Pagina 93 van 213

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 16:27
door Timothy555
Dan valt er toch helemaal niets op af te dingen of ben ik nu zo blind? Ze laten je zelfs toe je vlucht te annuleren (nu tot 31/8, maar als de miserie blijft duren schuift dat ongetwijfeld op) en later te reizen...

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 16:29
door JVDP78
Die 12 maanden geldigheid vanaf originele ticket cq vertrekdatum was al eerder aangepast volgens mij.
De laatste wijzigingen zijn van 1 mei waarvan de belangrijkste denk ik is dat je nu dus voor vluchten t/m 31 augustus op eigen initiatief vouchers kunt aanvragen en/of data/bestemming kunt wijzigen. Uiteraard blijft het beter dat KLM zelf de vlucht annuleert en dat je dan met een voucher eventueel na een jaar nog recht hebt op restitutie al is dat ook een wassen neus mochten ze in de tussentijd alsnog omvallen.
Ik kan me dat overigens toch echt niet voorstellen maar de mogelijkheid bestaat natuurlijk wel.

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 16:47
door harryh
Timothy555 schreef:
03 mei 2020, 16:27
Dan valt er toch helemaal niets op af te dingen of ben ik nu zo blind?
Jij blijft hangen in dat je zo gelukkig bent met KLM en dat hun voucher een geweldige oplossing is, maar dat is niet voor iedereen zo.
Verder heb je gewoon recht op je geld terug en de meeste maatschappijen doen dat ook: AA, BA, Delta, United om maar wat namen te noemen.

KLM staat in het kortere rijtje met airlines die geen refund geven https://insideflyer.nl/welke-airlines-b ... de-vlucht/

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 17:02
door opvakantie
Jammer dat KLM dit niet doorzet voor heel 2020.
Het is maar de vraag wat er daarna wel en niet open is wat betreft parken en andere bezienswaardigheden. Stel je kunt vliegen, wat heb je eraan als je daar vier weken lang nergens terecht kunt?x
We hebben geboekt voor september maar kunnen niks wijzigen omdat KLM maar vast blijft houden aan de voorwaarden
Heb al contact met ze gezocht maar ze blijven naar de voorwaarden verwijzen. Als het zover komt dan ga ik het geld ook terug vragen en geen genoegen nemen met een voucher.

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 17:05
door harryh
opvakantie schreef:
03 mei 2020, 17:02
Heb al contact met ze gezocht maar ze blijven naar de voorwaarden verwijzen. Als het zover komt dan ga ik het geld ook terug vragen en geen genoegen nemen met een voucher.
Dat heb ik eerst via social, later via een klacht en vervolgens juridisch geprobeerd: Geld terug is kansloos tenzij je voor eigen kosten een rechtzaak begint, rechtbijstand wil je ook niet helpen...

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 17:09
door Timothy555
harryh schreef:
03 mei 2020, 16:47
Timothy555 schreef:
03 mei 2020, 16:27
Dan valt er toch helemaal niets op af te dingen of ben ik nu zo blind?
Jij blijft hangen in dat je zo gelukkig bent met KLM en dat hun voucher een geweldige oplossing is, maar dat is niet voor iedereen zo.
Verder heb je gewoon recht op je geld terug en de meeste maatschappijen doen dat ook: AA, BA, Delta, United om maar wat namen te noemen.

KLM staat in het kortere rijtje met airlines die geen refund geven https://insideflyer.nl/welke-airlines-b ... de-vlucht/
Kijk, ik reageer er nog één (1) keer op, en dan moet je niet weer afkomen dat ik het laatste woord wil want je doet net hetzelfde.

KLM annuleert: je krijgt je geld na een jaar terug als je de voucher niet wil.

Jij annuleert: Je krijgt een voucher waarmee je potentieel tot diep in 2022 kan reizen.

Wat mij betreft kon KLM evengoed gezegd hebben “je kan de hoogste boom in als je zelf annuleert”.

Je ‘eis’ om geld terug te krijgen slaat echt nergens op. Als jij geen ZIN hebt om te reizen maar je mag wel en het vliegtuig gaat, is dat toch jouw eigen keuze? Waarom zou KLM er zich iets moeten van aantrekken dat jij op een gegeven punt geen zin meer hebt?

Hier eindigt deze waardeloze en nutteloze discussie voor mij.

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 17:13
door Bianca B
harryh schreef:
03 mei 2020, 16:47
Timothy555 schreef:
03 mei 2020, 16:27
Dan valt er toch helemaal niets op af te dingen of ben ik nu zo blind?
Jij blijft hangen in dat je zo gelukkig bent met KLM en dat hun voucher een geweldige oplossing is, maar dat is niet voor iedereen zo.
Verder heb je gewoon recht op je geld terug en de meeste maatschappijen doen dat ook: AA, BA, Delta, United om maar wat namen te noemen.

KLM staat in het kortere rijtje met airlines die geen refund geven https://insideflyer.nl/welke-airlines-b ... de-vlucht/
Ik wou dat ik ook bij KLM had geboekt! Brussels Airlines geeft de mogelijkheid om je ticket te annuleren en opnieuw te boeken, ook naar een andere bestemming , maar je moet je reis beginnen voor 30 april 2021. Niet echt een oplossing vinden wij.... we gaan niet op zomervakantie in april!

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 17:17
door harryh
@Bianca B mijn vlucht is door KLM geannuleerd, niet door mijzelf. Dan heb ik gewoon recht op geld terug volgens EU261. Als jouw vlucht van Brussels Airlines door hun is geannuleerd dan geldt voor jou hetzelfde...

En eens, de voorwaarden van KLM zijn dan iig beter dan die van Brussels Airlines als je dat bedoelt.

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 17:30
door opvakantie
Timothy555 schreef:
03 mei 2020, 17:09
harryh schreef:
03 mei 2020, 16:47

Jij blijft hangen in dat je zo gelukkig bent met KLM en dat hun voucher een geweldige oplossing is, maar dat is niet voor iedereen zo.
Verder heb je gewoon recht op je geld terug en de meeste maatschappijen doen dat ook: AA, BA, Delta, United om maar wat namen te noemen.

KLM staat in het kortere rijtje met airlines die geen refund geven https://insideflyer.nl/welke-airlines-b ... de-vlucht/
Kijk, ik reageer er nog één (1) keer op, en dan moet je niet weer afkomen dat ik het laatste woord wil want je doet net hetzelfde.

KLM annuleert: je krijgt je geld na een jaar terug als je de voucher niet wil.

Jij annuleert: Je krijgt een voucher waarmee je potentieel tot diep in 2022 kan reizen.

Wat mij betreft kon KLM evengoed gezegd hebben “je kan de hoogste boom in als je zelf annuleert”.

Je ‘eis’ om geld terug te krijgen slaat echt nergens op. Als jij geen ZIN hebt om te reizen maar je mag wel en het vliegtuig gaat, is dat toch jouw eigen keuze? Waarom zou KLM er zich iets moeten van aantrekken dat jij op een gegeven punt geen zin meer hebt?

Hier eindigt deze waardeloze en nutteloze discussie voor mij.
Geen zin hebben is toch wel genuanceerd in deze tijd lijkt me

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 17:38
door harryh
En dit forumlid kan bovendien niet lezen: Wij kunnen niet met 4 de komende 12 maanden, gaat niet om niet willen of geen zin hebben. En mijn vlucht werd door KLM eind maart geannuleerd, niet door mezelf.

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 18:01
door Frasi
Ik heb de KLM vouchers al binnen.
Op de voucher staat de geldigheid vermeld: precies 1 jaar na uitgifte van de voucher. Ik heb ze op 22 april ontvangen en ze zijn dus te gebruiken tot 22 april 2021. Vluchten kunnen zoveel later zijn als je wil (maar die op 21 april 2021 te boeken zijn).
Dus niet te gebruiken tot 31 december 2021.

