Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Galapogos schreef:
30 mei 2021, 19:21
Niet fijn als de beoogde frisdrank steeds dichterbij komt.
Ik bedoelde ‘vertrekdatum’, maar op de een of andere manier maakte mijn telefoon daar ‘frisdrank’ van. :lol:
JaapofJake schreef:
30 mei 2021, 20:19
Dat de vlucht geannuleerd is, is niet meteen het allerergste, maar vraag is of je geld terug krijgt of voucher. Op een voucher zit ik eerlijk gezegd ook niet te wachten, want dan moet je de volgende keer per se met die airline
Als de airline de vlucht annuleert (ongeacht de reden), heb je zonder meer recht op je geld terug. Met een voucher hoef je dan geen genoegen te nemen. Als je zelf annuleert ligt dat anders, maar daar is hier geen sprake van.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 654
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door RuthdeLange »

@Galapogos Heb je daar ook een bron voor?

Lufthansa heeft in maart onze terugvlucht naar Frankfurt geannuleerd.
Voor ons geen probleem want kon deze omboeken naar een vlucht naar München.

Maar wat mij opviel was het volgende: in de mail stond:

Helaas heeft de luchtvaartmaatschappij uw vlucht geannuleerd.
Informeer alle passagiers die met u meereizen over deze wijziging.
Helaas biedt de airline geen restitutie aan. Daarom hebben we alle mogelijke alternatieven bekeken en onderstaande vlucht is het best beschikbare alternatief voor jouw vlucht:


Dat vond ik ook heel apart. Ik dacht ook dat ik - als ik het alternatief niet zou willen accepteren - recht had op geld terug.
Maar weet het ook niet zeker.
Dus ben benieuwd waar jij dit op baseert.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

Volgens mij klopt dat niet. Heeft Lufthansa dat gezegd? Of een broker? De consumentenbond zegt zelf dat je bij annulering geld terug kan krijgen.
tddft_
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2018, 21:04
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door tddft_ »

JaapofJake schreef:
30 mei 2021, 19:12
Nog een dag en dan is mei ook weer voorbij en het blijft maar akelig stil vanuit de VS. Gisteren ontving ik bericht van Aer Lingus dat onze vlucht van Dublin naar San Francisco op 9 juli is gecanceld. Ik had zo gehoopt dat we dit jaar eindelijk weer naar Amerika konden (gevaccineerd en al), maar die kans acht ik nu wel steeds kleiner. Of zijn er nog hoopvolle berichten/signalen??
Dit heeft te maken doordat Ierland zijn grenzen pas op 19 juli opent voor zowel de EU als UK en VS. Dus jouw vlucht was net daarvoor waardoor ze het al hebben geannuleerd. Nu maar hopen dat de rest eerder opengaat want ik vind mid juli wel een beetje te laat.

Bron: https://t.co/oLXonEAmOZ
I left my heart in LA
JaapofJake
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2021, 19:08
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door JaapofJake »

Galapogos schreef:
30 mei 2021, 22:05
Galapogos schreef:
30 mei 2021, 19:21
Niet fijn als de beoogde frisdrank steeds dichterbij komt.
Ik bedoelde ‘vertrekdatum’, maar op de een of andere manier maakte mijn telefoon daar ‘frisdrank’ van. :lol:
JaapofJake schreef:
30 mei 2021, 20:19
Dat de vlucht geannuleerd is, is niet meteen het allerergste, maar vraag is of je geld terug krijgt of voucher. Op een voucher zit ik eerlijk gezegd ook niet te wachten, want dan moet je de volgende keer per se met die airline
Als de airline de vlucht annuleert (ongeacht de reden), heb je zonder meer recht op je geld terug. Met een voucher hoef je dan geen genoegen te nemen. Als je zelf annuleert ligt dat anders, maar daar is hier geen sprake van.
Zojuist met Aer Lingus gebeld. Het was binnen no time geregeld en we krijgen ons geld binnen 10 werkdagen terug. :clap: :thumbup:
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7926
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Pete.Z »

Amerika is traditioneel vooral op zichzelf gericht, waarom zou je mensen van buitenaf naar binnen laten zolang er een pandemie is?
Ik hoop van niet natuurlijk, wij zitten ook te denken om oktober die kant op te gaan.
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1818
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Ja, vooral voor Amerikanen die naar hier willen komen...
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 654
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door RuthdeLange »

mtl schreef:
31 mei 2021, 09:25
Volgens mij klopt dat niet. Heeft Lufthansa dat gezegd? Of een broker? De consumentenbond zegt zelf dat je bij annulering geld terug kan krijgen.
Het mailtje is van WTC maar ik had destijds opgebeld en ze gaven aan dat dit het beleid is van Lufthansa niet van WTC.
Gebruikersavatar
Phillostar
Amerikafan
Berichten: 142
Lid geworden op: 13 jan 2011, 02:42
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Phillostar »

Terpies schreef:
31 mei 2021, 16:19
Er gloort weer wat hoop:
https://www.schengenvisainfo.com/news/e ... of-summer/
Dit vind ik vrij positief nieuws voor Europianen en een next step voor landen buiten Europa om de grenzen te openen. Er wordt vermeld dat reizigers van landen binnen de EU die op oranje staan, mogen reizen met een negatieve covid test. Let see the komende weken!
2023 - Phoenix roundtrip via LA - Yosemite - Bryce - Colorado Springs - Santa Fe - Phoenix
2022 - 2021 - 2019 - 2017 - 2016 - 2012 - 2011 - 2010
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

Timothy555 schreef:
31 mei 2021, 16:37
Ja, vooral voor Amerikanen die naar hier willen komen...
Dan lees je het artikel toch anders dan ik...
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

RuthdeLange schreef:
31 mei 2021, 09:07
@Galapogos Heb je daar ook een bron voor?
...
Dat vond ik ook heel apart. Ik dacht ook dat ik - als ik het alternatief niet zou willen accepteren - recht had op geld terug.
Maar weet het ook niet zeker.
Dus ben benieuwd waar jij dit op baseert.
De beste bron is uiteindelijk gewoon ons wetboek. Als de airline de vlucht annuleert krijg je niet waar je voor betaald hebt. Het is net als wanneer je iets bestelt bij een webshop en het product niet leverbaar is. Dan hoef je je ook niet te laten afschepen met een cadeaubon, maar behoor je je geld terug te krijgen.

Enkele bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... een-vlucht
https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis ... ronacrisis

Mocht de verkoper van je vliegtickets geen geld terug willen geven, dan zou ik het geld terugclaimen via je creditcarduitgever (als je ten minste met credit card betaald hebt natuurlijk) of anders contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering als je die hebt.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 654
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door RuthdeLange »

Bedankt.
Voorlopig niet aan de orde maar fijn om voorbereid te zijn.
En heb inderdaad bewust met cc betaald.
Hopelijk zal het niet nodig zijn.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 654
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door RuthdeLange »

In het verlengde van voorgaande toch nog een vraagje.
Stel nu dat een vlucht niet wordt geannuleerd maar je positief test en daarom niet mee kunt.
Ben je dan per definitie je geld kwijt en heb je ook geen recht op een voucher of is dit per maatschappij verschillend?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Als je niet mag vliegen omdat je positief test op corona heb je wettelijk nergens recht op. De airline kan er immers ook niets aan doen dat jij niet aan de eisen voldoet om te mogen reizen. Dat gezegd hebbende kan ik me voorstellen dat veel airlines wel wat flexibiliteit bieden op dit punt. Maar dat zou je dan moeten nazoeken in de voorwaarden van je ticket. Voor Europese airlines heeft de Consumentenbond dat laatst gedaan, zie:

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... m-wijzigen

Voor maatschappijen die op Amerika vliegen zou je het zelf even op moeten zoeken. KLM is het meest flexibel. Alle tickets met een vertrekdatum t/m 31 december 2021 kun je (vóór aanvang van de vertrekvlucht) ongeacht de reden kosteloos annuleren. Hoe het zit als je positief test voor de terugvlucht weet ik niet. Misschien heb je dan gewoon pech.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1227
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door IngridUSA »

Kan bij sommige verzekeraars wel op de annuleringsverzekering gedekt zijn. Kijk dat even na om het zeker te weten.
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

@RuthdeLange wat staat er in de voorwaarden van je reis- en annuleringsverzekering hierover?
Dit gaat volledig buiten de airline om: zij vliegen gewoon, jij voldoet niet aan de voorwaarden, jij mag niet reizen, dus jij hebt het probleem.

Hoe is je COVID-dekking geregeld via je verzekering? Is hier wel iets voor geregeld? Over dit soort scenario's moet je dus goed nadenken als je boekt.
Net zoals dat je een geldige ESTA moet overleggen: het is jouw eigen verantwoordelijkheid en als je iets wilt reclameren zul je dat via je eigen verzekering moeten doen.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 654
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door RuthdeLange »

Ik moet nog een reisverzekering afsluiten. Dus geen idee.
Goed dat je dat zegt. Ik neem voor reizen in Europa nooit een reisverzekering dus heb geen doorlopende.
Maar ga dat uitzoeken.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1227
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door IngridUSA »

Dit geldt voor annulering, dat is in de praktijk vaak een facultatief onderdeel van de reisverzekering. Maar hoe heb je dat dan de afgelopen reizen naar de USA gedaan?
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

RuthdeLange schreef:
01 jun 2021, 11:15
Ik moet nog een reisverzekering afsluiten. Dus geen idee.
Goed dat je dat zegt. Ik neem voor reizen in Europa nooit een reisverzekering dus heb geen doorlopende.
Maar ga dat uitzoeken.
Jij durft! Maar heb je je reis al geboekt? en een annuleringsverzekering daarbij afgesloten?

Als je geen doorlopende reisverzekering hebt (bv ook met werelddekking) is het misschien een overweging om een AMEX Gold CC te nemen waarbij je voor boekingen die je betaalt met deze creditcard (of via PayPal indien AMEX niet wordt geaccepteerd) ook gelijk een reis- en annuleringsverzekering (en ook bagage- en vluchtvertragingsverzekering is inbegrepen!) hebt. De voorwaarden van deze verzekering zijn veelal gelijk aan een doorlopende reisverzekering, en met de AMEX Gold heb je dan ook gelijk een cc erbij. PM me even voor een link om de AMEX een jaar lang gratis uit te proberen. NA dit jaar kun je kostenloos opzeggen. :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer