Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
marh
Amerika-ontdekker
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jun 2015, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door marh »

Handy website voor updates en vereisten mbt reizen naar o.a. Amerika:
https://apply.joinsherpa.com/map?affili ... 2021-04-13
Bedankt, ga het in de gaten houden. Maar behoorlijke kostenpost bij tickets optellen (4x) in ons geval.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

dejong89 schreef:
12 apr 2021, 22:23
Ik las ook dat er ook een app bestaat in België die je een seintje geeft als er aan het eind van de dag vaccins over blijven die opgeprikt dienen te worden. Best een goed idee.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bae01896/

België heeft sommige dingen wel goed geregeld. In Nederland zijn onze instanties volgens mij te arrogant om ook maar iets van een ander land aan te nemen :lol:
Wij Belgen klagen graag, maar af en toe is het wel goed geregeld. Ik ben inmiddels ingeschreven, m’n vrouw ook, op QVAX. We maken kans op een overschotje, maar enkel eentje ‘binnen de doelgroep’. Ik kan dus geen vaccin ‘stelen’ van een 65+er of iemand met onderliggende aandoeningen, maar wel eens ze aan de gewone bevolking beginnen en er is overschot (courant, want men haalt vaak een 7de dosis uit een Pfizer flacon of een 12de uit een AZ-flacon) of een no-show.

Volgens de planning moet ik eind juni aan de beurt komen, als ik dat met een paar weken kan vervroegen, graag dan!
JanVoo
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2014, 12:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Hilversum

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door JanVoo »

TradeMarkNL83 schreef:
12 apr 2021, 18:20
Ik zou met een mondkapje tijdens m’n vakantie geen probleem hebben. Enige waar ik over twijfel of ik dat nou zo fijn vindt is hem op moeten hebben tijdens de vlucht.
Wij zijn vorig jaar naar Italië geweest en moesten ook (bij wijze van spreken) vanaf onze voordeur tot aan ons hotel in Italië een mondkapje op, dus zeker een uurtje of 6 (vliegreis). Uiteraard mocht 'ie af en toe wel af voor iets eten/drinken.
Dat is idd even wennen, maar als je zorgt voor een comfortabel zittend mondkapje (bijvoorbeeld een herbruikbare/wasbare van katoen) dan was dat (voor ons althans, zonder luchtwegproblemen o.i.d.) prima te doen.

(ik snap dat een gemiddelde vliegreis naar de VS een stuk langer duurt, maar ik vermoed dat dat ook wel te doen is. Al helemaal als je een mooie vakantie in het vooruitzicht hebt :wink:
Laatst gewijzigd door JanVoo op 15 apr 2021, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
1997 Memphis (Elvis tour)
2014 Zuid-Westen
2016 Texas
2017 Muzieksteden (Chicago, Memphis, New Orleans, Atlanta, Nashville, Detroit)
2019 SXSW (Austin, TX) + Florida
2022 Noord-Westen
2024 Noord-Oosten (Washington D.C., Pennsylvania, New York, Ohio)
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana »

Dat is voor iedereen verschillend. Ik zou het heel onprettig vinden om uren met een mondkapje in een krap vliegtuig te zitten. Reden voor mij om voorlopig niet te gaan vliegen, ook al krijg ik deze week mijn eerste vaccinatie.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Ik heb vorig jaar twee vliegreizen gemaakt, beiden vanaf Zaventem. Eentje in juli naar Bulgarije, eentje in Augustus naar Tenerife. Beiden met taxi vanaf thuis mondmasker aan. De reis naar Tenerife was makkelijk 9 uur een masker aan. Niet het minste probleem mee.

Ter plaatse was Bulgarije vooral business as usual, bars open, buffetten open en zonder masker,...

Zoals gezegd, het is niet de keuze tussen een reis met of zonder masker (dan kies ik ook zonder), het is de keuze tussen niet op reis of wel op reis.

Ook de “ik ga dan volgend jaar wel” gaat niet op voor mij, ik probeer jaarlijks 2 keer op reis te gaan, als ik 2020 niet geweest was zou ik dit jaar niet plots 4 keer kunnen gaan (past niet in m’n werkplanning).

Wie een eenmalige reis gepland heeft in 10 jaar, kan ik wel begrijpen dat die even uitstelt.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Timb schreef:
13 apr 2021, 07:09
Maar je zegt je wordt geacht om een mondkapjes op te doen, maar dus niet verplicht?
De staat verplicht het niet, maar individuele winkels, restaurants, etc. verplichten het wel. Dat zie je op meer plekken in Amerika. In Florida zijn mondkapjes niet verplicht, maar in Walt Disney World dan weer wel, etc.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana »

Timothy555 schreef:
13 apr 2021, 09:54
Zoals gezegd, het is niet de keuze tussen een reis met of zonder masker (dan kies ik ook zonder), het is de keuze tussen niet op reis of wel op reis.
Op reis gaan is niet alleen in het vliegtuig stappen. Wij stappen gewoon in de auto zodra het weer mag.
Dat is ook reizen.
Vorig jaar zijn wij met de auto naar Oostenrijk gegaan. Dit jaar gaan we zodra het weer mag (en de restaurants weer open zijn) naar Italië, of Zwitserland of Oostenrijk of Frankrijk.
Allemaal prima te doen met de auto.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Absoluut, dat is ook een optie (niet voor mij, ik krijg het ‘reisgevoel’ niet te pakken als ik in de auto stap, en dat heb ik instant als ik een luchthaven binnenwandel).
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana »

Oh, dat heb ik juist zodra ik in de volgeladen auto stap.😊

Misschien omdat ik vaker op Schiphol kom om iemand anders weg te brengen, dan om zelf te vliegen 🤣
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door ADE01 »

Timb schreef:
13 apr 2021, 07:09
Maar je zegt je wordt geacht om een mondkapjes op te doen, maar dus niet verplicht?
Niet overal. Winkels, restaurants, musea, pretparken enz. is allemaal private property en daar gelden geen staatsregels, dus in die zin wel verplicht. Tenzij de winkel uitgezet worden, niet kunnen afrekenen of ruzie met de locals een risico is wat je wilt nemen. 99% loopt nog met een mondkapje en dat zal wel even blijven maar zoals Hemmie al aangeeft dit kan in bepaalde (rural) gebieden anders zijn. Als dat echt een groot probleem is dan zou ik de vakantie er op aan passen en veel meer natuur doen bijv.

Het vliegveld en vliegtuig vallen onder federal law sinds ongeveer 2 maanden terug en daar is een mondkapje een stricte verplichting.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door GJ »

Ik lees net dat in de VS een prikstop komt van Janssen: https://nos.nl/liveblog/2376527-vs-stop ... grens.html

Dus het is maar te hopen dat dit het vaccinatietempo in de VS niet teveel gaat vertragen. Of dat ze hier ook weer, net als met AstraZeneca, besluiten dat iedereen onder 60 het lekker mag uitzoeken en mag gaan wachten totdat er een keer een shot Pfizer overschiet. (Ter illustratie: mijn ouders, beiden 70 jaar, hebben afgelopen zaterdag - ná het algehele geen-AZ-onder-de-60-advies - een vaccinatieafspraak gemaakt en krijgen Pfizer. Blij dat ze überhaupt eindelijk eens aan de beurt zijn maar ik snap oprecht niet dat ze die kostbare Pfizer nu toch bij 60+ inzetten in plaats van alle AZ daarheen te sturen en alle Pfizer naar 60-).

EDIT - Ook in Europa een prikstop. Nog voordat het prikken überhaupt was begonnen. Wat is dit toch om moedeloos van te worden, zeg. :sad3:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door hemmie »

Timb schreef:
13 apr 2021, 07:09

Maar je zegt je wordt geacht om een mondkapjes op te doen, maar dus niet verplicht?
Bedrijven en organisaties mogen het verplichten, en vrijwel alle besrijven doen dat dus ook. Dus het wordt niet door de staat zelf verplicht, maar wel door het betreffende bedrijf. In de praktijk is er dus eigenlijk niets veranderd, op een paar plekken na moet je overal verplicht een mondkapje op.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
MaGiL
Amerika-ontdekker
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MaGiL »

GJ schreef:
13 apr 2021, 13:24
EDIT - Ook in Europa een prikstop. Nog voordat het prikken überhaupt was begonnen. Wat is dit toch om moedeloos van te worden, zeg. :sad3:
Eens, laat de mensen zelf kiezen of ze wel of geen AZ of J&J willen ontvangen. Die begin juli kunnen we wel vergeten. Om moedeloos van te worden inderdaad.
Rondje ZW USA 2015 - Vancouver Island en de Canadese rockies 2022 - Yukon en Alaska 2023
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door GJ »

Nou, zeg dat. Ik kan prima voor mezelf de risico's afwegen en desnoods een formulier ondertekenen. Ik ben een volwassen, weldenkend mens; dus word ik ook graag als zodanig behandeld.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door ADE01 »

Janssen stop is best wel bizar, het gaat zover ik lees om 6 gevallen op de 7 miljoen prikken in de VS. Dat is 1 op de 1.18 miljoen of zoiets? De VS zal wel door gaan als dat klopt, maar gezien het AstraZeneca verhaal zal Nederland daar ook wel mee stoppen.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana »

Er is geen prikstop van AstraZeneca, er wordt gewoon doorgeprikt. Alleen bepaalde groepen krijgen ze niet.
De mensen tussen de 60 en 65 worden op dit moment versneld geprikt. Ik ken zeker tien mensen uit mijn omgeving plus mijn man en ik, die deze week gevaccineerd worden met AstraZeneca. Op een centrale locatie, lopende bandwerk.
Dit is een belangrijke risicogroep.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Klopt. Lees net dat men in België de eerste ontvangen dosissen gewoon gaat toedienen (wij zijn ook nooit gestopt met AZ), en men denkt dat dit hoogstens een pauze van 2-3 dagen zal zijn qua levering/pauze in de VS.

Meestal is alles bij jullie Nederlanders veel beter geregeld dan in onze bananenrepubliek, maar hoedje af, toch weer een beslissing hier waar ik achter sta.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Tipsy_1 »

Ik ben drie weken geleden ingeent met het Janssen vaccin en ik kan meedelen dat ik nog steeds leef :lol: Nochtans vrouw in de risicoleeftijd.
Ben ik blij dat ik dat al gehad heb. Toch ook weer echt een verhaal van hoe overdreven media sinds covid reageert.
(nu met bijwerkingen moet je wel voorzichtig zijn, dus prima dat FDA en dergelijke het bekijken.)
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door GJ »

vana schreef:
13 apr 2021, 17:42
Er is geen prikstop van AstraZeneca, er wordt gewoon doorgeprikt. Alleen bepaalde groepen krijgen ze niet.
De mensen tussen de 60 en 65 worden op dit moment versneld geprikt. Ik ken zeker tien mensen uit mijn omgeving plus mijn man en ik, die deze week gevaccineerd worden met AstraZeneca. Op een centrale locatie, lopende bandwerk.
Dit is een belangrijke risicogroep.
Klopt inderdaad; en in principe kan ook zonder AstraZeneca het Nederlandse doel van begin juli iedereen een eerste prik nog worden gehaald. Maar dan moet niet ook nog eens Janssen er tussenuit vallen. Ik hoop echt dat we die niet ook nog gaan verliezen. Want even gechargeerd: dan is straks iedereen die beter met AstraZeneca ingeënt had kunnen worden, ingeënt met Pfizer of Moderna, en is er voor de groep die dan aan de beurt is en eigenlijk AstraZeneca of Janssen zou krijgen, veel te weinig Pfizer of Moderna beschikbaar. Daarom verbaast het mij dat mijn ouders nog steeds Pfizer krijgen.

Ik zou zelf zeggen: reserveer alle Pfizer vanaf nu voor mensen onder de 60 en ga daar eerder uitrollen, te beginnen bij de risicogroepen 18-60, terwijl je zestigplus alleen nog maar AstraZeneca geeft. Dan lopen er misschien een paar weken of maanden wat leeftijdsgroepen parallel en duurt het inenten van zestigplus misschien ook wat langer, maar valt het tempo straks niet stil als heel zestigplus aan de beurt is geweest met zowel Pfizer als AZ en er daarna niet genoeg Pfizer binnenkomt om de vaart erin te zetten/houden bij zestigmin.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

In België werd alvast beslist risicopatiënten twee weken naar voor te schuiven in de tijd, en twee weken inderdaad gelijk te werken met de 65+ers (die hierdoor een tweetal weken 'trager' ingeënt zullen zijn).

Wij hebben de leeftijdsgrens voor AZ op 55 liggen. Dat klinkt niet veel, maar er zijn dus nog heel wat extra mensen die wel AZ kunnen krijgen ten opzichte van een leeftijdsgrens van 60.

Bovendien hoor ik dat de 'stop' onder 55 maar voor een maand is, en vooral ingegeven onder druk van onze Franstalige (Waalse) politici (die zich vaak op Frankrijk richten). De Vlaamse zijde wou, zoals het EMA aanraadde, geen leeftijdsgrens invoeren.

Ik hoop dat die binnen een maand vervalt, of dat er tenminste een Belgisch compromis uit de bus komt waarbij jongeren bijvoorbeeld een disclaimer tekenen dat ze toch het AZ willen nemen.

We doen moeilijk over enkele tromboses (die mensen zijn dan nog niet eens allemaal gestorven), maar ondertussen mag COVID hier in BE nog steeds rustig 43 doden/dag maken. Prioriteiten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer