Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door IngridUSA »

Ik zie dat het verhaal van de Corona vouchers (door de SGR gedekt) vooralsnog maar tot 1-6 geldt. Als je een pakketreis hebt kan dit wel van belang zijn om te volgen of dit verlengd gaat worden. Alhoewel het op enig moment natuurlijk toch wel gaat ophouden.
https://www.sgr.nl/reisorganisaties/new ... omboeking/
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Katja »

De voucher is voor een jaar gedekt alleen weten ze nog niet of ze vouchers uitgegeven na 1-6 ook nog kunnen dekken. Dus als je recht hebt op een voucher van een pakketreis dan is het zaak om ervoor te zorgen dat je die voor 1-6 in huis hebt.
eborn
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2011, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door eborn »

Xa4tje schreef:
17 mei 2020, 21:50
Afgelopen vrijdag nog een mail van Cheaptickets, ze hebben de refund aangevraagd. Alleen kan het nog even duren voordat het geld bij ons terecht komt vanwege alle drukte en problemen bij de maatschappijen.
Ben benieuwd of we onze 1200 euro terugkrijgen.
Mijn refund is 8 april gestart. Voor 30 april heb ik nog even contact gehad met United (vanwege de deadline) en die gaven aan dat de vlucht inderdaad door hun geannuleerd was en ik recht had op restitutie. Afgelopen donderdag heb ik nog eens bij CheapTickets geïnformeerd of er al meer bekend was. Daar kreeg ik binnen een paar minuten reactie op: die wachten nog op de terugbetaling van United. Dus ook United maar weer eens benaderd: die konden helaas geen refund aanvraag in het systeem zien. Wat bijzonder is, want de United collega van 2 weken terug kon alles prima inzien. Ik heb het voor nu maar weer even laten rusten, maar tot nu toe merk je dat zelfs bij United er ook wat onduidelijkheid is over de exacte status.

Overigens heb ik de mail van 15-05 ook gehad van CheapTickets, dus ik vermoed dat dit een bulk-email is geweest naar iedereen met een openstaande restitutie aanvraag.
2005: NYC/Las Vegas, 2008: NYC/Las Vegas, 2009: Orlando/Naples, 2011: San Diego, 2013: Orlando, 2020: Orlando, 2023: Orlando, 2024: Orlando
JKG
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 24 mar 2008, 20:25
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door JKG »

Tickets geboekt bij Gate, we vertrekken over iets meer dan 2 weken. Helemaal niets gehoord over annuleren. Heel erg slecht. Ik weet niet waar ik aan toe ben en mijn werkgever ook niet. Daarnaast moet ik nog een berg annuleren en is het maar hopen dat ik van alles geld terug krijg.
De vlucht is overigens wel aangepast, zou via Lufthansa gaan, maar dat is alleen nog maar van Amsterdam naar Frankfurt. Daarna neemt United het stokje over. Terug wel volledig Lufthansa. Zo lang de grens nog op slot zit, kom je niet binnen. Daarnaast code oranje voor Amerika (alsof de hele wereld niet oranje is incl. Nederland), dus reisverzekering en zorgverzekering dekken helemaal niets. Dan is het risico behoorlijk groot om toch te gaan. Geen reisverzekering is tot daar aan toe, maar zonder goede zorgverzekering naar Amerika... liever niet.

Ik loop alleen vast. Zal toch ook eens mijn cc-maatschappij bellen om te zien of een chargeback mogelijk is, als Gate1 niet annuleert, maar ze mij niet kunnen leveren wat ik besteld heb. Het is echt te zot voor woorden dat Gate1 zelfs ongeveer twee weken van te voren echt niets laat weten, daar waar KLM, Delta, United etc. al ruim van te voren annuleren.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1917
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Frasi »

@JKG: gate1 kan pas wat laten weten (of zou wat kunnen laten weten) als de airline annuleert. Het is nooit de broker zelf die annuleert.
Dus via "mijn reis" op de website van de airline kan je zien of je vlucht nog in het schema staat. Dus zelf regelmatig checken want we weten intussen dat we van de meeste brokers niets hoeven te verwachten. Zodra je vlucht (of een van de vluchten) uit het schema zijn gevallen, kan je je broker benaderen met een verzoek om terugbetaling wegens annulering door de airline. Bij o.a. KLM kan je ook bij hen rechtstreeks de annulering aanvragen.
Voor mijn reis heb ik bij zowel Budgetair als bij KLM mijn annuleringsverzoek ingedient. Nooit iets van Budgetair gehoort maar wel rechtstreeks van KLM de vouchers per email ontvangen.
Ga er maar vanuit dat je niet gaat: ik zou dus alles z.s.m. annuleren en mijn baas informeren dat ik gewoon kom werken en later vakantie opneem.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
JKG
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 24 mar 2008, 20:25
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door JKG »

@Frasi bedankt voor de info. Dan is het dus eigenlijk wachten tot Lufthansa de boel annuleert. Maar vanaf Frankfurt pakt United het (sinds deze week bekend) op en die zal waarschijnlijk wel vliegen. En dan is nog de vraag waar we recht op hebben. Ik zit niet helemaal te wachten op een voucher, maar liever een voucher dan niets. Vrouw is zwanger, dus dit gaat dan geen vliegreizen meer.
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Katja schreef:
19 mei 2020, 11:25
De voucher is voor een jaar gedekt alleen weten ze nog niet of ze vouchers uitgegeven na 1-6 ook nog kunnen dekken. Dus als je recht hebt op een voucher van een pakketreis dan is het zaak om ervoor te zorgen dat je die voor 1-6 in huis hebt.
Ja het is maar de vraag of de voucher verlengd gaat worden na 1 juni. Zonder voucher gaat iedereen zijn geld terug claimen en vallen de reisorganisaties met bosjes neer vrees ik. Zeker nu de grote vakantie periode er aan komt..

https://www.sgr.nl/news/sgr-en-vouchers ... -covid-19/
Marije91
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2020, 15:02
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Marije91 »

Ik heb me suf gelezen in dit draadje maar kan geen direct antwoord vinden op mijn vraag. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Wij hebben via een travel agency een reis geboekt van 23 april tm 8 mei. We hadden onze vluchten, hotels en huurauto al betaald en inmiddels een voucher gekregen. We zouden met Lufthansa vliegen. De travel agency heeft ons verteld dat we voor 31 augustus 2020 onze nieuwe reis moeten boeken en we voor 30 april 2021 moeten vertrekken.

Nu lees ik in de policy van lufthansa dat voor boekingen van voor 15 mei, de volgende voorwaarden gelden: voor 31 augustus 2020 boeken als de nieuwe vertrekdatum voor 31 december 2020 is. Klanten krijgen dan 50 euro korting op de prijs en de travel agency een bonus van 10 euro. Ook zie ik staan dat er voor 31 januari 2021 geboekt moet worden als de nieuwe vertrekdatum voor 31 december 2021 is. De korting voor de klant en de bonus voor de travel agency vervalt.

Wij willen pas volgend jaar reizen, rond de meivakantie op z'n vroegst. Nu blijft onze travel agency volhouden dat wij per se voor 31 augustus 2020 moeten boeken en we voor 30 april 2021 moeten vertrekken. Hij zegt namelijk dat de voorwaarden anders zijn als je bij een agent hebt geboekt. Maar dit kan ik dus helemaal niet vinden op internet.

Dit zorgt voor onduidelijkheid bij mij, maar ook voor wantrouwen naar de reisagent. Want ik heb het gevoel dat ie voor z'n bonus ons snel wil laten boeken, terwijl we mijns inziens dat helemaal niet verplicht zijn. Doordat we zo snel moeten boeken, kunnen we ook geen refund aanvragen volgens mij. Ik dacht namelijk dat je die pas na 6 maanden kon aanvragen.

Wie o wie kan mij vertellen waar de waarheid ligt?
Bianca B
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2019, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Bianca B »

Ik zou een foto van de text maken en naar deze travel agency sturen! Dit staat sinds vandaag op de site van B.A., die onder Lufthansa valt.


Als je een Brussels Airlines ticket hebt en je wil jouw reisplannen uitstellen, dan kan je de waarde van jouw ticket aan de hand van een FlightVoucher behouden zonder meteen een nieuwe reisdatum te moeten vastleggen. Je kan jouw vlucht eenmalig gratis omboeken voor een nieuwe reisdatum die ten laatste op 31 december 2021 begint.

Met deze eenmalige omboeking willen wij jou zoveel mogelijk flexibiliteit aanbieden zodat je zorgeloos weer kunt reizen. Daarom bevat de omboeking:

- Het wijzigen van jouw reisdata
- Het wijzigen van jouw vertrekluchthaven
- Het wijzigen van jouw aankomstluchthaven

Deze eenmalige omboeking is gratis; er hoeven dus geen omboekingskosten te worden betaald. Indien er een prijsverschil is tussen jouw omboeking en jouw oorspronkelijk ticket, dan moet het overeenkomstige verschil worden betaald.

We houden jouw ongebruikte tickets voor je opzij tot en met 31 augustus 2020 en bieden je de tijd om te beslissen waarheen en wanneer je opnieuw wenst te vliegen. Ondertussen kan je de waarde van jouw ongebruikte tickets inruilen voor een FlightVoucher, die voor vluchten tot en met 31 december 2021 geldig is.


Reis tot en met 31 december 2020 en geniet van 50 EUR korting
Indien jouw nieuwe reis ten laatste op 31 december 2020 begint, geniet je van een extra korting van 50 EUR* op jouw omgeboekt ticket. Je kan tot en met 31 augustus 2020 contact met ons opnemen om jouw ticket om te boeken.


Reis in 2021 en geniet van onze uitgebreide omboekingsvoorwaarden
Indien je niet meer in 2020 wenst te reizen, blijft jouw ticket alsnog geldig en kan je de waarde ervan gebruiken voor een reis die ten laatste op 31 december 2021 moet beginnen. Kies je voor deze optie, neem dan contact met ons op, uiterlijk op 31 januari 2021.
Marije91
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2020, 15:02
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Marije91 »

Dank voor je uitgebreide reactie.@Bianca B

Er zijn twee groepen met verschillende voorwaarden. De ene groep betreft reizen of tickets van voor 15 mei en groep 2 gaat over reizen of tickets tussen 15 mei en 30 juni. Wij vallen onder groep 1.

Bij groep 1 is er dan dus sprake van de voorwaarden met boeken voor 31 augustus 2020 met korting, of boeken voor 31 januari 2021 zonder korting. Althans, zo lees ik het.

Onze agent blijft volhouden dat we voor 31 augustus moeten boeken omdat we via een travel agency hebben geboekt. Ik lees dat dus niet in de documentatie van Lufthansa, ook niet in de voorwaarden die je zojuist uiteenzette.
Laatst gewijzigd door Marije91 op 20 mei 2020, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
JKG
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 24 mar 2008, 20:25
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door JKG »

Mailtje naar Gate1 gestuurd. Ik kreeg binnen 3 uur reactie. Dat is toch nog netjes. Als het ticket te wijzigen is, kan ik dat doen, maar daar kunnen dan kosten aan verbonden zijn. Mijn tickets zijn niet te wijzigen, dus op de website staat dat ze dan niets kunnen doen. Nieuwe tickets kopen.
Lekker opgelost. Lufthansa bellen dus en hopen dat ik een voucher kan krijgen om volgend jaar uit te geven. De kans dat de grens open gaat voor Europa vanaf bijv. 1 juni zie ik niet gebeuren en het reisadvies zal zeker niet worden aangepast, dat blijft oranje. Dus dan zouden we onverzekerd gaan reizen en met een zwangere vrouw lijkt mij dat echt geen goed plan. Ben benieuwd hoeveel schade we gaan lijden door één en ander te annuleren waar we normaal een annuleringsverzekering voor hadden. Enige is wel dat er dan nog een kleintje bij komt op de tickets. Je kan niet vroeg genoeg beginnen met Amerika-verslaafd maken. :lol:
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Marije91 schreef:
19 mei 2020, 20:16
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Als je dat allemaal bij een "travel agency" (die bij de ANVR/SGR is aangesloten) hebt geboekt dan is het een pakketreis en krijg je bij annuleren een corona voucher ter waarde van het volledig betaalde bedrag. Deze voucher kan je na 6 maanden inruilen voor een refund.
Marije91
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2020, 15:02
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Marije91 »

Superdork1 schreef:
19 mei 2020, 23:04
Marije91 schreef:
19 mei 2020, 20:16
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Als je dat allemaal bij een "travel agency" (die bij de ANVR/SGR is aangesloten) hebt geboekt dan is het een pakketreis en krijg je bij annuleren een corona voucher ter waarde van het volledig betaalde bedrag. Deze voucher kan je na 6 maanden inruilen voor een refund.
Ook hiervan ben ik op de hoogte. Ik kan alleen niet na 6 maanden een refund aanvragen als de voorwaarde voorschrijft dat ik voor 31 augustus een nieuwe reis moet boeken. Dat is 4 maanden na uitgifte voucher.
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Nou dan moet je de voorwaarden van de corona voucher nog maar eens goed nalezen. https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/ar ... spx?ID=531 De voucher heeft de waarde van de totale reissom en is één jaar geldig. Hoe het reisbureau de annulering met Lufthansa regelt is niet jouw probleem, jij hebt een overeenkomst met het reisbureau en niet met Lufthansa. Ze kunnen het natuurlijk wel proberen, maar je kan altijd een beroep doen op de voorwaarden van de corona voucher en zeggen dat je dat niet accepteert.
martijn1987
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2013, 23:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door martijn1987 »

Wij hebben een pakketreis geboekt voor 20-7 naar Florida.
Reisbureau kan nog niets zeggen, alleen het % annuleringskosten start over enkele dagen en begint op 15%.
Twee weken daarna wordt dit 30% enz. Als we nu zelf annuleren dan krijgen we sowieso nog maar +-2300 terug van de +-4600.
En hoe langer we wachten hoe minder dit wordt.
Vliegtickets zijn we sowieso al kwijt, aangezien dit ook in hun annuleringsvoorwaarden staat vermeld..
Als we dus tot bijv. 1 juni wachten, dan zijn de annuleringskosten al 50%.
Daarnaast is het voor ons niet mogelijk om volgend jaar überhaupt naar de US te gaan, dus een voucher willen wij niet.

Wat is raadzaam om te doen? Zelf annuleren en verlies te pakken, maar in ieder geval nog iets terug te krijgen?
Of wachten en een voucher krijgen die we waarschijnlijk niet eens kunnen gebruiken?
Verzekering (ASR) vergoed niks, het valt volgens hun onder overmacht.
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Katja »

Bij welke organisatie heb je geboekt? En zijn zij bij de SGR aangesloten? Zijn de annuleringsvoorwaarden (en boeking) van door de corona?
martijn1987
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jul 2013, 23:04
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door martijn1987 »

Reisbureau is bij SGR aangesloten en boeking en annuleringsvoorwaarden zijn van januari, dus voor de corona.
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1519
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door pumi1000 »

JKG schreef:
19 mei 2020, 20:11
@Frasi bedankt voor de info. Dan is het dus eigenlijk wachten tot Lufthansa de boel annuleert. Maar vanaf Frankfurt pakt United het (sinds deze week bekend) op en die zal waarschijnlijk wel vliegen. En dan is nog de vraag waar we recht op hebben. Ik zit niet helemaal te wachten op een voucher, maar liever een voucher dan niets. Vrouw is zwanger, dus dit gaat dan geen vliegreizen meer.
@Marije91

Dat hebben wij ook, wij vliegen 11 juli en ik las dat ze ook weer naar Los Angeles gaan vliegen......