Er staat helaas niet op of ze refundable of non-refundable zijn. Dat zou volgens mij wel moeten; ga ik navragen als het wat rustiger is bij de klantenservice van KLM.In mijn geval heeft KLM de vluchten geannuleerd (neem ik aan; had wel eerder zelf annulering aangevraagd maar daar is niet op gereageerd en uiteindelijk is de boeking uit mijn reisoverzicht verdwenen. Vlucht is ook niet vertrokken van Schiphol).

Het idee van vouchers klinkt schappelijk maar geeft toch extra beperkingen én waarschijnlijk extra kosten.
  • Mijn ervaring is dat tickets boeken bij KLM vaak duurder zijn dan via een travel agent. De vouchers zijn alleen rechtstreeks bij KLM te besteden.
  • Je krijgt een afzonderlijke voucher -op naam- voor ieder in de boeking. Dus je moet met hetzelfde gezelschap reizen. Kan een beperking zijn; zeker als je nu voor een bijzondere gelegenheid op reis zou gaan (maar hopen dat iedereen volgend jaar nog kan en wil).
  • Als je refundable vouchers hebt (dus KLM annuleerde de vlucht), zou je ervoor kunnen kiezen straks elders te boeken/vliegen en dan eind april 2021 van KLM je geld terug te krijgen. Moet je het mogelijk wel eerst zelf 'voorschieten' totdat KLM terugbetaald. Hebben ze een een jaar gratis lening gehad....
  • Je kan maar 3 vouchers per boeking gebruiken. Mijn reis was voor 6 personen. Dus minimaal 2 losse boekingen. Waarbij de 2e boeking niet kan meeliften op mijn FB voordelen (zoals gratis stoelreserveringen).
  • Geen harde bewijzen, maar gevoelsmatig (na wat zoektochten) is de kans klein voor hetzelfde bedrag een gelijke vlucht te kunnen maken. Prijzen lijken wat hoger te liggen. Niet geheel onverklaarbaar: airlines proberen toch wat schade in te halen en de vele houders van vouchers hebben weinig keus.

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 18:11
door harryh
Frasi schreef:
03 mei 2020, 18:01
Er staat helaas niet op of ze refundable of non-refundable zijn.
Snel!
Dat was bij ons ook zo. KLM adviseerde mij telefonisch om hun e-mail van de annulering goed te bewaren. Ik heb de website pagina waar de huidige regeling staat (met datum) ook maar even naar een pdf geprint ;)

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 18:36
door Ilene
@harryh als je ticketnummer begint met 074 dan kan je na een jaar je voucher inwisselen voor geld en als het goed is kan je je voucher gebruiken tot december 2021

ik sta op omboeken door hen wanneer er weer gevlogen wordt, mocht ik me bedenken dan vraag ik alsnog een voucher aan

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 18:45
door harryh
:thumbup:

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 19:18
door Frasi
Helaas geen mail gekregen van KLM met de annulering (ook niet van Budgetair waar ik had geboekt).
Gelukkig een 074 voucher dus refundable. Maar toch echt maar 12 maanden geldig na uitgifte.
Clipboard01.jpg
(ik heb de persoonlijke gegevens en boekingsdata zwart gemaakt)

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 19:23
door harryh
Je kunt hier https://www.klm.nl/flight-status je vlucht opzoeken en dan het annuleringscertificaat downloaden voor het dossier.

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 19:30
door Frasi
Helaas; mijn vlucht is online niet meer te vinden. :?
De geannuleerde vluchten staan er niet tussen (een aantal dagen ervoor & erna zijn er wel vluchten gegaan en die staan er wel in)
Maar gelukkig nog wel in de app (onder eerdere reizen). Daar maar een printscreen van gemaakt.
Knipsel.JPG

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 19:33
door harryh
Die van mij van 2 april staat er nog in, geannuleerd ;)

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 19:51
door Jacobien
Reizen naar San Fransicisco staan er niet in, als ik kijk op woensdag 1 juli. Is deze vlucht dan geannuleerd?

Re: Corona virus / Travel ban

Geplaatst: 03 mei 2020, 20:08
door Wanderlust
Jacobien schreef:
03 mei 2020, 19:51
Is deze vlucht dan geannuleerd?
Hmm, interessant. Mijn AMS > DTW vlucht op 2 juli 10.30 staat er ook niet in.