegeven dat we de vliegtickets 'open' kunnen laten staan en op een later moment de tickets kunnen omboeken met de huidige tickets als een soort van 'tegoed' voor de volgende tickets, dus advies was om dezelfde ticketprijzen te vinden om zo zo min mogelijk verlies te maken.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 09:45
door gera_r
Veel info en tips valt te halen uit deze site, een advocacy in toeristenindustrie:

https://www.elliott.org/answers/coronav ... 9InPRaPF4o

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 09:54
door harryh
Disney en Universal (FL en CA) sluiten tot einde van de maand las ik vanmorgen.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 12:14
door Maxmannl
Net update van KLM gelezen.

Ik zou namelijk 11 april vertrekken naar Vegas met KLM wat nu dus niet kan.

In update staat als je ticket met 074 begint en je niet kunt vliegen door de restricties je een full refund kunt aanvragen. Netjes geregeld. :thumbup:
How to request a refund
You are entitled to a full refund of your ticket if you are impacted by above mentioned travel restrictions.

If you bought your ticket via KLM.com, a KLM ticket office or the KLM Customer Contact Centre, and your ticket number starts with 074, you can apply for a refund online  in just a few steps. You can also call us, but lines may be quite busy.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 12:38
door harryh
Da's een boeiende, ik heb tickets voor 2 april en nog niets gehoord. Op de website is de status mbt reizen naar de VS nog steeds (laatste update update vandaag om 11:45): "The president of the United States of America has announced an entry ban for most European countries. The impact of this measure is still unclear but is being investigated as we speak. We will update this page as soon as we know more."

Is jouw vlucht al gecanceld @Maxmannl?

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 12:42
door ONYX666
@harryh
zie mijn post eerder
ik begrijp uit de link die daar staat dat de periode van 30 dagen wellicht niet helemaal hard is, dus kan me voorstellen dat ze geen vluchten weken op voorhand gaan annuleren

viewtopic.php?f=10&t=76111&start=400#p1237881

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 12:50
door Maxmannl
harryh schreef:
13 mar 2020, 12:38
Da's een boeiende, ik heb tickets voor 2 april en nog niets gehoord. Op de website is de status mbt reizen naar de VS nog steeds (laatste update update vandaag om 11:45): "The president of the United States of America has announced an entry ban for most European countries. The impact of this measure is still unclear but is being investigated as we speak. We will update this page as soon as we know more."

Is jouw vlucht al gecanceld @Maxmannl?
Dit staat op website van KLM ook niks gehoord per e-mail of zo.
Maar zoals ik het lees hoeft de vlucht niet geannuleerd te worden. Als je onder de restricties valt mag je een full refund aanvragen.
Mijn vlucht is dus ook nog niet geannuleerd.

Staat bij onderdeel "General rebook policy Coronavirus because of travel restrictions" op deze pagina https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... /index.htm dan onderaan.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 13:11
door harryh
Ah ok heb ik verkeerd gelezen, dacht dat je een mail had gehad oid.

Je kunt nog geen refund aanvragen, de "General rebook policy Coronavirus because of travel restrictions" is nog niet van toepassing mbt refunds:
have visited mainland China (including Hubei province) in the last 14 days or;
are in the possession of a Chinese passport issued by Hubei province or by mainland China or;
in the last 14 days have visited South Korea, Italy or another country that may be subject to restrictions.
<knip>
You are entitled to a full refund of your ticket if you are impacted by above mentioned travel restrictions.
KLM zou dit nu ook op vluchten naar de VS van toepassing moeten laten zijn maar dit is nog niet.
Ik zou nu wel kunnen reschedulen of een voucher kunnen aanvragen op basis van de algemene Corona policy. Maar een refund nog niet.

@ONYX666 Ja weet ik, ik was even in de veronderstelling dat er nu iets gecommuniceerd was.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 13:21
door harryh
Nu refresh ik die KLM pagina net na m'n vorige post, de refund policy is in de update van 13:15 zelfs helemaal verwijderd :(
Dus ik blijf wachten tot er wel gecanceld gaat worden.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 13:30
door Kelly92
Ze verwachten bij klm dat de vluchten vanaf 29 maart terug zullen doorgaan? Dit klopt toch niet met de 30 dagen??
We zouden 3 april vertrekken, maar hebben gisteren onze hotels geannuleerd. We zouden graag een refund krijgen, omdat we niet zomaar verlof kunnen krijgen. Ik vrees helaas dat dit niet zal lukken :-(
Er staat dat de voucher 1 jaar geldig is.. moet je dan binnen het jaar boeken of binnen het jaar op vakantie geweest zijn?

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 13:33
door Inges
Nee volgens mij moet je zelfs voor 31 dec 2020 boeken en dan binnen een jaar de vlucht hebben.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 13:37
door harryh
@Kelly92 Data: Koffiedik kijken. Trump heeft die 30 dagen formeel niet vastgelegd.
Voucher: Dan moet je binnen 1 jaar reizen:
"You can also choose to postpone your departure to a date after 31 May 2020. In this case, we will provide you with a voucher that will be valid for 1 year and can be used on KLM, Air France, Delta and Virgin flights. This voucher will be non-refundable."

Daarom wacht ik zo lang mogelijk met zelf annuleren, ik heb liever geld terug dan een voucher, ik verwacht eigenlijk dat mijn vlucht gecanceld gaat worden omdat ik niet naar een van de grote vliegvelden vlieg.
KLM zal ongetwijfeld aansturen op rebooken/vouchers om geen klanten te verliezen en geen geld te moeten teruggeven in deze zware tijden.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 13:39
door harryh
Het veranderd snel, er is nu (13:30) een policy gepubliceerd https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... /index.htm
United States of America - Rebook policy Coronavirus
Because of the Coronavirus outbreak, the president of the United States of America has announced an entry ban for Schengen countries. Therefore, we’ve changed our flight schedule to and from the United States of America:

We plan to operate as scheduled until and including 22 March 2020, if possible.
We’ll reduce our flight schedule from 23 March up to and including 28 March.
Most flights are expected to resume on 29 March 2020.
You can check your flight status or view your flight details in My Trip. If you have booked a flight to, from or via United States of America until 31 May 2020, please see below rebook options we can offer you.

Rebook your flight
Is the departure date of your flight to, from or via United States of America until 31 May 2020? Please see below options and rules:

1. Change your travel dates
You may change your travel dates of KLM, Air France and/or Delta Air Lines flights once.
You will not have to pay the change fee.
Until and including 31 May 2020, you can change your travel dates if the same travel class as mentioned on your original ticket is available.
From 1 June 2020 onwards, you can change your travel dates if the same fare type as mentioned in your original ticket is available. If you change to a higher fare type, you may need to pay the fare difference.
2. Change your destination
You may use the full value of your original tickets for new tickets on KLM, Air France, Delta Air Lines or Virgin Atlantic.
You will not have to pay the change fee.
3. Request a voucher
You can also choose to postpone your trip. In this case, we will provide you with a voucher that will be valid for 1 year and can be used on KLM, Air France, Delta, and Virgin Atlantic flights. This voucher will be non-refundable.

How to rebook
Log in to My Trip and change your travel dates or destination yourself if:
you have a KLM, Air France or Delta Air Lines ticket,
your journey has not started yet,
you are not travelling with a baby (0-1 years),
you did not request a special service (e.g. ordered a special meal, are travelling as an unaccompanied minor, have requested transportation of a wheelchair or pet).
If you don’t want to arrange the rebooking online or if you need assistance, contact the KLM Customer Contact Centre.
Er staat daar "Most flights are expected to resume on 29 March 2020", boeiende.

Re: Corona virus

Geplaatst: 13 mar 2020, 14:04
door Maxmannl
haha boefjes met refund weghalen.

Maar ik wacht ook nog tot april, verwacht wel annuleringen van vluchten op den duur.
Mocht het niet zo zijn voucher aanvragen