Dit staat nu op hun site, indien je vlucht niet geannuleerd is, dan denk ik dat optie 2 mogelijk zou moeten zijn om later een nieuwe vlucht te boeken indien je zelf annuleert. Ik moet er ook nog over bellen, maar informeer wel bij Lufthansa (want vliegtickets.nl kan ik niet bellen alleen mailen)

Your flight is not cancelled:

You can rebook your flight once free of charge, regardless of the terms and conditions of the originally purchased ticket. Start of travel must be latest by 31 December 2021 and the rebooking has to be done before the original start of travel.

Your ticket will remain valid and you can use it towards a future flight. Latest start of travel is 31 December 2021. If you would like to choose this option, please get in touch with us, latest by 31 January 2021. You can also change your destination and your travel class. Please note, that in these cases, an additional payment might be necessary, e.g. if you change to a higher travel class or if you rebook from a short-haul to a long-haul flight.

If you decide on a new flight until 31 August 2020 and your travel starts latest until 31 December 2020 you will receive an additional 50€ discount* on the ticket price. Should the rebooked fare be more expensive due to a change of destination (e.g. rebooking from short-haul to long-haul), change of travel class or similar, additional payment may be necessary despite the discount.



Ik heb ook maar een begin gemaakt met mailen naar vliegtickets.nl, want reactie zal wel wat langer duren nu. Eens kijken wat ze zeggen.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door sep »

@Martijn87 Afgezien van of het uiteindelijk doorgaat of door de organisatie geannuleerd wordt, zie je het zelf zitten erheen te gaan? Want wat gebeurt er als je daar onverhoopt tóch besmet raakt? Wil je dan daar in het ziekenhuis terechtkomen? Hopelijk heb je in elk geval een reisverzekering die de extra kosten van de Amerikaanse gezondheidszorg dekt.

Het zijn afwegingen die ieder voor zich moet maken maar ik zou er goed over nadenken. En eigenlijk denk ik, als ik je mail goed lees, dat je allang weet wat voor jullie nu de beste keuze is, ook gezien het feit dat jullie zeker weten dat je volgend jaar niet kunt gaan.

Sterkte met de beslissing!


Saskia
LAWRENCIO
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2020, 12:04
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door LAWRENCIO »

LAWRENCIO schreef:
17 mei 2020, 19:08
Vandaag voor onze reis even gekeken op de website van KLM. We vliegen 15 Juli van Amsterdam naar Chicago en 23 Augustus van Los Angeles naar Amsterdam terug. Onze vlucht op 23 Augustus is inmiddels geannuleerd, maar het gekke is dat de vlucht naar Chicago op 15 Juli nog staat? We mogen dus wel naar Amerika toe, maar vervolgens niet meer weg? :clap: Heb ik totaal geen problemen mee... Ik zal eens contact opnemen met KLM en overleggen wat we gaan doen nu: voucher(+15%) of restitutie...
Even een update: Contact opgenomen met KLM omdat onze terugvlucht is geannuleerd. Ze zeiden dat alleen omboeken mogelijk was. Ik ging daar niet mee akkoord. Nu kreeg ik vanochtend een e-mail van KLM dat onze vlucht is omgeboekt!!! :x
2012: Oostkust, Westkust/South-West, Memphis (TN)
2023: Route 66 - Chicago naar Los Angeles
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer